Permalänk
Medlem

Jag läser andra året på Teknikprogrammet med Informationsteknik som inriktning. Vi programmerar i Visual Basic, och kursen är hittills mycket enkel.

Som folk redan skrivit så är Matten inte så superviktig på denna nivå, utan det är ditt logiska tänkande som kan sättas på prov!

Permalänk

En elev på nti sa raka motsatsen till vad alla andra sagt, programmering är bara matte, och mattekursen 3c är jättesvår, och att jag ska kolla på estet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

En elev på nti sa raka motsatsen till vad alla andra sagt, programmering är bara matte, och mattekursen 3c är jättesvår, och att jag ska kolla på estet istället

Ja asså det är ju ganska mycket matte men det är ju definitivt inte bara matte. Sen kan ju matte 3c vara svårt, beror på hur mycket man är villigt att plugga somsagt. Men då vet du hur det ser ut på nti alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

En elev på nti sa raka motsatsen till vad alla andra sagt, programmering är bara matte, och mattekursen 3c är jättesvår

Programmering B är mest sorteringsalgoritmer.(Sortera 6 7 9 1 4 i storleksordning eller H B C S etc. Inget jätte avancerat egentligen. Däremot C kursen är lite knepigare.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Skrivet av osbo22:

Ja asså det är ju ganska mycket matte men det är ju definitivt inte bara matte. Sen kan ju matte 3c vara svårt, beror på hur mycket man är villigt att plugga somsagt. Men då vet du hur det ser ut på nti alla fall

Jag kan plugga hur mycket som helst, haha. Om jag behöver, har jag hjälp från min gamla mattelärare, och jag känner en tjej som är någon slags ingenjör som är jättebra på matte så jag har hjälp om jag behöver efter skolan! Vill verkligen inte läsa estet eftersom jag förmodligen måste läsa upp matten innan högskolan då, så varför inte bara köra på med det samtidigt?

Han sa att det var mest algebra av matte i programmering, vilket är tur, för det har jag haft lättast för.

Ja nti verkade jättebra. Bara det att jag har superlätt att tappa bort mig när det ligger så mitt i allt. Kommer liksom från en liten by med inte ens 3k, så det blir ju en skillnad. Inget lokalsinne

Permalänk
Skrivet av Exxelent:

Programmering B är mest sorteringsalgoritmer.(Sortera 6 7 9 1 4 i storleksordning eller H B C S etc. Inget jätte avancerat egentligen. Däremot C kursen är lite knepigare.

Kommer bara läsa Programmering 1 obligatoriskt, om jag förstår det, kommer jag välja att fördjupa mig inom det. Men jag är väldigt säker på att det blir design-hållet.
Min mattelärare sa att hon trodde jag skulle kunna klara den. Men jag behöver faktiskt någon som faktiskt sätter sig ner och förklarar brevid mig, det vet jag att jag kommer behöva. Men han berättade om studiestuga eller nåt, och att man stannade kvar ett par timmar och fick välja ett ämne att jobba lite extra i. Lät helt perfekt för mig såjagkommer nog klara det. Får la bara spela mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Jag kan plugga hur mycket som helst, haha. Om jag behöver, har jag hjälp från min gamla mattelärare, och jag känner en tjej som är någon slags ingenjör som är jättebra på matte så jag har hjälp om jag behöver efter skolan! Vill verkligen inte läsa estet eftersom jag förmodligen måste läsa upp matten innan högskolan då, så varför inte bara köra på med det samtidigt?

Han sa att det var mest algebra av matte i programmering, vilket är tur, för det har jag haft lättast för.

Ja nti verkade jättebra. Bara det att jag har superlätt att tappa bort mig när det ligger så mitt i allt. Kommer liksom från en liten by med inte ens 3k, så det blir ju en skillnad. Inget lokalsinne

Jepp det är mest algebra i det. Ähh du lär dig nog ganska snabbt att hitta, man är ju ändå där varje dag :).
Berätta gärna hur gick sen

Permalänk
Skrivet av osbo22:

Jepp det är mest algebra i det. Ähh du lär dig nog ganska snabbt att hitta, man är ju ändå där varje dag :).
Berätta gärna hur gick sen

Jadå! Nti blir första- eller andrahandsval och jag har enligt syvon bra betyg så jag kommer allt in.

Permalänk

Programmering på gymnasienivå är efterblivet simpelt så skulle inte oroa mig om jag var du.

Permalänk
Skrivet av grontoankan:

Programmering på gymnasienivå är efterblivet simpelt så skulle inte oroa mig om jag var du.

Då passar det en efterbliven elev

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Då passar det en efterbliven elev

Vad blev det du kom in på?
Jag var också inne på programmering, nu har man ju fått reda på var man kommer in

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vad blev det du kom in på?
Jag var också inne på programmering, nu har man ju fått reda på var man kommer in

Det blev att jag sökte till IT-EL på IT-G i Göteborg. Några nätverkskurser, webbserverprogrammering, programmering, datorteknik och lite el. Fick en liten knuff mot nätverkshållet av min mor som är utbildad inom det... Men jag hade ändå inte klarat av matten på spelutveckling. Andrahandsval är ett liknande program på en annan skola.

Vi har dock bara fått preliminära resultat vilket inte betyder så mycket då många ändrar sina betyg mellan det preliminära och den riktiga antagningen. Jag fick i alla fall en erbjuden plats nu! Ska höja mig i några ämnen och hoppas att jag kommer in till sommar också.

Antar att du också är 97a? Hur gick det för dig?

Permalänk
Skrivet av osbo22:

Fast det varierar ju väldigt skola till skola, på min skola börjar vi med PHP sen actionscript och om man väljer programmering 2 så blir det C++, däremot har dem sagt att dem anpassar språket efter behov och liknande.

A, fast nu var det ju LBS han hade kollat på och de flesta av de skolorna använder sig utav C#, XNA och Visual Studio

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

A, fast nu var det ju LBS han hade kollat på och de flesta av de skolorna använder sig utav C#, XNA och Visual Studio

Hon* faktiskt!

Och enligt lärarna så fokuserar de inte så mycket på ett språk utan lär oss mer om programmering "i allmänhet". Detta är då en lärare på skolans ord.

Permalänk
Skrivet av belieberslayer:

Programmering är matte, och matte 3c är svår, men det är rent skitsnack. Alla klarar 3c, och programmering är ren matte, men det är roligt.

Hon* faktiskt!

Och enligt lärarna så fokuserar de inte så mycket på ett språk utan lär oss mer om programmering "i allmänhet". Detta är då en lärare på skolans ord.

Så pass!

Självklart, man lär sig "tänket", hur allt fungerar osv!

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Programmering är matte, och matte 3c är svår, men det är rent skitsnack. Alla klarar 3c, och programmering är ren matte, men det är roligt.

Så pass!

Självklart, man lär sig "tänket", hur allt fungerar osv!

Jag borde egentlige ha F i matten som jag nu läser i 9an. Tror 3c skulle bli lite kämpigt.
Ja, det är väl så man borde göra.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara onödigt tråkig här men om du har intresse för någonting alls inom teknikområdet och borde vara underkänd på matematiken i 9:an är det dags att ta sig i skinnet. Sommarmatte av olika slag kan vara en god idé, och framförallt ordentligt jobb i gymnasiet utan lallande.

Har du undermåliga matematikkunskaper blir livet inom tekniksektorn inte roligt.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Jag vill inte vara onödigt tråkig här men om du har intresse för någonting alls inom teknikområdet och borde vara underkänd på matematiken i 9:an är det dags att ta sig i skinnet. Sommarmatte av olika slag kan vara en god idé, och framförallt ordentligt jobb i gymnasiet utan lallande.

Har du undermåliga matematikkunskaper blir livet inom tekniksektorn inte roligt.

Ens kunskaper är inte alltid lika med ens betyg. Har två lärare i matte, den ena tycker att jag förtjänat E och den andra att jag förtjänar högre. Tyvärr är det den som tycker jag ska ha E som bedömer mig.

Jag har ingen möjlighet att gå i sommarskola då jag inte är hemma under lovet.

