Hjälp. Hur fungerar egentligen ett backup program?

Permalänk

Hjälp. Hur fungerar egentligen ett backup program?

Tror säkert dom flesta som gjort en backup kan svara på detta.

Använder ett program som heter EASEUS Todo backup och det har funkar bra tills nu.
Första gången jag gjorde backup så var det på 2 mappar på totalt 151 GB. En fil skapades vid namn backup.pbd. Några veckor senare gjorde jag en ny backup och då skapades en fil vid namn backup1.pbd. Inget konstigt där.

MEN, idag plockade jag bort cirka 20 GB från detta och gjorde en ny backup, men då tas inte filerna bort från backupen?
Programmet skapade en till fil, vid namn backup2.pbd som blev cirka 4 GB stor. Fattar inget.

Mapparna är på totalt 130 GB just nu i utforskaren.

Så min fråga är, varför uppdateras inte backupfilerna när jag plockar bort saker från datorn som finns där i?
Givetvis så ska ju backupfilerna vara "up to date" och inte innehålla saker jag tagit bort.

Hoppas på snabbt svar! Blir galen på detta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Rekordmedlem

Backupen är just en backup, den växer alltså varje gång du gör backup, troligen så får du en ny differensfil varje gång du kör (du har antagligen en fullständig backup och sedan inkrementella filer) man har ju backupen för att kunna återskapa om man raderat fel filer så därför sparar man alla äldre versioner och därför måste du troligen ställa in hur långt bak i tiden det ska sparas info eller så får du manuellt "starta om" med nya filer från dagens datum. En backup som inte kan återställa filer bakåt i tiden är ju för det mesta totalt meningslös när du upptäcker att du behöver den gamla datan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Backupprogg funkar på olika sätt beroende på hur du konfat backuppen
tex.: Total, incrementell, differential etc.

Inte alls självklart den skall ta bort filer från backuppen ba fö att originalfilerna e borta.

Se manualen!
Googla på backupstrategier/backupvarianter!

Permalänk

Riktigt dåligt med inställningar i det här programmet. Finns inget sätt att välja vilken typ av backup man ska göra.

Kan ni tipsa om något program där man kan göra som jag vill? Alltså att backupfilen bara uppdateras (tar bort raderade grejer och lägger till nytt).

Hade verkligen uppskattats!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk