Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Vad menas med stabil i Prime?
Vad menas med stabil i uppstart?

Har kört OC och Prime5 tester. Inte i något fall har tempen blivit för hög. Är det tempen som avses med stabil i Prime.
Vid uppstart har jag inte haft några problem. Men i vissa lägen har Win7 krashat till BlueScren någon minut efter att Prime har startats. Är det detta som avses med stabil uppstart. När Win7 har krashat har jag ökat offset med 0.005V varje gång. Några gånger har jag fått öka med 0.005V flera gånger innan driften har blivit stabil.
Nu har jag multiplier 44 och offset +0.035V, och kört Prime i 40 minuter med en temp upp till 62C.
Verkar detta rimligt?

Motherboard is ASUS P8Z77-V PRO, CPU i5-2500K
I am using watercooling.

Med stabil i uppstart menar jag ifall du kommer fram till skrivbordet utan BSOD, stabil i prine menar jag en snabbtestning på 15-200minuter utan BSOF

Permalänk

Hej hej, sitter här och hade tänkt överklocka min i7-3770k för första gången. Har laddat ner Realtemp, CPU-Z och Prime95 men har några frågor innan jag sätter igång.

Vad för settings använder jag i Prime95? Verkar höra lite olika åsikter, blend? Custom?
Ang. själva överklockningen så hade jag tänkt sätta multipliern på 42 med offset spänning. Om den är stabil så kommer jag helt sonika nöja mig med det tror jag, men vill vara säker på att allt går rätt till.

Finns en risk att jag är ute och cyklar, väntar på svar innan jag gör någonting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Är det dåligt att ha en negativ "offset voltage" samt "Additional Turbo Voltage" på auto?

Kollade på denna tutorialen för ett par veckor sedan: http://www.youtube.com/watch?v=668ATnnBOZU

Använder de inställningar han har på 4,2Ghz.

Har klarat prime95-testet på 1 timme utan errors.

Funderar på om jag borde ändra inställningarna så att dom matchar de som är angivna i denna guiden.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen inga inställningar som är bestämda, det är bra ifall offset voltage är negativ, eller rättare sagt, det är inget problem.
Additional turbo bör du ha på 0.004 (lägsta) ifall du inte crashar

Permalänk
Medlem

CPU: i5 3570k
Moderkort: MSI Z77A-GD55
Klockhastighet: 4.4Ghz
Volt: 1.3
Temperatur load: 70c på högsta kärnan (Detta är under Prime95 load) Ligger omkring 50c när jag spelar
Kylare: Corsair Hydro H100

Vad tror ni kommer jag högre?

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

CPU: i5 3570k
Moderkort: MSI Z77A-GD55
Klockhastighet: 4.4Ghz
Volt: 1.3
Temperatur load: 70c på högsta kärnan (Detta är under Prime95 load) Ligger omkring 50c när jag spelar
Kylare: Corsair Hydro H100

Vad tror ni kommer jag högre?

Du har rätt höga temperaturer för att vara 4,4GHz på relativ låg spänning, något med pastan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du har rätt höga temperaturer för att vara 4,4GHz på relativ låg spänning, något med pastan?

Kylaren är nymonterad för ca ett dygn sen. Det är väl en inbrännings process på den va?

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kylaren är nymonterad för ca ett dygn sen. Det är väl en inbrännings process på den va?

Har du rensat gammal kylpasta och satt på lagom mycket med ny? Inbränning ger ca 1-3C så det lär det inte vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har du rensat gammal kylpasta och satt på lagom mycket med ny? Inbränning ger ca 1-3C så det lär det inte vara

Den gamla kylpastan tog jag bort noggrant och använde den förapplicerade kylpastan som satt på kylblocket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Den gamla kylpastan tog jag bort noggrant och använde den förapplicerade kylpastan som satt på kylblocket.

Vad tog du bort den med?

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren Aceton

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Hur bra har du fått din 3570k att prestera nu då?
Jag sitter på min med 4.6GHz relativt bra
Ja den är stabil kört OCCT Linepack, Prime 95 och diverse spel.
Även båda belastningstest samtidigt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur bra har du fått din 3570k att prestera nu då?
Jag sitter på min med 4.6GHz relativt bra
Ja den är stabil kört OCCT Linepack, Prime 95 och diverse spel.
Även båda belastningstest samtidigt.

4.8GHz, dock kör jag med 2500K som de flesta anser vara bättre i klocknings sammanhang

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

4.8GHz, dock kör jag med 2500K som de flesta anser vara bättre i klocknings sammanhang

Sägs vara svalare Märker väl när jag får mina händer på min 2500k.

Visa signatur

Permalänk

Okej, så jag sitter här och försöker överklocka för första gången.
Satte CPU ration/multiplier på 4.4, spänningen på 1.22 v och sänkte även CPU PLL voltage till 1.70000.
Stresstestar för tillfället med max temp på 79c. Tänkte lämna den på över natten och hålla tummarna att det är stabilt. Om det visar sig stabilt, kan jag räkna ut och ändra till offset och tacka för kaffet eller borde jag satsa på att sänka spänningen ytterligare?

Permalänk
Medlem

Varför ändra PLL voltage?
Du kan räkna ut flr offset och sänka offser tills det är ostabilt, men vad har du för kylare? Det låter konstigt högt med tempen för 4,4 1,22v

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide. Har en fråga gällande "Spread Spectrum". Något är märkligt i mitt system om man jämför med din guide. Min spec är följande:

Asus P8Z77-V
i72700K
G.skill Trident X - F3-2400C10D-8GTX (kör minnena i 2133MHz)

Det som är märkligt är att jag har spread spectrum på Auto, då får jag 100.5, enligt CPU-Z, sätter jag den på ENABLED så får jag 100.3.

Edit. Ändrade AI Overcklock Tuner från AUTO till MANUELL, och satte BCLK till 100. Med spread spectrum på AUTO, och nu rapporterar CPU-Z BCLK 100.

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra spänningen

Hej!

Jag har följande:
Moderkort: MSI Z77A-G45 med bios E77521MS V2.4.
Processor 3570K

Jag kan inte ställa in spänningen!
Jag hittar rätt inställning i bios, men det är utan hak-parenteser runt ordet auto! Alla andra saker som kan ändras har hak-parenteser runt [auto], [enabled] tex eller inställda siffervärden. De saker som är read only saknar detta.

Har jag missat att klick i, eller ur något, eller är det annat knas. Någon annan har tidigare visad screen shot från sin bios-inställning och där finns nämnda hakparenteser!

Vad göra? Om det inte är någon inställning jag missat, vad återstår? Uppdatera bios?

Tacksam för assistans!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hopdemon:

Hej!

Jag har följande:
Moderkort: MSI Z77A-G45 med bios E77521MS V2.4.
Processor 3570K

Jag kan inte ställa in spänningen!
Jag hittar rätt inställning i bios, men det är utan hak-parenteser runt ordet auto! Alla andra saker som kan ändras har hak-parenteser runt [auto], [enabled] tex eller inställda siffervärden. De saker som är read only saknar detta.

Har jag missat att klick i, eller ur något, eller är det annat knas. Någon annan har tidigare visad screen shot från sin bios-inställning och där finns nämnda hakparenteser!

Vad göra? Om det inte är någon inställning jag missat, vad återstår? Uppdatera bios?

Tacksam för assistans!

Kan du slänga upp en Screenshot på CPU-Z?
Säker på att det är K processor?
Låter snarare att det är en i5 3570 nämligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://forumbilder.se]

Så här är det i CPU-Z. Jag kan ändra multipel, men just inte spänningen! Otroligt frusterande. Jag har testat att försöka i Windows med MSI controlcenter och multipel går bra, det går att ställa in spänningen, men den reagerar inte, dvs det nya börvärdet för spänning blir aldrig gällande.

Edit: Problemet löst! Till skillnad mot alla andra ändringar, så används plus och minus-tangenterna. Allt annat är rull-lister! Begriper man inte det så ska man inte ändra spänningen tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Tack för en riktigt bra guide. Har en fråga gällande "Spread Spectrum". Något är märkligt i mitt system om man jämför med din guide. Min spec är följande:

Asus P8Z77-V
i72700K
G.skill Trident X - F3-2400C10D-8GTX (kör minnena i 2133MHz)

Det som är märkligt är att jag har spread spectrum på Auto, då får jag 100.5, enligt CPU-Z, sätter jag den på ENABLED så får jag 100.3.

http://i.minus.com/jbkFYNRhMxbeBm.PNG

Edit. Ändrade AI Overcklock Tuner från AUTO till MANUELL, och satte BCLK till 100. Med spread spectrum på AUTO, och nu rapporterar CPU-Z BCLK 100.

Spreadspectrum ska vara disabled eftersom att om den är enabled sänker den automatiskt din BCLK

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Varför ändra PLL voltage?
Du kan räkna ut flr offset och sänka offser tills det är ostabilt, men vad har du för kylare? Det låter konstigt högt med tempen för 4,4 1,22v

Hej igen, har fått en väldans hjälp på overclock.net och glömde titta tillbaka här. Tänkte att jag kunde länka ett bildalbum jag la upp på imgur med bios-inställningar och stresstest för att visa vart jag är nu. Känns som om jag ligger ganska bra till för tillfället.

