EU diskuterar kopieringsavgift på molntjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vänta nu...först betalas det skatt för hårddiskarna som molntjänsten använder, sen själva tjänsten i sig? Är det juridiskt lagligt att beskatta samma sak två gånger i detta fallet? Man är ju onekligen trött på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satt precis och funderade på samma sak...

Men betalar företag privatkopieringsavgift? Det har jag svårt att tro men då kan jag ha helt fel också. Någon som har en källa på om företag verkligen betalar privatkopieringsavgift?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vem fan PRIVAT-kopierar?

Permalänk

Men för i helvete, när ska de ge sig!? Lika bra att ladda ner skiten från TPB, jag betalar ju ändå upphovsrättsägarna varje gång jag köper en hårddisk eller ens använder internet... Finns det ingen gräns?!

Permalänk
Hedersmedlem

Och som vanligt...

Observera att detta är angående PRIVATkopiering. PRIVAT, inte pirat. Man bör alltså antagligen inte argumentera att det är fritt fram att piratkopiera pga dessa avgifter.

Däremot råkar min åsikt fortfarande vara att alla dessa avgifter bör slopas. Varför i hela friden ska jag betala artister för att använda molntjänst till min blogg, eller för att köra en webserver på? Galenskap.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

haha har alltid tyck att moln är skit och det här är åter ett bevis för mitt lilla påstående.. :annoyed:

Ja, Internet är ju bara en fluga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

haha har alltid tyck att moln är skit och det här är åter ett bevis för mitt lilla påstående.. :annoyed:

Och varför tycker du att det är skit?

Låt mig gissa: Du känner att det sitter folk och tittar på din data................. som är jättesuperhemlig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Och som vanligt...

Observera att detta är angående PRIVATkopiering. PRIVAT, inte pirat. Man bör alltså antagligen inte argumentera att det är fritt fram att piratkopiera pga dessa avgifter.

Däremot råkar min åsikt fortfarande vara att alla dessa avgifter bör slopas. Varför i hela friden ska jag betala artister för att använda molntjänst till min blogg, eller för att köra en webserver på? Galenskap.

Frågan är hur nära man måste känna någon för att det ska räknas som privatkopiering... if you know what i mean Det här handlar varken om privat eller piratkopiering. Det handlar om dåliga ursäkter och om att tjäna pengar. Snart sätter de väl en avgift på att öppna munnen, för att det kan hända att jag råkar sjunga på en låt som de som hör mig inte har betalat för.

Permalänk
Inaktiv

Så beskattningen kan gå tillväga precis hur som helst då...men om detta nu gäller PRIVATkopiering - vad har då det med artisternas inkomst att göra? Jag är väldigt nyfiken på vad bilderna på mina barn eller våra semestrar har något med Lill-babs, Bieber och Lady Gaga att göra...för inte fan finns dom med på bilderna (tack och lov).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Och varför tycker du att det är skit?

Låt mig gissa: Du känner att det sitter folk och tittar på din data................. som är jättesuperhemlig

Jag har inget att dölja, inga filer värda a stjäla.. det är snarare en princip sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Inte för att jag vill försvara dem, men än så länge gäller privatkopieringsavgiften endast externa hårddiskar så vitt jag vet. Har svårt att tänka mig att Dropbox, Google mfl. sitter med allas data på externa diskar Dock så är ju privatkopieringsavgiften ett svenskt påhitt, hur det funkar i USA osv där de flesta molntjänsterna huserar vet jag icke.

Du har självklart rätt. Jag kanske ska kolla upp mina antaganden innan jag börjar spekulera.

Undrar ifall det är vi eller den som tillhandahåller tjänsten som ska betala, dock. Det kan komma att röras om ordentligt i molngrytan ifall detta realiseras.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil_ape:

Du har självklart rätt. Jag kanske ska kolla upp mina antaganden innan jag börjar spekulera.

Undrar ifall det är vi eller den som tillhandahåller tjänsten som ska betala, dock. Det kan komma att röras om ordentligt i molngrytan ifall detta realiseras.

Borde vara de som äger tjänsten, men du nog se att användarna får en del skit också. Höjda avgifter, månadskostnader eller något annat trevligt så någon b-kändis kan fortsätta fika sitt favoritcafé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag har inget att dölja, inga filer värda a stjäla.. det är snarare en princip sak.

Din principsak är inte så smart om jag får säga min åsikt.

Molnet har räddat mig ett par gånger, och hur man kan leva utan DropBox är bara ett stort ?

(det fetstilta är bara en markering för särskrivning, bara jag som är känslig kanske, men det låter roligt när man läser särskrivning)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

När ska dumheterna ta slut? Vad är nästa sak de kommer avgiftsbelägga? Barn som föds för att de i framtiden kan kopiera upprättshovsskyddat material?

