4000PPD på Macbook Air, 800PPD på Phenom II x6?!

Permalänk
Medlem

4000PPD på Macbook Air, 800PPD på Phenom II x6?!

Tjenare! Till min förvåning pumpar min macbook air ut 6600PPD vilket känns helt galet för mycket?

Min Phenom II x6 ligger dock på runt 800 PPD, vad är fel?? Dessutom fastnar den progress 99.9% och visar att det är någon sekund kvar på projektet, för att några minuter senare falla ned till 94% och kämpa sig uppåt igen för att fastna och förja om IGEN. Vad sysslar datorn med??

Kör senaste versionen av V7-klienten

För övrigt, 7500 PPD, är det ungefär hur ett HD6950 ska prestera? (Mina datorer brukar alltid underprestera, därför jag frågar)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej! Ja, jag får ~7000 PPD på Ph2x4 så det är nått som inte är rätt! Belastas processorn fullt? Kanske instabil klock? Det kan också vara så att det är nått fel på det projektet du viker som inte når 100%. Om det inte lämnas in så går ju såklart PPD ner. Så du kan ju testa att slänga bort det du har och börja ett nytt. Släng det i workmappen som du hittar under FAHClient i appdata. (Det är väl fortfarande så man gör?)

Jag skulle inte folda för fullt på en laptop. De brukar inte bli så glada av det pga värmeutvecklingen. 7500 PPD på 6950 låter väl vettigt, men jag har inget liknande att jämföra med själv.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Hej! Ja, jag får ~7000 PPD på Ph2x4 så det är nått som inte är rätt! Belastas processorn fullt? Kanske instabil klock? Det kan också vara så att det är nått fel på det projektet du viker som inte når 100%. Om det inte lämnas in så går ju såklart PPD ner. Så du kan ju testa att slänga bort det du har och börja ett nytt. Släng det i workmappen som du hittar under FAHClient i appdata. (Det är väl fortfarande så man gör?)

Jag skulle inte folda för fullt på en laptop. De brukar inte bli så glada av det pga värmeutvecklingen. 7500 PPD på 6950 låter väl vettigt, men jag har inget liknande att jämföra med själv.

Då bör jag få runt 10.000PPD med en X6 då?

Processorn belastas fullt och den är oklockad.

Varför ska jag slänga det i workmappen, är det inte bara att ta bort?

Tack för svaret, ska ge den en chans till, annars ryker massa timmars arbete då:(

Macbooken ligger på strax under 100 grader, vet inte om den är gjord för att klara det, men man hör ju knappt fläkten så antar att datorn inte har panik. Den är ny macbook så går den sönder så får jag väl en ny, eller vad ska apple säga? (Vi ser att du har använt din processor, kylningen är inte gjord för att processorn ska arbeta så garantin är borta) Har de inte anpassat kylningen för att processorn ska arbeta får de skylla sig själva och ge mig en ny, jag måste väl få använda processorn?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Då bör jag få runt 10.000PPD med en X6 då?

Processorn belastas fullt och den är oklockad.

Varför ska jag slänga det i workmappen, är det inte bara att ta bort?

Tack för svaret, ska ge den en chans till, annars ryker massa timmars arbete då:(

Macbooken ligger på strax under 100 grader, vet inte om den är gjord för att klara det, men man hör ju knappt fläkten så antar att datorn inte har panik. Den är ny macbook så går den sönder så får jag väl en ny, eller vad ska apple säga? (Vi ser att du har använt din processor, kylningen är inte gjord för att processorn ska arbeta så garantin är borta) Har de inte anpassat kylningen för att processorn ska arbeta får de skylla sig själva och ge mig en ny, jag måste väl få använda processorn?;)

Jag har klockat lite, men ja kring 10 000 PPD låter rimligt. Vilken modell har du?

Jo, när man slänger workmappen så börjar man om. Det kan ju kännas jobbigt, men det är ju samtidigt slöseri att sitta på ett projekt som inte går att lämna in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Jag har klockat lite, men ja kring 10 000 PPD låter rimligt. Vilken modell har du?

Jo, när man slänger workmappen så börjar man om. Det kan ju kännas jobbigt, men det är ju samtidigt slöseri att sitta på ett projekt som inte går att lämna in.

Hehe sant! Den första som kom, 1055T!

BTW Nu ligger min Macbook Air och kammar hem 6600PPD, vad händer?! Känns som den bryter någon slags naturlag? Hur kan en 10 watts 2-kärnig I5 på 1.8ghz prestera nästan lika bra som din överklockade 125 watts 6-kärniga Phenom II??

Permalänk
Medlem

Testade att gå i i configure->Slots->smp->edit

Och sedan ändrade jag hur många trådar SMP ska använda till 5. Nu ligger fortfarande processor-aktiviteten på 100% konstant, men processorns PPD ligger nu på 9800. Underbart!

Det konstiga är att denna inställningen inte ställer in hur många kärnor som ska användas, utan bara hur många procent som smp-klienten får ta av processorn.

Provade att stänga av GPU-foldingen, då borde ju 5 CPU-kärnor ligga på 100% medan den sista används sporadiskt? Detta var inte fallet, utan alla kärnor jobbade då på runt 80-90%. Alltså har jag inte låst 5 kärnor till folding, utan bara ändrat processor-användningen? Buggigt...

Ställer jag in att 4 kärnor ska användas så ligger ALLA kärnor på typ 60-70% istället för 4st på 100% och resten sporadiskt. Jäkligt buggit V7 är!

Permalänk
Medlem

Nja, när du ställer smp5 tex så visst ger den 5/6 av kraften till folding men den låser inte foldingen till specifika kärnor Därför ser det ut så. Och varför processron sen går upp i 100% när du smäller på GPU foldingen igen är för att den också drar processorkraft
Så det här låter helt rätt. testa gärna många olika smp för att se vart du får ur mest total ppd.
jag kör min i7 på smp 4 för att mitt gtx 580 presterar optimalt då tex.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Nja, när du ställer smp5 tex så visst ger den 5/6 av kraften till folding men den låser inte foldingen till specifika kärnor Därför ser det ut så. Och varför processron sen går upp i 100% när du smäller på GPU foldingen igen är för att den också drar processorkraft
Så det här låter helt rätt. testa gärna många olika smp för att se vart du får ur mest total ppd.
jag kör min i7 på smp 4 för att mitt gtx 580 presterar optimalt då tex.

Det står ju dock att man väljer hur många trådar som ska köras?:s Så den inställningen gör samma sak som "percent CPU usage" under fliken "Advance"?

Var ett tagsedan jag foldade innan men har för mig att jag kunnat låsa exakt hur många kärnor som ska användas innan, men det går inte med V7 alltså?

Du kör alltså smp 4 av maximalt 8 på din I7?

Borde inte det ge samma resultat att bara ställa in "50%" på inställningen "percent CPU usage"?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Det står ju dock att man väljer hur många trådar som ska köras?:s Så den inställningen gör samma sak som "percent CPU usage" under fliken "Advance"?

Var ett tagsedan jag foldade innan men har för mig att jag kunnat låsa exakt hur många kärnor som ska användas innan, men det går inte med V7 alltså?

Du kör alltså smp 4 av maximalt 8 på din I7?

Borde inte det ge samma resultat att bara ställa in "50%" på inställningen "percent CPU usage"?:)

Jag vet inte om det är rätt, men jag brukar tänka att det är tex 5 trådar, med de hoppar runt mellan de 6 kärnorna, så på totalen så blir det som det blir. Uder Configure>Advanced>Optimizations ser det ut att finnas en inställning för att låsa trådarna till specifika kärnor. Jag har inte testat, men det kan ju du göra! Att ställa in antalet % som den ska jobba verkar däremot vara mer buggit. Då körde den förut som i pulser, men nu verkar det lite mysko.

Och angående macen: najs! Man ska ju ha lite tur med sina wu's också. Det varierar rätt mycket. Fick en nyligen som tog ca 24h och gav mig 13k PPD, så typ dubbla från mitt medel.

Jag testade också lite kort att köra på min laptop och fick nog också liknande poäng. Lite lägre tror jag. Det är i5, sandy bridge. Den har också en grafikkrets med cuda som kunde användas, så totalt fick jag mer på laptopen än den stationära.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Förstod inte mkt, men alltid roligt att försöka lära sig något nytt

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Jag vet inte om det är rätt, men jag brukar tänka att det är tex 5 trådar, med de hoppar runt mellan de 6 kärnorna, så på totalen så blir det som det blir. Uder Configure>Advanced>Optimizations ser det ut att finnas en inställning för att låsa trådarna till specifika kärnor. Jag har inte testat, men det kan ju du göra! Att ställa in antalet % som den ska jobba verkar däremot vara mer buggit. Då körde den förut som i pulser, men nu verkar det lite mysko.

Och angående macen: najs! Man ska ju ha lite tur med sina wu's också. Det varierar rätt mycket. Fick en nyligen som tog ca 24h och gav mig 13k PPD, så typ dubbla från mitt medel.

Jag testade också lite kort att köra på min laptop och fick nog också liknande poäng. Lite lägre tror jag. Det är i5, sandy bridge. Den har också en grafikkrets med cuda som kunde användas, så totalt fick jag mer på laptopen än den stationära.

Tack för tipset, ska kika på det imorgon!

Macen har haft runt 6000-7000 PPD de senaste 2 WUsen. Nu kör jag smp 3 på den och den ligger mellan 4000-5500 nu, fast med lite humanare temperaturer (låg på 100c innan..) otroligt att en 2-kärnig 17-wattare kan prestera så!

Du menar alltså att din mobila grafikkrets presterar bättre än ditt stationära grafikkort?:p

För övrigt så ligger har jag 11000PPD på min PH2 x6 nu med smp 5. Mitt hd7950 ger 7700, dock såg jag att GPU-aktiviteten ligger på 99% och hoppar ned till ca 80% då och då (antar att CPUn inte hinner med att mata det). Tror du jag får mer PPD totalt om jag kör smp 4, så att grafikkortet istället jobbar 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Förstod inte mkt, men alltid roligt att försöka lära sig något nytt

Folding@home. Du lånar ut din datorkraft till forskning. Din dator fungerar som en del av ett helt nätverk som bildar en typ av superdator (allas datorer ihop). Ju snabbare din dator räknar klart uppgifterna den får desto mer poäng får du efter varje uppgift. Tror forskningen är riktad åt att hitta botemedel mot cancer.

Sedan kan man gå ihop i lag och folda och tävla mot andra lag om mest poäng. (Sweclockers har ett lag, ligger på 20e plats i världen)

Tänkte om du inte hade koll på vad folding ens är:p Det är rätt kul, testa vettja!;) Förenar nytta och nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tack för tipset, ska kika på det imorgon!

Macen har haft runt 6000-7000 PPD de senaste 2 WUsen. Nu kör jag smp 3 på den och den ligger mellan 4000-5500 nu, fast med lite humanare temperaturer (låg på 100c innan..) otroligt att en 2-kärnig 17-wattare kan prestera så!

Du menar alltså att din mobila grafikkrets presterar bättre än ditt stationära grafikkort?:p

För övrigt så ligger har jag 11000PPD på min PH2 x6 nu med smp 5. Mitt hd7950 ger 7700, dock såg jag att GPU-aktiviteten ligger på 99% och hoppar ned till ca 80% då och då (antar att CPUn inte hinner med att mata det). Tror du jag får mer PPD totalt om jag kör smp 4, så att grafikkortet istället jobbar 100%?

Mitt stationära grafikkort har inte längre stöd för fah. Inom amd måste man ha 5xxx-serien eller senare numera, och dessutom är stödet för nVidia mycket bättre, så av den anledningen får jag mer på laptopen jämfört med vad jag fick på stationära grafikkortet när det fanns stöd tidigare.

Najs att det funkar på din stationära nu! Jag tror inte du får mer av att ändra till smp4, men det är ju bara att testa! När jag körde på grafikkortet såg jag samma beteende, att den droppade ner kanske 1 gång var 30e sekund. Förut höll man på med environment variables för att klämma ut mer ur amd-kort, men jag vet inte om det ger nått längre! Det var främst för att få ner cpu-användningen. http://en.fah-addict.net/articles/articles-1-3+gpu-environmen...

Visa signatur