Vinn nätagg från Seasonic

Problem: E-450 och Bluray (från disk)?

Permalänk
Medlem

Problem: E-450 och Bluray (från disk)?

Jag har en Asus E-450 som duger till det mesta jag vill göra, XBMC, lite surf etc. Dock har jag ett problem när jag försöker spela Bluray.
Oavsett vilka filmer jag försöker titta på så laddar min Bluray konstant och då fryser ju förstås bilden och ljudet hackar.

Jag undrar vad ni som har lite mer erfarenhet tror, räcker inte prestandan till för att spela Bluray från disk (ej 3D) eller är det något skumt med min Bluray-läsare?

Jag använder mig av Cyberlink PowerDVD 12 och spelaren är en intern Samsung 506AB. Använder mig av hårdvaruacceleration, men har provat olika inställningar. Använder den senaste firmwaren.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med CPU-användning när du spelar?

Vad gäller själva läsaren så tycker jag att det låter konstigt att den skulle orsaka problem (om den inte är trasig på något vis eller sitter ansluten till någon riktigt skum SATA-kontroller). Det krävs bara att den läser 2x (även för 3D, lite lägre annars) och det ska ju inte vara några svårigheter.

För sakens skull: Vad är det för SATA-kontroller och hur är den konfigurerad?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för att du tog tid tid att svara!

Vad gäller dina frågor, det är här mina kunskaper börjar falera...

Blurayen installeras som TSSTcorpBDDVDWN SN-506AB ATA Device (genom att kolla device manager)

Mina IDE/ATAPIcontrollers är
Ata channel 0
1
2 osv

Standard AHCI 1.0 Serial ATA controller

Jag har inte konfigurerat något speciellt annat, några tips på hur jag kan göra det bättre (och framförallt lära mig mer om hur det fungerar)?

Load är mellan 10-40% ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur ser det ut med CPU-användning när du spelar?

Vad gäller själva läsaren så tycker jag att det låter konstigt att den skulle orsaka problem (om den inte är trasig på något vis eller sitter ansluten till någon riktigt skum SATA-kontroller). Det krävs bara att den läser 2x (även för 3D, lite lägre annars) och det ska ju inte vara några svårigheter.

För sakens skull: Vad är det för SATA-kontroller och hur är den konfigurerad?

Tack för hjälpen behövde en lite kick i rätt riktning för att lösa problemet.

Det var mycket riktigt sata–kontrollern som spökade. Jag installerade Amds ahci kontroller som finns på installationsskivan. Synd bara att inte asus kunde göra installationsskivor där den faktiskt installerade det som behövdes, men man lär sig den hårda vägen