Valve: PC-datorer i vardagsrummet kommer tävla mot nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Problemet är bara att spelkonsolerna har en del exklusiva spel som inte finns till PC, senaste versionerna av Super Mario, Halo och Metal Gear Solid t.ex.

Men PC har oerhört många fler exklusiva spel som inte kommer till konsol. Även ett flertal med hög budget (oftast MMO dock). Neogaf har en tråd med en bild på releaser nästa år som ger en bra överblick:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=503490

-----

När det gäller Valves potentiella PC för vardagsrummet så välkomnar jag den! Bara bra för PC som spelmaskin överlag om de lyckas. Kunderna är ändå inte helt och hållet samma, det är de som köper konsoler som är de tänkta kunderna (ja, det finns en del som spelar på alla plattformarna).

Permalänk

va ,jag har haft mitt pc i vardagsrum redan 25 år , haft både xbox 1&2 och ps 1&2 , sålt de länge sen , och verkar att jag kommer inte köpa konsol närmaste 100 år

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen för detta. Många äventyrsspel och bilspel är verkligen gjorda för att spelas med en gamepad. Om detta får utvecklarna att även släppa storspel som t ex God of War till Steam Big Picture så köper jag mer än gärna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett grymt bra alternativ till den som inte vill ha konsoll som ett alternativ till datorn. Htpc/soff-speldator ftw

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Har haft datorn kopplad till tv:n i minst 4 år...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Dom som gillar Big Picture Mode lär ju även gilla Windows 8 Modern UI

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig detta från en konsol? Valve utvecklar hårdvaran till en "hårt kontrollerad miljö". Hur kan man då ens jämföra detta med det vi idag kallar PC?

Låter helt klart som en konsol och inte en PC.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Men PC har oerhört många fler exklusiva spel som inte kommer till konsol. Även ett flertal med hög budget (oftast MMO dock). Neogaf har en tråd med en bild på releaser nästa år som ger en bra överblick:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=503490

-----

När det gäller Valves potentiella PC för vardagsrummet så välkomnar jag den! Bara bra för PC som spelmaskin överlag om de lyckas. Kunderna är ändå inte helt och hållet samma, det är de som köper konsoler som är de tänkta kunderna (ja, det finns en del som spelar på alla plattformarna).

Personligen tycker jag att man bara spela bekvämt i soffan med en handkontroll, det är väl därför Steam promotar just sådana spel just nu med deras släpp av "Big Screen". Har tittat lite på specialmöbler för att bygga på sin soffa och låga soffbord men det är inga billliga grejer!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Dom som gillar Big Picture Mode lär ju även gilla Windows 8 Modern UI

Lite olika användningsområden?

"Metro" -> Desktop
Big Picture -> spel htpc till TV

Bara för att man gillar 1 tjänst behöver man inte gilla den andra, även om dem är lika.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Bara de inte glömmer mediacenter biten på sin spelbox så kommer det säkert fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Hur skiljer sig detta från en konsol? Valve utvecklar hårdvaran till en "hårt kontrollerad miljö". Hur kan man då ens jämföra detta med det vi idag kallar PC?

Låter helt klart som en konsol och inte en PC.

Fast en konsol som kör pc-spel... alltså en pc ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det man kan hoppas på med detta koncept är en ständigt uppgraderande enhet. Köper jag insteget får tex 5000:- men väljer sedan att uppgradera grafikkort, ram eller annat skall det vara möjligt. Om detta inte är tanken har jag lite svårt att se nyttan med det hela.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Den mest intressanta aspekten av detta tycker jag är om Valve lyckas sätta en standard för spel för x86. Om det gör det tar det blir det nämligen enklare för utvecklare då de kan utgå från en standard och därav göra bättre optimerade spel för x86.

Det stora problemt med x86/win är ju att en utvecklare måste testa och optimera spelet för en extremt stor skillnad på specifikationer till skillnad från konsol där alla sitter på ungefär samma hårdvara.

