Kan vissa folda 100% på CPU+GPU helt utan lagg?

Permalänk

Kan vissa folda 100% på CPU+GPU helt utan lagg?

Blev förvånad över att min kompis kan folda på CPU+GPU (alla kärnor+100% belastning) utan något som helst lagg. Han kan till och med spela Euro Truck Simulator 2 HELT utan lagg samtidigt.
Jag får problem redan i Windows.

Han har GTX 680, i7-2600k @ runt 4.6 ghz och W7.

Vafan liksom, kan vissa verkligen elda på med folding och spela samtidigt helt utan lagg?

Permalänk
Medlem

Eftersom han kan det så uppenbarligen kan han det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Ja men är han den enda personen på planeten som kan det eller..

Permalänk
Medlem

Har du sett det med egna ögon eller är det bara snack?

Permalänk
Medlem

Släpper inte folding efter när något annat behöver kraft?

Permalänk

Du kanske får värmeproblem som gör att saker throttlar?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Hej

använder du cpu+gpu 100% till folding så kan du ju inte göra något annat. och det gäller ju allt inte bara folding. men folding brukar ha lägsta prio så att man kan göra annnat utan att "märka" av det fast då används inte cpu+gpu max till bara folding, så jag kan lova att han får sämre ppd? om han spelar samtidigt som han foldar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalas_konrad:

Hej

använder du cpu+gpu 100% till folding så kan du ju inte göra något annat. och det gäller ju allt inte bara folding. men folding brukar ha lägsta prio så att man kan göra annnat utan att "märka" av det fast då används inte cpu+gpu max till bara folding, så jag kan lova att han får sämre ppd? om han spelar samtidigt som han foldar.

Precis, folding clienten kör väl bara på 100% när datorn "idlar" och direkt när man gör något så sänker den sig och ger kraft åt det du ska göra, med en modern intel prolle och ett kraftfullt grafikkort kan jag tänka mig att detta skifte knappt är märkbart och därav att din kompis kan spela helt laggfritt när den kör på "100%"

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Har du sett det med egna ögon eller är det bara snack?

Har inte sett det med egna ögon.

Skrivet av m4gnify:

Släpper inte folding efter när något annat behöver kraft?

SMP (CPU) kanske gör det, men inte GPU.

Skrivet av Blupparen:

Du kanske får värmeproblem som gör att saker throttlar?

Nej jag har koll på mina temps.

Skrivet av Kalas_konrad:

Hej

Som sagt, om jag inte är helt ute och cyklar så gäller den där låg prio grejen bara SMP (när man foldar på CPUn), men det funkar inte på GPU.

Varför blir min dator nästan oanvändbar i Windows då..

EDIT: så hittills i denna tråd verkar det finnas 7 pers som INTE kan göra samma sak som min kompis.

Permalänk
Medlem

Jag kan svara av egen erfarenhet. Foldar i både World Community Grid och Folding@home. Jag stänger alltid av foldingen helt innan jag börjar spela för annars laggar det. Kan bero på vilka inställningar man har i respektive klient men om vi tar BOINC-klienten för World Community Grid så har jag inställt på att den ska alltid ska köras med 80% CPU-kraft. Vet inte hur det är i Folding@home men där kanske den automatiskt prioriteras ned om något annat vill komma åt CPU:n eller GPU:n.

Permalänk
Medlem

Min kompis dator kan flyga. Men jag har själv inte sett detta. Har hört att det är sant iaf.
Kan eran dator flyga eller?

Du förstår kanske själv vart jag vill komma?

Permalänk

Jo jag förstår men grejen är den att jag tror honom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag har en bro du kan få köpa billigt...

Permalänk
Medlem

Det är lika solklart som natt och dag att med 100% belastning hos både CPU och GPU så finns ju 0% kvar till övriga saker.
Därför är det omöjligt att han kör 100% och ändå kan spela spel flytande, det skulle inte gå.
Såvidare vi inte snackar spel som renderas med CPU kraften. Då är det ju full möjligt. T.ex Flight Sim m.fl.

