Tips på Htpc, Fujitsu Esprimo Q510. Rea på Cdon just nu

Permalänk
Medlem

Tips på Htpc, Fujitsu Esprimo Q510. Rea på Cdon just nu

Har länge letat efter en htpc för att ersätta min krånglande Boxee Box. Har kikat på både Eeebox-lösningar, bygga eget och Ion.
Hade mer eller mindre bestämt mig för att bygga något eget men av en slump ramlade jag över Fujitsu Q510 på cdon och den vill jag verkligen rekommendera.

För 3490kr får man:

Hårddisk: HDD SATA II, 7200 rpm, 320 GB, 2.5-inch
Optisk lagring: Blu-Ray Player
Grafikkort: Intel® HD Graphics 2000
Processor: Intel® Core™ i3-2120T, 3 MB, 2.60 GHz
Internminne: 4GB
Nätverk: 10/100/1000
Anslutningar: Line-in,7 x USB,2.0,VGA,RJ-45,DVI,HDMI
Operativsystem: Win7 Home Premium
Minneskortläsare: Ja

Det följer dessutom med en fjärrkontroll som må vara något enkel, men fungerar perfekt med xbmc.

Den har tillräcklig prestanda för alla mina mediefiler (mestadels .mkv 1080pfilmer). HSBS och SBS 3d fungerar också bra, har dock inte testat något 3d-bluray ännu.

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_i3_4g...

Permalänk
Medlem

Prisvärt!

Är den tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Prisvärt!

Är den tyst?

Ja, det är väl den stora frågan. Prestandan borde ju räcka gott i sammanhanget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den är väldigt tyst skulle jag säga, sitter ungefär 2.5m från den och jag kan inte höra den alls. Boxee Boxen lät något högre.

Nu har jag ju inte belastat den med spel och annat, utan bara filmer och tv-serier men där går fläkten på lågvarv.

Permalänk
Medlem

Kan man byta ut hårddisken i den mot en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedem:

Det får man väl anta, hur byter man annars ut en trasig disk

Permalänk
Skrivet av swedem:

Jag har inte bytt på min, men det är enkelt att öppna upp och ta bort hårddisken.

Det enda man gör är att ta bort bottenplattan genom att dra den bakåt och sedan skruvar man bort en liten metallplatta som sitter med en skruv.
Sen är det bara att dra ut disken och sätta in en ny

Visa signatur

| Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Låter ju kanon. Sitter just nu med en acer aspire revo med ion och netflix laggar som sjutton på den. Ska ta o kika på denna.

Det verkar som att det bara är vanlig ljud ut, ingen spdif. Får man ut surrond-ljud?

Permalänk
Medlem

Har den Wi-Fi? Det vill man ju han om den står i sovrummet Har den det så beställer jag en direkt!

Permalänk
Medlem

Har själv gått i tankarna för ett i3 bygge med budget upp till 3000:- och detta ser ju ganska bra ut. Har dock inte behov av blueray och var mer sugen på SSD. Dessutom undrar jag som ovanstående hur det är med wifi? Täcker ej swec-rabatten datorer på cdon?

Ungefär hur mycket kan jag komma undan med genom att bygga en liknande själv? (Utan optisk läsare & OS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Har den Wi-Fi? Det vill man ju han om den står i sovrummet Har den det så beställer jag en direkt!

Enligt Fujitsu, optional: http://www.fujitsu.com/se/products/computing/pc/desktops/all-...
Enligt Prisjakt, Ja: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1499174
Enligt recension på CDON, Ja: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_i3_4g...

"David - 2012-12-02

Enormt värde för pengarna, onekligen. Denna dator är ett kap för 3490:-. Jag kör den som HTPC i vardagsrummet, och jag har nog faktiskt inget att klaga på. Som sagt ingår det en fjärr som fungerar klockrent, WiFi är inbyggt (jag kör dock trådat) och den har mer än tillräcklig prestanda för att klara av det mesta i filmväg. Den är också extremt tyst, vilket kan vara värt att påpeka.

