Muskampen 2025: Segraren korad!

Ranka olika grafikkortstillverkare/modellserier?

Permalänk
Medlem

Ranka olika grafikkortstillverkare/modellserier?

Hej!

Sitter och tittar på 5070 Ti inför kommande köp och jag undrar om det finns en grov indelning i vilka tillverkare/serier man ska hålla lite mer utkik efter och vilka man kanske ska hoppa över?

Prio för mig: stabilitet, ljudnivå fläktar, coil whine, pris
Inte prio: RGB, överklockning

Det jag snappat upp hittills är att jag ska undvika SFF-modeller (eftersom jag bygger i stort chassi) och att MSIs Ventus-modeller verkar vara lite högljudda.

Så, vilka är de bästa tillverkarna enligt era erfarenheter?

Permalänk

har kört diverse tillvarkare genom åren och skulle säga att genrellt så är modeller med ungefär samma pris generellt relativt likvärdiga om man håller sig ett snäpp upp från de absolut mest basic modellerna.

högljudda fläktar är lite av en hit or miss då luftcirkulationen runt värmevisp modellerna kan ha ganska stor inverkan och låta extremt och varva upp högt i ett chassi medan ett annat chassi med bättre cirkulation just runt gpu kan få samma kort att hålla fläktarna betydligt lugnare och mindre högljudda så personliga åseikter om X modellers fläktar ska tas med en lastbil salt.

det som dock kan göra skillnad prismässigt är att skippa ev "OC" modeller då de sällan är bättre än att bara plocka upp den billigare icke OC modellen och själv lägga på de där 100-200MHZ kärna/minne som OC modellen ofta ger om man ser det nödvändigt då det ger en så obefintligt lite skillnad i allt utom syntetiska tester att det oftast inte är värt det.

personligen har jag kört

Gigabyte
MSI
ASUS

senaste ~15åren eller så i blandad kompott och aldrig varit för att något är mer högljutt eller sämre kvalitet än någon annan och alla har låtit som hårtorkar när de når runt ~80-90°c och fläkten öst på max på fläktarna.
kan dock inte jämföra prestandan då det handlat om olika generationer kort så prestandan har givetvis varit bättre på de nyare.

ska man ha en mer rättvis jämförelse måste man kunna sätta upp dem och jämföra dem mot varandra vilket inte vanliga dödliga generellt gör utan det får man gå till sidor/youtubekanaler som sysslar med faktiska jämförelser och jämför mellan olika tillverkares modeller i samma generation kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har läst denna så kanske det är ett första steg; https://www.sweclockers.com/artikel/41084-navigera-ratt-i-gra...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Asus 5070 Ti Prime OC uppfyller alla dina önskemål och fick bra kritik av Swec: https://www.sweclockers.com/test/40713-asus-geforce-rtx-5070-...

En av de billigare modellerna som finns att köpa idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har kört diverse tillvarkare genom åren och skulle säga att genrellt så är modeller med ungefär samma pris generellt relativt likvärdiga om man håller sig ett snäpp upp från de absolut mest basic modellerna.

högljudda fläktar är lite av en hit or miss då luftcirkulationen runt värmevisp modellerna kan ha ganska stor inverkan och låta extremt och varva upp högt i ett chassi medan ett annat chassi med bättre cirkulation just runt gpu kan få samma kort att hålla fläktarna betydligt lugnare och mindre högljudda så personliga åseikter om X modellers fläktar ska tas med en lastbil salt.

det som dock kan göra skillnad prismässigt är att skippa ev "OC" modeller då de sällan är bättre än att bara plocka upp den billigare icke OC modellen och själv lägga på de där 100-200MHZ kärna/minne som OC modellen ofta ger om man ser det nödvändigt då det ger en så obefintligt lite skillnad i allt utom syntetiska tester att det oftast inte är värt det.

personligen har jag kört

Gigabyte
MSI
ASUS

senaste ~15åren eller så i blandad kompott och aldrig varit för att något är mer högljutt eller sämre kvalitet än någon annan och alla har låtit som hårtorkar när de når runt ~80-90°c och fläkten öst på max på fläktarna.
kan dock inte jämföra prestandan då det handlat om olika generationer kort så prestandan har givetvis varit bättre på de nyare.

ska man ha en mer rättvis jämförelse måste man kunna sätta upp dem och jämföra dem mot varandra vilket inte vanliga dödliga generellt gör utan det får man gå till sidor/youtubekanaler som sysslar med faktiska jämförelser och jämför mellan olika tillverkares modeller i samma generation kort.

