Spelförsäljningen i fritt fall – minus 25 procent

Permalänk
Medlem

Wii U kommer ut om några dar och PS360 är ju redan rätt gamla. Alla har ju redan en konsol typ.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nintendo har iaf sålt slut alla sina preorders av Wii U i USA. 250000 personer i kö för att få en konsoll till jul. Tror MS och Sony kommer tappa en del försäljingen 4:e kvartalet.

Som vanligt då när något nytt och stort släpps. Wii U är ett exempel, iPhone 5 är ett annat. Trots att de vet på förhand att det kommer sälja slut omgående så släpper de inte tillräckligt med enheter från start.

Åtminstone i fallet med iPhone 5 så är det ingen hemlighet för Apple att den skulle sälja enormt bra, för det gör de alltid. Istället för att släppa dom ett visst datum så skulle de kunna vänta lite och släppa många fler enheter istället för att det ska ta slut direkt och resten får vänta någon månad på att få sin enhet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Spelkonsoller har av tradition haft en stor målgrupp i unga barn, idag har dom en smartphone eller en iphone och spelar på dom, det är inte konstigt att det är ett stort tapp på konsoller och de som tror att en ny generation konsoller kommer att slå stort som nuvarande generation kommer bli förvånade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag tror även att mer och mer börjar tröttna på att spela samma spel i ny förpackning. De börjar kanske tröttna på att spel idag mer är filmer än spel (baserat på det jag sett så är max payne 3 ett bra exempel på detta). Sedan tror jag att allt fler får upp ögonen för spel som inte är som alla andra och dessa finner man ju oftast endast på Steam och på senare tid har vi ju Kickstarter som garanterat är en del av detta bortfall.

Att det inte säljs lika många konsoler idag beror ju på flera faktorer, som många redan påpekat, där den främsta är att det snart lanseras nya konsoler och att många redan äger en eller alla konsoler på marknaden. Ska bli intressant att se läsa om Wii U´s lansering, Nintendo verkar ha lärt sig av sina misstag och att de själva stod för finansiering av Bayonetta 2 visar på att de är beredda att satsa på sina core/hardcore fans. Microsoft däremot har gjort det omvända och är, ironiskt nog, där Nintendo var för något år sedan. Jag tror detta kommer straffa sig rejält när nästa konsol från Microsoft lanseras.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Förväntade mig att läsa att det är piratkopieringens fel.

Skickades från m.sweclockers.com

nej, det är begagnade spel som är den nya satan som gör barn föräldralösa och våldtar spelutvecklarnas familjer

Skrivet av Ozzed:

Ja, det brukar ju heta så. Det är ett vanligt knep som tomtarna använder.

våran försäljning av fysiska produkter har sjunkigt! Nu måste vi lobba igenom diverse lagar och regler som gör internet oavnändbart så att ingen kan piratkopiera!!

Men... Den digitala försäljningen har ju ökat med 50%, hur kan ni då påstå att ni _förlorar_ pengar?

Ja som sagt var så har försäljningen av fysiska produkter minskat i RASANDE takt! Skynda på med de integritetskränkande lagarna nu!

Ja fast jag sa ju precis att...

Här är en låda choklad och en anställning hos Warner när du får kicken för att de upptäcker att du blivit mutad!

Ok då, kör till!

det roliga är att det där är den metoden de kör på "speljournalister" när det gäller att lobba för stöd MOT försäljning av begagnade spel. De har lyckats väldigt bra med "journalisterna" på US IGN som konstant beklagar hur begagnade spel är dåligt för deras kompisar.

se så är ju season passes och förköpsbonus (som man kan köpa till i efterhand) deras senaste försök att bestraffa de som köper deras spel

Permalänk
Medlem

konsoller, konsolspel, fysiska spelaffärer. Det är ju en helt annan planet. Meckande med bilen har mer gemensamt med mitt datoranvändande än konsolspelande och konsolvärlden.

Permalänk
Medlem

Det kanske redan har sagts men eftersom de endast har fått statistik från fysiska butiker så är väl den enda slutsatsen att folk köper spel och konsoler i butik 25% mindre!? Och det är väl bra så att folk slipper betala 600 kr för ett spel? Jag köper mina för mellan 200-350 kr färska.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Alla som vill ha en konsol har en redan samt spelen är sämre än spelen som släpptes vid samma tidpunkt förra året.

Så allt är i sin ordning enligt mig.

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt rimligt att konsolförsäljningen sjunker mer ökande ålder på konsollerna?
Framförallt nu när nya Wii har announcats, och folk bara går och väntar på x720 och ps4...
Inte raketforskning direkt...

Sen så tar ju smartphones/plattor säkert en bra del av kakan nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är väl rätt rimligt att konsolförsäljningen sjunker mer ökande ålder på konsollerna?
Framförallt nu när nya Wii har announcats, och folk bara går och väntar på x720 och ps4...
Inte raketforskning direkt...

Sen så tar ju smartphones/plattor säkert en bra del av kakan nuförtiden.

nej, nu ska det kopierings avgift på mobil appar för att försäljningen av "riktiga konsol spel" minskar.. måstte bero på piratkopiering..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

nej, det är begagnade spel som är den nya satan som gör barn föräldralösa och våldtar spelutvecklarnas familjer

det roliga är att det där är den metoden de kör på "speljournalister" när det gäller att lobba för stöd MOT försäljning av begagnade spel. De har lyckats väldigt bra med "journalisterna" på US IGN som konstant beklagar hur begagnade spel är dåligt för deras kompisar.

se så är ju season passes och förköpsbonus (som man kan köpa till i efterhand) deras senaste försök att bestraffa de som köper deras spel

Och vad har vi som konsumenter för anledning att alls betala för spel längre?

Hej! Här får du köpa... eller ja, inte direkt köpa... spel av oss... Så länge vi tycker att du ska få ha det.... Eller spel och spel förresten... själva GRUNDSPELET får du hyra... så länge vi tycker det... sedan, när du klarat allt till 100% på 2-3 dagar kan du ge oss MER pengar för att få samma spelupplevelse du hade fått från start för 10 år sedan... Men du ska inte vara ledsen.. För om du tröttnar så kan du ju alltid sälj.... säga till dina kompisar hur bra spelet är.. så att de också köper, eller hyr, eller vad vi nu menar, men sälj inte... Återvinning och sån't är det bara lusekoftor och hippies som håller på med, och så tjänar vi ju mindre pengar, och då kan vi inte utveckla nya spel som du kan köp... hyra, så länge vi vill det. Och glöm inte att du hela tiden måste vara "online" för att det ska funka.

Det är ungefär så det ser ut idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Xbox har funnits i 7 år. De flesta som vill ha en har redan köpt en. Varför köpa en till? Samma gäller väl PS3. Wii köper väl knappast nån nu när Wii U är på gång.
Det är ju inte hela sanningen i det påståendet (bar som är 7-10 år nu är kanske redo för en Xbox men var inte det 7 år sedan...).

Hur som helst. Det är verkligen dags för nästa generation nu...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag har köpt mer spel denna höst än förra, men alla utom ett spel har varit download, tycker det är mycket smidigare.
Så vad vill dom säga med den här statistiken?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag tror jag har köpt mer spel denna höst än förra, men alla utom ett spel har varit download, tycker det är mycket smidigare.
Så vad vill dom säga med den här statistiken?

Problemet är bara att köper man genom t.ex. steam så blir det märkbart dyrare än att köpa ett fysiskt ex konstigt nog.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Problemet är bara att köper man genom t.ex. steam så blir det märkbart dyrare än att köpa ett fysiskt ex konstigt nog.

