Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk

Once you to Chrome, you never go back.

Firefox och IE är den största flaskhalsen du kan ha. Du hinner med ett ett toabesök innan sweclockers ens laddat klart.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

jag slutade använda firefox pga flash player crashade hela tiden vilket störde mig när jag streamade mycket,
Och att det drog ner fpsen när jag spelade osv..
Böt tilll chrome pga det då tog minst på minnet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jämfört IE, Firefox och Chrome, märkte ingen skillnad på hastighet, inte alls, dock var Chrome längsammast när det gäller uppstart.
Chrome är seg om du kör massor av flikar och får buggar när jag är i YouTube.
IE Buggar med i YT vilket är väldigt jobbigt, Firefox buggade lite innan med men nu efter uppdateringar så funkar det bra.
Tycker IE är snyggast, men Firefox ser bra ut med, Chrome ser inte ful ut men har inget riktigt "najs" utseende, och ja, jag har testat flera teman.
Saken är ju den att de olika webbläsarna funkar olika bra på olika datorer av olika anledningar (olika, olika...OLIKA!;))
i alla fall vad jag märkt. Min laptop är snabb på Chrome, buggfri, men seg och jobbig på Firefox, dock är min stationära burk seg på Chrome (uppstart) och snabb på Firefox.

Förresten jag ser att flera här säger att Firefox kräver mer RAM än Chrome? Jag har alltid hört överallt, att Chrome är den som är RAM-hungrig, hur är det egentligen?

Det är ju ren skitsnack att Firefox drar mer RAM, Chrome delar upp alla flikar i olika processer och därför tror folk att den drar mindre?

Skrivet av Rickard11:

Firefox och IE är den största flaskhalsen du kan ha. Du hinner med ett ett toabesök innan sweclockers ens laddat klart.

Då är det nog något allvarligt fel på din dator

Skrivet av Wulf92:

jag slutade använda firefox pga flash player crashade hela tiden vilket störde mig när jag streamade mycket,
Och att det drog ner fpsen när jag spelade osv..
Böt tilll chrome pga det då tog minst på minnet.

Man använder helt enkelt inte flash Fast jag tror krasherna berodde på Adobe och inte Mozilla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Rakt på! Varför?

Jag tycker den är helt värdelös! Ok, det är väl att ta i, den gör ju det den ska.

Men, den kan ju inte mätta sig med Firefox när det kommer till anpassning.

Och kom inte med "hastighetsgrejen" eller "det är så stilrent"

Den är ju så låst och det går inte att anpassa! Jag fixar räven som jag alltid har gjort, så som jag vill ha det! Och får mig är det väldigt viktigt att jag får ha mina knappar där jag vill! Jag har enbart kört med räven som förstaläsare, även när Chrome kom. Och jag fattade att många lämnade Firefox då, för Chrome var snabbare!

Men hallå, ärligt talat vilken är skönast, helt ärligt talat. Jag märker ingen skillnad på hastigheten!! !!

Så varför är Chrome så mycket bättre? Varför tycker du det?

Varför inte? Det är två av anledningarna till att jag använder Chrome. Jag tycker sidor laddar betydligt snabbare än i Firefox.

Jag gillar att adressfältet och sökfältet är samma fält.

Dessutom synkas alla min bokmärken/historik mellan min stationära, laptop och PadFone.

Jag kan skicka de flikar jag har öppna till min mobil.

Det enda riktigt negativa är väl att jag har streamingproblem på youtube om jag kör med HTML5, Flash funkar fint.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

This thread makes no sense... allt är ju massa påhitt att chrome är snabbare, startar snabbare, använder mindre minne.

Permalänk
Medlem

Krascherna är Adobes fel. kommer alltid vara och förbli Adobe:s fel när det gäller FLASH.

Skillnaden mellan Firefox och Chrome är minimal.

Jag tycker Google Chrome inte kommer med något direkt nytt på sista tiden. Chrome lever kvar i den tiden när Google Chrome kom upp och ansågs vara något nytt och revolutionerande. Idag har dem andra webbläsarna kommit ifatt och kommer på nya saker som är flera gånger bättre än Chrome. Tyvärr så låser användarna fast sig i att Chrome är så mycket bättre än alla andra bara för att Google Chrome har si och så mycket popularitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Där har du fel, eller kan ju vara fel på din dator. Jag hinner pinka en snabbis innan Chrome hinner starta, seg som f*n.

