Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2441654/2012-10-21

Får jag sämre prestanda med intel istället för amd?

Kommer denna att överhettas ? några synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Vad tror ni om denna

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2441654/2012-10-21

Får jag sämre prestanda med intel istället för amd?

Kommer denna att överhettas ? några synpunkter?

Dom minnena kommer inte att få plats. Köp low profile istället, alltså minnen som inte har kyltorn på toppen.

Annars ser de la okej ut. Har bara kollat som hastigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Dom minnena kommer inte att få plats. Köp low profile istället, alltså minnen som inte har kyltorn på toppen.

Annars ser de la okej ut. Har bara kollat som hastigast.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för dit svar.

nu då ? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2441846/2012-10-21

Kommer det bara att vara tuta och köra?, ingen överhettning

och har det jag plockat ihop bättre prestanda än denna http://www.inet.se/produkt/1969494/asrock-nettop-visionx-321b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Wow!, detta är precis vad jag letat efter!
Jag har tänkt mycket själv, på hur man skall få ett system som idle - är lika tyst som MacBook Air mid 2011 - dvs. helt tyst.
Även om MB AIR har fläktar, så används de inte vid vanlig användning som surf, och filhantering.

Men när man slänger på en 1080p rulle eller streamar fullhd från youtube - så sätter fläktarna igång... och då blir normalt sett denna tysta skapelse ett jet-plan.

Inte trevligt alls

Jag kommer helt klart, som många andra i denna tråden, att härma ditt bygge för att få en komplett tyst pc i miniformat, men med mycket kraft!
Blir nog även så att jag säljer min Mac Book Air, då den mest står hemma ändå, på skrivbordet.

En sak jag funderar på dock, någon skrev att de skulle slänga in i i7'a istället för i3'an.
Vad tjänar man på det (är själv sugen på samma sak) rent prestandamässigt i enklare spel?
Jag vill kunna ha denna tysta PC att spela äldre spel på, nu pratar vi alltså om Diablo 2, Painkiller, Quake 3, Half Life 2 osv.

Får jag bättre grafikprestanda med en bättre cpu, eller sitter den kretsen på moderkortet?, och påverkas i princip inte, oavsett om jag kör en i3'a, i5'a eller i7'a ?

Du kan stoppa i vilken i3,i5,i7 (socket 1156) som helst så länge TDP på processornsvärmeutveckling inte överskrider den max TDP som de chassi du har valt att köpa klarar av att leda bort i värme. I denna tråd är det Streacom som är mest populärt då dom mer eller mindre är ensamma inom detta lilla segment.

Fördelen med att köpa en nyare IVY Bridge är de har lägre TDP än sandybridge's ditto och de har fetare GPU.. nu är de inga grymma grafikchippar Intel ligger inne med dock. Om du har tänkt att gejma på riggen så tror jag att jag antingen hade chansat med en i7 med 65TDP, som har en HD4000 grafikdel eller så hade jag nog valt en AMD-lösning istället då det är just grafikbiten dom regerar inom i detta segment.

Jag är dåligt påläst om vad för AMD-lösning som hade varit bäst dock. Kanske ska du undersöka Trinity som är på ut gång i butikerna just nu. Läs Sweclockers recension av den och skaffa dig en uppfattning där. Jag vill inte göra en snabb koll åt dig och haffsa iväg ett svar som är direkt fel för dig. Så därför bör du själv läsa runt och fundera lite. Generella tips jag kan ge dig är:

AMD har...
...Sämre CPU kraft i samma TDP-klass
...Betydligt bättre GPU kraft i samma TDP-klass

Om du är sugen på Intel:
...Högre CPU kraft och sämre Grafik..
Läs recensioner över HD3000 (i5), HD4000 (i7) och se om dom mäktar med dom spelen du vill spela. Många av dessa gamla spel går inte att dra upp upplösningen så högt och då brukar de ofta vara rätt lätta att driva runt. Men jag har inte själv provat som sagt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

tack för dit svar.

nu då ? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2441846/2012-10-21

Kommer det bara att vara tuta och köra?, ingen överhettning

och har det jag plockat ihop bättre prestanda än denna http://www.inet.se/produkt/1969494/asrock-nettop-visionx-321b...

Ser helt okej ut för mig i alla fall. Du vill inte sätta ihop datorn själv? 800kr att spara.. Du har inte valt något HTPC-tangentbord eller fjärrkontrollskit.. Så jag antar du har redan något idag. Du har inte någon gammal Windows Licens? Du kan ju använda den då istället.

I övrigt så ser de helt okej ut vad jag som sagt kan se. Ingen överhettning lär ske. Om du inte nu placerar datorn i en bastu eller inne i en låda i ett skåp där du har annan elektronik som alstrar värme förstås. Men står den fritt som den bör utan extern påverkan av andra värmekällor så ska de funka fin fint.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

tack för dit svar.

och har det jag plockat ihop bättre prestanda än denna http://www.inet.se/produkt/1969494/asrock-nettop-visionx-321b...

Omöjligt för mig att svara på tyvärr. Du får läsa recensioner. Eller fråga i HTPC-tråden här i forumet.

Jag skulle gissa att den du har länkat är bättre prestanda. Snabbare Grafikdel i den, inget snack om den saken. Fast du kan inte jämföra dessa riggarna åt. I de fallet har du en nedlåst låda som inte går att uppgradera för fem öre och du har en fläkt som brötar.. Det finns många nackdelar med det bygget där. Fast är du inte ljudkänslig och har inte tänkt uppgradera i framtiden utan sälja systemet så kan de ju vara helt klart ett bättre alternativ. Fast de är som sagt inte utan nackdelar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Jag är dåligt påläst om vad för AMD-lösning som hade varit bäst dock. Kanske ska du undersöka Trinity som är på ut gång i butikerna just nu. Läs Sweclockers recension av den och skaffa dig en uppfattning där. Jag vill inte göra en snabb koll åt dig och haffsa iväg ett svar som är direkt fel för dig. Så därför bör du själv läsa runt och fundera lite. Generella tips jag kan ge dig är:

AMD har...
...Sämre CPU kraft i samma TDP-klass
...Betydligt bättre GPU kraft i samma TDP-klass

Tack så mycket för ditt svar, utan detta hade jag inte ens tittat åt AMD's håll då jag sedan längre ansett Intel's produkter fungera bra och är pålitliga.
Men i mitt fall så skall jag använda riggen till att spela enklare spel, och har man då turen att ligga mitt i lanseringen av Trinity som du skriver om, är det ju klockrent! Tittade på Swec's ganska massiva recension av Trinity modellerna och man blir ju sugen! Googlade även runt lite och det märks att detta segment är väldigt nytt, finns bara ett moderkort som har FM2 sockel i mITX formatet... Och det finns inte tillgängligt ännu. Men jag tror det kommer mer och mer.

Jag funderar dock på hur strömförbruknigen kommer att bli i denna rigg, jag kommer ha exakt samma spec som dig, men använda A8-5500 cpu'n med 4 "kärnor" och ett Radeon HD 7560D chip i prollen.
Även om denna CPU är specad till max 65 TDP, är jag osäker på själva strömförbrukningen. Drar K-modellerna mer kräm? (tänker på Intel's serier också, borde vara samma sak.) Alltså de prollar som är TDP 100W - drar mer de ström, och därför genererar mer värme?

Jag är osäker på om ett picopsu kommer orka driva runt riggen med sitt 150w externa agg....
Hur mycket strömförbrukning ligger ni andra på med era Ivy / Sandy -riggar?