Ja, Youtube är bra men jag tycker ofta att testerna saknar många av de modeller som säljs just här i Sverige. Plus att det alltid finns en liten gnagande misstanke om att vissa tester kanske inte är helt opartiska. De vill ju gärna få nästa generations kort skickade till sig
Därför min tanke kring personliga erfarenheter, t.ex. strul med garantier/returer från Asus.
Det är svårt när man bara har spridda åsikter också, men jag tänkte om det fanns någon slags halv konsensus om att "Skippa Palit, resten är OK" eller "PNY brukar ha strulig support" eller vad det nu kan vara. OBS! Påhittade exempel då jag själv inte har erfarenheter av dessa tillverkare. Mitt nuvarande kort är ett Gigabyte som funkat klockrent. Tidigare har varit EVGA mm.

Permalänk

Min rekommendation efter att ha byggt datorer i ca. 11 år är att inte lägga mer pengar på en flådigare kylare och cool RGB om du har en budget.

Undvik de allra billigaste korten med Blowerkylare, utöver det så är det fritt fram.
AMD och Nvidia ställer samma krav på alla sina boardpartners, och för de mesta lever dem upp till dem kraven (om vi undantar spontan självantändning och vissa BIOS-fadäser...).

Jag har bäst erfarenhet av ASUS, MSI och Gigabyte personligen - men vet att "billigare" alternativ som Sapphire/Gainward (för AMD och Nvidia respektive) också gör toppenkort.

Jag vågar inte gå så långt som att rekommendera APAC-kort som bara säljs där, då jag inte har någon erfarenhet av dem själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra
Min pluggdator är en HP Envy x360 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilltjorven:

Min rekommendation efter att ha byggt datorer i ca. 11 år är att inte lägga mer pengar på en flådigare kylare och cool RGB om du har en budget.

Undvik de allra billigaste korten med Blowerkylare, utöver det så är det fritt fram.
AMD och Nvidia ställer samma krav på alla sina boardpartners, och för de mesta lever dem upp till dem kraven (om vi undantar spontan självantändning och vissa BIOS-fadäser...).

Jag har bäst erfarenhet av ASUS, MSI och Gigabyte personligen - men vet att "billigare" alternativ som Sapphire/Gainward (för AMD och Nvidia respektive) också gör toppenkort.

Jag vågar inte gå så långt som att rekommendera APAC-kort som bara säljs där, då jag inte har någon erfarenhet av dem själv.

Nej, RGB kan jag gärna vara utan på GPU. Men kylningen för min del är prio enbart för att effektivare kylning borde innebära lägre fläktvarv = lägre ljudnivå. Jag behöver inte kylningen för att kunna överklocka eller inte. Allt kommer att köras som standard.

Blir väl till att spana efter billig modell under Black Week eller så då

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Nej, RGB kan jag gärna vara utan på GPU. Men kylningen för min del är prio enbart för att effektivare kylning borde innebära lägre fläktvarv = lägre ljudnivå. Jag behöver inte kylningen för att kunna överklocka eller inte. Allt kommer att köras som standard.

Blir väl till att spana efter billig modell under Black Week eller så då

Köp det billigaste kortet, spara flera hundralappar, lägg dessa på två 120mm-fläktar, deshrouda ditt grafikkort och montera dit fläktarna och njut av ett otroligt mycket tystare och svalare grafikkort än det med den bästa kylningen på marknaden.

Jag sänkte värmen på mitt RTX 4070 Super med ca 20 grader och kortet blev i princip ljudlöst (och omöjligt att höra om man har superlåg volym på högtalarna i spel) under full load genom att byta ut originalfläktarna på 90mm till två 120mm från Noctua.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Sitter och tittar på 5070 Ti inför kommande köp och jag undrar om det finns en grov indelning i vilka tillverkare/serier man ska hålla lite mer utkik efter och vilka man kanske ska hoppa över?

Det jag snappat upp hittills är att jag ska undvika SFF-modeller (eftersom jag bygger i stort chassi) och att MSIs Ventus-modeller verkar vara lite högljudda.

Jag är en AMD-fanboi så inget från Nvidia och Intel köps in, vilken begränsar urvalet lite grand
Har köpt Sapphires Nitro+ kort sedan många år tillbaka (380X och framåt)
Nitro+ korten är överklockade och försedda med en ordentlig kylare, så de är ofta både tjocka och långa
Är helnöjd med dem, de presterar bra och är tysta.
Misstänker att de kanske är lite överprisade

Permalänk
Medlem

Det som ger mest prestanda per krona.

Sen om man vill ta ett steg upp och välja tillverkare så undvik asrock, gigabyte och asus då dessa antingen haft en hel del problem med deras produkter eller har hanterat deras support på ett ruskigt dåligt vis.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köp det billigaste kortet, spara flera hundralappar, lägg dessa på två 120mm-fläktar, deshrouda ditt grafikkort och montera dit fläktarna och njut av ett otroligt mycket tystare och svalare grafikkort än det med den bästa kylningen på marknaden.

