Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nsky|sct:

Kör chrome främst för att den har inbyggt stöd för flash och pdf, skönt att det uppdateras automatiskt via chrome, 2 processor mindre vid uppstart av windows.

Det där var nog ett feltänk eller ? Chrome öppnar ju upp separata processer för allt.
Jag har just nu 17 chromeprocesser på 12 flikar och dessutom 2 st google crash handler och de tillhör väl också chrome.
FF har 2 på ca 300 flikar igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Firefox har också inbyggt stöd för PDF går under namnet PDF.JS

Själv tycker jag det är bättre med en extern PDF reader.

Permalänk
Medlem

"Less is more"
"If it ain't broke, don't fix it"

Med egna ord.
Google Sync, bookmark, tabs och extensions m.m
Mindre plotter
Slipper tweaka sönder browern för att göra den behaglig för ögat.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome för att det syncar så underbart med alla andra datorer jag använder via mitt googlekonto. Flyttar ofta till andra datorer via jobbet, nån gång installerar man om datorn eller loggar in hos nån kompis. På 30 sekunder har jag alla flikar och utseendet exakt som hemma. Då jag spenderat timmar på detta är det otroligt viktigt att funktionen funkar fint. <3<3 Chrome.

Men Firefox och Opera fyller alla andra funktioner ungefär likadant och likabra sååå.. Det är en smaksak. Rent objektivt sett är det småsaker som skiljer och handlar om smak och om man är Appleälskare, googleälskare eller firefoxälskare. Inte så mycket om otroliga fartskillnader längre. Men jag vill inte höra om er som sitter med IE. Är allergisk (Hater)

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

Google konto integration med flawless synk till chrome i mobilen. Snabb. Slipper och tänka på flash etc då det är inbyggt. Har massor av "Tillägg" och finns många motsvarigheter till allt det som firefox har som addons.

Men framför allt, orsaken till att jag bytte från början: Varje gång sen när FF började envisas med frekventa uppdateringar, när man tvingas gå igenom uppdaterings-dialogen varje gång, och se hur ens addons VARJE gång inte funkade med nya uppdateringen så valde jag att testa chrome med tysta bakgrundsuppdateringar där tilläggen inte försvinner hela tiden. Har inte ångrat mig ett dugg, utan de har bara blivit bättre med tiden tex google-konto integration mm..

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där var nog ett feltänk eller ? Chrome öppnar ju upp separata processer för allt.
Jag har just nu 17 chromeprocesser på 12 flikar och dessutom 2 st google crash handler och de tillhör väl också chrome.
FF har 2 på ca 300 flikar igång.

jag menade mest för uppdateringar, både flash och pdf kollar vid boot om de är "up to date"
tycker nämligen inte om en massa skit som körs vid start...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Svar: Köp en SSD.

Själv kör jag nightly, vem vill ha en 32-bitsläsare 2012 när 64-bits OS kom till PC ca. 2003?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Är det bara jag undrar vaf*n man ska med 100 flikar till?

Prova programflikar & flikgrupper!! Och helt plötsligt så har du 100+ flikar! Har dagligen uppe 100-150st. Sen finns det vissa knep och tillägg för att hitta/bläddra rätt flik, men det är en annan historia

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Man kommer väl inte åt settings mm om man stänger av menu bar?

Trots det är FF fortf fult.

Klart att du kommer åt inställningar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Klart att du kommer åt inställningar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det jag menar är en funktion som temporärt skapar en användare genom en gästfunktion. Som ser till att inte spara något på datorn när webbläsaren stängs eller råkar krascha tex.

Tråkigt att de inte fixat det. Borde inte vara rocket science när man kan använda facebook/googlekonto för att logga in på diverse andra tjänster.

Totalt 4 klick för att ta bort en användare, hittar inte något enkelt sätt att skapa ett gästkonto :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som de flesta andra:
+ Startar snabbare
+ Synkar bokmärken med google-kontot
+ Snygg och användarvänlig html- och css-granskning

- Dock inte lika bra javascript konsol som firefox tycker jag.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

när jag började använda chrome så tyckte jag att det var väldigt stilrent och snabbt och passade mitt nyinstallerade windows 7 helt perfekt sedan dess har jag bara använt chrome och blivit van vid att använda det och det fungerar bra för mig, firefox är säkert lika bra nu

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Låter ju märkligt att de laggar med din spec. Hur många är "många flikar"?
Märker du av det på något "bra" sätt, tex slut på RAM och/eller CPU användning i toppen?

Senast jag märkte att en browser laggade var IE8 på en P4 med en kombination av fragmenterad systemdisk, väldigt stor Internet Cache och dåligt med RAM om mitt minne inte sviker.
Utom möjligen den där gången man provade något dåligt addon till Firefox som läkte minne, men det räknas inte :).

Men jag har o andra sidan sällan mer än 10-20 flikar och min nuvarande dator är ju rätt snabb (SSD, i7 3770k, 16gb ram).
Använder heller inte några addons/plugin utöver AdBlock och Flash.

Samma, men det är bara med Chrome, något fel måste det ju vara för min datorn använder aldrig mer än 4GB RAM, inte äns i spel.
Och när jag surfar med många flikar så används cpu:n bara 1%

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Prova programflikar & flikgrupper!! Och helt plötsligt så har du 100+ flikar! Har dagligen uppe 100-150st. Sen finns det vissa knep och tillägg för att hitta/bläddra rätt flik, men det är en annan historia

Säg att du skojar. Hur kan du köra med 100+ flikar? O_o

Permalänk
Medlem

tycker inte chrome är bättre än firefox men ja använder chrome för att överhuvudtaget kunna kolla Youtube och tex twitch.tv ! låser sig inom en kvart på firefox..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Kör Opera och Waterfox

Gillar inte Chrome då jag tycker att det segar mycket mera när man sitter med några extra flikar.

testade waterfox på ramdisk det går rätt snabbt :3
btw mitt waterfox ligger nere på 314 mb i användning med en youtube, 2 sweclockers, memebase o google uppe

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waowt:

Säg att du skojar. Hur kan du köra med 100+ flikar? O_o

Jag undrar hur man inte vill ha det? Jag har snarare 300 för det mesta, jag har oerhört svårt att tänka mig surfande utan flikar och chrome känns oerhört begränsad och instängd när man kommit in i hur smidigt ff fungerar med många flikar, hur kan man ens klara sig utan en flik till alla sidor? tänk att slippa söka och bara se tydliga miniatyrer på sidorna i flikgruppsfönstret. det är så startskärmen i win 8 borde ha fungerat, firefox gör det "rätt och lätt" att styra & få översikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har ( hade ^^) Firefox på skoldatorn tankade hem Chrome istället tog ju fan tre lektioner innan den ens hade öppnat upp FF okej tog i men laddade ner samma fil Minecraft.exe på datorn
FireFox: 3 min
Google Chrome: 24 Sekunder
Ja det var sådan skillnad

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testade waterfox på ramdisk det går rätt snabbt :3
btw mitt waterfox ligger nere på 314 mb i användning med en youtube, 2 sweclockers, memebase o google uppe

Waterfox är en kopia på Firefox stable. Sedan hur mycket folk än försöker envisas med att 64bit är snabbare så förstår inte folk att 64bit är inte ett mått på hur snabbt det är.

På Firefox Aurora tar det någon extra sekund att öppna på grund av automatisk uppdaterings system. Aurora uppdateras minst 1 gång om dagen. För er andra som klagar på den punkten kan jag då berätta att project snappy löser ständigt nya buggar som har med uppstart att göra. Med det sagt vill jag bara klargöra att Mozilla Firefox öppnas mycket snabbare och jag tror de flesta lever kvar i allt som drabbades i början. Hade folk inte varit så jäkla ivriga hade Mozilla kunnat ha gjort en stabil webbläsare istället för ett hastigt projekt. Mozilla Firefox 18 som kommer är ett bra bevis på hur det kunde ha sett ut.

Istället kom det förbannade Google chrome och folk blev hysteriska över att det dök upp något nytt. I grund och botten tyckte jag Chrome var hemskt från dess början och mycket kändes kopierat. Ändå blev folk så imponerade. Vilket jag inte ens kan förstå. Sedan dess har det hållit på. Än idag säger folk det är si och så bra där det största argumentet är hastighet. Alltså Opera är snabbare och ser exakt lika dant som Google Chrome. Så något känns fel över hur Google Chrome ens fick sådan popularitet.

Näe tänker inte säga till er över vad ni skall använda och inte använda. Jag själv kommer aldrig gå över till Google Chrome. Hellre går jag över till IE ifall Mozilla Firefox skulle dö ut. Vilket jag aldrig tror kommer hända eftersom Mozilla värnar om användaren och inte tvärt om. Samt att Mozilla är en viktig spelare på webbläsare marknaden. Mycket på grund av dess innovation. Mozilla är mer än bara webbläsaren.

Over and out

Permalänk
Medlem

Jag gillar varken Chrome eller Firefox Kör hellre IE ( senaste versionen ) än firefox/chrome.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Tröttnade på att vänta på alla utlovade fixar till diverse störiga småfel som Firefox hade för ett år sen (och som verkar finnas kvar).
Så jag tankade Chrome efter att ha rackat ner på det sen det släpptes. Se på fan, det var ju hur bra som helst, frös inte, åt inte ram så att datorn började swappa och t.om. gamla hederliga Adblock Plus fanns som plugin.
Ett år senare funkar det fortfarande lika bra, och den inbyggda syncen till mitt Googlekonto funkar bättre än vad Firefox sync någonsin gjorde.

Har testat Firefox lite då och då på kompisars datorer då jag själv inte har det installerat. Reagerar mest på att det renderar text mycket fulare än Chrome, nästan som om subpixel-fontsmoothing använder fel subpixlar.

Just det, glömde nästan det faktum att varje separat del körs i sin egen process, så om en flik låser sig drar det inte med resten av webläsaren.
Minns faktiskt inte riktigt hur det gick till i Firefox, men jag vill minnas att många döda flikar, alternativt "återställ senaste session" var en vanlig syn när jag fortfarande körde Firefox.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar hur man inte vill ha det? Jag har snarare 300 för det mesta, jag har oerhört svårt att tänka mig surfande utan flikar och chrome känns oerhört begränsad och instängd när man kommit in i hur smidigt ff fungerar med många flikar, hur kan man ens klara sig utan en flik till alla sidor? tänk att slippa söka och bara se tydliga miniatyrer på sidorna i flikgruppsfönstret. det är så startskärmen i win 8 borde ha fungerat, firefox gör det "rätt och lätt" att styra & få översikt.

Men asså -______-
Det var inte så jag menade. Tycker bara att 100+ flikar är ganska mycket, jag kör ofta bara 1-5 flikar, ibland mer dock, högst 8-10.

Permalänk
Medlem

Chrome är bättre än Firefox pga:

* Minimal stilrent UI utan extra onödigheter
* Snabbhet
* Synkroniserar det mesta, även addons
* Inbyggt Flash och PDF läsare m.fl
* Uppdaterar sig själv automagiskt

Jag tror att många är så fästa vid Firefox pga av dess sentimentala historia och öppna källkod. Precis som att många väljer att använda Linux pga samma sak. Båda är ganska bra, så det är väll mest en smaksak förmodar jag.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem

Gillar båda men kör med chrome pga syncen med bokmärken och addons.
Finner ingen anledning att byta ut chrome när det fungerar så pass bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Vet inte om det stämmer men läste någonstans att chrome tar upp 100 MB RAM per flik. Då försvinner minnet snabbt vid många flikar

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vet inte om det stämmer men läste någonstans att chrome tar upp 100 MB RAM per flik. Då försvinner minnet snabbt vid många flikar

Då försvinner minnet otroligt sakta iom att de flesta idag sitter med 8-16gb minne.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem

Firefox var bra för typ 5 år sedan, men nu väljer jag lätt Chrome för att den är snabbast. Varför ha en seg webbläsare när du kan ha en snabb och se på alla eftersläntrare som inte fattat det

Permalänk
Medlem

Därför att Flash player är helt och hållet uselt på Firefox nuförtiden. Jag vet inte varför, men det kraschar och fryser ofta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Vet inte om det stämmer men läste någonstans att chrome tar upp 100 MB RAM per flik. Då försvinner minnet snabbt vid många flikar

Jag har inte ens många flikar i chrome öppet här på bilden, 13 styck, men de drar inte nåt fast 100Mb / flik, jag har en känsla av att chrome inte är särskilt "speciellt" minneseffektivt, det är iallafall inte snålare än ff, det är väl dessutom nästan omöjligt för det är väl främst sidorna som drar minnet, själva webläsaren slukar väl inte enorma mängder ram? Hursomhelst så är det ju i princip omöjligt att ha många flikar i chrome så det kanske är det som får folk att tycka den drar lite ram? eller så ser man bara en process och inte alla ? Stabiliteten är dessutom likvärdig, det är oftast plugin från adobe som krachar och det gör det lika gärna i ff som chrome

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.