Detta kan göra så att man får ett minimum samtidigt som de som bättre hårdvara fortfarande kan nå premium -- något man inte kan göra på konsollerna då det inte finns typ xbox 360 "high end" som renderar alla spel i 1080p med högupplösta texturer etc. Möjligheten att inte vara låst vid en viss upplösning utan med enklare medel (läs: byta grafikkort) kunna uppgradera sin "konsol" är inte direkt en dålig idé.

Kan även tänka mig att det kan komma Steam-optimerade och färdigmonterade datorer i olika segment som bygger på samma hårdvara men kanske har bättre grafikkort, mer ram mm.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Fast en konsol som kör pc-spel... alltså en pc ;-]

Skulle ändå inte kalla det en PC, utan helt enkelt en Konsol som klarar av PC spel.

Kommer säkerligen också komma spel som endast går att köra på den och då inte på en vanlig PC (och viseversa).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Lite olika användningsområden?

"Metro" -> Desktop
Big Picture -> spel htpc till TV

Bara för att man gillar 1 tjänst behöver man inte gilla den andra, även om dem är lika.

Fast de handlar ju fortfarande om PC.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Det man kan hoppas på med detta koncept är en ständigt uppgraderande enhet. Köper jag insteget får tex 5000:- men väljer sedan att uppgradera grafikkort, ram eller annat skall det vara möjligt. Om detta inte är tanken har jag lite svårt att se nyttan med det hela.

Om "konsollen" bygger på vanlig hårdvara är det inget som säger att du inte själv kan bygga en dator baserad på samma hårdvara och sedan uppgradera olika delar vid behov. Detta förutsatt att de inte kör någon haxx-OS som låser allting och kräver att en viss hårdvara används vill säga. Annars är det ju fritt fram att använda sina egna delar.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

En liten tanke som jag hade förut. Nvidia har ju ryktats att inte få med sina kretsar i någon av de vanliga konsolerna (Wii U/720/PS4 eller vad de senare nu ska heta). Tänk om de jobbar med Valve här för att få fram en riktigt bra hårdvaru-lösning? Nvidia har ju promotat PC-spelande en hel del den sista tiden. De släppte också nyligen en kraftigt förbättrad Linuxdriver, och Valve har talat sig varma om Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Fast de handlar ju fortfarande om PC.

Ja, vart vill du komma med det?

Jag anser att ett UI som fungerar bra på ett ställe fungerar mindre bra på ett annat ställe. T ex så fungerar "metro" väldigt bra på telefoner, surfplattor och Xbox 360. Dock inte lika bra på desktop i nuvarande form.

Då jag anser att "metro" passar bra på Xbox* så är det inte så konstigt att jag tycker att Big picture verkar vara en bra idé för en spel htpc.

*Äger inget Xbox själv utan har bara testat det hos vänner osv, reserverar därför för om det inte fungerar på ett hyffsat sätt*

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Den mest intressanta aspekten av detta tycker jag är om Valve lyckas sätta en standard för spel för x86. Om det gör det tar det blir det nämligen enklare för utvecklare då de kan utgå från en standard och därav göra bättre optimerade spel för x86.

Jepp.. Det vore ju delvis fint med en definerad "minsta gemensamma nämnare" typ..

Å andra sidan riskerar ju en sådan standardburk om den slår genom att bli väldigt trendsättande för prestanda och kompatibilitet, vilket kanske på riskerar att hämma utvecklandet av prestandakomponenter som är påtagligt kraftigare än Valves burk... och även hämma utvecklarnas initiativ att utveckla något som utnyttjar med än Valveburken klarar av.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ännu en konsoll. Tycker det räcker med 3.

Permalänk

hårdvarusteam känns mest som deras egen version av ONLIVE - och kommer förmodligen vara helt stream-anpassat = billigt att tillverka.

haha steam ...stream..där har vi det.dom kommer kalla det STREAM säkert.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Det är detta som är det stora frågetecknet, när det gäller steams egen "PC konsol"

"utvecklar egen hårdvara" & "hårt kontrollerad miljö" Låter mer som det är tänkt för alla "Svenssons" som inte fattar hårdvara. Steam bestämmer när du ska uppgradera, och för att uppgradera så ska du väl helst skicka in den och få det gjort (bara gissar, men kan se det framför mig)

Annars är det väl bara att köra på egenbyggd pc & Big Picture Mode om man vill ha mer flexibilitet. Precis som han säger!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Buio:

En liten tanke som jag hade förut. Nvidia har ju ryktats att inte få med sina kretsar i någon av de vanliga konsolerna (Wii U/720/PS4 eller vad de senare nu ska heta). Tänk om de jobbar med Valve här för att få fram en riktigt bra hårdvaru-lösning? Nvidia har ju promotat PC-spelande en hel del den sista tiden. De släppte också nyligen en kraftigt förbättrad Linuxdriver, och Valve har talat sig varma om Linux.

