Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Synology NAS syns inte i nätverket + Låg intärn hastighet.

Permalänk
Medlem

Synology NAS syns inte i nätverket + Låg intärn hastighet.

Min nya Synology 2411+ slutade synas i mitt nätverk igår. (Funkade bara första dagen, ingen DSM uppgradering gjort)

Men om jag skriver in IP't jag ser ifrån synologyns: control panel - system - network - default gateway (213.21.***.***)
Då kan jag accessa synologyn ifrån "Min dator" med att skriva "\\213.21.***.***" i adressfältet.
Men då får jag även en hastighet på upp till ca 300KiB/s MAX när ja för över filer, och omöjligt att kolla på HD filmer.

Och om jag med FTP överför 1-10 filer samtidigt så får varje "tråd" ca 150-300KiB vare sig jag kör över 1 eller 7 filer samtidigt etc..
Så då kan jag totalt få MAX 300x10 filer, enda gången jag kommer över MB/s hastighet om jag gör så.

Men min kompis har däremot hög hastighet till min synology (10-15MB/s) fast han sitter och kör samma FTP över internet.

Vänn till Synology = MB Hastighet
Min dator till htpc = MB Hastighet
Min dator till synology = KiB Hastighet
htpc till synology = KiB Hastighet

Förslag någon? Konstigt att den slutade synas "naturligt" i mitt nätverk dock.
Men när jag startar programmet "Synology assistent" på min dator, då ser den synologyn på nätverket i programmet o.O

Såhär ser programmet den:
Server Name - IP Adress - IP Status - Status - Mac adress - Version - Model - Serial no - WOL status
DiskStation - 213.21.***.*** - DHCP - Ready - 00:11:32:08:**:** - 4.1-2668 - DS2411+ - KDJDN***** - --

Jag är inte säker men jag tror det började med att första gången jag startade synologyn och jag såg den i nätverket
och tryckte på den, då fick jag lova skriva in användare och lösen. Sen ändrade jag användarnamnet i synologyn,
och då kunde jag inte accessa nätverksmappen något mer, då ändrade jag tillbaka namnet och då kom jag åt den igen.
Sen ändrade jag namnet igen och senare stängde jag av min dator och la mig och sov. Sen dess har jag inte sett den i nätverket något mer alls.
Kan ha något med det att göra? (Har provat ändrat tillbaka namnet men den syns inte ändå)
Kan man se saker i nätverket man inte har rätt lösen till på annat vis etc? ev ändra användare lösen (vart)
iof så ser jag inte nasen på min HTPC heller så, och den gjorde jag inget med förrens kollade idag om den var med på dens nätverk.

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

Du har inget lokalt LAN utan sitter direkt på Internet med publika adresser. Fixa en router.

Permalänk
Medlem

Fast det funkade perfekt första dagen, varför funkar det inte nu för med synologyn?
Och det har funkat perfekt med HTPC'n i nätverket i månader (Nu också).

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ametz:

Fast det funkade perfekt första dagen, varför funkar det inte nu för med synologyn?
Och det har funkat perfekt med HTPC'n i nätverket i månader (Nu också).

Troligtvis har de hamnat i olika IP-subnät.

Permalänk
Medlem

Och hur ändrar jag det? Hur kan jag kolla det till ex.

Updaterat:
Synologyn har det såhär:
get network configuration automatically (DHCP)

Min dator har:
Obtain an IP adress automatically

Är det här något jag kan använda för att ställa in något:
http://www.subnet-calculator.com/subnet.php
Och hur använder jag den isåfall.
Eller är det helt andra saker än det du talar om?

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ametz:

Och hur ändrar jag det? Hur kan jag kolla det till ex.

Updaterat:
Synologyn har det såhär:
get network configuration automatically (DHCP)

Min dator har:
Obtain an IP adress automatically

Är det här något jag kan använda för att ställa in något:
http://www.subnet-calculator.com/subnet.php
Och hur använder jag den isåfall.
Eller är det helt andra saker än det du talar om?

Eftersom du inte har ngn router så kan du inte ändra ngt - operatören styr.
Du kan kolla med ipconfig/all i Win - på din Nas finns aktuell IP på ngn status-sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag kör en ipconfig/all så ser jag bara:

---Raderad text---

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffa en router, enda vettiga av praktiska och säkerhetsmässiga skäl.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Epic failure

Permalänk
Medlem

Laddade ner något ifrån sordum.com "One click and remove all 6to4 Adapters "
Den raderade ca 150 st.

Och nu när jag kör ipconfig, då ser det normalt ut.
Subnetmask 255.255.255.192 etc..

Fast jag kommer ändå inte åt synologyn som vanligt, iof har något hänt med HTPC'n också.
För den kommer jag heller inte åt just nu.

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

Ametz!
Hur många personer måste berätta för dig att du behöver en router?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror bestämt att herrn behöver en router.

Permalänk
Medlem

Ok, min gammla DI-604 Router är nu inkopplad.
HTPC'n ser jag i nätverket och kommer åt den fint, men inte min synology. den syns inte alls.

Så vad är nästa steg då?

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ametz:

Ok, min gammla DI-604 Router är nu inkopplad.
HTPC'n ser jag i nätverket och kommer åt den fint, men inte min synology. den syns inte alls.

Så vad är nästa steg då?

Läsa på i manualen hur IP-adress och åtkomst ska konfigureras efter de nya förutsättningarna. Den måste sitta i samma subnät, annars ser du den inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så jag kan inte ha auto på i synologyn?
"Get network configuration automatically (DHCP)"

Måste det vara manuellt inlagt med IP, Subnät, DNS osv?

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få höra något mysko.

Jag tog bort D-linken *Routern* (Drog ur den ur väggen och pluggade in vanliga kabeln ifrån switchen i väggen igen) utan att slå av något först.
Allt stod alltså på

Då ploppade DISKSTATION (Synologyn) upp i nätverket igen på vanliga datorn.
(Men då jag pluggade ur routern och satt i vanliga kabeln så blev det ju något fel med internet (Det slogs aldrig på utan det stod att det var något DNS fel))

Men jag passade på att föra över en 200 gig iaf till synologyn med en snitthastighet utav 70-80MB/s

Men HTPC'n hittade aldrig på synologyn, den passade jag på att starta om några ggr, men nä inget, inte ens den vanliga datorn hittade den på i nätverket.
Men den vanliga datorn hittade på HTPC'n o.O

Vad är detta för mysko som händer egentligen?

Iaf så startade jag precis nyss om vanliga datorn, så vips har jag internet igen, men ingen synology (Som bortblåst igen)

Uppdatering:
Jag provade nu att trycka i en till nätverkskabel (Fast direkt, inte via switchen) i den andra utgången på synologyn och den andra utgången i vanliga datorn. Då ploppade DISKSTATION upp igen under nätverk.
Så nu har jag alltså två vägar till synologyn, en direkt ifrån datorn och via switchen. Och nu har jag både internet OCH synologyn i mitt nätverk

Programmet Synology Assistent hittar båda vägarna till synologyn ifrån datorn iaf. även om min dator själv bara ser den direkta anslutningen.
Vad beror detta på egentligen?

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha jättestor koll på nätverk, så enklast är absolut att:

1. Koppla in en router
2. Se till så att alla enheter är kopplade till den
3. Se till så att automatisk ip (dhcp) är satt på alla enheter

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD