2x radeon 7970 ghz med 750w nätagg?

Permalänk
Medlem

2x radeon 7970 ghz med 750w nätagg?

Hej Sweclockers!
Undrar om ett 750w nätagg skulle räcka för två Radeon 7970 ghz edition?

Permalänk
Medlem

det är väl lite på gränsen enligt google

Permalänk
Medlem

Det beror på vad det är för nätagg och hur gammal den är.

Tex finns det BRA 550W som är lika starka/klarar lika mycket som ett dåligt agg på 1000W. Finns mer exempel. Det här gör det totalt menings löst att bra rabbla antal watt hit och ditt.

Permalänk
Skrivet av ToHag:

Hej Sweclockers!
Undrar om ett 750w nätagg skulle räcka för två Radeon 7970 ghz edition?

Broder min kör med ett Antec 620w med 2st 7970. Mätte vid väggen hur mycket det drog. Kom upp i 660w med allt överklockat under stresstest. Oklockat under normala förhållanden räcker det kanske till. Har dock rekommenderat honom att köpa ett lite större.

Permalänk
Medlem

tror ni att det här skulle bli bra?
Corsair är väl kända för att tillverka bra nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det beror på vad det är för nätagg och hur gammal den är.

Tex finns det BRA 550W som är lika starka/klarar lika mycket som ett dåligt agg på 1000W. Finns mer exempel. Det här gör det totalt menings löst att bra rabbla antal watt hit och ditt.

Va? Jo?

Eftersom Stromstyrka (Ampere, A) och Effekt (Watt, W) är bundna mot varandra (ex Effektomvandling och Ohms lag) så kommer det alltid att vara så att ett dåligt agg på 1kW alltid kommer att kunna leverera mer Ampere(styrka) på 12, 5 eller 3,3v linorna än vad ett på 50% av dess effekt.

Sen om det är spolar av cement är ju ett helt annat problem. .

Det är ju därför det är oftast viktigt att ha ett starkare agg som kan leverera mer A på ex. 12v linorna som (iaf as far as i know) Pci-e 6pinnarna använder.

Permalänk
Medlem

Jag körde mina 2st 7970 + en överclockad i7 930, på ett Corsair 750W utan problem!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToHag:

Synd att det drar så mycket, annars skulle detta agg nog passa bra; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757476&cks=ASS&assoc=B99...

Men 1.1tkr för ett 850 w agg, knappt modulärt och 80+ bronze är nog inte värt de pengarna, när du kan få ett helmodulärt, gold certat agg på 750w för 1291 kr på cdon med koden swec1212 http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ax_750w_professional_ser...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pussmunnen:

Broder min kör med ett Antec 620w med 2st 7970. Mätte vid väggen hur mycket det drog. Kom upp i 660w med allt överklockat under stresstest. Oklockat under normala förhållanden räcker det kanske till. Har dock rekommenderat honom att köpa ett lite större.

Om jag inte har helt fel så är 620 W den effekt som nätagget kan leverera till komponenterna och denna är inte likamed den effekt som uppmätes vid väggen. Jag tror att det är så här:

Effekten vid väggen × verkningsgraden = effekt som kan levereras till komponenterna

Alltså som exempel:

660 W × 0,85 = 561 W

Om nätagget har en verkningsgrad på 85 % (80+ Silver) är det alltså inget konstigt om det drar 660 W vid väggen.

Skrivet av ToHag:

Ja, Corsair tillverkar bra nätagg. Jag har haft det i båda mina datorer utan ett enda problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Synd att det drar så mycket, annars skulle detta agg nog passa bra; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757476&cks=ASS&assoc=B99...

Men 1.1tkr för ett 850 w agg, knappt modulärt och 80+ bronze är nog inte värt de pengarna, när du kan få ett helmodulärt, gold certat agg på 750w för 1291 kr på cdon med koden swec1212 http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ax_750w_professional_ser...

fractal design nätagget orkar driva 7970 CF om man kör oklockad ivy bridge processor, ska inte dra mer än runt 550-600w då

sen är det platinum så borde aldrig vara några problem ändå om det skulle sticka över 600w ibland

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Om jag inte har helt fel så är 620 W den effekt som nätagget kan leverera till komponenterna och denna är inte likamed den effekt som uppmätes vid väggen. Jag tror att det är så här:

Effekten vid väggen × verkningsgraden = effekt som kan levereras till komponenterna

Alltså som exempel:

660 W × 0,85 = 561 W

Om nätagget har en verkningsgrad på 85 % (80+ Silver) är det alltså inget konstigt om det drar 660 W vid väggen.

Agget är ett 80 brons. Men då borde han va på den säkra sidan iaf? Inte så haj på elgrejer, trodde det kunde leverera mera watt än vad det står på tillfälligt :/

Permalänk
Medlem

Tyvärr testade inte Swec crossfire när dom testade 7970 GHz men jag skulle tro att det funkar...fast lite högre watt hade ju inte skadat.
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Tyvärr testade inte Swec crossfire när dom testade 7970 GHz men jag skulle tro att det funkar...fast lite högre watt hade ju inte skadat.
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

7970 ghz ska ha samma TDP som 7970 vanliga, kanske 10 watt mer eller så, men kom ihåg att de kör överklockad processor tillsammans med den

oklockade ivy bridge + 7970 ghz i CF borde absolut inte dra mer än 550w

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Va? Jo?

Eftersom Stromstyrka (Ampere, A) och Effekt (Watt, W) är bundna mot varandra (ex Effektomvandling och Ohms lag) så kommer det alltid att vara så att ett dåligt agg på 1kW alltid kommer att kunna leverera mer Ampere(styrka) på 12, 5 eller 3,3v linorna än vad ett på 50% av dess effekt.

Sen om det är spolar av cement är ju ett helt annat problem. .

Det är ju därför det är oftast viktigt att ha ett starkare agg som kan leverera mer A på ex. 12v linorna som (iaf as far as i know) Pci-e 6pinnarna använder.

Du glömmer en viktig sak. När okunniga är inblandade så kan man inte sära det tekniska babblet du skrev från kända problem som spolar av cement, fantasi siffror på klisterlappen, agg av budget eller lägre kvalite mm. Speciellt när nätagget ska driva 1 eller flera bra grafikkort.

Lyssnar dom till ditt första inlägg och blint stirrar på antal watt så är det snarare regel än undantag att okunniga köper värdelöst skräp med tex spolar av cement, dåliga eller budget agg mm eftersom folk även väger in priset.

Därför ska man inte bara babbla antal watt utan även skriva märken, modeller (serier) eller länka till nätagg som du och många föredömligt gjort senare i tråden. Om agget inte är nytt så är ålder även bra att nämna.

Permalänk
Inaktiv

Ett bra 750w nätagg klarar av att driva 2st 7970 kort utan problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Ett bra 750w nätagg klarar av att driva 2st 7970 kort utan problem överhuvudtaget.

Helt sant. Sweclockers test är dessutom gjorda med en uppklockad CPU och systemet är i 100% load vilket du i stort sett aldrig får på samma vis om du inte Foldar/benchmarkar/stresstestar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841