BenQ XL2420T Professional Gaming Monitor bra skärm?

Permalänk

BenQ XL2420T Professional Gaming Monitor bra skärm?

Ser att väldigt många som håller på med e-sport använder BenQ XL2420T är den så grym eller finns den liknande skärmar i samma prisklass?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Jag har denna atm http://www.lg.com/se/datorprodukter/bildskarmar/LG-W2363V.jsp 2ms dock 60 hz vet inte om det är en stor uppgrade? Men hörde om man sysslar med gaming så måste man ha en 120 hz

Jag spelar med wow å arena

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ser att väldigt många som håller på med e-sport använder BenQ XL2420T är den så grym eller finns den liknande skärmar i samma prisklass?

Det enda den har som andra skärmar kanske inte har är 120Hz sen är det en massa "fantastiska" funktioner BenQ har lagt till. Men de är en bra skärm om du letar efter 120Hz.

Skälet till att alla använder den i E-sports evenemang är att de är sponsrade an BenQ, inte att skärmen är fantastisk i sig.

EDIT* Du behöver absolut inte 120Hz om du ska spela, vissa proffs kanske kan dra nytta av det men en casual har inget behov av det. Men med det ska inte sägas att det inte är gött att använda en 120Hz skärm, flytet blir ett helt annat är på 60Hz.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Det enda den har som andra skärmar kanske inte har är 120Hz sen är det en massa "fantastiska" funktioner BenQ har lagt till. Men de är en bra skärm om du letar efter 120Hz.

Skälet till att alla använder den i E-sports evenemang är att de är sponsrade an BenQ, inte att skärmen är fantastisk i sig.

Vet folk som inte är sponsrade av benQ men kör den ändå. Vilken skräm skulle du vilja rekommendera istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärmen och jag älskar den! Färgåtergivningen är enligt mig mycket bra för att vara 120Hz, och det blir ett helt annat flyt i spelen precis som folk redan sagt!

Om den är speciell gentemot andra 120Hz skärmar? Njae, det tror jag inte.

Permalänk
Medlem

Vet folk som inte är sponsrade av benQ men kör den ändå. Vilken skräm skulle du vilja rekommendera istället?

Ska du ha en 120Hz skärm så är den ett bra val och förmodligen skärmen jag själv skulle kört på om jag var på jakt efter 120Hz. Men jag känner att 3kkr inte riktigt är värt att spendera för lite mer flyt i bilden. Sen får du ju tänka på att din dator måste kunna pressa ut 120Hz i spel också.

Permalänk
Medlem

Ang, Benq och esports så används Eizos skärmar mycket också om Benq inte är sponsor till evenemanget.

Permalänk
Medlem

Har en sådan skärm och jag älskar den, bara en liten sak som jag inte gillar, när det är svart så lyser det upp lite nertill. Har för mig att det heter backlight bleeding eller något sådant, annars är 120Hz mindblowing efter att ha suttit på en 60Hz skärm i flera år.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Ska du ha en 120Hz skärm så är den ett bra val och förmodligen skärmen jag själv skulle kört på om jag var på jakt efter 120Hz. Men jag känner att 3kkr inte riktigt är värt att spendera för lite mer flyt i bilden. Sen får du ju tänka på att din dator måste kunna pressa ut 120Hz i spel också.

Japp 3k är faktiskt lite saftigt.

Har en dator för 6k atm GTX 560 1GB PhysX och 8 gig ram osv ssd, så borde kunna få ut lite av en 120 hz. Men det känns inte så bra att betala hälften av vad min dator kostar för en skärm.

Några tips på en skärm runt 2k?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konve:

Jag har denna skärmen och jag älskar den! Färgåtergivningen är enligt mig mycket bra för att vara 120Hz.

Ironiskt då det är den som har visat sig ha sämst färger i alla tester av dom 120hz skärmar som finns på marknaden idag, många verkar även få en rätt kraftig blacklight bleeding på den.
Till TS, köp inte en BenQ XL2420T!
Har du det minsta krav på bra färgåtergivning så är den en av dom sämsta du kan få idag, har själv haft en och färgerna är urtvättade och trots 6+ timmar i OSD och flera ICC profiler testade så gick det inte att få det bra.
Folk som säger att den har "bra" färger har antingen aldrig sett en bra skärm eller så kan kan dom inte medge att dom utfört ett dåligt köp.

Här har du bättre alternativ om du ska ha 120hz

Samsung S23A700D
Asus VG236HE

Vill du ha större så finns dessa 27", många finner dock upplösning 1920x1080 att vara för litet på en så stor skärm, jag är en av dom.