Nya spel köper jag hos GMG eller vem som nu säljer det lite billigare. Men sen så brukar ju steam ha väldigt bra rea lite nu och då.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag vill ju ha alla spel på samma ställe. Antingen alla på Steam eller alla i fysiskt ex. Jobbigt att ha 3-4 olika tjänster där man har spelen utspridda på.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PirateKensai:

Varför köpa en Wii om du kan vänta några månader för en Wii U? Vem vill ha en Xbox 360/PS3 från 2005? Hade spelkonsoler fungerat som annan elektronik så hade de släppt uppdaterade versioner långt mer frekvent, ingen skulle väl t.ex. någonsin överväga att köpa en TV från 2005 ny i butik i dagsläget?

Jo många som vill ha verkligt bra tvar skulle gärna köpa en tv från 2005, då fanns Pioneers kuro och det är ingen tv som kan klå den än i överkomlig prisklass när det gäller bildkvalitet, jag är tveksam om det ens finns nån tv under miljonen som klår den idag.

Men naturligtvis växer inte marknaden för spel och hemunderhållning konstant, det finns bara ett visst antal potentiella kunder, marknaden blir mättad när alla intresserade har köpt det de vill ha, dessutom så har de flesta en ungefär konstant budget till mediakonsumption, pengarna omfördelas, från konsoler till plattor och telefoner och från fysiska kopior till nedladdning, tidigare så har det varit en omfördelning från musikköp till spel, nästa branch som kommer att drabbas av en omfördelning är kabel/satelit tv, ip tv är på gång på allvar och man kommer troligen att minska ner på andra tvtjänster.

Sen så är det kanske så att folk köper färre spel och mindre hårdvara idag, onlinespelandet har gjort så att många bara kör ett litet antal spel och de köper sällan ny hårdvara, de lägger istället pengarna på det som har med "online" att göra, internetuppkopplingar och diverse servertjänster tar pengar från övriga områden.

Är det kanske så att onlinespelandet bromsar utvecklingen och inte konsolerna som många skäller på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tycker inte det släppts bra spel på många år så det är väl inte så konstigt att det är svårt att sälja dem. Spelutvecklarna borde kunde lägga mer tid på gameplay än det estetiska.
Sista bra spelen jag testat var Tribes 1 och quake 3 och båda är över 10 år gamla...

Permalänk
Medlem

folk som klagar bara på hårdavaran, personligen så tycker jag spel har blivit allt för dyra speciellt på konsoller, typ 600 spänn för ett spel

Permalänk
Medlem

Gamla och utdaterade konsoler, duh.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Folk spelar enkla snabba spel på sina mobiler eller Facebook. Det går snabbt att komma igång, det går att spela i 5 minuter medan man kollar TV samtidigt osv.

Folk har blivit mer otåliga helt enkelt. Istället för att lära sig massa kontroller eller sätta sig in i en story så kan man bara skjuta lite grisar eller köpa digitala traktorer liksom X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

jag tror det beror på att konsolerna är gamla som gatan och Steam och liknande speltjänster blir allt vanligare

Permalänk

Det behövdes nya konsoller för två år sedan!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Det behövdes nya konsoller för två år sedan!

Ja de håller på konsolerna allt för länge. I dagens läge är de ju värdelösa. Ingen skulle få för sig att dra fram sin 7 år gamla PC och börjar lira moderna spel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Inre så konstigt med tanke på att digital försäljning ökar och att det är någon månad kvar innan nästa cod släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Att konsolförsäljningen gått ner är väl inte så konstigt, nu har väl alla hunnit köpa den de vill ha, och WiiU är ju inte släppt än. Nästa år lär det se annorlunda ut.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Gamla skitkonsoler. Spelar dock just nu Halo 4 och det ser förvånansvärt bra ut.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

Ja så går det när man gör en konsoll med en planerad livstid på 10 år. Jag hoppas att de går tillbaka till en planerad livslängd på 5-6 år som tidigare konsoller. Problemet då är att de inte kan sätta in så bra hårdvara eftersom konsollen skulle kosta för mycket, vilket resulterar i mer gnäll på forumen. Hur de än vrider och vänder på det så blir ingen nöjd.