Låt konspirationerna flöda! Låter faktiskt vettigt...

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp.. Det vore ju delvis fint med en definerad "minsta gemensamma nämnare" typ..

Å andra sidan riskerar ju en sådan standardburk om den slår genom att bli väldigt trendsättande för prestanda och kompatibilitet, vilket kanske på riskerar att hämma utvecklandet av prestandakomponenter som är påtagligt kraftigare än Valves burk... och även hämma utvecklarnas initiativ att utveckla något som utnyttjar med än Valveburken klarar av.

Varför hämmande? Blir väl mer ett minimikrav där spel inte bara går att starta utan snarare fungerar väl. Ett problem med spel till Win/x86 har ju länge varit att det inte går att få ett riktigt bra svar på frågan "Klarar min dator av att spela detta spel bra". Att veta om spelet startas är ganska ointressant, men även om spelet följer rekommendationen som oftast inte alls är väl definierad eller garanterar en bra upplevelse.

Man kan visserligen tycka att det där med minimikrav mm är en "no-brainer", men det gäller mest folk som är teknikintresserade som de flesta som hänger på SWEC. För en vanlig svensson är Win/x86 ett värdelöst gissel med dyra prislappar (subjektiv åsikt såklart).

Man får ju även längre cykler mellan nödvänliga uppdateringar och hör och häpna -- man kanske inte behöver uppdatera varannat år för att kunna spela nya titlar med riktigt bra grafik och FPS.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av excepto:

Bah, min nuvarande dator är flera gånger snabbare än "nästa generations" konsoler!

Dock är spelen med optimerade till konsoler så där går ditt argument isär, men jag är också en PC-gamer så detta Valve satsar på är grymt positivt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kul att dem försöker få utvecklarna att trilla in på PC marknaden.....tycker det är för enkelt att göra åt Consoler :S

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Go Valve! Även fast jag ogillar deras DRM/Steam-klient så tar jag den vilken dag som helst i veckan över PS/Xbox!

Skrivet av hölmiz:

Det gå inte tävla mot nintendo, då deras styrka är deras egenutvecklade spel som gör Wii och WII U värda. Tycker wii:s och wii u har passande hårdvara för spelen.

Håller faktiskt med. Nintendos konsol har varit mera lik den 'klassiska' konsolen, med andra ord, pre-Xbox/Playstation. Dom har jag i alla fall inga problem med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att detta leder till att fler satsar på PC, annars vette tusan vad meningen är med detta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta blir nog mumma i vardagsrummet. I mitt sovrum har jag redan en HTPC (se min signatur) men i vardagsrummet.. där blir de en lång HDMI-kabel ifrån gamingburken till förstärkaren och sedan upp till TV:n. Iofs har jag ingen tv i vardagsrummet än, jag sålde precis min gamla 42" (den va för liten) och nu ska jag köpa en 55a istället XBOX kontroller har jag redan å en XBOX-adapter till PC:n har jag haft sen ett par år! So I'm all set soon!

Tror faktiskt Steam kan vara på vägen mot något bra här! OUYA ska inköpas så fort den släpps! Gillar å hacka å pilla med allt som går så den är ett måste!

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jao!

Så länge det spiller över spel till min Linux burk så är jag glad. Jag accepterades i betan i första rundan och har Serious Sam3, Trine2 och en hel del mumma installerat. Om alla spelen kommer fortsätta rulla in på linuxbetan kan det blir knapert på bankkontot. =D.. Mitt Steam konto har nu 20 spel för linux och tre för windows som jag bara kört i wine ändå.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.