Som du sa radx, så är det STOR SKILLNAD på vad GPU'n i Intel's respektive AMD's cpu'er klarar av. Där faktiskt AMD har ett enklare grafikkort, mer eller mindre inbyggt i cpu'n och inte bara en simpel grafikkrets som kan hantera enklare 3D-modellering.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tack så mycket för ditt svar, utan detta hade jag inte ens tittat åt AMD's håll då jag sedan längre ansett Intel's produkter fungera bra och är pålitliga.
Men i mitt fall så skall jag använda riggen till att spela enklare spel, och har man då turen att ligga mitt i lanseringen av Trinity som du skriver om, är det ju klockrent! Tittade på Swec's ganska massiva recension av Trinity modellerna och man blir ju sugen! Googlade även runt lite och det märks att detta segment är väldigt nytt, finns bara ett moderkort som har FM2 sockel i mITX formatet... Och det finns inte tillgängligt ännu. Men jag tror det kommer mer och mer.

Jag funderar dock på hur strömförbruknigen kommer att bli i denna rigg, jag kommer ha exakt samma spec som dig, men använda A8-5500 cpu'n med 4 "kärnor" och ett Radeon HD 7560D chip i prollen.
Även om denna CPU är specad till max 65 TDP, är jag osäker på själva strömförbrukningen. Drar K-modellerna mer kräm? (tänker på Intel's serier också, borde vara samma sak.) Alltså de prollar som är TDP 100W - drar mer de ström, och därför genererar mer värme?

Jag är osäker på om ett picopsu kommer orka driva runt riggen med sitt 150w externa agg....
Hur mycket strömförbrukning ligger ni andra på med era Ivy / Sandy -riggar?

Som du sa radx, så är det STOR SKILLNAD på vad GPU'n i Intel's respektive AMD's cpu'er klarar av. Där faktiskt AMD har ett enklare grafikkort, mer eller mindre inbyggt i cpu'n och inte bara en simpel grafikkrets som kan hantera enklare 3D-modellering.

Inga problem Andreas, Kul bara om jag kan hjälpa till

Jag kom tänka på ett alternativ till faktiskt. Som du kanske vet så har ju faktiskt den lösning som jag själv kör på (i3 + z77 mitx) en ledig PCI-E slott. Så det går ju faktiskt att komplettera med ett "värsting"-grafikkort. Fast det som sätter snabbt begränsningar här är ju strömförburkningen som du mycket riktigt oroa dig över och även det fysiska utrymmet inne i lådan.

Utan att ha provat fysiskt passa in detta så kanske detta kort skulle kunna få plats:
http://www.inet.se/produkt/5409669/msi-geforce-gt-630-1024mb-...

Skulle man kunna knö in detta och om nu strömmen räcker till så skulle du ha ett riktigt killersystem (relativt sett). Detta lär ju slå AMD-systemet med hästlängder fast man kanske får modda chassit med ventilationshål runt där grafikkortet sitter. Och det blir lär inte bli knäpptyst längre heller.

Inet har även dessa Low Profile grafikkort:
Passivt G210 (detta tror jag har störst chans att få plats fast jag är osäker på vad för prestanda man får ut av kortet):
http://www.inet.se/produkt/5409333/gigabyte-geforce-g210-1024...

Samma kort som ovan fast med fläkt:
http://www.inet.se/produkt/5409312/gigabyte-geforce-g210-1024...

Passivt GT620 (Detta kort får nog inte plats utan större mods):
http://www.inet.se/produkt/5409488/kfa2-geforce-gt-620-1024mb...

Fast vill man bygga en liten komprimerad spelrigg av detta slag så tror jag inte riktigt på dessa lösningar dock. De jag tror blir problem är värme och strömförbrukning. Jag tror mer på trinitry i så fall om man nu vill ha det helt passivt kylt och ändå ha rätt okej spelprestanda. Om man vill ha en liten spelrigg så skulle jag nog välja helt andra saker. Jag ska förresten bygga upp en liten mITX spelrigg för mitt vardagsrum. Jag har bara 1xSSD i min dator i vardagsrummet ändå. Jag är sugen på att byta chassi till Fractal Design Node 304. Får se om jag får tummen ur. Jag kanske slänger ihop en liten guide med lite bilder för den också i så fall. Jag får kolla av forumet om det finns plats för en sådan guide. Jag vill inte skriva en guide som redan finns så att säga

Jag skulle nog om jag var som dig fundera igenom de olika alternativen som finns och kanske skicka iväg ett mail till Inet och fråga om alla delarna kommer passa fysiskt i lådan och vad dom tror om strömförbrukningen med just dom delar du vill ha. Tänk bara på att om du nu verkligen maxar 150 watt agget så kommer inte lådan funka ändå. För om du förbrukar 150 watt i datordelar inne i detta chassi så måste värmen ifrån dessa 150 watt försvinna någonstans. Detta chassi klarar inte av att leda bort 150 watt oavsett. Så om nätdelen inte räcker till så lär inte lådan räcka till heller, åtminstone inte utan mods där du monterar dit fläktar/ventilationshål.

Jag har inte mätt vad hela systemet drar men jag kan kolla ikväll när jag kommer hem om jag kommer ihåg.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Jag kom tänka på ett alternativ till faktiskt. Som du kanske vet så har ju faktiskt den lösning som jag själv kör på (i3 + z77 mitx) en ledig PCI-E slott.

Det faktum att en PCI-E plats fanns har jag också tänkt på, och det behöver inte ens vara ett såpass kraftfullt grafikkort heller.
Av de korten du listar så har jag haft ett GT210 i tankarna, större kan jag nog inte ha, varken pga. plats, värmeutveckling eller strömförbrukning.
Precis som du skrev tidigare i tråden, så är ledordet 100% ljudlöst. Och det kommer jag inte kompromissa på heller.

Jag vill ha en liten dator, med hyffsad processorkraft (läs i3 uppåt) som klarar 1080p i olika format utan att svettas.
Dessutom skall den vara snabb och klara av att kräma ur en SSD disk i 6,0Gbit/sek, alltså en Intel 330 eller motsvarande.

Jag har tidigare varit intresserad av Zotac och andra "mini-modeller" av datorer, men då får man istället nöja sig med en Atom CPU och i bästa fall ION eller liknande vad gäller grafiken. Vilket gjorde att detta spår för mig som professionell användare, inte ser det som intressant. (Jag har alltid minst 10-15 flikar uppe i chrome, och mail, kodning förekommer ganska ofta, packning av data och även bildbearbetning)

Jag trodde loppet var helt dött och att jag istället fick dra en kompromiss på att köra Intels HD Graphics 3000, men 4000 kom ju nyligen, och är tydligen ett rejält lyft från 3000-serien! Så då började kugghjulen snurra igen... hur skall man göra detta på bästa sätt, så ljuddämpat som möjligt.

Det var här jag snubblade din tråd, som vi skriver i nu och då visar det ju sig att AMD's alternativ kanske inte är så tokigt.
Jag arbetar som IT ansvarig på ett privatägt industriföretag och har länge haft ett brinnande intresse för teknik och datorer, detta speglar även av sig i mitt jobbsåklart, men det är en annan historia. Vad jag skulle komma till är att jag mellan varven sitter hemma och arbetar och vill då ha en helt tyst rigg, det är oerhört viktigt för mig. 90% av all min tid (om inte mer) vid den kommande datorn kommer alltså innebära kontorsapplikationer och inte spel, ser det bara som en extra härlig feature och inte behöva ha en extra dator för det. Att prestandan rent CPU-mässigt i AMD's A-serie är sämre, sett mot Intel's Ivy Bridge, vet jag om, men så otroligt mycket CPU kraft käkar jag ändå inte.