Asus VG278HE
Samsung S27A950D

Kom dock ihåg att alla ovan utom VG278HE har en högblank yta vilket kan ge reflektioner om du har en lampa eller fönster bakom skärmen.
Den högblanka ytan gör dock så att färger ser finare ut och du slipper anti-glaren som dom matta har.
Anti-glare gör så att bilden ser kornig ut, vissa mer än andra.

Och här har du ett annat alternativ om du vill ha bra färgåtergivning, låg input lag och näst intill 0 ghosting, det är även en av få IPS som har halvblank yta och du kan få ut 76hz med den efter lite simpla ändringar.
3D'n är dock värdelös av vad jag har förstått.

Asus VG236AH

Här har du en enorm recension på den där mer eller mindre allt har testats.
Och ett till råd, gå aldrig på personliga omdömen utan läs bra och pålitliga recensioner där skärmen verkligen har testats.

Permalänk

Jag har en och jag är grymt nöjd. Färgerna är riktigt bra, om man inte kör med deras standard profil som är skräp.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

om du ska ha en 120 Hz så är det ett riktigt bra val om du spelar, men om du inte spelar så skulle jag satsa på en ips ist men för spel så funkar den otroligt bra

Visa signatur

GPU: RTX 4090CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF850W Moderkort: Gigabyte Z590i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: Ncase M2 Skärm: LG C2 42" [B]

Permalänk

Inte hängt med vad är ips? Har en Lg w2363v 60 hz den duger nog att kolla på film med.

Har alla 120 hz skärmar 0 ms eller hur funkar det, fattar inte riktigt hur vissa 60hz skärmar kan ha lägre ms än 120 hz skärmar??

aXz tack för ditt svar ska kolla in Asus VG236HE

Visa signatur

Permalänk

@aXz ser ut som merparten av de som äger den skärmen här på SweClockers är nöjda med den [ink MEJ] men du håller stenhårt på att det är en skitskärm i alla dina inlägg om den,bara för du hade otur.. med lite pill i inställningarna på skärmen och i CCC [för min del] så blir färgerna helt OK för att vara en TN panel och som jag sagt 2-3ggr innan till dej så har min nästan INGEN backligt bleed och den är en fröjd i FPS spel för den är rapp och fin iom 120hz och lågt inputlag . och som bonus så går den höja och sänka.

Permalänk
Medlem

Inte hängt med vad är ips? Har en Lg w2363v 60 hz den duger nog att kolla på film med.

Har alla 120 hz skärmar 0 ms eller hur funkar det, fattar inte riktigt hur vissa 60hz skärmar kan ha lägre ms än 120 hz skärmar??

aXz tack för ditt svar ska kolla in Asus VG236HE

Ips är en panel som oftast ger bättre färger och betraktas vinklar än en vanlig tn panel. Dock så kan man bara tillverka 120hz skärmar med tn paneler hittills (Förutom nån Korea skärm ) Och tn paneler är även det som oftast används till gaming.

Du behöver inte bry dig om hur mycket ms tillverkarna säger att dem har för det brukar oftast inte stämma. En skärm med 8ms kan va bättre än en med 2ms Ju mer "ms" en skärm har desto mer motion Blur har den..

Det man behöver bry sig om är hur mycket input lag skärmen har, det är dock inget som tillverkarna säger

EDIT: Har förresten beställt tre BenQ xl2420t till mig själv och jag får nog se hur bra dem är då;) Dem kommer säkert på måndag eller tisdag..

Permalänk
Avstängd

Kass skärm, finns bättre.
Undviks om du inte har kalibrationsverktyg.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

@aXz ser ut som merparten av de som äger den skärmen här på SweClockers är nöjda med den [ink MEJ] men du håller stenhårt på att det är en skitskärm i alla dina inlägg om den,bara för du hade otur.. med lite pill i inställningarna på skärmen och i CCC [för min del] så blir färgerna helt OK för att vara en TN panel och som jag sagt 2-3ggr innan till dej så har min nästan INGEN backligt bleed och den är en fröjd i FPS spel för den är rapp och fin iom 120hz och lågt inputlag . och som bonus så går den höja och sänka.

