Western Digital SE eller Barracuda V?

Permalänk
Medlem

Western Digital SE eller Barracuda V?

Står just nu i valet och kvalet mellan en 80 gigs Western Digital Special Edition (sån där med 8 meg cache) eller en Seagate Barracuda V...

har tittat på specifikationer och sånt men jag kan helt enkelt inte välja och frågar därför om någon av er har någon erfarenhet av de här hårddiskarna och kanske vill lämna någon spontan kommentar?

det jag framförallt prioriterar är tysthet och där verkar ju seagaten vara överlägsen enl. specifikationerna - å andra sidan har jag mycket bra erfarenheter av hårddiskarna från WD så jag skulle gärna använda en sådan....

det här är ju inget livsviktigt men det är ändå ganska viktigt för mig att göra det bästa med pengarna

Visa signatur

To program is to understand

Permalänk
Medlem

WD om du vill ha bra prestanda.
Seagate om du vill ha det tyst.

Sen finns det ju IBMs 180GXP också.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk

Hur högljudd är WDn?

Funderar också på en sådan.

Visa signatur

http://www.omg33k.com - Seriöst oserös..
http://www.omg33k.com/logg - Beroendeframkallande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NordicRage
Hur högljudd är WDn?

Om du inte får ett dåligt exemplar så låter den typ igenting.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NordicRage
Hur högljudd är WDn?

Tycker inte kompisens WD på 120Gb låter mer än min sagate baracuda IV så jag skule gå på WD disken.

Permalänk
Medlem

Min WD låter fan inte mycket.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartacus
Min WD låter fan inte mycket.

Säger just det...
Sagate baracuda IV annser jag överskattad.. tyst men fins många lika tysta diskar.
har en så kan gämmföra mend anndra diskar hemma och kompisars.
Är la mina 120GXP som låter snäppet mer men annars så.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ok, det låter ju bra det där... som jag skrev så har jag mycket goda erfarenhter av westerns hårddiskar så jag kör nog på en sådan...

Visa signatur

To program is to understand

Permalänk
Medlem

sa seagaten den är tyst och bra.
min wd 80gig, iofs gamla 2mb versionen men, lever om rätt mkt, vibrerar dessutom. jag skickade in den första och fick den utbytt för oljud och vibrationer och den nya var tystare och vibrerade mindre men började vibrera lite efter ett tag igen så den är inte värst tyst, men hyfsat snabb.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Nu är det dock väldigt viktigt att man skiljer på Baracuda IV och V.

Vad jag sedan hittils sett i det flesta tester så verkar samtliga eniga om att Barracuda V är tystare än både WD och IBM.
Sen är det hela också en bedömmningssak från person till person, vad en kanske uppfattar som inget ljud alls kan någon annan sitt och reta sig på.

Prestanda? (vi snackar inga ofantliga skilnader dock) - WD
Låg volym? (om man lätt retar sig) - Seagate
50/50? (om man inte retar sig lika mycket) - IBMs nya.

(imho)

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem

50/50 chans att IBM disken rasar också...
fy fan vilken dynga

Permalänk
Medlem

Seagate

finns det andra diskar än Seagate?
Själv sitter jag med:

2x80GB Seagate Barracuda IV
1x120GB IBM GXP
1x20GB WD
1x200 WDC

Och jag anser att mina Seagate diskar är dom pålitligaste, gör ca 30*C ofläktat och 21*C fläktat. Tycker du ska slå till på en Seagate, det är stabila grejjer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
sa seagaten den är tyst och bra.
min wd 80gig, iofs gamla 2mb versionen men, lever om rätt mkt, vibrerar dessutom. jag skickade in den första och fick den utbytt för oljud och vibrationer och den nya var tystare och vibrerade mindre men började vibrera lite efter ett tag igen så den är inte värst tyst, men hyfsat snabb.

Just vibrationer och ljud är problemet med min seagat baracuda IV men å anndra sidan kan jag inte gämmföra med en annan så det kannse är normalt vad vet jag men hade räknat med en tystare disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Just vibrationer och ljud är problemet med min seagat baracuda IV men å anndra sidan kan jag inte gämmföra med en annan så det kannse är normalt vad vet jag men hade räknat med en tystare disk.

Jag med faktiskt och jag har Barracuda V. Den låter när den läser/skriver, mer än mina IBM 60GXP på lägsta ljudnivå inställt.

Men de låter ingenting i idle, som däremot mina IBM gör.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk

IBMs 180GXP lägger jag min röst på

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Mina 2 WD800JB hörs inte.. och man märker inte om hårddisken idlar eller loadar när man lyssnar.. och i RAID 0 är det en helt underbar boost man får

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black