Som jag nämnt tidigare har min primära maskin det senaste året varit en Macbook Air, antingen som den är, eller kopplad med externt tgb/mus och skärm, och när man närmar sig 30års åldern så hänger iaf inte jag med i spelutvecklingen lika snabbt längre.
Därav är jag lite av en nostalgiker när det kommer till PC-spel. Alla de spel jag provat fungerade utan problem på min air, med intel HD 3000 chipset, men fläktarna gick i taket och även med slutna hörlurar gick det inte att spela utan att störa sig på oväsendet. Dessutom blev maskinen i sig väldigt varm.
Rent prestandamässigt i spelen låg jag någonstans mellan 60-150 fps, något nyare spel (läs 2009-2010) kanske mellan 20-50fps.
Så mina krav är inte så höga!

Vill jag annars spela krävande, nya spel, som Modern Warfare osv har jag helt konverterat till konsol, och där Xbox 360. Men det likaså, är en annan historia. Men vissa spel lämnar lite att önska när det kommer till konsol, främst strategi och rpg -spel.

Jag skall göra som du säger, och försöka hålla en nära kontakt med Inet för att få fram lite mer spec'ar på vad Trinity, moderkort, ssd, ram drar (är väl inget mer?) - Klarar man sig på ett 150w picopsu?, för gör man inte det, eller att det ligger farligt nära riskzonen - kommer jag nog gå tillbaka till Intel-tänket.

Oavsett kommer jag dokumentera förloppet och lägga upp en ny tråd där jag bygger det nya systemet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Fast vill man bygga en liten komprimerad spelrigg av detta slag så tror jag inte riktigt på dessa lösningar dock. De jag tror blir problem är värme och strömförbrukning. Jag tror mer på trinitry i så fall om man nu vill ha det helt passivt kylt och ändå ha rätt okej spelprestanda. Om man vill ha en liten spelrigg så skulle jag nog välja helt andra saker. Jag ska förresten bygga upp en liten mITX spelrigg för mitt vardagsrum. Jag har bara 1xSSD i min dator i vardagsrummet ändå. Jag är sugen på att byta chassi till Fractal Design Node 304. Får se om jag får tummen ur. Jag kanske slänger ihop en liten guide med lite bilder för den också i så fall. Jag får kolla av forumet om det finns plats för en sådan guide. Jag vill inte skriva en guide som redan finns så att säga
.

Detta är ett chassi jag helt missat!, när jag var inne på att bygga en liten kompakt fil-server så ville jag ett mITX baserat kort och ett chassi som passade därtill, men med plats för hyffsat med disk. Hittade då endast Fractal Design's "Cube" som alternativ, men jag tyckte att detta vart lite dyrt när chassit (då) låg på c:a 1500kr + nätagg.

Men detta chassi var ju faktiskt halva priset av Cube, men kunde ändå hyssera 6st 3.5" diskar för lagring. Kan bli något...

Nu blev det visserligen så att jag köpte ett Fractal Design R3 chassi och dunkade in allting i, för att sedan c:a ½år senare få array'en krashad av Intel's ICH9 mjukvaru-raid.... Efter flera dygn rent tidsmässigt att försöka rädda datan som fanns där, gav jag upp och köpte en NAS istället.
Därav drar jag mig lite för hemmabyggda raidlösningar, såvida man inte har seriösa saker som SAS eller separata kontrollerkort till diskarna, men då skjuter priserna iväg istället, och då blir den där massiva lagringen för hemmet så onödigt dyr...

Hur som helst, det var ett sidospår.
Tyckte bara det var kul att se att det nu fanns ett chassi som passade mitt fil-arkiv-tänk

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det faktum att en PCI-E plats fanns har jag också tänkt på, och det behöver inte ens vara ett såpass kraftfullt grafikkort heller.
Av de korten du listar så har jag haft ett GT210 i tankarna, större kan jag nog inte ha, varken pga. plats, värmeutveckling eller strömförbrukning.
Precis som du skrev tidigare i tråden, så är ledordet 100% ljudlöst. Och det kommer jag inte kompromissa på heller.

Jag vill ha en liten dator, med hyffsad processorkraft (läs i3 uppåt) som klarar 1080p i olika format utan att svettas.
Dessutom skall den vara snabb och klara av att kräma ur en SSD disk i 6,0Gbit/sek, alltså en Intel 330 eller motsvarande.

Jag har tidigare varit intresserad av Zotac och andra "mini-modeller" av datorer, men då får man istället nöja sig med en Atom CPU och i bästa fall ION eller liknande vad gäller grafiken. Vilket gjorde att detta spår för mig som professionell användare, inte ser det som intressant. (Jag har alltid minst 10-15 flikar uppe i chrome, och mail, kodning förekommer ganska ofta, packning av data och även bildbearbetning)

Jag trodde loppet var helt dött och att jag istället fick dra en kompromiss på att köra Intels HD Graphics 3000, men 4000 kom ju nyligen, och är tydligen ett rejält lyft från 3000-serien! Så då började kugghjulen snurra igen... hur skall man göra detta på bästa sätt, så ljuddämpat som möjligt.

Det var här jag snubblade din tråd, som vi skriver i nu och då visar det ju sig att AMD's alternativ kanske inte är så tokigt.
Jag arbetar som IT ansvarig på ett privatägt industriföretag och har länge haft ett brinnande intresse för teknik och datorer, detta speglar även av sig i mitt jobbsåklart, men det är en annan historia. Vad jag skulle komma till är att jag mellan varven sitter hemma och arbetar och vill då ha en helt tyst rigg, det är oerhört viktigt för mig. 90% av all min tid (om inte mer) vid den kommande datorn kommer alltså innebära kontorsapplikationer och inte spel, ser det bara som en extra härlig feature och inte behöva ha en extra dator för det. Att prestandan rent CPU-mässigt i AMD's A-serie är sämre, sett mot Intel's Ivy Bridge, vet jag om, men så otroligt mycket CPU kraft käkar jag ändå inte.

Som jag nämnt tidigare har min primära maskin det senaste året varit en Macbook Air, antingen som den är, eller kopplad med externt tgb/mus och skärm, och när man närmar sig 30års åldern så hänger iaf inte jag med i spelutvecklingen lika snabbt längre.
Därav är jag lite av en nostalgiker när det kommer till PC-spel. Alla de spel jag provat fungerade utan problem på min air, med intel HD 3000 chipset, men fläktarna gick i taket och även med slutna hörlurar gick det inte att spela utan att störa sig på oväsendet. Dessutom blev maskinen i sig väldigt varm.
Rent prestandamässigt i spelen låg jag någonstans mellan 60-150 fps, något nyare spel (läs 2009-2010) kanske mellan 20-50fps.
Så mina krav är inte så höga!

Vill jag annars spela krävande, nya spel, som Modern Warfare osv har jag helt konverterat till konsol, och där Xbox 360. Men det likaså, är en annan historia. Men vissa spel lämnar lite att önska när det kommer till konsol, främst strategi och rpg -spel.

Jag skall göra som du säger, och försöka hålla en nära kontakt med Inet för att få fram lite mer spec'ar på vad Trinity, moderkort, ssd, ram drar (är väl inget mer?) - Klarar man sig på ett 150w picopsu?, för gör man inte det, eller att det ligger farligt nära riskzonen - kommer jag nog gå tillbaka till Intel-tänket.