Skrivet av Drager:

Det är ju ren skitsnack att Firefox drar mer RAM, Chrome delar upp alla flikar i olika processer och därför tror folk att den drar mindre?
Då är det nog något allvarligt fel på din dator
Man använder helt enkelt inte flash Fast jag tror krasherna berodde på Adobe och inte Mozilla.

Egentligen bryr jag mig inte hur mycket RAM Firefox tar, datorn har aldrig behövt mer än 4GB RAM för mig och jag har ju det dubbla så varför bryr sig.
Btw man ska kunna köra HTML5 på Youtube, men när jag försöker (youtube.com/html5) så funkar det inte, stannar på Flash, stör mig på det för Flash skapar problem för mig ibland >.>

Permalänk
Medlem

Har cirka 20 flikar uppe, Chrome sparar inte på ram enligt mig, börjar lagga som fan.
toolbars och skit?
göm de då!, finns verktyg för det, firefox är nästan identisk chrome när man tar bort det.

Skrivet av kabex:

Varför inte? Det är två av anledningarna till att jag använder Chrome. Jag tycker sidor laddar betydligt snabbare än i Firefox.

Jag gillar att adressfältet och sökfältet är samma fält.

uhm, vad menar du?
Att allt det du skriver i navigationsfältet utan ändelse(.com .se) googlas?

Det gör det i firefox med, så ja, fältet är samma sak där.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Där har du fel, eller kan ju vara fel på din dator. Jag hinner pinka en snabbis innan Chrome hinner starta, seg som f*n.

Egentligen bryr jag mig inte hur mycket RAM Firefox tar, datorn har aldrig behövt mer än 4GB RAM för mig och jag har ju det dubbla så varför bryr sig.
Btw man ska kunna köra HTML5 på Youtube, men när jag försöker (youtube.com/html5) så funkar det inte, stannar på Flash, stör mig på det för Flash skapar problem för mig ibland >.>

Jag bryr mig inte heller så värst mycket men folk tar ju det som ett argument för att köra Chrome och i och med att det inte ens är sant är ju ännu konstigare...

Bara gå in på http://www.youtube.com/html5 och klicka där det står: "Använd testversionen av HTML5"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla tillägg som jag vill ha finns till Google Chrome, har använt Chrome mest och det är nedslimmat, inga onödiga menyer.
Därför föredrar jag det.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

This thread makes no sense... allt är ju massa påhitt att chrome är snabbare, startar snabbare, använder mindre minne.

Att Chrome startar snabbast är ren bullshit, IE är alltid snabbast (antar att det är för att det är ett Windows program inbyggt i Windows..)
Chrome blir skitseg när jag kör fler än 2-3 flikar, Firefox blir inte segare även om jag har 20 flikar uppe.
Skillnaden på hastigheten för att ladda en sida för mig är så minimalisk att man inte märker av det om man nu inte mäter varje gång.

Det är lite tråkigt att det ska vara så mycket fanboyism på varje tråd som handlar om, ja allting.
Är det en tråd om Apple finns det massor med trollande Android fans, är det en tråd om Samsung (eller Android överhuvudtaget) kommer massor av Apple fanboys, samma med konsoltrådar, trådar om grafikkort+processorer (AMD vs Intel/Nvidia).
Och nu, att folk här på SweC har sjunkit så lågt att dom tjafsar om vilken webbläsare som är bäst, herregud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det dricker mindre RAM och jag har google konto som synkar bra med Chrome.

Fet är faktiskt tvärtom när det kommer till minnesbiten! Och synk, ja vad ska man säga, jag synkar allt med räven.

Skrivet av Blupparen:

Jag bytte till chrome från firefox bara för att firefox började hänga sig för mej och drog mycket minne. Chrome var också snabbare att starta. Att man syncar med sitt google konto är också praktiskt. Det enda jag saknar från firefox är noscript addonen.

Som ovan. Firefox drar mindre minne än Chrome.

Skrivet av Tangentbord:

Bytte på den tiden då räven inte gick att få lika slimmad som Chrome, sen fastnade jag pga synkningen mot mitt google-konto..
Tappar "aldrig" mer mina bokmärken pga en krash eller ominstallation, och det spelar ingen roll om jag sitter på jobbet, hemma eller är på besök hos någon.

Fastnade är rätt ord för jag hittar inget jag saknar så jag bryr mig inte om att testa någon annan just nu !

