Permalänk
Medlem

Låta burken jobba igen

Hej där!

Våldigt lång time no see för min del tyvärr, ser att ni jobbat på grymt dock!

Har pga studieskäl skickat hem den stationära datorn till föräldrarna med en i5 750 och ett HD 5770. Jag har fått processorn stabil i 4.0 ghz men inte rört grafikkortet.
Vad kan man förvänta sig för ppd från detta?

Är inte alls påläst, men som det var förut så var nvidia ljusår bättre på folding. Är det samma visa fortfarande?

Säg att jag har en budget på 2000:- för att putsa upp den. Hur ska jag "Placera" dessa pengar för att få optimal ppd? Skulle 3000:- göra betydligt större skillnad, så kan nog det krystas fram!

Groggan

Permalänk
Medlem

Man kan väl folda med grafikkortet nu, eller var det bara Nvidia?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Man kan väl folda med grafikkortet nu, eller var det bara Nvidia?

Om det fungerar på samma sätt som Bitcoins så var Radeon bättre?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Om det fungerar på samma sätt som Bitcoins så var Radeon bättre?

Om jag inte kommer ihåg fel så är senaste generationen från AMD den starkare på folding, medans det var det omvända förhållandet tidigare.

Jag provade med mina två hd6870 tidigare i år och jag tror det gav mig ca 7500 ppd per kort. Tänk dock på att varje kort behöver ca en kärna i processorn för att fungera bra, så man förlorar en hel del ppd från processorn med folding på grafikkort.
Med din CPU utan grafikkort så skulle jag chansa på ca 12000 ppd med SMP.
Så om du tänker spendera ca 2000kr för att ha en dedikerad foldingrigg, så tror jag att bäst investering är ett hd7870 som får jobba tillsammans med ditt gamla kort (crossfire används inte).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Om jag inte kommer ihåg fel så är senaste generationen från AMD den starkare på folding, medans det var det omvända förhållandet tidigare.

Jag provade med mina två hd6870 tidigare i år och jag tror det gav mig ca 7500 ppd per kort. Tänk dock på att varje kort behöver ca en kärna i processorn för att fungera bra, så man förlorar en hel del ppd från processorn med folding på grafikkort.
Så om du tänker spendera ca 2000kr för att ha en dedikerad foldingrigg, så tror jag att bäst investering är ett hd7870 som får jobba tillsammans med ditt gamla kort (crossfire används inte).

Har dock bara 400 w psu, så tror det är lite klent för att driva dubbla grafikkort och en överklockad processor dock, men kanske köra på bara hd 7870 och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Skulle säga att det inte är värt det. Med ett HD7870 får du runt 7-8k PPD och för dom pengarna kan du köpa ett begagnat GTX 570/580 och få runt 15k PPD respektive 17-20k PPD.

Skrivet av Groggan:

Har dock bara 400 w psu, så tror det är lite klent för att driva dubbla grafikkort och en överklockad processor dock, men kanske köra på bara hd 7870 och cpu?

Med tanke på att ditt nätaggregat är rätt klent, satsa runt 2000kr på ett begagnat GTX 580, eller 2st GTX560/570 om du har möjlighet för SLI och 1000kr på ett nytt nätagg.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

För Radeon går folding-prestanda såhär (stark till svag): 5800 > 6900 > 6800 & 7900 > 5700 & 7800

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

För Radeon går folding-prestanda såhär (stark till svag): 5800 > 6900 > 6800 & 7900 > 5700 & 7800

Kanske blir till att byta upp sig lite i grafikväg ändå!
Har dragit upp en SMP klient nu, 4 min 6 s average på P6985 verkar enligt HFM ge dryga 12000ppd, får duga i några veckor!

Permalänk
Medlem

Kolla på Nvidia om du har folding i tankarna.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Kolla på Nvidia om du har folding i tankarna.

Vad ger bäst PPD för pengarna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Begagnat 580 tror jag är det bästa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Har inte riktigt koll på begpriser, men undvik Kepler just nu iaf. 560Ti eller 570 presterar bra och låg bra i pris när de var nya, nu vet jag inte hur förhålandet mellan dom och 580 ligger på begmarknaden men alla tre ligger ganska lika i PPD/W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Har inte riktigt koll på begpriser, men undvik Kepler just nu iaf. 560Ti eller 570 presterar bra och låg bra i pris när de var nya, nu vet jag inte hur förhålandet mellan dom och 580 ligger på begmarknaden men alla tre ligger ganska lika i PPD/W.

Aah, ok. Ska kika på en uppgradering av PSU och GPU, men tar någon månad innan jag får budget för det.

Tickar på just nu, http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=... . Ska bli intressant att se vad det blir för ppd med bonus sen. Går på i 3.8 ghz under 48 grader, så känns ganska stabilt iaf.

Permalänk
Medlem

Har inte alls tiden att kolla varje länk men det finns ett antal databaser på nätet som dels bedömmer PPD och även PPD/investerad krona.