Permalänk
Avstängd

Skulle vara kull att får reda på vart pengarna egentligen går till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Din principsak är inte så smart om jag får säga min åsikt.

Molnet har räddat mig ett par gånger, och hur man kan leva utan DropBox är bara ett stort ?

(det fetstilta är bara en markering för särskrivning, bara jag som är känslig kanske, men det låter roligt när man läser särskrivning)

ahapp, där ser man! Din åsikt uppskattas!!

Permalänk
Medlem

Detta är dock bara löjligt om det går igenom, att en döende industri ska ges första hjälpen tack vare lobbyister är skrämmande odemokratiskt. Jag är grymt nyfiken på vad det är för "argument" som de kör med.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är det ju redan indirekt. Vi (privatpersoner) betalar redan mediaskatt på hårddiskarna, har du glömt det?

nepp.. bara lite otydligt, men tack för att du valde att upplysa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

nepp.. bara lite otydligt, men tack för att du valde att upplysa mig!

Nej, jag hade FEL (som rättade dig) Kopieringsavgiften gäller ju bara externa hårddiskar. Glömde den lilla detaljen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag hade FEL (som rättade dig) Kopieringsavgiften gäller ju bara externa hårddiskar. Glömde den lilla detaljen...

ahaa, på de lilla viset.. jag som trodde jag hade lärt mig något nytt!? :cry:

Permalänk
Medlem

vad åsyftas med molntjänst i detta fall? gäller det dropbox och sånt eller även serverutrymme som man hyr eller även typ spotify? Steam?

Om det gäller som hårddiskar ligger det väl runt 10:- för 10gb (http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning), och engångsavgift vid registrering gäller rimligtvis. Så att köpa webbhotell med 5Gb ökar i pris med nån % isåfall (höftat), och därefter borde månadskostnaden inte skilja sig alls. Om man tänker så.

"Moln" är ju ett lite svårdefinierat begrepp i detta fall, eller har någon en precis beskrivning?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandy95:

Skulle vara kull att får reda på vart pengarna egentligen går till.

Pengarna går till: finare bil, större pool, dyrare kläder, slöseri på krogen. För att jag har mina bilder på lagring. Helt sjukt är det!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja nått måste ju rädda Grekland och snart Spanien från utrotning, detta är väll en geniidé dem kom fram till. Typiskt...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Vill beskatta EU för att ge mig huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

vad åsyftas med molntjänst i detta fall? gäller det dropbox och sånt eller även serverutrymme som man hyr eller även typ spotify? Steam?

Om det gäller som hårddiskar ligger det väl runt 10:- för 10gb (http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning), och engångsavgift vid registrering gäller rimligtvis. Så att köpa webbhotell med 5Gb ökar i pris med nån % isåfall (höftat), och därefter borde månadskostnaden inte skilja sig alls. Om man tänker så.

"Moln" är ju ett lite svårdefinierat begrepp i detta fall, eller har någon en precis beskrivning?

Som jag har fattat det så gäller det dropbox/Skydrive/iCloude etc etc tjänster. Men kan ha fel. Och gäller det även serverutrymme, då är det rent åt h*lvete fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så beskattningen kan gå tillväga precis hur som helst då...men om detta nu gäller PRIVATkopiering - vad har då det med artisternas inkomst att göra? Jag är väldigt nyfiken på vad bilderna på mina barn eller våra semestrar har något med Lill-babs, Bieber och Lady Gaga att göra...för inte fan finns dom med på bilderna (tack och lov).

Jo men du ska betala för andras eventuella brott samt för ett brott du kan tänkas begå i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag blir så less på idiotin. Men det är ingen ide att framföra logiska argumet mot en avgift som är väldigt ologisk från början.

Fakta är att I och med smartphone revolutionen de senaste åren så har antalet personer som använder mångmegapixel kameror och framför allt möjlighet att spela in HD video dramatiskt ökat mängden hemproducerad data som behöver lagras. Därav behövs mycket mer lagringsutrymme utan att Privat kopieringen ökar över huvud taget.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

avgiften är från början avsedd för pirater eller hur?
Hur många som laddar hem olagligt lägger upp de på molntjänster? Tror det är få, detta är idioti

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Undrar hur de tänkt sig praktiskt. Molnservrar är ju globala, men EU är det inte.
Så om man använder en molnserver i USA ska de beskatta den hur?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

Men om vi betalar en kopierings avgift på all kopieringsbar media måste det ju vara fritt att piratkopiera då. Vi har ju liksom betalat för det...

Det är skillnad på piratkopiering och priVatkopiering, alla dessa avgifter är till för att kompensera upphovsrättsmän för priVatkopiering.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med, är det som tv-licensen ungefär eller en fast kostnad alla får betala? Vare sig man kopierar musik, film etc. eller inte?

Visa signatur

Eh!