En IBM dator netvista a22p med en maxtor D740X-6L funkar fel fritt men plus en IBM disk 120gxp så funkar det bara att starta från bruten ström. Förstår ni??? Den finns inte med i BIOS heller om den inte sitter själv förstås men båda samtidigt verkar inte funka. Jag har provat cable select, master, slave. Jag tycker att jag provat allt men som en del säger så har jag vänt på ide sladdenoch satt den blåa delen i master disken och den andra änden i mammakortet. Tycker jag provat allt det funkar med bara den ena eller den andra hd:n. Kan det var så att mitt mb inte klarar 2 hårddiskar. Ide kabeln är en 80 ledad. har uppdaterar bios till den senaste enligt ibm. Vad ska jag göra???? Båda är 80 giggare det ska väll inte spela någon roll? Den funkar bra i min andra dator.
Det gick om jag installerade hårddiskarna med en ata33 och böt till en ata66 sedan jag sparat konfigurationen fy f.n vad sjukt!!! Visserligen har jag vänt på ide sladden oxå nu men det ska väl inte spela så stor cyckel va?? det går ju inte att sätta en ide kabel med den blåa kontakten i en hårddisk ju men vet att jag läst det någonstans här på forumet!!!