Passar SSD-disk i äldre dator?

Permalänk
Medlem

Passar SSD-disk i äldre dator?

Hej,

Datorn är slö, slö och slö, uppstart tar lång tid, att öppna Internet Explorer tar lång tid, Photoshop är öppnat medans jag hämtar kaffe, ungefär.
Jag funderar på om en SSD-disk är boten på mitt problem.

Jag har ett moderkort i datorn som heter Gigabyte MA 770 UD3 REV 2.0, men vet inte om en ny SSD-disk med SATA III passar i den och om jag kan använda full hastighet på disken då?

Kan någon förklara om exempelvis denna disk passar, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/hrddisk/ssd-/int...
Enligt Gigabytes hemsida klarar moderkortet 6GB/s på SATA-anslutningen.

Är helt ute när det gäller SSD.

Permalänk
Medlem

Hej

Enl tillverkarens hemsida
6 x SATA 3Gb/s connectors supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

Dvs SATA2. Det är dock inga problem att köra disken på det, du kommer att få ut en bra hastighet ändå och du kommer uppleva datorn som myyyyycket snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Hej

Enl tillverkarens hemsida
6 x SATA 3Gb/s connectors supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

Dvs SATA2. Det är dock inga problem att köra disken på det, du kommer att få ut en bra hastighet ändå och du kommer uppleva datorn som myyyyycket snabbare

Hej,

OK! Bara det inte är oanvänd prestanda jag har på den disken sen då? Tror mina internminnen är i det slöaste laget också men inget jag kan göra något åt nu. Får börja med disken då.

Permalänk
Medlem

Alltså. Njae. Du kan ju köpa en SATA2-disk också. Men för det priset hade jag slagit till direkt.
Riktigt billigt.

Permalänk
Medlem

SSD

I min gamla dator sitter numera en SSD. Moderkortet stöder bara sata 2 men vilken skillnad mot en vanlig HDD. Mozilla som man fick vänta på startar direkt och Adobe Photoshop startar på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ukelele:

I min gamla dator sitter numera en SSD. Moderkortet stöder bara sata 2 men vilken skillnad mot en vanlig HDD. Mozilla som man fick vänta på startar direkt och Adobe Photoshop startar på några sekunder.

Är väl bra då, så kan en byta till ett bättre moderkort processor och minnen senare!

Permalänk
Medlem

Aboslut. Kör på bara

Permalänk

Moderkortet stöder 16Gb minne. Köp så mycket minne du hittar och en SSD sen installerar du äkta Windows 7 64-bit på det så har du en bra dator... Photoshop tuggar nämligen minne och för lite minne i kombination med ssd blir inte ändå optimalt... minst 8gb ska du ha.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

När ämnet är uppe.
Med en SATA till PATA adapter och en SSD som inte endast stödjer AHCI (vilket jag tror är sällsynt/inte existerar) så borde väl en SSD gå att använda i datorer från före millennieskiftet? Åtminstone om det är av tillräckligt liten typ (var det inte någon problemgräns vid 32 GB ett tag?).

Edit: Får väl besvara mig själv lite här. På youtube hittade jag denna otroligt jobbiga person, orkar inte höra allt vad han snackar om. Men det är ett gatewaymoderkort, det är en pentium av något slag, i slot-konfiguration så endera Pentium 2 eller tidigare Pentium 3 som kör windows 98 på SSD.
https://www.youtube.com/watch?v=jdyLMaJtFt0&feature=player_de...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

och en SSD som inte endast stödjer AHCI

Finns inga SSD över huvudtaget så vitt jag vet som kräver att man använder AHCI, dock funkar alla bättre med det, men detsamma gäller även för nyare HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

gissar på att du har TONVIS med saker på din hårdisk va? prova o formatera om den, dvs börja från början o lägg bara in sånt som du verkligen använder..allt annat kan du ju spara undan på en annan hårdisk osv innan du formaterar..sen kommer din dator må mycket bättre o bli snabb igen, åtminstonde snabbare än nu

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Nje, på systemdisken är det bara program + spel. Har kört lite systemrensingar etc, men inget som gjorde någon prestandaskjuts.