Oavsett kommer jag dokumentera förloppet och lägga upp en ny tråd där jag bygger det nya systemet

Kul, jag jobbar också som IT Ansvarig på en reklambyrå i Borås, men jag bor i Göteborg. Fast jag lirar inte så mycket gamla spel. Nu är det XCom Enemy Unknown som står för all underhållning på kvällarna för mig och för mitt behov har jag en dedikerad speldator till detta. När det är avklarat så blir det Dishonored

Om ditt behov inte är större än vad din Mac Book Air fixar så kan du med gott samvete köra på en i7 exempelvis med TDP runt 55 watt och HD4000. Datorn lär inte hänga sig eller bli för varm. Din dator lär ju bli svalare än min. Allt kretsar runt TDP:n. Min TDP är ju exempelvis 65 watt. Så jag ligger ju 10 watt över denna exempelvis. Med en i7 kommer ju allt snurra på fint. Eller hmm.. Egentligen om du bara spelar gamla spel så kommer ju en flertrådad cpu inte ge dig ett skvatt i fördel snarare sämre prestanda och bara kosta onödigt mycket. Du vill ju ha så hög klockfrekvens som möjligt utan att skjuta iväg värmen/strömmen och få ett HD4000. Jag skulle nog köpa en i3 3225, den ligger på 3,3ghz och har dessutom HD4000 och endast 55watt TDP. Den lär ju rulla på mjukt å fint.

Detta med förutsättningar att ditt grafikbehov inte är högre än vad ett HD4000 presterar nu då. I annat fall kan du chansa med Trinity och se hur de känns. Jag gjorde en snabb Googlesökning här och hittade en artikel hos Anandtech för just HD4000. Där kan man se att exempelvis StarCraft 2 går att spela på det. Det är ju i ditt mått mätt ganska så nytt. http://www.anandtech.com/show/5771/the-intel-ivy-bridge-core-...

Jag tittade lite på Sweclockers recension av Trinity. Tittar man på strömförbrukningen så ser man att den ligger farligt högt i förhållande till våra 150 watt. Tittar man sedan på Prisjakt och kollar vilken TDP dessa två processorer har så ligger de på 100watt. Dessa skulle du inte kunna kyla passivt med detta chassi. Om nu inte Trinity kommer i ett utförande runt 65watt eller lägre så är det rätt kört och ingen idé att du väntar på Trinity för de kommer ändå inte gå kyla passivt i detta chassi i alla fall. Se mer här: http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

De lutar mer å mer åt i3 3225 och AsRock z77's moderkortet imo.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

okey nu har jag bytt processor och moderkort. kommentarer?

Nu ser det ut såhär:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2447070/2012-10-22

En fråga ljudet, kommer jag att kunna skicka DTS HD via hdmi till min reciver ?
Är lite osäker på detta med ljudet. Vill jhu kunna ha HD Ljud

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Nu är det XCom Enemy Unknown som står för all underhållning på kvällarna för mig och för mitt behov har jag en dedikerad speldator till detta. När det är avklarat så blir det Dishonored

Jag spelar Dishonored nu på Xbox'et - den lilla tid jag får lagt ner iaf och det är riktigt bra, är man lite kreativ dessutom så kan man göra det hur stort som helst.. SPOLIER VARNING!

Du kan tex. stanna tiden med en effekt du får senare i spelet och när en fiende skjuter mot dig, kan du stanna tiden helt, springa fram till fienden och placera honom framför den stillastående kulan i luften, varpå du släpper greppet om tiden igen...
Och Voilá!, han har skjutit sig själv..

Dold text

Som småbarnsförälder börjar det sakta sjunka in att man inte har tid, eller är dödens trött vid 21 på kvällen, när ungen somnat vid 20... och då har jag bara en!

Skrivet av radx:

Om ditt behov inte är större än vad din Mac Book Air fixar så kan du med gott samvete köra på en i7 exempelvis med TDP runt 55 watt och HD4000. Datorn lär inte hänga sig eller bli för varm. Din dator lär ju bli svalare än min. Allt kretsar runt TDP:n. Min TDP är ju exempelvis 65 watt. Så jag ligger ju 10 watt över denna exempelvis. Med en i7 kommer ju allt snurra på fint. Eller hmm.. Egentligen om du bara spelar gamla spel så kommer ju en flertrådad cpu inte ge dig ett skvatt i fördel snarare sämre prestanda och bara kosta onödigt mycket. Du vill ju ha så hög klockfrekvens som möjligt utan att skjuta iväg värmen/strömmen och få ett HD4000. Jag skulle nog köpa en i3 3225, den ligger på 3,3ghz och har dessutom HD4000 och endast 55watt TDP. Den lär ju rulla på mjukt å fint.

Bra input här!, jag hade tänkt att satsa på Intel i7 för att få mest prestanda rakt av, men de saker som kommer nyttja flertrådstekniken är främst utvecklade plattformar såsom videokodning och annat. Vilket jag iofs. använder - men bara någon enstaka gång. Så om det tar 20min att konvertera en av disneyfilmerna från DVD till MVK för att det skall vara lättare att köra upp den på Boxee Box'en (Yupp!, jag hatar skivor eller liknande media) så spelar det ingen roll om det tar 20min eller 40min. Ärligt talat.

Skrivet av radx:

Detta med förutsättningar att ditt grafikbehov inte är högre än vad ett HD4000 presterar nu då. I annat fall kan du chansa med Trinity och se hur de känns. Jag gjorde en snabb Googlesökning här och hittade en artikel hos Anandtech för just HD4000. Där kan man se att exempelvis StarCraft 2 går att spela på det. Det är ju i ditt mått mätt ganska så nytt. http://www.anandtech.com/show/5771/the-intel-ivy-bridge-core-...

Starcraft 2 är i mina ögon ett nytt spel (vilka preferenser jag har - kanske jag själv som stannat i tiden )
Och det tyckte jag flöt på mitt HD3000, än om det kunde lagga "lite", så ingenting jag störde mig på.
Skillnaden nu är dock att jag kommer köra allting i 1920x1080 upplösning - från tidigare mac bookens skärm på 1440x900. Sure, ingen dramatisk skillnad, men det kommer göra några FPS.
Jag är väldigt sugen på att testa A-serien och dess GPU-del, som tydligen skall krossa Intels HD4000 - dessutom är AMD's CPU och moderkort billigare om man jämnför rakt av med Intels motsvarighet...

Men, precis som du skriver längst ner så läste jag också Swec's recension av Trinity och det var då jag började bli orolig för strömförbrukningen, för liksom du skriver - såg jag också de graferna... den är ofta och sniffar runt 150w, ibland under men ibland över (om jag minns rätt) och där deras motsvarighet Core i5 K-modellen ligger sjukt mycket lägre i förbrukning!, och då kommer i3'an ligga ännu lägre!
Därav är jag lite vacklande i hur jag skall göra, men jag kommer utföra ganska mycket fler undersökningar i hur mycket eller lite ett AMD A8-system faktiskt drar. AMD hade på en mässa visat upp bland annat ett passivt kylt A10 system, med PicoPSU som nätdel.. men det är en sak idle (vilket jag tror de demade i) - en annan femma med belastning.

Så för att sammanfatta hur lägret ligger just nu
Man kan safe'a och köra en Intel Ivy Bridge i3 3225, det vet vi kommer fungera, dessutom väldigt bra. Kanske till och med klarar mig med ett PicoPSU på 90watt om jag kör med nämnd rigg?

... Eller så kan man gambla och bygga ihop ett helt ljudlöst, passivt kylt system på A-serien, frågan är bara hur det kommer fungera...

Mja, den får vi ta och suga på en stund!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så här ser mina kundvagnar ut just nu;

Passivt Kyld AMD Trinity A8 5500

Passivt Kyld Intel i3 3225

Kablage, licenser för Win 7 och sådär har jag redan.
Skall försöka leta upp lite recensioner av denna Core i3 3225 och köra resultaten mot A8'ans 5500... Hade varit kul att se vem som är bra på vad

Några åsikter och tankar?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kommer kolla kundvagnarna i morgon. Fick plötslig migrän förut idag, därför jag försvann. Så jag ligger här utslagen. Ha de gott folk så hörs vi snart igen. Fortsätt ställ frågor dock så kommer svar i morgon på de jag kan svara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎

Satt och surfade runt lite här på kvällen då jag även skall införskaffa mig en IPS skärm lite senare... men då snubblade jag över Nordic Hardware's test av Intels 330 SSD diskar och blev väldigt sugen på att köpa 2st Intel 120gb 330 diskar till denna rigg, istället för 1st intel 330 180gb, och köra Raid 0 på..

Pris 2st 120: 1498kr
Pris 1st 180: 1190kr
(Dustins priser, vet att Webhallen har de billigare)

Nu kanske det är nattmössan som pratar, men skulle man ha någon som helst nytta av det?
... Eller gör man det mest för att man kan och som entusiast tycker det är förbannat roligt?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har en liten fundering. Skulle det fungera lika bra om man valt att bara köra en ssd i htpc och sedan köpa en typ synology nas server och ha lagringen på? Skulle man klara att streama en full hd film med master dts hd via ett sådant paket? Skulle det vara möjligt att till och med köra trådlöst?

Det enklaste alternativet är kanske att stoppa i en lagrings disk i streacom chassit men då min dator står på rätt så länge rätt så ofta så känns det inte optimalt om det är passivt kylt, eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av k_k:

Hej. Jag har en liten fundering. Skulle det fungera lika bra om man valt att bara köra en ssd i htpc och sedan köpa en typ synology nas server och ha lagringen på? Skulle man klara att streama en full hd film med master dts hd via ett sådant paket? Skulle det vara möjligt att till och med köra trådlöst?

Det enklaste alternativet är kanske att stoppa i en lagrings disk i streacom chassit men då min dator står på rätt så länge rätt så ofta så känns det inte optimalt om det är passivt kylt, eller har jag fel?

Jag har själv en Synology NAS, DS411j -modellen med 4st 2tb diskar i SHR-raid, så jag får ut c:a 5,6 användart utrymme, fast med säkerheten att en disk kan gå sönder. Denna modellen av NAS är en kompromiss på att hålla många diskar, men till ett långt pris.
Därav är det endast en CPU-hastighet på 1,2ghz har jag för mig, och 128mb DDR2 ram (japp, inte mycket).

Såg att det har kommit en ny version av den NAS jag använder, med hottad processor och 512mb ram, den borde också ha bättre prestanda, men fortfarande behålla ett "ok" pris!
DS 413j

Dold text

I övrigt har jag 2st Boxee Box, en i sovrummet och en i vardagsrummet - där den i vardagsrummet går med kabel och den i sovrummet går trådlöst.
Jag har c:a 32-36mb/sek när jag kör med kabel, och detta är en begränsing i vad NAS'en klarar av. Finns bättre modeller på NAS'ar från Synology , men de kostar betydligt mer. Den i vardagsrummet har aldrig varit ett problem som kör med kabel, den i sovrummet har dock haft lite problem när det kommer till stora .mvk filer i 1080p som ligger runt 12-16gb, för 1h 30min-2h speltid.

Anledningen i detta fall är att Boxee Box'ens nätverkskort är cert'at som ett äkta "802.11n" nätverkskort, men arbetar på 2.4ghz nätet, och kan få väldigt mycket störningar av annan utrustning.

Det funkar dock utmärkt på min MacBook Air att streama samma full hd filmer, men här är nätverkskortet lite vassare och kör 802.11n på 5ghz nätet, vilket ger en praktisk hastighet på mellan 8-12mb/sek beroende på hur nära du sitter routern/ap'n.

Så, för att svara på din fråga;
Ja det kommer fungera, men det är under förutsättning att nätverkskortet på du använder klarar av 5ghz 802.11n standarden, annars kommer det lagga vid stora filmer (12-16gb som sagt)
Tänk även på att du måste ha en router eller access punkt som klarar denna trådlösa standard! Jag kör med Linksys E4200 routern.
(Routers idag som man får från Telia osv, eller billigare D-Link osv kör i de flesta fall på 802.11g - 54mbit/sek, vilket ger dig en praktiskt hastighet på 2-2.5mb/sek - och detta räcker för 720p, men INTE mer.)

Finns även ett alternativ till här

Du kan använda PowerLine som lösning.
Då kommer du köra all nätverkstrafik via euttaget och det fungerar i hela huset.
Sätt en plugg där du har NAS'en eller lagringen, och en plug där du skall ha HTPC'n.
Man kan även köpa till fler enheter och "koppla upp" fler rum, utan att behöva dra kablar längs lister osv!

Jag körde själv denna lösning tidigare, och det har fungerat super!

Har kvar mitt kitt med 3st pluggar från Zyxel om du är intresserad av en affär?

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta är ett chassi jag helt missat!, när jag var inne på att bygga en liten kompakt fil-server så ville jag ett mITX baserat kort och ett chassi som passade därtill, men med plats för hyffsat med disk. Hittade då endast Fractal Design's "Cube" som alternativ, men jag tyckte att detta vart lite dyrt när chassit (då) låg på c:a 1500kr + nätagg.

Men detta chassi var ju faktiskt halva priset av Cube, men kunde ändå hyssera 6st 3.5" diskar för lagring. Kan bli något...

Nu blev det visserligen så att jag köpte ett Fractal Design R3 chassi och dunkade in allting i, för att sedan c:a ½år senare få array'en krashad av Intel's ICH9 mjukvaru-raid.... Efter flera dygn rent tidsmässigt att försöka rädda datan som fanns där, gav jag upp och köpte en NAS istället.
Därav drar jag mig lite för hemmabyggda raidlösningar, såvida man inte har seriösa saker som SAS eller separata kontrollerkort till diskarna, men då skjuter priserna iväg istället, och då blir den där massiva lagringen för hemmet så onödigt dyr...

Hur som helst, det var ett sidospår.
Tyckte bara det var kul att se att det nu fanns ett chassi som passade mitt fil-arkiv-tänk

Jag har varit med om samma resa som dig. Jag råkade ut för en krasch med en silicon 1334 kontroller. Mycket svordomar har jag lämnat min mun under mina år men den dagen var de extra tätt mellan skurarna. Jag la ner att jobba med Raid efter den gången. Software Raid kör jag idag om det är ett måste för det är så mycket enklare att flytta runt i fall något händer. Sedan för mina behov så räcker prestandan till som software ger mig. Nu är detta hur jag gör privat. På jobbet har vi seriösa raidserverlösningar som sitter och packar riktigt dyra komponenter. Men jag gjorde så iaf att jag tog bort alla raid lösningar och istället kör jag med två diskar som jag lagrar allt viktigt på. 2st 1TB diskar som jag sepglar data mellan. Inget onödigt på dom bara saker som inte bara får försvinna. Sedan är det "semesterbilder" på alla andra diskarna.