Permalänk
Medlem

SMP (CPU) kanske gör det, men inte GPU.

Som sagt, om jag inte är helt ute och cyklar så gäller den där låg prio grejen bara SMP (när man foldar på CPUn), men det funkar inte på GPU.

Det jag hört (och tycker verkar rimligt) är att gpu-klienten saktar ner när man gör annat, men att minnesanvändningen är samma. Så om man kör nått spel med foldingen på så kan minnet ta slut. Tror det är samma med cpu-klienten, men ramet brukar oftast inte ta slut.

Om windows är trögt för dig medan du foldar så är det nått som är fel. kolla temperaturerna, och se till att ha en stabil klock. (väldigt stabil för folding)

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av JayDee:

Om windows är trögt för dig medan du foldar så är det nått som är fel. kolla temperaturerna, och se till att ha en stabil klock. (väldigt stabil för folding)

Runt 77 grader.
Det borde inte skapa sånt lagg då processorn börjar throttla ner vid ungefär 100 grader.
Har hört att 80 och neråt är ok för 24/7 på min CPU.
GPU är 61 grader.

Kan folda hur länge som helst non-stop utan att få BSOD, dygn i sträck (händer att jag startar om datorn ibland), borde inte det vara tillräckligt stabilt

Permalänk

Om jag rippar Blu-rays samtidigt som jag spelar Battlefield så laggar det eftersom jag använder processorn fullt ut för att rippa. Om jag däremot sätter prioriteten till "Låg" på rippningen kan jag spela utan problem.

Jag vet inte exakt hur folding fungerar, kanske redan är låg prioritet. Annars bör man ju absolut ställa ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kan eran dator flyga eller?

det trodde jag fan min skulle göra när jag hade 6950 med referenskylare, lät så i alla fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Runt 77 grader.
Det borde inte skapa sånt lagg då processorn börjar throttla ner vid ungefär 100 grader.
GPU är 61 grader.

Kan folda hur länge som helst non-stop utan att få BSOD, dygn i sträck (händer att jag startar om datorn ibland), borde inte det vara tillräckligt stabilt

det låter bra. men kanske värt att kolla temperaturerna i ett till program för att vara säker? och kolla i cpuz vilken frekvens den faktiskt kör på.

ram tar inte slut? kolla att folding-processen är på lägsta prioritet.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf spela Assassins Creed Revelations utan lagg med folding igång på både cpu och gpu.

Det är ju meningen att foldingen ska lämna ifrån sig cpu/gpu-kraft om andra program behöver, men det är ju inte alltid det funkar så bra för alla.

Självklart går inte foldingen på 100% då, men den kör iaf.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

Runt 77 grader.
GPU är 61 grader.

Är du säker på att du inte ändrat inställningar så att F@H har högre prioritet än vad det ska ha. Klicka på configure och välj Advanced tabben, FahCore Priority ska vara på Lowest possible för att du inte ska få problem i Windows.

Vissa spel funkar bättre än andra med folding igång i bakgrunden. Jag måste stänga min client innan jag kör BF3 annars blir det ospelbart. XCOM fungerar dock utan problem med clienten i bakgrunden. Jag kör dock bara en SMP.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Realtemp visar samma temp som coretemp.
CPU-Z säger att processorn kör i kör i korrekt hastighet, MSI Afterburner säger att GPU kör i rätt hastighet.
Finns gott om RAM kvar då folding inte använder mycket RAM.
Foldingen har lägsta möjliga prioritet.

Permalänk

Upptäckte en märklig sak.
När jag inte använder genväg till att starta FAHControl så ser programmet annorlunda ut än när jag startar med genväg, (ja den är också i expert läge), och den foldar bara med SMP och mitt användarnamn där är Anonymous+jag har inget lag, men det är samma program version (7.2.9) och EXAKT samma .exe som jag alltid normalt använder.

Med genväg: http://img821.imageshack.us/img821/7885/genvg.png
Utan genväg men exakt samma .exe: http://img441.imageshack.us/img441/3733/utangenvgmensammaexe....