Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Vad är det som gör att ni lockas till att betala 699 för ett stycke tyg?

Den är ju lite rolig. Nu tror jag inte att jag kommer ladda min trådlöst så jag lär inte köpa en men den är ju rolig om man vill ladda trådlöst. Okej att det skulle vara konstigt om den faktiskt kostade mycket pengar men 700 spänn är ju inget att bry sig om ifall prylen verkar rolig.

Skrivet av nVIDIA:

Är fortfarande efter 2 veckors tid ovänn med batteriets kapacitet. Under natten har den dragit runt/oftast runt 5% kan vara något högre ibland? Vad är det som får telefonen dra så mycket under standby? Lite fort räknat så drar telefonen drygt runt 10% under standby under 24h period vilket lätt räknat innebär att min totala standby är drygt 10 dagar/240h? Är det normalt? Jag har precis allt avstängt kan påminnas.

edit: kan sägas att man med lätthet under lite surfande o pillande kan se att batteriet sänkts med ett par 3-4%. Känns med likhet att batterikapaciteten är som än bärbar dator

Skulle säga att 10% under 24h standbykan vara rimligt ja. När du säger allt avstängt är det flygplansläge då?

Permalänk
Avstängd

Inget nytt i Navifirm idag. Synd.

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Är fortfarande efter 2 veckors tid ovänn med batteriets kapacitet. Under natten har den dragit runt/oftast runt 5% kan vara något högre ibland? Vad är det som får telefonen dra så mycket under standby? Lite fort räknat så drar telefonen drygt runt 10% under standby under 24h period vilket lätt räknat innebär att min totala standby är drygt 10 dagar/240h? Är det normalt? Jag har precis allt avstängt kan påminnas.

edit: kan sägas att man med lätthet under lite surfande o pillande kan se att batteriet sänkts med ett par 3-4%. Känns med likhet att batterikapaciteten är som än bärbar dator

Har också märkt att batteriet dragit 5-7 % under en standby-tid på ca 7-8 timmar. Allt är avstängt förutom mail som synkas 1 gång i halvtimmen.

Är ändå ganska nöjd med batteritiden. Den behöver egentligen bara räcka så länge man är på skolan/arbete och vid resa dit och tillbaks, och för de flesta är väl det max 10-12 timmar? Sen laddar man den när man kommer hem alternativt i bilen på väg hem.

Fast det är klart att man kunde önska något bättre standby-tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att 10% under 24h standbykan vara rimligt ja. När du säger allt avstängt är det flygplansläge då?

inte flygplansläge allt annat är off

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Har också märkt att batteriet dragit 5-7 % under en standby-tid på ca 7-8 timmar. Allt är avstängt förutom mail som synkas 1 gång i halvtimmen.

Är ändå ganska nöjd med batteritiden. Den behöver egentligen bara räcka så länge man är på skolan/arbete och vid resa dit och tillbaks, och för de flesta är väl det max 10-12 timmar? Sen laddar man den när man kommer hem alternativt i bilen på väg hem.

Fast det är klart att man kunde önska något bättre standby-tid.

precis så upplever jag med min tele.. O då har jag också allt på off utan synket för mail o väderappen.

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

inte flygplansläge allt annat är off

Så den har kontakt med datanät osv? Kör du 4G? Kör du 4G skulle jag säga det är väldigt bra, kör du 3G som max skulle jag säga att det är rätt normalt.

Permalänk
Medlem

Laddade telefonen igår. Gjorde inget märkvärdigt igår,batterier runt 87% innan jag la mig, när jag vakna hade jag drygt 82%, nu har jag slö surfat på diverse sidor runt timmen på 3g, och har drygt 50% kvar.. Något känns ju inte helt rätt till, eller ska det behöva vara så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så den har kontakt med datanät osv? Kör du 4G? Kör du 4G skulle jag säga det är väldigt bra, kör du 3G som max skulle jag säga att det är rätt normalt.

oftast slår jag om till 2g, när jag surfar slår jag om till 3g som är max för min del, har inte tillgång till 4g
har tydligen 2h kvar på batteritiden och 50% kvar, det ända jag gör är att jag skriver på sweclockers nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Laddade telefonen igår. Gjorde inget märkvärdigt igår,batterier runt 87% innan jag la mig, när jag vakna hade jag drygt 82%, nu har jag slö surfat på diverse sidor runt timmen på 3g, och har drygt 50% kvar.. Något känns ju inte helt rätt till, eller ska det behöva vara så?

Jag har märkt att batteriindikatorn är helt åt skogen. Den kan fastna på säg 56% i 12 timmar om jag drar väldigt lite (dvs mest idle), om jag sen börjar dra mer från att t.ex. surfa en längre stund så vaknar den till och har en gång hoppat ned till 5% från 50% på 10 min (då efter över 2 dygn av relativt mycket användande så den var garanterat fast vid 50% för länge). Jag kör alltid 4G by the way och aldrig WiFi. Värt att notera är också att ibland när jag sett ett hopp ned så kan den fastna på säg 31% länge innan den börjar ticka ned normalt. Jag skulle alltså påstå att batteriprocenten i WP8 är ungefär lika bra som tidsestimatet vid filflyttning är i Windows, dvs värdelöst (vem har inte stirrat på "1 sekund kvar" i 5 minuter?).

Skrivet av nVIDIA:

oftast slår jag om till 2g, när jag surfar slår jag om till 3g som är max för min del, har inte tillgång till 4g
har tydligen 2h kvar på batteritiden och 50% kvar, det ända jag gör är att jag skriver på sweclockers nu

Låter som du har något som drar för mycket ström i bakgrunden. Blir din telefon varm på ovansidan? Vad jag hört har vissa väderappar varit buggade och dragit för mycket av batteriet.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Nokia släppt uppdateringar för 9 st appar idag

bland annat "åtkomstpunkt" och "nätverk +"

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Vart ser du det? Hittar inget.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter som du har något som drar för mycket ström i bakgrunden. Blir din telefon varm på ovansidan? Vad jag hört har vissa väderappar varit buggade och dragit för mycket av batteriet.

blir inte ovanligt varm, har inga program som drar ström i bakgrunden, ända är väder appen, min drar ovanligt mycket vid surf o när tele används , och även under standby, som jag skrivit innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även jag har märkt att den knirkar lite när jag trycker på baksidan av telefonen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har från 11:00 drygt 82% kvar av batteriet, nu KL 12:30 har jag drygt 37% återståendes, enbart surfat lite lätt på swec o lyssnar på musik o uppdaterat Nokia musik, känns inte allt för bra .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter vid min vanliga dator nu, vad skönt kan tilläggas att slippa titta på hur mycket batterier man har återstående, synd att Nokia inte säljer en UPS (uninterruptible power supply), jag hade varit den första som köpt, huh...
Läste något riktigt intressant o roligt eller väldigt tråkiga nyheter beroende hur man ser på saken, säker varit upp tidigare http://www.idg.se/2.1085/1.482797/4g-far-vanta-i-elgigantens-...

Edit1: Jag är fortfarande inte övertygad om jag valt "rätt" mobil, så fort man rör telefonen försvinner 3-5 % av batteriet direkt, bilderna blir suddiga, telefonen kan inte skicka större filer än 4gb, man kan helt enkelt rabbla upp hur mycket som helst, och nu inte helt oväntat i efterhand så stödjer inte telefonen 4G för att den är köpt hos Elgiganten, egentligen är detta GRUND BASIC saker att ta för givet och självklarheter "standarder",för att kalla det för en användarvänlig mobiltelefon överhuvudtaget, min Nokia 700 fixade detta galant, hur mycket tålamod ska man ha? ska man ta chansen att lämna tillbaka luren?

Edit2: När det gäller filmandet från L920, har skrivit tidigare så är det något wierd/lustigt med bitraten,, vad jag läst av på real time så värkar bitraten från tex 1080p video alldeles för låg, det rapporteras i filen runt 21mbps, i själva verket är real time raten runt 3mbps.. Det värkar även som att filerna blir i "äkta" storlek trots väldig låg real time bitrate, hur det går ihop är för mig än gåta. För att förtydliga så ni inte tror jag bara pratar svammel så har jag gjort samma test med en Nokia 700 i 720p mp4, där står det klart o tydligt i filen runt 12mbps, i live streamen får jag ut runt 12mbps/12000kbps, vilket stämmer bra, för att kolla live stream använder jag mig utav KMPlayer/ffdshow... har ännu inte fått något vettigt svar eller kommit på vad det kan vara, kan mycket väl vara så att jag har helt FEL angående det hela....

Edit3: Ska tillägga att jag även kollat upp andra videoklipp 1080p mp4 som är tagna med L920, liknande låga bitrate nivå..

Edit4: Ser/såg nu i efterhand att current frame skiftar olika beroende från vilken telefon videon är tagen ifrån, på Nokia 720 så värkar det som att det som att "current frame" skiftar bra mycket fortare, medan "current frame" är mycket långsammare på L920 ins videos.. Är ingen expert inom ämnet, men kan tänka mig att olika kameror gör jobbet olika och att bitraten i slutändan blir som det är tänkt.... Någon insatt i ämnet?

Edit5: Desto mer jag har jämfört olika material främst Nokia 720 vs L920 video inspelat material, desto mer invecklat o svårt värkar det tyvärr bli att förstå sig på det här. Current frame är det samma som FPS, hur många (bilder per sekund). Nokia 720s video klipp så står det klart o tydligt ("current frame" 30 FPS) PRECIS som det skal vara med andra ord, däremot visar L920ins "current frame" 5 FPS, OMG haha ska man skratta eller gråta? vad är det frågan om egentligen? .. Måste klart erkänna att jag aldrig någonsin sätt 5fps på något video material EVER, då inkluderat allt ifrån himmel o jord, 720/1080p videos MKV /AVI/Mp4 u name it,är det kanske ännu än STOR bugg som jag värkar ensam o hittat? Eller så är det väl så enkelt att MS o Nokia har ett nytt sätt att mäta FPS "current frame"

Det som har avgjort att jag behåller mobilen är att den inte FRYSER/ hänger sig/startar om sig , den är relativt snabb o rapp, och NY tänkande egenskaper som tex ljusa bilder under mörkare förhållanden. Märker jag däremot att mobilen börjar fallerar på något av mina högsta krav så går den fort och snabbt bort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vart ser du det? Hittar inget.

I store under uppdateringar!

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Ser inget sådant på min. Däremot fick jag 9 uppdateringar förra veckan och innan dess 5. Fick du också de med eller är dessa dina första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

Ser inget sådant på min. Däremot fick jag 9 uppdateringar förra veckan och innan dess 5. Fick du också de med eller är dessa dina första?

Jag har haft min sen i torsdags och det var först idag som det dök upp uppdateringar för nokia appsen, för mig iaf. De andra apparna har jag uppdaterat tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

- Say what??!!! Nokia Lumia 920 för 329 pund?? Kolla länken ; http://www.wpcentral.com/lumia-920-available-ee-stores-329-fr... . Vad i h-e??!!

Visa signatur

Intel i5 2500K,MSI P67A-C45 REV B3, Noctua NH-U9B SE2, Kingston DDR3 32GB 1600Mhz HyperX, Corsair TX 650W, EVGA GTX 1070 8GB SC, Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 1TB Western Digital Caviar Black 64MB,
2x500GB Western Digital Caviar SE, Zalman ZM-MFC1 Plus Fläktkontroll, Fractal Define XL, Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kings:

- Say what??!!! Nokia Lumia 920 för 329 pund?? Kolla länken ; http://www.wpcentral.com/lumia-920-available-ee-stores-329-fr... . Vad i h-e??!!

Går den att låsa upp då? den är är ju låst till den där operatören.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Går den att låsa upp då? den är är ju låst till den där operatören.

Oavsett om den går/gått att låsa upp så är det priset för ett "pay as you go" med 920'an ruskigt bra.....om man bor i UK. Kan inte få en liknande mobil här för samma pris även om den är operatörslåst.

Visa signatur

Intel i5 2500K,MSI P67A-C45 REV B3, Noctua NH-U9B SE2, Kingston DDR3 32GB 1600Mhz HyperX, Corsair TX 650W, EVGA GTX 1070 8GB SC, Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 1TB Western Digital Caviar Black 64MB,
2x500GB Western Digital Caviar SE, Zalman ZM-MFC1 Plus Fläktkontroll, Fractal Define XL, Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kings:

Oavsett om den går/gått att låsa upp så är det priset för ett "pay as you go" med 920'an ruskigt bra.....om man bor i UK. Kan inte få en liknande mobil här för samma pris även om den är operatörslåst.

Mycket bra pris för dem, men för mig är det inte ett bra pris om den inte går att använda här.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Hittade precis ett video klipp på youtube filmat på ett tåg och en 920... http://www.youtube.com/watch?v=sZSHxS68zBA
Kan inte påstå att att det flyter för 5öre o så värkar fokusen vara helt ostabil den också...
Träden ser ut o flaxa o hacka ordentligt,finns inget flyt på videon överhuvudtaget,kan inte vara mer än 5 fps

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte idag en sån här: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/164404-nokia_dt-...

Tycker det är riktigt awesome när man har den ståendes bredvid mig här på skrivbordet.
Ringer det eller kommer sms så tar man bara den utan att bry sig om kablar och shit.
Stilrent blir det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Hittade precis ett video klipp på youtube filmat på ett tåg och en 920... http://www.youtube.com/watch?v=sZSHxS68zBA
Kan inte påstå att att det flyter för 5öre o så värkar fokusen vara helt ostabil den också...
Träden ser ut o flaxa o hacka ordentligt,finns inget flyt på videon överhuvudtaget,kan inte vara mer än 5 fps

Vad snackar du för goja? Den hackar inte alls, ser inga problem med FPSen. Att den ändrar fokus hela tiden i början håller jag med om, men så går det när man filmar landskap och någon flyttar sig fram och tillbaka framför kameran.

Permalänk
Skrivet av Sonoka:

Inga fel hittade än så länge på själva telefonen, men nu på morgonen, även fast man var ganska trött... så lyckades man se ett liiiiiiiiiitet j*vla dammkorn på skärmen, trodde först det var en död pixel, vilket hade varit värre antar jag... Men Gud så irriterad jag blir på det när jag vet att det är där... Är det värt det att plocka isär telefonen för o pilla bort det lilla smutsen mellan display och touch eller ska jag bara vänja mig?

Det är skitsvårt att få helt dammfritt mellan digitizern och skärmen. Det blir alltid statisk elektricitet som drar till sig damm. Antingen lämnar du in den eller så står du ut med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad snackar du för goja? Den hackar inte alls, ser inga problem med FPSen. Att den ändrar fokus hela tiden i början håller jag med om, men så går det när man filmar landskap och någon flyttar sig fram och tillbaka framför kameran.

gissar att nvidea behöver uppdatera sin dator, eller så sitter han med en Android... ��

På tal om batteritid så stängde jag av hög känslighet på skärmen. Batteriet räcker nästan dubbelt så länge nu. Inget jag behöver annat än när jag ska ut och åka skidor eller snöbräda.

Och jag måste säga att webbläsaren IE10 är en extremt trevlig webbläsare. Slår Apples och Android standardwebläsare på fingrarna. Och detta kommer ifrån en som hatat IE sedan Windows 95kom ut.

Flytet i telefonmenyer är underbart, tangentbordet blev min sambo grymt avundsjuk på och hon har iphone 4s.

Standard sms/medelandeappen är störtskön

Jag är efter 4 veckor fortfarande riktigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Instämmer med dig. Filmen flyter på perfekt och det där med autofokus är ju lite svårt med landskap och folk som rör sig nära. Linsen vet ju inte riktigt på den skall fokusera på. Men Sen så tänkte inte jag filma en långfilm när jag får hem min lumia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Förstår inte riktigt varför du måste "hitta klipp" på youtube om du har en egen 920, är väl bara att filma själv och se om det blir bra eller inte.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ni som haft otur och fått telefoner med svajande batteritid kanske inte behöver skicka den till Ungern trots allt
http://www.wpcentral.com/forums-lumia-920-rebooting-portico-u...