Permalänk

Flash minne och SSD

Bara en liten fråga om SSD diskar och flash minnen.

Om jag förstått saken rätt bygger SSD diskar på samma teknik (flash minne) some Ram minnet i en dator.. och USB minne såklart..

Men hur kommer det sig då att SSD disken kan spara informationen när den inte får någon ström?

Eller är det helt enkelt så att alla flash minnen kan göra det, det är bara ram minne som inte gör det?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Hur menar du "...spara informationen när den inte får någon ström?"?

Permalänk
Inaktiv

"No. Flash Memory is considerably slower than DRAM, and the way they are used by operating systems is very different.

A typical DRAM has a transfer rate of approximately 2-20GB/s, whereas typical SSDs have a transfer rate of 50MB-200MB/s. So it's one to two orders of magnitude slower.

Furthermore, the way it's used is very different. DRAM is far more flexible and is truly random access -- any word, any time. By comparison, flash writes have to erase an entire block at a time before writing to it; and there are other problems that need to be dealt with such as wear leveling and bad blocks.

So you have to put a file system on top of SSD to deal with those issues. You can put a file system on top of DRAM (it is called a ramdisk), but you don't have to.

Researchs are working on a hybrid, called PRAM (phase-change RAM) that has the characteristics of both. See:"

Permalänk
Lego Master

EDIT:
Bäh, sekundus.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Plasmatic:

Bara en liten fråga om SSD diskar och flash minnen.

Om jag förstått saken rätt bygger SSD diskar på samma teknik (flash minne) some Ram minnet i en dator.. och USB minne såklart..

Men hur kommer det sig då att SSD disken kan spara informationen när den inte får någon ström?

Eller är det helt enkelt så att alla flash minnen kan göra det, det är bara ram minne som inte gör det?

Nej RAM och Flash minnen bygger inte på samma tekniker och principer annat än att det är digital halvledarteknik i båda, men det är det i processorer också för den delen.

USB minnen, minneskort och SSD är besläktade, men det finns en del underkategorier av tekniker där med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

ok, då tror jag att jag fattar..

tekniken benämns likadant, men är i själva verker som AMD jämfört med Intel.. båda har processorer, men utöver det är de fullständigt olika?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

ok, då tror jag att jag fattar..

tekniken benämns likadant, men är i själva verker som AMD jämfört med Intel.. båda har processorer, men utöver det är de fullständigt olika?

Hurdå benämns likadant. Minne? För i övrigt skiljer man rätt väl på Flash och RAM.

Flash är ett bestående minne som man skriver till genom att skicka en elektrisk ström ett kort ögonblick.
Man liksom laddar upp små battericeller om man ska dra en jämförelse, som sedan håller sin laddning även när man stänger av matningsströmmen.

USB och SSD har Flash-minnen i sig, så de är liknande teknik.

RAM-minne ställer ju om sina minnesceller med vanlig "elektronik-logik" på normal spänning så man behöver inte mata på med extra när man ska lagra något nytt och du laddar inte upp små minnesceller, vilket gör dem snabba, men man kan då inte spara något när strömmen stängs av.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

jaha, men då fattar jag, tror jag

Tack för alla snabba förklaringar

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970