Permalänk
Medlem

Det blev att jag sökte till IT-EL på IT-G i Göteborg. Några nätverkskurser, webbserverprogrammering, programmering, datorteknik och lite el. Fick en liten knuff mot nätverkshållet av min mor som är utbildad inom det... Men jag hade ändå inte klarat av matten på spelutveckling. Andrahandsval är ett liknande program på en annan skola.

Vi har dock bara fått preliminära resultat vilket inte betyder så mycket då många ändrar sina betyg mellan det preliminära och den riktiga antagningen. Jag fick i alla fall en erbjuden plats nu! Ska höja mig i några ämnen och hoppas att jag kommer in till sommar också.

Antar att du också är 97a? Hur gick det för dig?

Jorå, Jag sökte till Teknikprogrammet på Polhem i Lund, Webb, programmering, "datorkunskap", matte o.s.v
Jag valde inget andrahandsval, hade väll fått välja om ifall jag ej kommit in
Lägsta intagningspoäng var 215 poäng och jag ligger nästan 70 poäng över det

Ens kunskaper är inte alltid lika med ens betyg. Har två lärare i matte, den ena tycker att jag förtjänat E och den andra att jag förtjänar högre. Tyvärr är det den som tycker jag ska ha E som bedömer mig.

Jag har ingen möjlighet att gå i sommarskola då jag inte är hemma under lovet.

Så länge du inte har F så räcker ett E för det mesta om skolan inte kollar in dina betyg specifikt
Det som är lite synd är ju ifall du inte gillar matte då programmering lär vara en hel del.
Vi får helt enkelt visa på nationella proven var vi ska ligga

Valde att läsa av gymnasiekursen nu redan i 9an, så jag lär börja på nästa kurs i höst, men får jag lägre än B i betyg så lär jag läsa om kursen i vilket fall

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Jorå, Jag sökte till Teknikprogrammet på Polhem i Lund, Webb, programmering, "datorkunskap", matte o.s.v
Jag valde inget andrahandsval, hade väll fått välja om ifall jag ej kommit in
Lägsta intagningspoäng var 215 poäng och jag ligger nästan 70 poäng över det

Så länge du inte har F så räcker ett E för det mesta om skolan inte kollar in dina betyg specifikt
Det som är lite synd är ju ifall du inte gillar matte då programmering lär vara en hel del.
Vi får helt enkelt visa på nationella proven var vi ska ligga

Valde att läsa av gymnasiekursen nu redan i 9an, så jag lär börja på nästa kurs i höst, men får jag lägre än B i betyg så lär jag läsa om kursen i vilket fall

Haha nja jag är väl inte direkt en A-elev. Dock så sätter inte Göteborgsregionen så hög standrd. De flesta gymnsium har ca 170p. Natur och teknik har ca200.

Permalänk
Medlem

Gick själv teknisk linje och var urusel på matte. (Hade knappt G i grundskolan), det funkade jävligt bra fick såklart jobba lite extra men kämpade till mig G i alla fall. Men jag kunde verkligen inte förstå logiken för att t.ex få VG. Detta resulterade i att jag även hade svårt med programmering etc.

Det är i stort sett bara logik som man ska kunna i programmering, logik och problemlösning. Utan dessa saker tror jag det blir svårt, men inget är ju omöjligt och man får ju aldrig veta innan man testat.

Jag själv valde att inte fortsätta att plugga IT efter gymnasiet pga att jag bl.a inte skulle klara av matten på universitet. Det fick bli en yrkeshögskolelinje för mig och byta inriktning helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag var ju dock väldigt intresserad men när jag hade dessa kurser så var prog 1 väldig lätt, medan jag tycker därimot att 2 var ett större hop för då fick vi lära oss saker som var mycket mer avancerat. då prog 1 var stort sätt bara att skriva cout och cin... medan i prog två så la dom in mycke mer nytt som var samtidigt väldig intressant.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Nu bor ju jag i en helt annan stad..men jag sökte in till real teknik på Norrköping och kom in prelimärt med 167,5 poäng och miniumet var .......167,5 XD , har några F , men har jobbat upp dom till E så är nöjd som fäään..men är inget a barn heller.

nu i efterhand vet jag inte ens varför jag skrev det här inlägget..är väl lite flummig...förlåt!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Nu bor ju jag i en helt annan stad..men jag sökte in till real teknik på Norrköping och kom in prelimärt med 167,5 poäng och miniumet var .......167,5 XD , har några F , men har jobbat upp dom till E så är nöjd som fäään..men är inget a barn heller.

nu i efterhand vet jag inte ens varför jag skrev det här inlägget..är väl lite flummig...förlåt!

