Permalänk

Trots nytt kitt så krånglar datorn...

Hejsan alla goa och glada på sweclockers!
Jag erkänner, jag skapade mitt konto enbart för detta. Har inte haft något behov av att bli medlem då jag inte brukar göra något extremt med min dator eller pilla på den för övrigt.

Men så för bara några veckor sedan så kom det ett meddelande när jag startade datorn 'bootmgr is missing'. Från ingenstans. jag ska försvara mig själv det enda jag gör är att surfa på min dator och kolla på film.
Inget tungt spelande här inte!
Försökte googla runt (en av anledningarna till att jag inte blivit medlem än är för att jag försökt googla fram svar själv eller söka här på sweclockers) hittade självklart folk som fått fram samma meddelande men inget fungerade.
Efter många om och men kände jag att det kan vara dags ändå att hänga med någolunda i teknikens framsteg så jag köpte ett uppgraderingskitt från Inet.
http://www.inet.se/produkt/v100117/asus-uppgraderingspaket-co...

Jag passade då på att göra en ominstallation av windows. Datorn rullade på bra ett tag men nu idag började den krascha hela tiden. Det enda jag gjorde just då var att kolla aftonbladet. Blue screen konstant... Klarar max vara igång i 10min.
Jag googlade runt efter något program som kunde scanna hårddiskar efter fel. Men inget av programmen hittade något fel.

Jag testade då plugga i en gammal hårddisk, som ändå har windows på det. Då kommer jag till det att windows loggan håller på att 'formas' och så vipps startar den om och ett meddelande kommer upp att datorn vill göra en start up repair.

Då är min fråga vad som är felet? i princip hela datorn är ny. Ny processor, nya ram minnen, nytt moderkort, ett skit bra grafikkort har jag också köpt av Asus modell.

Det enda som inte är nytt är min SSD hårddisk eller nätagg. Som är på 700w.
När jag köpte uppgraderingskittet från inet sa dom till mig att vara fruktansvärt försiktig när jag sätter i processorn. Jag tror jag var försiktig men kan det ha blivit något litet strö som tagit stryk ändå? är det så fallet är?

Tack så jätte mycket på förhand

Permalänk
Medlem

Du hade formaterat om SSD (antar att du har OS på den) innan du satte in nya komponenter? Annars kan det vara gamla drivrutiner som spökar.

Hur länge sa du att det funkade innan du fick problemen idag?

Permalänk

Lite över 1 vecka!

Permalänk
Medlem

Hade du formaterat om OS hårdisken innan uppgradering?

Permalänk

Efter jag köpt kittet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaMartin:

Jag testade då plugga i en gammal hårddisk, som ändå har windows på det. Då kommer jag till det att windows loggan håller på att 'formas' och så vipps startar den om och ett meddelande kommer upp att datorn vill göra en start up repair.

Anledningen till detta är iaf att du bytt komponenter

Angående det större problemet, vad har du för SSD? Skulle personligen säga att det låter som att den sjunger på sista versen.
Och vad har du för nätagg? 700w säger ingenting, ett bra nätagg på 500w är bättre än ett dåligt nätagg på 1000w.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ah okej, så det är bara inte att koppla i och ur hårddiskar? hehe amatörer borde inte pilla på sina datorer...

Ni kommer sucka åt mig nu men jag köpte denna datorn från en kille på blocket. Den har inte krånglat på 1 år dock.
Både SSD hårddisken och nätagget är av märket Ocz.
Kan försöka kolla lite se om jag hittar något modellmärke på nätaggregatet och SSD disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaMartin:

Ah okej, så det är bara inte att koppla i och ur hårddiskar? hehe amatörer borde inte pilla på sina datorer...

Ni kommer sucka åt mig nu men jag köpte denna datorn från en kille på blocket. Den har inte krånglat på 1 år dock.
Både SSD hårddisken och nätagget är av märket Ocz.
Kan försöka kolla lite se om jag hittar något modellmärke på nätaggregatet och SSD disken.

