Tips & Råd ang HTPC/Mediaspelare

Permalänk
Medlem

Tips & Råd ang HTPC/Mediaspelare

Hej !

I dagsläget sitter jag på en TVIX 6500A, de filmer jag laddar hem lägger jag på en usb pinne och kopplar in i min tvix.
Visst det funkar kanon, men inte så smidigt.

Jag söker efter ett sätt att få det mer bekvämt än att springa fram o tillbaka med en usb pinne
Vill även kunna komma åt alla playkanaler på ett smidigt sätt

Vad ska jag köpa/bygga för mediaspelare/htpc ?
Köpa nån form av nätverksdisk?

Alla tips är välkommna

Permalänk
Avstängd

Det beror på en massa saker. Hur mycket pengar hade du tänkt lägga? Hade du tänkt göra något mer än bara mediauppspelning som surfning, enklare spel, tyngre spel? Kräver du att den klarar 1080P? Eller ännu värre 1080p i 3D? BlueRay? Vart har du dina filer idag, på en PC, Mac eller någon form av nätverkslagring? Spelar storlek, ljudnivå och strömförbrukning stor roll? Eller estetiken? Har din teve några mediaspelarmöjligheter och i så fall vilka? Har du någon modern konsol, PS3 eller 360, för de klarar mediauppspelning över nätverket mer eller mindre problemfritt (men är dock relativt högljudda)?

Det finns mycket som talar för en HTPC då den är så mångsidig och med största sannolikhet går att uppdatera så den klarar kommande format och liknande, dessutom kan du fokusera på vad du tycker är viktigt som låg ljudnivå, massa lagring, spelmöjligheter eller vad du vill. Jag planerar exempelvis i dagsläget för en HTPC/Server som ska vara strömsnål och ha många diskar då den ska vara igång hela tiden, tanka filer och tillhandahålla mina filer till mig när jag är ute osv. Jag vill också att den ska ha ett hyfsat grafikkort som är switchbart så att det inte är igång och drar ström och låter när det inte behövs, typ vid mediauppspelning, men ändå klarar dagens spel på ganska höga inställningar. Jag har också fastnat för några stream-tjänster, främst Netflix och Hulu, som kräver (eller blir mycket bättre med) någon form av proxy (eller bara tillägget Media Hint till FF/Chrome) så att tjänsten tror att jag är i USA och det är inte lätt att lösa på en mer traditionell mediaspelare.