Haha ja jag låg typ 10 poäng över lägsta. Förväntar mig dock ett A i engelska och ett B i svenska, så jag får lute mer poäng. Inga F.

Permalänk
Medlem

Haha ja jag låg typ 10 poäng över lägsta. Förväntar mig dock ett A i engelska och ett B i svenska, så jag får lute mer poäng. Inga F.

Grymt , Ligger på B i engelska , men nationella har gått superb så ett A för mig är nog inte långt borta!

det mer komiska är väl att jag har f i (bild?) xD

aja ska sluta vara så ofT , hare gött och lycka till med det du väljer!

...kom på att val perioden är redan över ööööööööööh , hoppas det gick bra i det du valde! , vilket...det gjorde , uhmm jag ska nog
inte vara in på forum när jag är så här flummig...

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av Mejan:

Jag var ju dock väldigt intresserad men när jag hade dessa kurser så var prog 1 väldig lätt, medan jag tycker därimot att 2 var ett större hop för då fick vi lära oss saker som var mycket mer avancerat. då prog 1 var stort sätt bara att skriva cout och cin... medan i prog två så la dom in mycke mer nytt som var samtidigt väldig intressant.

Att det är mest algebra gör mig glad (som någon sa tidigare). Algebra har aldrig vart nåt problem, så det är ju tur.

Jo men bara för det var så på den skolan (för några år sedan?) behöver det ju inte vararå så på denna skolan nu.

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Grymt , Ligger på B i engelska , men nationella har gått superb så ett A för mig är nog inte långt borta!

det mer komiska är väl att jag har f i (bild?) xD

aja ska sluta vara så ofT , hare gött och lycka till med det du väljer!

Haha bild är ju hur lätt som helst! Fått B i det utan att ens anstränga mig.

Men ja, jag ska inte heller gå OT. Lycka till du med!

Permalänk
Medlem

Jag borde egentlige ha F i matten som jag nu läser i 9an. Tror 3c skulle bli lite kämpigt.
Ja, det är väl så man borde göra.

Personligen så tycker jag att 3c inte är så mycket svårare än 2c. Det är mest den här Analys(calculus) delen av matten som är svår att fatta i början

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Att säga att du vill göra spel men inte programmera är som att säga att du vill köra bil men inte styra. Programmeringen kommer du fixa. Just för spel är det en del matte, men i det stora hela är det mer logik och problemlösning och ganska lite matte för att programmera vardagsprogram.

Permalänk
Medlem

Om det mest är grafik du vill syssla med på sikt så är inte programmeringen ett måste, men den ger dig fördelar.
Det mest påtagliga exemplet jag har är hur det ökar förståelsen för hur man ska konstruera sina material till sina modeller i exempelvis Maya eller UDK.
Det finns väldigt avancerade (fräcka) saker man kan göra där som inte de flesta grafiker vet hur man gör (eller att man kan göra) för att de inte förstår grundläggande programmering.

Läs programmeringen, det ger dig ett lyft, men inte för programmeringen i sig utan för tänket kring dator-matte som används flitigt inom grafik.
Det är inte hela världen om du skulle misslyckas med kurserna, du kan bli en grym grafiker ändå. Det ger dock ett plus i kanten om du har tänket kring datorgrafik om du ska göra 3d-grafik som används i ett spel. Det gäller nämligen att kunna optimera modeller/texturer/material med trick som någon med programmeringstänk förstår. Många grafiker lär sig tricken men fattar aldrig varför man använder dom och kan därför använda tricken felaktigt så det slår åt andra hållet istället.

Kortare svar: Bra med intro till programmering, det kan vara svårt men det är okej att misslyckas för att du kan bli en bra grafiker ändå.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!