Dom tjänar ju ihop pengarna det kostade att göra konsolerna på väldigt kort tid.
Dom har råd,
och skulle fortfarande tjäna svinmycket cash
om dom kom med ny konsol vart femte år.
Men de är ju giriga grisar som försöker mjölka ut så mycket pengar det går och kommer
först med en ny konsol när folk slutar köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Folk spelar enkla snabba spel på sina mobiler eller Facebook. Det går snabbt att komma igång, det går att spela i 5 minuter medan man kollar TV samtidigt osv.

Folk har blivit mer otåliga helt enkelt. Istället för att lära sig massa kontroller eller sätta sig in i en story så kan man bara skjuta lite grisar eller köpa digitala traktorer liksom X)

Finns ju mer större spel till mobilerna idag. GTA3 finns ju, en i klassen som spelade på rasten idag,
riktigt snyggt med, mycket bättre grafik än PS2 versionen.

Permalänk
Medlem

Jag tror som många andra att det beror på att konsolerna är gamla. Men det är inte bara det som är felet. Det absolut största felet är att det släpps för mycket spel, och de som är bra och sticker ut är alldeles för få och släpps med allt större mellanrum.
Kan ta några exempel: SSX serien kom från början till PS2, därefter släpptes ett antal titlar i serien och nästintill varje spel sålde bra. Sen dröjde det flera år innan det tillslut släpptes till den senaste generationens konsoler.
För rpg fantasten som ägt psx/ps2 finns idag inga bra alternativ. Spelserier som kingdom hearts finns inte mer än på handhållna konsoller idag. Final Fantasy är långt ifrån vad det en gång varit och liknar mer en "starwars hybrid".

Jag tror det stora felet med dagens konsoler är att de använder samma grafiska och tekniska gränssnitt som hos datorer. Datorspel på konsol har aldrig varit något hit.
På konsolernas storhetstid var det extremt få PC spel som portades till konsol om man jämför med hur det ser ut i dagsläget. De spel som väl gick igenom portningsprocessen blev heller ingen jätte hit. Quake 3 på konsol t.ex? Det gick knappt att spela.

Idag känns det som spelmarknaden för konsoller går alltmer åt ett mainstream-håll där DX9-10 gränssnittet används lika frekvent som på PCn. Det säger sig själv att spel som call of duty är bättre på PC. Ändå är det de titlarna som läggs störst fokus på att marknadsföra då de anses som "säkra kort".

De enda som inte följer trenden är Nintendo, men lågupplöst grafik som saknar kantutjämning är aldrig kul.

Idag finns det 2 läger när det gäller spelutveckling.
1: Mainstream utvecklarna som inte ges fria händer att tänka utanför lådan för 5 öre. 2: Indie utvecklarna som nästan gör allt för att spelen ska vara så simpla som möjligt rent grafiskt sett.

Var finns mellantinget idag?
Vem kläckte idén om ett samarbete mellan squaresoft och disney skulle leda till ett action rpg med både cloud och kalle anka?
Och varför tog idéerna slut?

Visst finns det fortfarande undantag som Heavy Rain osv, men fortfarande... nytänk och vågade satsningar var det som gjorde förra generationens konsolspel mer intressanta för folk än de som släpps idag.

Det som fått mig att tröttna är dessutom 2 timmar långa tutorials som var och varannat spel lider av idag. Jag läser/kollar video-recensioner av spel i större utsträckning än att spela själv numera. Spelar jag något blir det antagligen ett spel som har potential att vara en e-sport.
Carmack och id-soft skapade quake 3.
Lite som han som uppfann chack. Ett tidlöst spel som hängt med i hundratals år.
Idag när man köper ett spel får man något som mer liknar tobbes trollerilåda i jämförelse...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...