Min server hemma använder jag en Coolmaster Stacker:

Den står inklämd i mitt kapprum så ingen hör den eller störs.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

okey nu har jag bytt processor och moderkort. kommentarer?

Nu ser det ut såhär:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2447070/2012-10-22

En fråga ljudet, kommer jag att kunna skicka DTS HD via hdmi till min reciver ?
Är lite osäker på detta med ljudet. Vill jhu kunna ha HD Ljud

Den processorn har bara en HD2500 grafikdel. Om du vet med dig att du inte behöver något bättre så tycker jag de ser helt okej ut. Det är väl egentligen bara en sak. Du har inte valt någon kylpasta. Man måste ha rätt mycket kylpasta för montering av de värmerör som sitter i kylblocket på detta chassi och dom skickar inte med någon kylpasta. Jag antar att Inet förmodligen bjössar på detta om dom nu ska montera delarna åt dig men dom lär nog använda vanlig vit kylpasta. Jag skulle nog ha satsat på lite finare kylpasta som silver eller mx pasta. Allt är ju i princip bättre än vit standard klet.

Ett par poster tidigare i denna tråd går jag in på djupet lite gällande hur digitalt ljud funkar. Läs gärna de inlägget i fall du vill fördjupa dig. Men som svar på din fråga. Alla moderna surroundljud skickas digitalt. Då används inte ljudkortet den agerar bara transportkanal. Det är upp till din förstärkare att kunna tolka de ljud codec som dina filmer är i. HDMI, Optiskt (TosLink) och koaxial är dom tre alternativen som finns för att skicka ljud digitalt. Så JA HDMI kan skicka DTS HD via HDMI. Det är i din förstärkare allt ska tolkas. Om du inte får något ljud så beror det med största sannolikhet på din förstärkare. Tänk bara på att du måste konfigurera din dator rätt också. Jag kör XBMC och där kan man låsa att det skall skickas via ett specifikt interface.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Skillnaden nu är dock att jag kommer köra allting i 1920x1080 upplösning - från tidigare mac bookens skärm på 1440x900. Sure, ingen dramatisk skillnad, men det kommer göra några FPS.
Jag är väldigt sugen på att testa A-serien och dess GPU-del, som tydligen skall krossa Intels HD4000 - dessutom är AMD's CPU och moderkort billigare om man jämnför rakt av med Intels motsvarighet...

Du kan inte använda Streacom chassit om du ska köra Trinity! Inte så länge dom har en TDP på 100 watt. Det kommer gå åt skogen. Möjligen om du underklockar. Tillverkaren har gått ut och sagt att inget över 65 watt kommer gå så jag tycker du ska glömma Trinity så länge de inte finns i en vettig TDP. Den processorn kommer koka upp och din dator kommer bli glödhet och hänga sig vid maxbelastning. Jag skulle aldrig bygga ett system som inte klarar 24/7 maxbelastning hur länge som helst utan att hänga sig och jag rekommenderar inte dig att göra de heller. Byt låda i så fall till en med aktivkylning om du är sugen och ta då en "riktig" nätagg med aktivkylning också. Visst de kommer låta en hel del men de kommer inte att bli några värmeproblem. Fördelen är att du kommer billigare undan. Ljudlöshet är dyrt. Titta på vad Streacom tar för sitt chassi och vad nätdelen kostar. Allt är dyrt. Så om du verkligen vill köra Trinity så kör inte på dessa delarna utan titta istället på Fractal designs lådan vi pratade om några poster upp kanske.

Trinity ligger över HD4000 med cirka 10-20FPS enligt testerna vi tittade på tidigare. Krossa är ett så luddigt begrepp

Skrivet av andreas_dock:

Men, precis som du skriver längst ner så läste jag också Swec's recension av Trinity och det var då jag började bli orolig för strömförbrukningen, för liksom du skriver - såg jag också de graferna... den är ofta och sniffar runt 150w, ibland under men ibland över (om jag minns rätt) och där deras motsvarighet Core i5 K-modellen ligger sjukt mycket lägre i förbrukning!, och då kommer i3'an ligga ännu lägre!
Därav är jag lite vacklande i hur jag skall göra, men jag kommer utföra ganska mycket fler undersökningar i hur mycket eller lite ett AMD A8-system faktiskt drar. AMD hade på en mässa visat upp bland annat ett passivt kylt A10 system, med PicoPSU som nätdel.. men det är en sak idle (vilket jag tror de demade i) - en annan femma med belastning.

Så för att sammanfatta hur lägret ligger just nu
Man kan safe'a och köra en Intel Ivy Bridge i3 3225, det vet vi kommer fungera, dessutom väldigt bra. Kanske till och med klarar mig med ett PicoPSU på 90watt om jag kör med nämnd rigg?

... Eller så kan man gambla och bygga ihop ett helt ljudlöst, passivt kylt system på A-serien, frågan är bara hur det kommer fungera...

Mja, den får vi ta och suga på en stund!

Jag tycker inte som jag skrivit nu att Trinity är ett bra val för detta chassi. Du kommer få problem det är jag rätt säker på. 100 watt är inga småpotatis att kyla bort. Om du hittar en låda som fixar de så kommer den vara större och ha ännu fetare kylflänsar på sig och kanske inte funka för dig då för den blir för stor. Men va fan kolla runt, du kanske har tur och hittar en låda som fixar 100 watt TDP. Jag är dock tveksam. Jag tror inte heller 150 watt räcker. Jag skulle iaf inte må bra över att känna att mitt nätagg ligger och jobbar runt 95% av sin maxkapacitet vid belastning. Man brukar ju säga att ett nätagg uppnår bäst verkningsgrad när den ligger relativt högt, man brukar ju avråda folk ifrån att köpa 1000 watt 80+ bronze nätaggar om deras rigg drar 200 watt för nätagget har inte kommit upp i den belastning den är byggd för men i detta fall är det 95-100% belastning och de lär inget nätagg på marknaden må bra av

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Så här ser mina kundvagnar ut just nu;

Passivt Kyld AMD Trinity A8 5500

Passivt Kyld Intel i3 3225

Kablage, licenser för Win 7 och sådär har jag redan.
Skall försöka leta upp lite recensioner av denna Core i3 3225 och köra resultaten mot A8'ans 5500... Hade varit kul att se vem som är bra på vad

Några åsikter och tankar?

Å fan, det fanns Trinity med lägre TDP. Men då så.. Då är ju bägge kundkorgarna rätt vettiga lol.. Hmm.. Du har inte valt någon kylpasta i din beställning du har inte heller köpt någon 4-till-8 pin adapter. Adaptern ska inte behövas egentligen, de beror på ditt moderkort. Men jag bara nämner de så du är medveten om det.

Adaptern:
http://www.inet.se/produkt/8906180/4-pin-till-8-pin-stromadap...

Kylpasta:
http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

AMD Moderkortet har jag ingen egen erfarenhet av att montera in. Så där vill jag inte säga hur smidigt och enkelt de kommer bli. AsRock moderkortet har jag själv och de vet jag funkar utan problem. En annan sak som du får fundera runt är om du vill kunna stänga av och på datorn på distans. I så fall vill du ha en CIR-modul eller använda dig av en annan lösning. Något att fundera runt i alla fall.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Satt och surfade runt lite här på kvällen då jag även skall införskaffa mig en IPS skärm lite senare... men då snubblade jag över Nordic Hardware's test av Intels 330 SSD diskar och blev väldigt sugen på att köpa 2st Intel 120gb 330 diskar till denna rigg, istället för 1st intel 330 180gb, och köra Raid 0 på..