Har sett 2 andra i verkligheten och dom är lika värdelösa, en av dom vart sedan kalibrerad med en i1 display pro och då blev den helt okej.
Och som sagt, jag skrev till TS att inte göra sitt val av skärm utifrån folks omdömen då majoriteten faktiskt inte vet vad bra färgåtergivning är.
Dom flesta byter från en gammal skit skärm och då kan denna i deras ögon ses som bra, det är den dock inte mot dom andra 120hz skärmarna som finns på marknaden.
Heck, min T220 som jag hade för 3 månader sedan såg bättre ut.
Men det man inte vet mår man inte dåligt av.
Har själv suttit framför 950D, 700D och sett Asus VG236HE hos en kollega så jag vet ju vad jag går miste om, det är därför jag sålde min BenQ.
Skulle den kostat runt 1.5k så skulle jag kanske inte ha varnat folk för den med 3.2k är brutalt när den inte kommer med ett enda mode som ligger nära 6500k och 2.2 gamma.
Sen är färgerna "urtvättade" även efter en riktig kalibrering.
Och när det kommer till ghosting så är XL2420T sämre än ett flertal IPS i 2-3k priset där ute ->

NCX kommentar som har mätt dom mesta 120hz som finns idag ->

Skrivet av NCX:

Both overdrive settings work well depending on the game. Casual gamers will have no issue with the BenQ XL2420T's motion performance. Hardcore gamers and experienced LCD/CRT/Plasma users will notice the ghosting and may find it distracting. Fortunately there are alternatives like the Asus VG236H and Samsung S23A700D that offer better motion performance than the BenQ XL2420T at a lower price point.

The BenQ XL2420t is the slowest 120hz display I have used (Samsung 2233rz, Samsung S27A950D, Asus VG236H and Samsung S23A700D), but it is still a very fast display since the ghosting remains minimal (but still noticeable to an experienced eye) for the most part.

Och här har du en bild på dom OSD modes som finns ->

Här är Samsung S23A700D, kom även ihåg att 700D har högblank yta vilket även gör färgerna till en fröjd för ögat.

Så berätta för mig varför TS skulle lägga ut mer pengar på en XL2420T som bevisat ger mer ghosting och sämre färger än någon av dom andra?

Permalänk
Avstängd

Såg att denna skärm har mer ghosting än en Dell IPS skärm på tftcentral.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Såg att denna skärm har mer ghosting än en Dell IPS skärm på tftcentral.

Stämmer.

Permalänk

Sluta gnäll på BenQ skärmen den är bra o det vet många. Det är bara dom som inte har råd att köpa den som gnäller för att dom är avundsjuk på dom som har en. Men lite inställning så blir den perfekt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Sluta gnäll på BenQ skärmen den är bra o det vet många. Det är bara dom som inte har råd att köpa den som gnäller för att dom är avundsjuk på dom som har en. Men lite inställning så blir den perfekt.

Jösses, detta är ett gott exemplar på varför du inte ska besluta ditt köp efter omdömen TS.

Permalänk

Lyssna inte på aXz han är yr i mössan för mycket bus eller godis tror jag HA HA.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Lyssna inte på aXz han är yr i mössan för mycket bus eller godis tror jag HA HA.

Permalänk
Medlem

Har skärmen och är jätte nöjd, har jämfört färgerna med
min kompis ips, och jag tyckte inte att det var någon större skillnad... Ska dock tilläggas att det var den billigaste ipsen typ, samt att jag har ändrat färgerna så att jag själv är väldigt nöjd med min Xl2420

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tahahaha? Wuut???

Visa signatur

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Tahahaha? Wuut???

Vadå wuut??

Visa signatur

Min dator

Permalänk

Oj vilken lustikurre kunde du inte bättre. Ts bry dig inte om han. Han visar bara hur barnslig han är.

Visa signatur

Min dator

Permalänk

Jag sitter på den och har inte ens kalibrerat färgerna förutom ökat kontrasten lite, finner inga som helst problem med färger, backlight bleed, döda pixlar osv. 120hz är underbart och skärmen är skitsnygg. Om någon dock har några inställningar som gör den ännu bättre så citera gärna, går denna skärm att göra bättre så kan jag ju bara bli nöjdare med mitt köp!
Kan tilläggas att jag fick den för 2300:- från komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Oj vilken lustikurre kunde du inte bättre. Ts bry dig inte om han. Han visar bara hur barnslig han är.

No offence, men varför hålla på? När jag läste att du skrev att folk inte hade råd höll jag på att skratta ihjäl mig, folk här på forumet köper inte ofta (tror jag, enligt köpråden) inte datorer för under 8k kr, varför skulle de inte ha råd med en skärm för ~3k? Köpte min egen för 2700 på kompletts fyndhörna. Å vad menar du med att alla är avundsjuka? Många föredrar ips före 120hz, och 27" har blivit allt vanligare...

Skärmen tycker jag själv är bra, men det är ju långt ifrån den bästa! Det finns bättre skärmar, kanske dock dyrare, men detta är inte alls den bästa. Varför hålla på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Du är inkompetent och dina ditt första påstående gör att du inte är värd att ens försöka gå in i en diskussion med.
Inte för att det finns något att diskutera då dom tester som har gjorts visar det jag skrev ovan, jag bifogade tom bilder om du missade det.