Blu-ray rullar utan problem även det, men tänk på att du behöver köra en uppspelningsprogramvara för att det ska fungera ordentligt, exempelvis PowerDVD, WinDVD eller motsvarande.

Man kan behöva finjustera bildinställningarna en aning, jag upplevde bilden som lite för mörk med fabriksinställningarna, men i övrigt är det klockrent. Jag har installerat XBMC och några emulatorer samt Spotify och lite annat trevligt, denna lilla och smidiga dator har genast blivit den centrala enheten i vardagsrummet.
"

Permalänk
Medlem

Beställde en idag. Verkar riktigt bra specs för dom pengarna om man inte orkar mecka.

Permalänk

Undrar om man kan byta ut processorn mot ex en i5? Tänkte ha min som main_dator då jag inte spelar längre..
Enligt specarna finns dessa med i5 också nämligen. Frågan är hur lätt det går att byta själv och om det ens går utan att förstöra ngt. Vet inte hur kylning osv ser ut på dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Undrar om man kan byta ut processorn mot ex en i5? Tänkte ha min som main_dator då jag inte spelar längre..
Enligt specarna finns dessa med i5 också nämligen. Frågan är hur lätt det går att byta själv och om det ens går utan att förstöra ngt. Vet inte hur kylning osv ser ut på dessa...

Om du kollar specarna på Fujitsus sida som jag länkade till tidigare så ser du att den byggs med:
Intel® Core™ i5-3470T processor, 3 MB, 2.90 GHz, up to 3.6 GHz
också.

Gemensamt för alla proppar som listas är att de har ett max TDP på 35W så det är sannolikt kylningen som begränsar vad du kan stoppa i den.
i5-3470T är då det kralligaste du kan använda.

Permalänk

Tackar för svaret. Men frågan är då om det är lätt att plocka bort kylare osv och slänga dit ny propp?
På en vanlig stationär är det ju inga problem men har dessa någon speciallösning som gör det svårare?
Det var lite så jag tänkte.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är en Blu-ray brännare eller en läsare? Har sett att Q510 sålts med Blu-ray brännare.
Här fanns en unboxing/review samt bra bilder: http://www.elektroniktest.dk/computer-udstyr/stationaer/mikro...
Visserlien på i5:an men mycket är ju likt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Dunde:

Någon som vet om det är en Blu-ray brännare eller en läsare? Har sett att Q510 sålts med Blu-ray brännare.
Här fanns en unboxing/review samt bra bilder: http://www.elektroniktest.dk/computer-udstyr/stationaer/mikro...
Visserlien på i5:an men mycket är ju likt.

Det är Blu-ray brännare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Vet ni om det är stor skillnad på deras billiga eeebox och esprimon med pentiumprocessor? Valet stod mellan dessa och när jag kolla benchmark var det typ 350vs2300 poäng där esprimon var den bättre

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

Stod mellan denna och eeebox EB1503, men slog till på Esprimon idag. Esprimon har ju bättre propp, medans EB1503 har vassare grafikkort. Vilket spelar egentligen mest roll i HTPC-sammanhang? Vill lira film i 1080p och kanske spela enklare spel på Steam (tänk Bastion, Limbo, och så vidare).

Permalänk
Medlem

Någon som fått hem sin och kan säga vad som ingår? I unboxingen längre upp visar dom både fjärrkontroll och mus, är det samma i sverige?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

Priset är förövrigt höjt till 4000 nu.

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Någon som fått hem sin och kan säga vad som ingår? I unboxingen längre upp visar dom både fjärrkontroll och mus, är det samma i sverige?

Det ingår en fjärrkontroll och en trådad mus.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 64gb 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skepparkrantz:

Det ingår en fjärrkontroll och en trådad mus.

Bara med versionen med en i3:a.