Är det en äldre SSD från OCZ så är det med största sannolikhet den som spökar. Testa byta hårddisk helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk

Okej tack! Ska googla runt se hur man gör för att sätta in ny hårddisk. Tydligen så var det inte bara plugg-and play på en sån grej
Tack så jätte mycket för alla svar!

Permalänk

Nix... nu startar den inte alls... Det kommer upp
'Windows failed to start. A recent hardware or software change might be cause. To fix the problem.'

bla bla in med windows skivan repair computer bla bla.

Skrev till Inet och frågade vad dom trodde. fick som svar:

Jag rekommenderar dig att börja med att kontrollera så att du har monterat moderkortet med rätt mängd distanser samt placerat ut dessa på rätt ställe. Detta gentemot skruvhålen på moderkortet.

Kontrollera så att du har senaste bios på moderkortet. Detta via moderkortstillverkarens hemsida.

Det är även viktigt att du har gjort rätt inställningar för dina minnen samt hårddisk i bios.

För minnena ska du aktivera profilen X.M.P och för hårddisken AHCI mode. För mer information gällande detta vänligen se moderkortets tillhörande manual.

Efter detta kontrollera även så att du använder senaste drivrutinerna för dina olika delar. Detta ifrån respektive tillverkares hemsida.

Det går även bra att testa dina delar i datorn med olika program. Detta för att se om det är fel på någon del.

För att utföra test på minnena rekommenderas memtest86 www.memtest86.com

För att utföra test på hårddisken rekommenderas HDTune www.hdtune.com

För att utföra test på processorn rekommenderas prime95 http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Skulle det visa sig vara fel på någon av delarna går det bra att komma in med den delen till butik för en kontroll samt utbyte om fel kan verifieras.

Det går även bra att lämna in hela datorn till oss för en felsökning om du inte skulle finna vad som är orsaken till problemet på egen hand. Detta kostar 499 Sek.
Ha nu en riktigt bra helg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LillaMartin:

Nix... nu startar den inte alls... Det kommer upp
'Windows failed to start. A recent hardware or software change might be cause. To fix the problem.'

bla bla in med windows skivan repair computer bla bla.

Skrev till Inet och frågade vad dom trodde. fick som svar:

Jag rekommenderar dig att börja med att kontrollera så att du har monterat moderkortet med rätt mängd distanser samt placerat ut dessa på rätt ställe. Detta gentemot skruvhålen på moderkortet.

Kontrollera så att du har senaste bios på moderkortet. Detta via moderkortstillverkarens hemsida.

Det är även viktigt att du har gjort rätt inställningar för dina minnen samt hårddisk i bios.

För minnena ska du aktivera profilen X.M.P och för hårddisken AHCI mode. För mer information gällande detta vänligen se moderkortets tillhörande manual.

Efter detta kontrollera även så att du använder senaste drivrutinerna för dina olika delar. Detta ifrån respektive tillverkares hemsida.

Det går även bra att testa dina delar i datorn med olika program. Detta för att se om det är fel på någon del.

För att utföra test på minnena rekommenderas memtest86 www.memtest86.com

För att utföra test på hårddisken rekommenderas HDTune www.hdtune.com

För att utföra test på processorn rekommenderas prime95 http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Skulle det visa sig vara fel på någon av delarna går det bra att komma in med den delen till butik för en kontroll samt utbyte om fel kan verifieras.

Det går även bra att lämna in hela datorn till oss för en felsökning om du inte skulle finna vad som är orsaken till problemet på egen hand. Detta kostar 499 Sek.
Ha nu en riktigt bra helg.

Jaha? Har du testat allt detta då? Om inte, dags att kavla upp ärmarna och börja!

Apropå "kitt"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Skruvarna sitter i ordentligt på moderkortet.
Försöker nu hitta drivrutiner till corsair vengeance ram minnena.
Spelar drivrutiner så stor roll asså? Känns inte som att den alltid ska krascha efter 5min tid igång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LillaMartin:

Skruvarna sitter i ordentligt på moderkortet.
Försöker nu hitta drivrutiner till corsair vengeance ram minnena.
Spelar drivrutiner så stor roll asså? Känns inte som att den alltid ska krascha efter 5min tid igång.