Pris 2st 120: 1498kr
Pris 1st 180: 1190kr
(Dustins priser, vet att Webhallen har de billigare)

Nu kanske det är nattmössan som pratar, men skulle man ha någon som helst nytta av det?
... Eller gör man det mest för att man kan och som entusiast tycker det är förbannat roligt?

Pratar du rent allmänt eller till detta HTPC bygge? Varför inte Raid 0? Lol.. de hade ju varit flippat.. Fast tänk bara på att Streacom lådan har bara plats för 1x2,5" och 1x3,5" och en DVD-spelare. Det går att få plats med två stycken SSD:er men då får du välja bort något annat. Om du nu pratar om HTPC:n. Raid 0 SSD är overkill dock men det är ju inga direkta pengar.. å de är ju ball plus att nörden inom oss blir ju tillfredsställd också

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej. Jag har en liten fundering. Skulle det fungera lika bra om man valt att bara köra en ssd i htpc och sedan köpa en typ synology nas server och ha lagringen på? Skulle man klara att streama en full hd film med master dts hd via ett sådant paket? Skulle det vara möjligt att till och med köra trådlöst?

Det enklaste alternativet är kanske att stoppa i en lagrings disk i streacom chassit men då min dator står på rätt så länge rätt så ofta så känns det inte optimalt om det är passivt kylt, eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

När man köper ett NAS får man hålla sig riktigt vaken. Det finns tyvärr väldigt många jävligt dåliga där ute. Du kan inte lita på specifikationerna. Du får läsa recensioner och kolla vilken överförningshastighet man kan räkna med. Ska du bara lagra media på NAS:et så räcker de med om du kan få ut så din mediauppspelning inte bryts men det lär ju bli rätt tråkigt att tanka upp och ner media till NAS:et om det går med bara några fjuttiga MBytes per sekund. Så kolla noga först.

Du kan stoppa i en mekanisk disk i din HTPC också fast då försvinner ju ljudlösheten och värmeutvecklingen går upp lite gran. Hårddisken stänger av sig när den inte används så det gör inget om datorn står igång dygnet runt för hårddisken kommer bara jobba när den behövs. I teorin så brukar man säga att man får längre livslängd på mekaniska diskar om dom körs så svalt som möjligt. I ett chassi där allt är passivt blir det inte svalt. Det blir varmt men inte FÖR varmt. Men du får ingen förlängd livslängd på disken som sitter i om man nu tänker runt dessa banorna. Men jag skulle inte vara så orolig tbh. Jag tror inte du kommer få några problem. Det viktiga är att de är en modern disk som körs svalt. Välj en mekanisk disk med max 5400 RPM så den rullar på långsammare och inte en 7200 RPM eller snabbare.

Själv har jag en dedikerad dator i mitt hem där allt mitt media finns. Jag kör kabelburet till allt. Trådlöst funkar vanligtvis men när man fläskar på en 1080P film med Master HD ljud så blir det för mycket för de flesta trådlösa. Jag har en svindyr ASUS RT-N66 router och jag får ut 300mbps på den men ändå har jag när jag spelat upp en Raw Bluray slagit i taket och fått vänta på buffring. Så jag lackade och körde med kabel istället. 1000Mbps är snabbare än 300Mbps helt enkelt.

Sedan kan trådlöst störas mycket av dina grannar. Ju fler du har runt dig ju långsammare går ditt trådlöst (risken finns i alla fall).

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har själv en Synology NAS, DS411j -modellen med 4st 2tb diskar i SHR-raid, så jag får ut c:a 5,6 användart utrymme, fast med säkerheten att en disk kan gå sönder. Denna modellen av NAS är en kompromiss på att hålla många diskar, men till ett långt pris.
Därav är det endast en CPU-hastighet på 1,2ghz har jag för mig, och 128mb DDR2 ram (japp, inte mycket).

Såg att det har kommit en ny version av den NAS jag använder, med hottad processor och 512mb ram, den borde också ha bättre prestanda, men fortfarande behålla ett "ok" pris!
DS 413j

Dold text

I övrigt har jag 2st Boxee Box, en i sovrummet och en i vardagsrummet - där den i vardagsrummet går med kabel och den i sovrummet går trådlöst.
Jag har c:a 32-36mb/sek när jag kör med kabel, och detta är en begränsing i vad NAS'en klarar av. Finns bättre modeller på NAS'ar från Synology , men de kostar betydligt mer. Den i vardagsrummet har aldrig varit ett problem som kör med kabel, den i sovrummet har dock haft lite problem när det kommer till stora .mvk filer i 1080p som ligger runt 12-16gb, för 1h 30min-2h speltid.

Anledningen i detta fall är att Boxee Box'ens nätverkskort är cert'at som ett äkta "802.11n" nätverkskort, men arbetar på 2.4ghz nätet, och kan få väldigt mycket störningar av annan utrustning.

Det funkar dock utmärkt på min MacBook Air att streama samma full hd filmer, men här är nätverkskortet lite vassare och kör 802.11n på 5ghz nätet, vilket ger en praktisk hastighet på mellan 8-12mb/sek beroende på hur nära du sitter routern/ap'n.

Så, för att svara på din fråga;
Ja det kommer fungera, men det är under förutsättning att nätverkskortet på du använder klarar av 5ghz 802.11n standarden, annars kommer det lagga vid stora filmer (12-16gb som sagt)
Tänk även på att du måste ha en router eller access punkt som klarar denna trådlösa standard! Jag kör med Linksys E4200 routern.
(Routers idag som man får från Telia osv, eller billigare D-Link osv kör i de flesta fall på 802.11g - 54mbit/sek, vilket ger dig en praktiskt hastighet på 2-2.5mb/sek - och detta räcker för 720p, men INTE mer.)

Finns även ett alternativ till här

Du kan använda PowerLine som lösning.
Då kommer du köra all nätverkstrafik via euttaget och det fungerar i hela huset.
Sätt en plugg där du har NAS'en eller lagringen, och en plug där du skall ha HTPC'n.
Man kan även köpa till fler enheter och "koppla upp" fler rum, utan att behöva dra kablar längs lister osv!

Jag körde själv denna lösning tidigare, och det har fungerat super!

Har kvar mitt kitt med 3st pluggar från Zyxel om du är intresserad av en affär?

Dold text

Bra tips där. Fat angående PowerLine så har jag faktiskt provat att leka lite med dom. Om jacket där man har sändaren inte sitter på samma proppskåp som där mottagaren sitter så är det kört. Om dom däremot sitter på samma proppskåp men olika säkringar så måste signalen gå hela vägen till proppskåpet, ut på primärsidan och sedan in i proppskåpet igen och sedan tillbaka till den grupp där mottagaren sitter med kraftigt försämrad prestanda som resultat. Jag provade just en D-link Power Line för mina tester. Det funkade skit dåligt. Jag kom aldrig upp i högre än 1-1,5Mbyte/s (runt 10-14Mbps). Så jag lämnade tillbaka skiten. Jag provade två olika kit ifrån D-link. Samma resultat med bägge. Fast det kan bero på hur elkablarna är dragna här hos mig bara

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tror jag har svarat på alla inlägg nu. Hör av er i fall ni inte fått svar på något. Och ni som har fixat kundvagnar, glöm inte kylpastan! Snåla inte! Köp Arc Silver t.ex.. de lönar sig. Ni får lägre temp efter ett par dagar när det har satt sig och torkat in ordentligt. Det är värt det.