Denna biten tycker jag är riktigt intressant! För jag får Firefox mycket mer stilren/slimmad än Chrome! Firefox har ju ett Verktygsfältlayout med dra o släpp, så man kan anpassa det exakt som man vill! Och det har dom haft väldigt länge!

Min Firefox är mycket mer stilrenare än Chrome! Och jag menar verkligen mycket mer

Skrivet av frizzy10:

Firefox tar så lång tid att starta och när man väl använder den är den också väldigt seg. Visst chrome borde ha mer valbara grejer så som på firefox med alla dess add-ons, men för att jag ska g¨å tillbaka till firefox måste dom göra så den blir snabbare...

Helt ärligt talat, jag märker ingen som helst skillnad på uppstarten på dom båda. Så något måste du ha gjort fel.

Skrivet av grottsten:

Inte massa onödiga toolabars och skit.

Men det där kan du väll inte skylla på Firefox, in i Verktygsfältlayout och fixa så som du vill ha det, gör om det i Chrome!

Skrivet av Waste:

Som många andra säger så bytte jag från Firefox för Chrome var snabbare och krävde mindre ram. Har kommit mycket addons till Chrome på senare tid men tror fortfarande utbudet är större till Firefox.

Du kan lugnt tänka tvärtom nu Räven äger på alla punkter. bara det att folk ska fatta det!

=============================================

Nä, det är mycket fördomar som hänger kvar, och jag köper det inte För det stämmer inte! Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Jag bryr mig inte heller så värst mycket men folk tar ju det som ett argument för att köra Chrome och i och med att det inte ens är sant är ju ännu konstigare...

Bara gå in på http://www.youtube.com/html5 och klicka där det står: "Använd testversionen av HTML5"

Tack nu funkar det! Konstigt att den där "Använd testversionen av HTML5" inte fanns sist jag kollade då var det någon annan text där..

Permalänk
Avstängd

Firefox sörplar en hel del ram och är allmänt segt i jämförelse med Chrome som flyter på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är snyggt, snabbt och enkelt. Även grymt smidigt att kunna logga in med sitt Gmail konto och få alla sina favoriter, tabbar m.m synkat över sina enheter så som mobil, tablet och andra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Tack nu funkar det! Konstigt att den där "Använd testversionen av HTML5" inte fanns sist jag kollade då var det någon annan text där..

Inga problem! Haha, du kanske inte såg den? Kan vara lite svårt att se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Att Chrome startar snabbast är ren bullshit, IE är alltid snabbast (antar att det är för att det är ett Windows program inbyggt i Windows..)
Chrome blir skitseg när jag kör fler än 2-3 flikar, Firefox blir inte segare även om jag har 20 flikar uppe.
Skillnaden på hastigheten för att ladda en sida för mig är så minimalisk att man inte märker av det om man nu inte mäter varje gång.

Det är lite tråkigt att det ska vara så mycket fanatism på varje tråd som handlar om, ja allting.
Är det en tråd om Apple finns det massor med trollande Android fans, är det en tråd om Samsung (eller Android överhuvudtaget) kommer massor av Apple fanboys, samma med konsoltrådar, trådar om grafikkort+processorer (AMD vs Intel/Nvidia).
Och nu, att folk här på SweC har sjunkit så lågt att dom tjafsar om vilken webbläsare som är bäst, herregud!

Det handlar inte om fanatism eller fanbois här, själv tycker jag att det är tråkigt att du ser det så, och inte kan ta en diskussion på vad som är bra/dåligt!

Kör med vad du vill, fine!

Men ärligt talat med handen på hjärtat, tycker du själv inte att det är en väldigt stor hype runt Chrome?

Att det är så mycket bättre än alla andra läsare, när det i själva fallet är precis tvärtom. Så tycker jag, och det är kul att få veta varför andra höjer "stora Chrome" till skyarna! Förstår du vart jag vill komma?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Firefox sörplar en hel del ram och är allmänt segt i jämförelse med Chrome som flyter på.

Som sagt, Firefox sörplar mindre minne än Chrome! Och jag kan inte märka någon skillnad alls i hastighet! Nada! Så varför är det bättre ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör mest FF inte märkt att det drar mycket minne eller segar, startar lika snabbt som Chrome gör det också numera.
Men Chrome är bra det med, men jag kan få FF att uppföra sig lite mer som jag vill, och utseende och anpassning går ju att få att se ut hur som helst nästan, även nästan som Chrome om man vill.

Däremot kan jag inte med IE, den tas bara fram när nått inte vill funka i FF eller Chrome, dvs nästan aldrig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Som sagt, Firefox sörplar mindre minne än Chrome! Och jag kan inte märka någon skillnad alls i hastighet! Nada! Så varför är det bättre ?

Jag tror också att folk som kör Chrome nu körde Firefox 4 eller liknande version och jämför med den...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det handlar inte om fanatism eller fanbois här, själv tycker jag att det är tråkigt att du ser det så, och inte kan ta en diskussion på vad som är bra/dåligt!

Kör med vad du vill, fine!

Men ärligt talat med handen på hjärtat, tycker du själv inte att det är en väldigt stor hype runt Chrome?

Att det är så mycket bättre än alla andra läsare, när det i själva fallet är precis tvärtom. Så tycker jag, och det är kul att få veta varför andra höjer "stora Chrome" till skyarna! Förstår du vart jag vill komma?

Folk hyllar Chrome precis som Apple, Microsoft, Intel and whatnot.
Inget fel med att man gillar Chrome men att t.om ljuga om hur mycket bättre Chrome är, ja då har du gått för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Jag tror också att folk som kör Chrome nu körde Firefox 4 eller liknande version och jämför med den...

Kör på version 16 jag. Men dom kanske inte vet hur man uppdaterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Jo jag tror du satte den där! Visst är det så

Visa signatur

Permalänk

Började få krasher med firefox 2-3 ggr per dag så bytte.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Alla tillägg som jag vill ha finns till Google Chrome, har använt Chrome mest och det är nedslimmat, inga onödiga menyer.
Därför föredrar jag det.

Kan du förklara lite mer? Är det detta du syftar på?
http://i.imgur.com/PrZIl.png

jämför den nedersta bilden med denna

Hur stor skillnad är det egentligen mellan chrome och firefox när det gäller menyn?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Vad har ni för datorer egentligen om en internet browser laggar med 2-3 flikar?

On topic så gillar jag Chrome för att den syncar historik och bokmärken mellan olika datorer.
Det som talar för Firefox är att adblock pluginet jag hade där var bättre än de jag hittat för Chrome hittils.

Kör Chrome just nu, men om något häftigt dyker upp i FF kanske jag byter tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Kör på version 16 jag. Men dom kanske inte vet hur man uppdaterar?

Haha, jo säkerligen är det så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Kan du förklara lite mer? Är det detta du syftar på?
http://i.imgur.com/PrZIl.png

jämför den nedersta bilden med denna
http://www.google.com/chrome/intl/en-GB/images/dlpage_alt.jpg

Hur stor skillnad är det egentligen mellan chrome och firefox när det gäller menyn?

Väldigt bra exempel. Och om man vill så kan man ta bort än mer, typ bakåt/framåt pilarna (har själv gjort det, har ju det på musen, så varför ska dom ta plats där. "hemknappen" varför ska man ha den? Jag har inte ens kvar Google sök, den har jag dragit bort i många år, istället har lagt mina mest använda bokmärke där, typ 10st! Väldigt smidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad har ni för datorer egentligen om en internet browser laggar med 2-3 flikar?

On topic så gillar jag Chrome för att den syncar historik och bokmärken mellan olika datorer.
Det som talar för Firefox är att adblock pluginet jag hade där var bättre än de jag hittat för Chrome hittils.

Kör Chrome just nu, men om något häftigt dyker upp i FF kanske jag byter tillbaka.

Undrar just, för mig blir Chrome seg med många flikar men inte IE eller Firefox, anledningen kan jag inte svara på för jag har ingen aning.
Min burk ser du nedan

Permalänk
Entusiast

Jag gick över till Chrome från Firefox när det kom och gillade det direkt. Har massor med smådetaljer man vänjer sig vid. Jag har fler gånger bytt tillbaka till Firefox för att testa nya versioner, men direkt fått "hemlängtan" och gått tillbaka till Chrome efter typ en vecka.

Sen fungerar stylish mycket bättre med chrome and firefox, och det är ett plugin jag har jobbat mycket med. Men ja, jag föredrar chrome för det är det jag känner mig hemma i nuförtiden, skillnaderna mellan webbläsarna är inte så värst stora