Vadå "skruvarna sitter i ordentligt"? Skruvar använder du att fästa moderkortet i moderkortsdistanserna som sitter mellan moderkort och låda. Är det fel (för många) moderkortsdistanser blir det kortslutning, alldeles oavsett om du fäst alla skruvar.

Minnen har aldrig egna drivrutiner, det är drivrutinerna till moderkortet som är det viktiga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

hmm...ingen aning faktiskt om det sitter rätt där.
Borde inte det krångla direkt i så fall? tog 1 vecka nu innan datorn började krascha.
Kör en minnesdiagnostisering för att se om Ram minnena är ok.

Får stänga av datorn sedan se om jag kan se om det ser skumt ut med distanserna. Lär inte göra det men värt att se.

Permalänk
Medlem

kolla efter ny firmware till din SSD, ev kanske flasha bios till dit moderkort. samt kolla dina S-ATA kablar så ingen glappar / sitter i en raidport etc. skulle nog börja där

jag kommer inte ihåg vilken plattform det är som krashar. när man just byter plats på hårddiskar osv.
känns iofs som att det var plattformen innan z77

Permalänk
Avstängd

Med största sannolikhet din SSD som sagt upp sig..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Testat HDtuner men enligt den är det inget fel på hårddisken. Datorn startar ibland, ibland inte. Då kommer felmeddelandet igen.

Startar den så tar det alltid 5min sen kraschar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaMartin:

Testat HDtuner men enligt den är det inget fel på hårddisken. Datorn startar ibland, ibland inte. Då kommer felmeddelandet igen.

det är bra att du berättar det du behöver garanterat byta firmware och formatera om disken igen. låter som du har ett icke fungerande filsystem just nu.

Permalänk
Medlem

Om distanserna sitter fel bakom moderkortet så märks det fort, ganska tydligt med.
Jag har fått bootmgr is missing när jag fipplade på en bärbar, inte långt efter så gick hhd:n, Så du borde nog kolla efter din SSD först, kanske köpa en ny och göra en ny installation av win,
Välkommen till Sweclockers med!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Jag testade att byta uttag som hårddisken sitter i moderkortet på men då hittade den inte hårddisken alls. Sen när jag bytte tillbaka så hittade den fortfarande inte hårddisken så fick dra ut dom andra två hårddiskarna som sitter i då hittade den SSD disken igen.

Trodde det var omöjligt för en SSD disk att krascha :/ alla pratar så varmt om dom jämt.
Kan det vara så att det är ett fult windows jag skaffat? testa något annat.
Vet inte om man får skriva något om det här men tog bara det med mest seeders, finns ju hur många windows 7 att välja mellan så antog att den med mest aktivitet är den som fungerar bäst för folk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LillaMartin:

Jag testade att byta uttag som hårddisken sitter i moderkortet på men då hittade den inte hårddisken alls. Sen när jag bytte tillbaka så hittade den fortfarande inte hårddisken så fick dra ut dom andra två hårddiskarna som sitter i då hittade den SSD disken igen.

Trodde det var omöjligt för en SSD disk att krascha :/ alla pratar så varmt om dom jämt.
Vet inte om man får skriva något om det här men tog bara det med mest seeders, finns ju hur många windows 7 att välja mellan så antog att den med mest aktivitet är den som fungerar bäst för folk.

Vadå fult windows? Är det inte köpt via vanlig butik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaMartin:

Du hade ytterligare en hårddisk liggandes?
När du kopplade in den, fanns windows redan på den?
Om windows redan fanns på disken, men inte var installerad med alla dina nya komponenter, så kan det strula.
Testa i så fall att montera in den disken (och koppla helt ur SSD.n) och gör en ren installation av windows. Ingen reparation alltså.

Visa signatur

QC7

Permalänk

Vad har du för SSD disk?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LillaMartin:

Jaha, lika tråkigt varje gång. Glöm inte att mjukvara kostar också, inte bara hårdvara. Om man inte är tjuv då, såklart. Ingen skillnad på att springa in i en butik och stjäla ett moderkort som att ladda ner windows olagligt.

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne om den gamla blivit låst.

*Tråd låst pga §7 i reglerna*

Visa signatur