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Glöm inte att kolla upp om ert moderkort kräver en 4-till-8 pin adapter också. Den köper ni isf här:
http://www.inet.se/produkt/8906180/4-pin-till-8-pin-stromadap...

Jag tror inte något moderkort idag kräver det men lika bra kolla upp det för säkerhetskull.

Glöm inte DVD/Bluray i fall ni vill ha sånt. Jag använder det inte men jag har inte heller massor med filmer i plast.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Å fan, det fanns Trinity med lägre TDP. Men då så.. Då är ju bägge kundkorgarna rätt vettiga lol.. Hmm.. Du har inte valt någon kylpasta i din beställning du har inte heller köpt någon 4-till-8 pin adapter. Adaptern ska inte behövas egentligen, de beror på ditt moderkort. Men jag bara nämner de så du är medveten om det.

AMD Moderkortet har jag ingen egen erfarenhet av att montera in. Så där vill jag inte säga hur smidigt och enkelt de kommer bli. AsRock moderkortet har jag själv och de vet jag funkar utan problem. En annan sak som du får fundera runt är om du vill kunna stänga av och på datorn på distans. I så fall vill du ha en CIR-modul eller använda dig av en annan lösning. Något att fundera runt i alla fall.

Haha, jag kommenterar inte dina första 3-4 svar eller vad det var när du pekar på att Trinity'n bara finns i 100watt TDP
Så yes!, den finns i 65watt TDP - borde den inte dra mindre ström då också, och klarar sig på 150watt agget?
I det testet som fanns här på Swec av Trinity så verkade de använda en 100watt TDP modell... Eller ??

Tack för tipset med 4-8pin adaptern & kylpasta, det hade jag helt glömt av annars.
Kylpasta kom jag på igår kväll, men det var längesedan man använde det då jag kört mycket med retail kylare de senaste 5-10 åren..

Beträffande moderkortet så;
1) Finns det inte i lager ännu, så man får vackert vänta... har inte fått något datum än heller?
2) Man får hoppas det passar, det är det enda mITX-kortet med FM2-sockel som finns på marknaden... i värsta fall får jag väl retunera det, tillsamans med CPU och minnen, och gå på Intels lösning med i3'an istället (andra kundvagnen)
3) CIR... vad står det för? ... aldrig hört talas om?
Datorn kommer förmodligen stå på hela tiden, dygnet runt, så en avstängning behövs nog inte.
Kommer köra RDP mot den från jobbet vid en krypterad tunnel, men även TeamViewer så blir det smutt från S3'an eller paddan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Pratar du rent allmänt eller till detta HTPC bygge? Varför inte Raid 0? Lol.. de hade ju varit flippat.. Fast tänk bara på att Streacom lådan har bara plats för 1x2,5" och 1x3,5" och en DVD-spelare. Det går att få plats med två stycken SSD:er men då får du välja bort något annat. Om du nu pratar om HTPC:n. Raid 0 SSD är overkill dock men det är ju inga direkta pengar.. å de är ju ball plus att nörden inom oss blir ju tillfredsställd också

I mitt fall är detta en arbetsstation/lättare spelmaskin för nostalgi, som aldrig kommer stå i en tv-bänk.
Den kommer att stå på mitt skrivbord, brevid skärmen så man har nära till frontens kontakter med USB och SD-kort.

Precis som dig slutade jag med "filmer på plast" som du så fint skrev nedan :D, både vad gäller filmer, installationer osv.
Skulle det krisa har jag en extern DVD-spelare som drivs och körs via en usb-kontakt, så man kan slänga in filerna på NAS'en och låta skivan... dö. typ. (vem vill ha en gammal drivrutin?, eller en Win7 installation från 2010 utan senaste SP?)

Streacom -chassit, vilket jag mer eller mindre bestämt att jag kommer köra på har plats för 1x2,5" (ssd) och 1x 3,5" (ssd på 3,5" bracket) så det borde vara lungt. Frågan är bara hur mycket ström en SSD drar, men det kan inte röra sig om många watt??

Jag vet att SATA 6,0 Gbit SSD'er som presterar runt 400-500mb/sekund i Raid0 är total overkill (och att då klämma ut runt 750-800mb/sek istället ), man kommer knappt märka det i vanliga applikationer, men jag vill ha mer plats än 120gb, och prisskillnaden som sagt mellan 180 och 2x120 var inte så stor som jag först trodde.

Så visst slår nörd-hjärtat extra snabbt när man tänker över den bizzarra bandbredd det handlar om på data från hårddisken.
Tror du Diablo 2 kommer ladda tillräckligt snabbt?
(Blir det denna lösning kommer jag lägga upp lite filmer när jag bootar datorn och kör vissa tester )

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Bra tips där. Fat angående PowerLine så har jag faktiskt provat att leka lite med dom. Om jacket där man har sändaren inte sitter på samma proppskåp som där mottagaren sitter så är det kört. Om dom däremot sitter på samma proppskåp men olika säkringar så måste signalen gå hela vägen till proppskåpet, ut på primärsidan och sedan in i proppskåpet igen och sedan tillbaka till den grupp där mottagaren sitter med kraftigt försämrad prestanda som resultat. Jag provade just en D-link Power Line för mina tester. Det funkade skit dåligt. Jag kom aldrig upp i högre än 1-1,5Mbyte/s (runt 10-14Mbps). Så jag lämnade tillbaka skiten. Jag provade två olika kit ifrån D-link. Samma resultat med bägge. Fast det kan bero på hur elkablarna är dragna här hos mig bara

Jag håller inte med
Precis som radx säger här så måste inkoppligen ske på samma slinga, alltså enkelt förklarat = sitter pluggarna inom samma propp/säkring, får du faktiskt ganska schyssta hastigheter! Jag hade mellan 80-120mbit, alltså runt 8-12mb/sek (enkelt omräknat) i min setup.

Skillnaden här är att jag använde PowerLine enheter av en helt annan kaliber.
D-link gör inte direkt saker som skriker kvalitet, snarare kvantitet.

Jag körde med dosor från Zyxel (har inte modellnr i skallen), de ser hyffsat lika ut som de D-link'arna jag länkade, men skillnaden var att varje plugg kostar 700-800kr/st...
Så räkna lite grovt att du ställer ett par dosor för c:a 1500kr/par mot ett par på 550kr...

Någonstans försvinner pengarna.
Dessa var verkligen av hög kvalitet, och presterar riktigt, riktigt bra. Anledningen till att jag hade 3st, var att jag satte en uppe hos grannen, som bodde i samma lägenhetshus, fast 3 våningar över mig, och kopplade in till hans nätverk och hans Telia-router.
Sedan ett tvilling abbonemang på digital tv'n och Voliá! - delat tv-avtal med massa kanaler i HD
... Det säger en hel del om hur de presterar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skulle ni som ni har sådana här system köra Geekbench www.geekbench.org och mäta ert system
(Jag försöker få lite referensramar till vad de klarar av och hur kraftfulla de faktiskt är.)

Tänk på att inte låta datorn göra något annat när ni kör testerna, samt att kör dem i 32bits version (kostar stålar annars)

Med min laptop, en MacBook Air 13" från 2011 får jag ut detta resultat, vilket jag ändå tycker är imponerade av en Core i5 low volt samt HD3000 chipset.
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1187590
Testet är kört i 32bitar

Som lite referenser fick jobbdatorn, en HP ProBook 45xx: 1903p (innan uppgradering till Intel 330 SSD, får mäta om..)
Och min mobiltelefon, en Samsung Galaxy S3: 1721p

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •