Permalänk
Medlem

problem med gammalt tangentbord

Hej! jag är en kille som nyss skaffat mig ett nytt gammalt tangentbord och väldigt frusterande saker sker hela tiden när jag skriver på det. har det kopplat via en 5 polig din adapter till ps2 och varje gång jag klickar på vissa tangenter eller klickar på mellanslag 2 gånger för snabbt händer underliga saker. Ett siffra eller en annan bokstav läggs till efter jag trycket ner tangenten. har varken hört eller varit med om något sådant innan. J7ag menar bara att skriva den här lilla texten tog över 20 min innan jag rättat den.

ex. om jag ska skriva en mening så kan den se ut så här:
Hej mitt namn är pellew7 ochfa jag f7år ryck f7ör mitt tangentbord fuyrnkar6 inte som det ska!7
har någon en aning om vad kan göra för att fixa så skulle personen vara underbar!

finns det inget man kan göra som säger åt datorn att när jag klickar på det här ska du reagera så här eller något?

Permalänk
Medlem

Det verkar för mig som om det finns en kortslutning inuti tangentbordet. mellan ledarna som går till vissa tangenter. Förhoppningsvis så räcker det med att skruva upp det och ta bort vad det nu är som ligger och orsakar kortslutningen. Om du har rengjort det med vatten eller alkohol så kan det vara en droppe som ligger kvar och inte har torkat.

Om det är ett IBM Model M så går det inte att öppna upp alltihop på ett enkelt sätt, men du kanske kan blåsa eller dammsuga bort det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det verkar för mig som om det finns en kortslutning inuti tangentbordet. mellan ledarna som går till vissa tangenter. Förhoppningsvis så räcker det med att skruva upp det och ta bort vad det nu är som ligger och orsakar kortslutningen. Om du har rengjort det med vatten eller alkohol så kan det vara en droppe som ligger kvar och inte har torkat.

Om det är ett IBM Model M så går det inte att öppna upp alltihop på ett enkelt sätt, men du kanske kan blåsa eller dammsuga bort det.

det är inte en model M utan något som kallades för fk-8000 och som jag förstod står fär fokus- 8000. jag har tangentbordet öppen nu, men kan ej se något som kan ge en kort slutning men det verkar bara bli värre. Finns det något man kan göra för att ta bort några tänk bara kortslutningar?