Hur snabbt trådat samt trådlöst har ni lokalt mellan datorerna hemma?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt trådat samt trådlöst har ni lokalt mellan datorerna hemma?

Hej,

Hej.
Skulle vara intressant att få höra vad ni får för hastigheter hemma mellan datorerna både trådat och trådlöst.

Själv har jag gjort en mätning.

Använde mig att ett program LAN Speedtest som verkar bra.

Router asus rt-n66u.
Stationär dator - Trådad till router
Bärbar dator, I5 Trådlös med Asus usb-n66 usb sticka.

Fick följande resultat, om detta är bra eller ej har jag inte så mycket synpunkter på, trodde faktiskt det skulle vara högre. bör det inte vara det?

Ifrån den stationära fick jag detta resultat när skickade paketen till den bärbara datorn.
Skickade 5MB paket
Läsning 89.6460240 Mbit
Skrivning 98.3417920 Mbit

Kommer uppdatera med trådat samt ifrån bärbara datorn.

Ifrån den Bärbara till stationära
Paket - 5MB
Läsning 115.7214240 Mbit
Skrivning 99.9342400 Mbit

Permalänk
Medlem

Mellan trådat: ca 750mbit (SSD till SSD)

Trådlöst: ca 3MB/S (datot till iphone me G )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det där för program? Sökte runt och hittade ett http://www.totusoft.com/lanspeed.html men det mäter ju i så fall filöverföringar som helhet och inte enbart lanet, man blir alltså beroende på lagringssystemet också om man inte köper den kommersiella versionen, det gör väl iofs inget bara man är medveten om att det inte är ett rent nätverkstest på samma sätt som tex iperf, jag har för mig att jag testat med det progget tidigare nångång men att det blev grovt missvisande eftersom det tex blir väldigt låga siffror på laptops som inte har ssd eftersom diskarna påverkar så mycket med gratisversionen.
Nåväl, håll bara isär filöverföringshastighet och lanhastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Programmet är mycket riktigt ifrån, http://www.totusoft.com/ använder mig av registrerade versionen.

LAN Speed Test basically builds a file, transfers it both ways, keeps track of the time it takes, and does the calculations for you. Here is a little more detail...

1. Build the test packet file (the size you choose) in memory and on the fly (in 1 MB chunks).
2. Start the Write Timer
3. Write the file to the location you choose (this can be another drive, network url, or the IP address of the LST Server)
4. Stop the Write Timer and do necessary write calculations
5. Continue the writing process the number of times entered in 'Number of Test Packets'
6. Clears Out the Windows File Cache (so that reading will be accurate without having to re-start the computer)
7. Start the Read Timer
8. Reads back (to memory) the file that had been transferred
9. Stop the Read Timer and do necessary read calculations
10. Continue the reading process the number of times entered in the 'Number of Test Packets'
11. Fill in all result fields
12. Delete the file from the network folder if not using LST Server

Permalänk
Medlem

Var tvungen att testa Iperf också.

Det skiljer sig ganska mycket, väldigt smidigt program Iperf måste jag säga.

Ladda hem programmet ifrån min Box.net
https://www.box.com/shared/static/v37euixqt6u01lm220wo.exe

Spara filen under c:\användare\Ditt användarnamn "På bägge datorerna"
Windows Xp tryck på "Start" knappen och välj kör och skriv in cmd och tryck enter.
Windows 7, tryck på start knappen och skriv cmd i fältet och tryck enter.
Nu bör kommandotolken dyka upp, och det lär stå något liknande c:\Users\ditt användarnamn.

Gör detta på bägge datorerna, välj sedan vilken av datorerna som skall vara server.
Öppna port 5001 i router som används som standard, eller välj en port som du kanske redan öppnat, se nedan.

Server:
Skriv iperf -s tryck sedan enter "Port 5001"
Om du har en annan port som du redan vet är öppen kan du skriva
iperf -s -p 666 <-- då öppnas server på port 666

Client:
Skriv iperf -c "ip.nr" till servern.
tex. iperf -c 192.168.1.10

Permalänk
Rekordmedlem

Jo iperf är bra, det går dessutom att ställa in så det ger olika typer av trafik och antal anslutningar och det kan vara användbart beroende på vad man ska kolla.
Det går även att köra det på linux så har man tex en linuxserver så går det bra att mäta med också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo iperf är bra, det går dessutom att ställa in så det ger olika typer av trafik och antal anslutningar och det kan vara användbart beroende på vad man ska kolla.
Det går även att köra det på linux så har man tex en linuxserver så går det bra att mäta med också.

Det är väldigt intressant ju nu det tillkommer fler och fler tjänster samt enheter i huset...

Hoppas folk hakar på och skriver ut sitt resultat.. Nästa jag ska göra nu är Trådat - Trådat