Stardock släpper skarpa versionen av Start8 – startmenyn till Windows 8

Permalänk
Avstängd

Stardock känns som ett suspekt företag, jag hade inte vågat använda mitt kreditkort mot dem iaf. Varför de använder Windows 7-loggan i Windows 8 kan man fråga sig också.

Jag tycker att det här är en bättre startmeny, men förstår att alla inte håller med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Stardock känns som ett suspekt företag, jag hade inte vågat använda mitt kreditkort mot dem iaf. Varför de använder Windows 7-loggan i Windows 8 kan man fråga sig också.

Jag tycker att det här är en bättre startmeny, men förstår att alla inte håller med.

http://www.chris123nt.com/wp-content/uploads/2012/08/StartScr...

Kanske för Win 7 loggan är snyggare än 8ans som jag tycker ser förjävlig ut.

Tycker inte win 8 startmeny är något att hänga i julgranen allt känns stort och klumpigt. Hade det gått att skala ner med 30% hade det varit hyfsat. Hade man dessutom kunnat placera saker mer fritt hade det varit "ok". Men hade man kunnat stänga av den hade det varit perfekt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av probain:

Det känns tokigt att en betalprodukt ska premieras, när det finns redan gratisprodukter som gör exakt samma sak. Jag har själv använt 'Classical Start Menu' sen RTM släpptes. Och den levererar mer än väl det som jag behöver. Vilket i grund och botten en möjlighet att inte behöva använda "metro" över huvud taget. Den ger dig även möjligheterna att styra hot-corners, om du vill att den ska ta dig direkt till skrivbordet, utseende, m.m.

Lyft fram denna produkt istället för något man måste betala för! Eller för all del, andra alternativ också. En artikel om dom olika alternativen hade säkerligen varit både intressant och eftertraktat.

Länk till 'Classical Start menu' http://classicshell.sourceforge.net/
Dom listar även andra alternativ, http://classicshell.sourceforge.net/alternatives.html

Perfekt! Ska ju bygga en dator om ett tag som ska köra XP Pro dock lär den behöva nyare OS om ett halvår ungefär, och då kan man ju uppgradera till W8, skaffa denna "app" och köra på!

Permalänk
Avstängd

Så kul att folk gnäller över 35kr, men att slänga ut flera tusen på ett system är helt ok, ännu roligare är att de flesta här antagligen inte kommer att betala för Windows 8, så kostnaden på 35kr är allt som deras OS kommer att kosta dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av strejf:

Stardock är kanske inte jättekända, men inte suspekta. Deras spelserie Sins of a Solar Empire har väl haft något sorts genomslag.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte detta som störde mig med windows 8.
Gillar metro!
Hade problem med att använda två "rörliga" saker samtidigt typ Youtube på ena skärmen och spel på den andra. FPS drop som fan. :C
Kanske bara var för mig som det var så dock.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Att vilja ha kvar startmenyn är mer än nostalgi.

Det finns ingen enknapps-sökning med metro. Visst kan du trycka win+q, men du måste ändå klicka om du vill söka på något annat än appar.

Dessutom avskyr jag att man förlorar översikten av öppna program.

Kom sen inte heller och säg att det är lättare att hitta länken till t.ex. kontrollpanelen i metro. Istället för win+klick, måste man svepa, fundera några sekunder var man ska klicka och sedan klicka två gånger.

Visst finns det bra saker med metro. Men att de påtvingar en något som tar längre tid att använda, även med erfarenhet hur det funkar. Det är bara korkat.

Permalänk
Medlem

Toppen säger jag bara!! Finns ju vissa fördelar med win8 som gör att jag verkligen vill ha det, men windowsknappen släpper jag definitivt inte! <3 Stardock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Varför i hela världen skulle man ladda det från torrent?
Kostar ju bara 35kr.
my god! >.<

(inte riktat till dig bara till massan som känner att dom inte har råd med 35kr.)

kanske för dom som inte kan betala till exempel barn under 16 år som inte har lust att fråga sina
föräldrar om allt dom vill ha?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Köpt Sins of a Solar Empire genom dem, och förbeställt Rebellion. De har sålt det i 4 år, aldrig hört något problem om dem.
Och spelet i fråga finns på Steam, så någon underförstådd stabilitet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kör Classic Shell istället det är gratis och open source!
Gott!

Baserat på galleribilder och skumläsning på webbsidan ser jag inte om det är riktigt samma sak. Jag såg windows 7 startmeny som en naturlig evolution och jag vill inte gå tillbaka till menyn från windows xp/vista. Kan man ställa in startmenyn att se ut och fungera som windows 7-menyn?

Skrivet av strejf:

[]http://www.chris123nt.com/wp-content/uploads/2012/08/StartScr...[/IMG]

Nä håller absolut inte med.. Men stardock har funnits med ett tag. Deras objectdock var populärt när alla ville ha en OSX-liknande dock på sin windowsburk.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Classic Shell gör något liknande till Windows 7. Skulle gärna ha sett en "Classic start menu" till Windows 8 med.
En av Classic Shells versioner i Windows 7:

Dold text

EDIT! Kan tillägga att Classic Shell ÄR kompatibel med Windows 8 numera, och kostar inget! Finns här -> http://classicshell.sourceforge.net/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Windows 95's startmeny är väl ändå den som man skall kalla för klassisk startmeny. Den kallades även "Classic" i Windows XP. Vista förde fram den nuvarande startmenyn.

Permalänk
Medlem

Instämmer med alla andra, det finns två alternativ som är gratis och fungerar perfekt om man vill ha win xp classic eller något av de andra themes

• Classic Shell

• 7+ Taskbar Tweaker

Permalänk

Skulle vara mer intressant om pollen frågade "Kommer du köpa Windows 8?", för jag kommer då absolut inte då windows 7 fungerar heelt utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har inte testat denna men om man ska tro reklamfilmen så!

Startmeny - Check
Boot till Desktop - Check
Alla fördelar från Windows 8 - Check
Sketna 35 :- för att göra ett bättre Windows 8 än Windows 8 - Check

Tänk om Steve "Inge-Ball-Mer" hade fattat en sådan enkel sak!!!
Blir Win8 på min nya PC om detta stämmer och fungerar bra!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man hur gamla människorna på detta forumet är alltså...

Jag ser fram emot win8, med eller utan startmeny.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag kan ladda ner W8 gratis via Universitetet med en nyckel som gäller i 2 år, kanske ska ge mig på och testa W8 då iaf med detta tillbehör som jag ser som värt för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ibland undrar man hur gamla människorna på detta forumet är alltså...

Jag ser fram emot win8, med eller utan startmeny.

Jag är 16 i allafall, och jag kommer stanna kvar med Windows 7 helt klart
då det funkar kanon och slipper bråka med metro.

Sen är ju detta inte en fråga om ålder, det är en fråga om funktionalitet
och att det faktiskt ska köras på en dator.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk

Synd bara att jag hatar stock Win7 startmenyn med eftersom den är för stor.
Små ikoner och liten startmeny only på mina datorer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

Jag förstår inte vad alla ska med startmenyn till räcker ju med att öppna utforskaren så har man allt man behöver där! Jag använder mappen som jag har lagt på taskbaren mer än startmenyn i w7 =p

är jag en mot tusen?

Ja, du är tusen mot en. När jag letar efter en fil eller program så skriver jag in det i start söken och öppnar inte explorer förens jag insett att det inte kommer fram i startsök. När jag öppnar Mumble så får jag ut en tab som gör att jag kan välja server innan jag har startat programmet vilket är väldigt bekvämt.
Explorer är bra när man vet vart saken man söker efter finns men vet man inte det så måste man sitta och vänta på att den ska söka igenom hela disken om man inte vet vart man installerade skiten. Väldigt jobbigt när man har 2st 1TB diskar som nästan är fulla. Har jag precis installerat ett program och startat om så kommer jag hitta den i startmenyn. Jag slipper scrolla för att få upp den eller få problem med handleden pga. att jag måste gå igenom 3st skärmar för att komma till de sista programmen.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Baserat på galleribilder och skumläsning på webbsidan ser jag inte om det är riktigt samma sak. Jag såg windows 7 startmeny som en naturlig evolution och jag vill inte gå tillbaka till menyn från windows xp/vista. Kan man ställa in startmenyn att se ut och fungera som windows 7-menyn?

Nä håller absolut inte med.. Men stardock har funnits med ett tag. Deras objectdock var populärt när alla ville ha en OSX-liknande dock på sin windowsburk.

Man kan ställa in startmenyn till "Windows Classic", "Windows XP", "Windows Vista/7". Finns även mängder med alternativ och inställningar att leka med.
(edit: min kommentar gäller "Classic Shell" och inte Stardock, bara ett förtydligande )

Skrivet av Atlas Tasume:

Classic Shell gör något liknande till Windows 7. Skulle gärna ha sett en "Classic start menu" till Windows 8 med.
En av Classic Shells versioner i Windows 7:

Det är just det denna gör, fungerar utmärkt till Windows 8.

Finns en pedagogisk film som visar en del av funktionerna på YouTube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P8g9lk...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Jag älskar 8:an

Det fick min sex år gamla "värstinglaptop" att bli som ny

Har kört med 8:an sen man fick nöjet att prova den, inlärningströskeln var lite högre än dom andra. Och jag hade rätt svårt för det i början!

Testade ClassicShell när jag hade kört in mig på metro, ClassicShell åkte ut igen

Varför ska jag ha en startmeny på 8:an när jag inte använder den på 7:an (?) för jag gör verkligen inte det.

Metro (ja jag vet om att det är fel benämning) är rock n Roll

En sak hade varit kul o se!

Och det är en som sitter o jobbar vid 8 :an och en vid 7:an. Och sen se vem som startar fönster/program snabbast! Vem hade haft bäst arbetsflöde ?

En som är inkörd på 8:an kör i 8 : or runt 7:an! All in

Och ja, jag kör med alla OS!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Ja, du är tusen mot en. När jag letar efter en fil eller program så skriver jag in det i start söken och öppnar inte explorer förens jag insett att det inte kommer fram i startsök. När jag öppnar Mumble så får jag ut en tab som gör att jag kan välja server innan jag har startat programmet vilket är väldigt bekvämt.
Explorer är bra när man vet vart saken man söker efter finns men vet man inte det så måste man sitta och vänta på att den ska söka igenom hela disken om man inte vet vart man installerade skiten. Väldigt jobbigt när man har 2st 1TB diskar som nästan är fulla. Har jag precis installerat ett program och startat om så kommer jag hitta den i startmenyn. Jag slipper scrolla för att få upp den eller få problem med handleden pga. att jag måste gå igenom 3st skärmar för att komma till de sista programmen.

Det där är ju bara så omständligt! Så gjorde jag för typ 4 år sen. Dra programmet till din docka istället när du har installerat det, eller man ska behöva tipsa om att det finns dockprogram fortfarande. Eller om man inte har ett dockprogram (hur man nu kan leva utan) så fäst det i aktivitetsfältet!! Hålla på o söka eller leta i startmenyn, det är ju bara så ......(valfritt ord)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

För jävligt att man måste betala för att få nåt som startmenyn tillbaka!? Skulle inte förvåna mig om stardock och MS gjort lite affärer ihop här!!?

Skrivet av skog1s:

Det där är ju bara så omständligt! Så gjorde jag för typ 4 år sen. Dra programmet till din docka istället när du har installerat det, eller man ska behöva tipsa om att det finns dockprogram fortfarande. Eller om man inte har ett dockprogram (hur man nu kan leva utan) så fäst det i aktivitetsfältet!! Hålla på o söka eller leta i startmenyn, det är ju bara så ......(valfritt ord)

Håller med helt, bara ladda ner RocketDock och/eller AlienwareDock (stardock), finns gratis... Och sen är det inte så svårt att hålla reda på vart man installerar program. För det första kan man ha en separat ssd/hdd till just program, och i den hårddisken så (så gör jag iaf) kan man på ett sätt katalogisera alla program. Ett exempel, ha alla media program m.m i en Mapp (MEDIA), ha alla internet program i en mapp (WWW, INTERNET, WHAT EVER), ETC ETC. Använder bara sök funktionen om jag laddat ner nåt nånstans jag glömt, eller om jag söker efter en specifik system fil som jag inte vet var den ligger, men aldrig för att starta ett program?

Här är mitt skrivbord, har rocketdock uppe för programmen, och alienwaredock nere för spelen... Håller skrivbordet rent och snyggt på samma gång som det är praktiskt... Se hur jag t.om sorterat programmen och spelen i dockprogrammen i sina egna fack, FPS MP spel|FPS SP SPEL|TPS SPEL|RPG|BILSPEL|and so on... rent, snyggt och ordnat, bästa sätt att ha ett bra fungerande system... Och sen även dom mest använda programmen fast på aktivitetsfältet...

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem

'Modern UI' - Alla apps körs i fullscreen, svårare att hålla koll på öppna fönster. Speciellt om man multi-taskar.
Tar lång tid att starta appar. Visas alltid en ful loading-screen för varje app (Kan man säkert stänga av?)
Tycker faktiskt att Modern UI ser fin ut. Men dess funktionalitet är problemet, för desktop PC.

Star8 - Jag har köpt och använder det nu. Bättre uppsikt på program som kört, man ser lätt att program som är startarade. Ej fullscreen och betydligt smidigare.

35 spänn är inget. Dom flesta köper top-notch hårdvara. 35 är bara hälften av en fraktkostnad! LOL?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Orka inte se klart videon, var för mycket visande av metro i den
Får argsinta symtom så fort jag ser det minsta av windows 8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har folk miasst att MUI är en ny förbättrad inetaktiv startmeny som har kvar samma funktionalitet som den förra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Har folk miasst att MUI är en ny förbättrad inetaktiv startmeny som har kvar samma funktionalitet som den förra?

Du menar att alla program kört i fullscreen som är totalt skit?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk

Har också precis köpt det, billigt och bra, har inte ens windows 8 installerad än, men ska göra det senare och då har jag det här fixat... Perfekt!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)