Min kylare är en Noctua NH-D14 och Prime95 kör på Blend på bilden i länken. Om du eller någon annan kunde ta en snabb titt så vore det jättetrevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Spreadspectrum ska vara disabled eftersom att om den är enabled sänker den automatiskt din BCLK

Japps så är det Reagerade bara på att min BCLK defaultar till 100.5 med alla settings default. Med spread spectrum disabled, och får därmed 100.3 om jag enablar den. Mao har Asus satt default BCLK till 100.5 istället för 100. Pettitesser dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1k-sthlm;1[LEFT:

[/LEFT]2905231]Hej igen, har fått en väldans hjälp på overclock.net och glömde titta tillbaka här. Tänkte att jag kunde länka ett bildalbum jag la upp på imgur med bios-inställningar och stresstest för att visa vart jag är nu. Känns som om jag ligger ganska bra till för tillfället.

Min kylare är en Noctua NH-D14 och Prime95 kör på Blend på bilden i länken. Om du eller någon annan kunde ta en snabb titt så vore det jättetrevligt!

Kollade på albumet, bra spänning, hur höga temperaturer har du i prime?
Intel virtulization skulle jag satt på.
Under voltage, har du bara auto och fixed voltage eller även offset voltage?

Permalänk

Hade manual (fixed) voltage där då jag fortfarande letade efter min klockning. Nu nöjde jag mig med 1.1800 v och räknade ut offset genom Vcore (1.1800) - VID (1.2009) = 0.0209. Då blev min offset alltså -0.020.
Har jag förstått det rätt?

Prime temperaturerna var, med 1.180v, max 74c men för det mesta kring 58-64. Det var ett 12 timmars stresstest. Sen slog jag av hyperthreading och efter 2 timmar ytterligare stresstestande så var då max temperaturerna 68c.

Usch, alldeles snurrig nu men allt verkar oerhört stabilt. Enda frågetecknen som är kvar är inställningar som CPU C-states och CPU C1E i bios där jag inte riktigt vet vad som ska vara på eller inte och om min offset blev rätt till.

Permalänk

http://valid.canardpc.com/2587133

Stabilt som fan, kommer upp i runt 75-80 i Aida64 stresstest men aldrig under normal full load när man spelar osv.

Permalänk

Jag ser en hel del totalt orimligt låga Vcore värden i endel poster, Vcore skall mätas under last. Värdet man matar in i bios kan vara lågt men när man lastar så går det upp.

Typ: i7 2600K @4,6Ghz på 1,23V, jo tjenare

Och kör lite tyngre stresstester, typ OCCT. Aida och liknande är alldeles för klent för att sätta press på cpu.

Lite volt gör inget, så länge tempsen är under kontroll..

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2566026

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag ser en hel del totalt orimligt låga Vcore värden i endel poster, Vcore skall mätas under last. Värdet man matar in i bios kan vara lågt men när man lastar så går det upp.

Typ: i7 2600K @4,6Ghz på 1,23V, jo tjenare

Och kör lite tyngre stresstester, typ OCCT. Aida och liknande är alldeles för klent för att sätta press på cpu.

Lite volt gör inget, så länge tempsen är under kontroll..

http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/2566026.png

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2566026

4,6GHz på 1,23 är inte helt ovanligt för "guld exemplar"
Klarade nästan det själv, efter 4,6 till 4,7 och 4,8 behöver man dock lägga på en del extra

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

4,6GHz på 1,23 är inte helt ovanligt för "guld exemplar"
Klarade nästan det själv, efter 4,6 till 4,7 och 4,8 behöver man dock lägga på en del extra

Nä, visst det kanske bootar upp. Men ingen chans att det är stabilt(prime/OCCT).

Jag köper att det är satt till det i bios men sen med LLC Extreme, Current capability 140%, Full Phase mode mm mm. Så blir det inte det i praktiken under last.

Det skulle va platinum exemplar isf i händerna på en kompetent överklockare

Det där är väldigt olika, olika cpu's har olika sweetspots, min 2500k fixar 4,4 på låga volt. Men sen vill den ha ganska mkt volt, å andra sidan går den att få stabil över 5Ghz, något som inte är vanligt för sandy bridge. Det är ofta regeln, går dom högt på låg volt(lågt läckage) så brukar dom inte klara extremt höga klocks öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nä, visst det kanske bootar upp. Men ingen chans att det är stabilt(prime/OCCT).

Jag köper att det är satt till det i bios men sen med LLC Extreme, Current capability 140%, Full Phase mode mm mm. Så blir det inte det i praktiken under last.

Det skulle va platinum exemplar isf i händerna på en kompetent överklockare

Det där är väldigt olika, olika cpu's har olika sweetspots, min 2500k fixar 4,4 på låga volt. Men sen vill den ha ganska mkt volt, å andra sidan går den att få stabil över 5Ghz, något som inte är vanligt för sandy bridge. Det är ofta regeln, går dom högt på låg volt(lågt läckage) så brukar dom inte klara extremt höga klocks öht.

Min klarar 4.7 på 1.270, helt stabilt hittils ( efter några timmars prime samrt användning i 2 månader utan BSOD) och det lär finnas bättre exemplar, det är inte omöjligt tro mig