ASUS Eee Box EB1033 - Perfekt HTPC?

Permalänk
Medlem

ASUS Eee Box EB1033 - Perfekt HTPC?

Hårdvara
Intel Atom D2550 Dual-Core Processor
NVIDIA GeForce GT610M 512MB
4GB RAM
320GB SATA2
802.11 b/g/n

Portar
1 x 4 -in-1 Card Reader
1 x Microphone
4 x USB 2.0
1 x S/PDIF out(Audio jack)
2 x USB 3.0
1 x HDMI-Out
1 x VGA(D-Sub)-Out
1 x RJ45 LAN
http://www.asus.com/Eee/EeeBox_PC/EeeBox_PC_EB1033/#specifica...

Har bara hittat den hos en svensk distributör än så länge. Priset verkar landa under 3000:- för en modell utan OS (perfekt för OpenElec).

Bara jag som fick ett köpsug?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Själv har jag en ASUS EEEBOX 1012, lite äldre variant med en dual core cpu på 1.6Ghz. Den funkar klockrent med 1080p i XBMC streamat från en NAS.

Det jag har problem med är streaming via nätet från Viaplay tex, laggar och kan inte köra på max kvalitet. Tycker även Youtube laggar en del vid högre upplösningar och lite allmänt så där.

Det är ingen snabb dator, det skall du inte räkna med. Nu är det ju iofs 2Gb mer minne i den och snabbare processor än min, men jag vet inte riktigt hur mycket det gör. Om jag orkar så skall jag peta in en SSD i min och installera om win7 nu innan jul för att se om det kan göra något, men jag är tveksam om jag hinner det.

Så ja, jag vet inte om jag kan rekommendera den. Jag funderar att köpa en ny, just på grund av att den känns lite slö. Blir i så fall en egen byggd med en i3 3225 cpu.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Har en gammal Athlon 64 X2 3800+, nvidia GT210 och 2GB Ram.
Den fixar 1080p, DTS-HD Master etc. Men den går rätt varm och låter en del.

Jag kör allt genom XBMC vilket innebär att graffekortet kodar av filmen så rent prestandamässigt kommer den att räcka utan problem. Skulle formodligen rycka ut disken och boota från ett SD-kort bara för att få ner ljudnivån och värmen ännu mer. Kör SQL-biblioteket till XBMC på en separat server ändå.

Men har man tänkt sig att installera Windows och surfa runt på nätet så kanske det blir lite klent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Själv har jag en ASUS EEEBOX 1012, lite äldre variant med en dual core cpu på 1.6Ghz. Den funkar klockrent med 1080p i XBMC streamat från en NAS.

Det jag har problem med är streaming via nätet från Viaplay tex, laggar och kan inte köra på max kvalitet. Tycker även Youtube laggar en del vid högre upplösningar och lite allmänt så där.

Det är ingen snabb dator, det skall du inte räkna med. Nu är det ju iofs 2Gb mer minne i den och snabbare processor än min, men jag vet inte riktigt hur mycket det gör. Om jag orkar så skall jag peta in en SSD i min och installera om win7 nu innan jul för att se om det kan göra något, men jag är tveksam om jag hinner det.

Så ja, jag vet inte om jag kan rekommendera den. Jag funderar att köpa en ny, just på grund av att den känns lite slö. Blir i så fall en egen byggd med en i3 3225 cpu.

Jag har också en EB1012P, varit nöjd med den men blev lite trött på prestandan när jag försökte köra Splashtop och streama till min platta, det gick inget vidare.

Överklockade ION grafiken och det hjälpte en del men uppenbarligen är flaskhalsen Atom processorn, slängde iväg lite gnäll till asus om varför det inte finns övercklockningsmöjligheter i bios, andra har ju fått upp denna atom processor till 2ghz men ingen har lyckats med eeeboxen tydligen.