Jag sänkte värmen på mitt RTX 4070 Super med ca 20 grader och kortet blev i princip ljudlöst (och omöjligt att höra om man har superlåg volym på högtalarna i spel) under full load genom att byta ut originalfläktarna på 90mm till två 120mm från Noctua.

Gjorde något liknande, tog en bordsfläkt (40cm?), tog bort sidoplåten och lät fläkten blåsa in.
Tyst och svalt

Permalänk
Medlem

EVGA när de fanns...

Nu är de flesta tillverkarna meh.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gillar Asus Prime modellen, inget krimskrams, lätt att få in i ett sff bygge.

Permalänk
Medlem

100% Asus för min del p.g.a. minst problem över tid, av samtliga byggen jag har gjort åt mig själv och andra.

Även Prime-korten verkar funktionella, utan massa konstigheter och fusk.

MSI har inte gett mig intryck av att fuska heller, men Gigabyte fuskar definitivt på sina billigaste kort och satte exempelvis dit extremt usla fläktshrouds (som sögs in i fläktbladen) samt thermalpads tillverkade av gamla tuggummin bortskrapade i tunnelbanan på Windforce-korten i 20-serien. De verkar ha fortsatt att ha olika typer av problem i 30-serien, bland annat med spruckna PCB:er p.g.a. för dålig supportstruktur i kylaren, så ett Gigabyte-kort skulle jag aldrig köpa igen.

Har dessutom haft negativa erfarenheter att flera Gigabyte-moderkort, så de låg inte på plus-sidan från början. 💀

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Vilket chassi har du?

Vad är viktigast för dig, att det är prisvärt, eller att det har så lägre ljudnivåer och temperaturer?

Det är nämligen där prisskillnaden oftast ligger, dyrare kort har bättre kylare som är effektivare och har en större storlek, vilket gör att korten går svalare och fläktarna kan gå långsammare, dvs tystare.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilltjorven:

Lite ironiskt att du nämner gainward som billiga då de innan Palit tog över var bland de bästa/dyraste korten. Nu var det länge sedan men 6800gt/ultra golden sample, yayy!

Men för att svara på OPs fråga så tänk inte på vilken tillverkare utan gå på vilket modell du vill ha (5070) och sen jämför du kort som är inom din budget. En del tillverkare kan ha en jättebra lösning för en modell men en dålig lösning för en annan modell.

Permalänk
Medlem

Vad gäller 5070ti så är detta vad jag märkt: Om du bryr dig om ljudnivå så är det MSI Gaming Trio OC som gäller. ✌🏻

Köpte hem PNYs Triple fan OC-som är en tjock pjäs men den dånade.

Efter lite research så blev det Gaming Trio OC från MSI som är bra mycket tunnare och låter ingenting, trots max load.

Visa signatur

5070ti MSI Gaming Trio OC, 9800X3D, 32GB RAM, 6x Noctua NF-A12x25, Peerless Assassin med 2x Noctua NF-A12x25, beQuiet 1000w Platinum, 2TB M2 Gen 5, i ett Lian Li A3 Valnöt

Permalänk
Medlem

Som flera andra gillar jag ASUS prime modellen. Har ett sådant 5070 Ti själv. Det är riktigt smutt för den lilla storleken. Personligen har jag det i ett ITX men det passar lika bra i en vanlig ATX låda.

5070 Ti är ett snålt kort som drar mellan 250 till 300 Watt när du spelar så man behöver ingen monsterkylare.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

EVGA FTW (I dubbel bemärkelse)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

Har founders korten lägre livstid än aftermarket?

Permalänk
Medlem

Kört mest MSI och ASUS.

Men spelar ingen större roll, behöver inte vara massa RGB, vill bara ha okej fläktar.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Msi suprim helt klart, annars asus tuf/rog.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har haft allt från Palit till Asus, kan jag lät skriver att det billigaste är bäst.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

EVGA FTW (I dubbel bemärkelse)

Evga hade en dust med nvidia och tillverkar inte längre grafikkort.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Har haft ca 15st exemplar av olika 900+ nvida kort
Endast Asus modeller har haft nog lite coil whine för att behålla
Köper begagnat och säljer vidare om jag inte är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har founders korten lägre livstid än aftermarket?

Nja bedöm själv...dock northwestrepair sågar de flesta grafikkort.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alltid haft flyt med Asus.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Msi suprim helt klart, annars asus tuf/rog.

Vanguard då?

Permalänk

Asus och Msi. Förut var det EVGA

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nu gör väl alla nästan bra grafikkort. Evga var ju annars grymma. Att tänka på:
Är det liten kylfläns? Få heatpipes? Små eller få fläktar?

Blower kort suger ut luft ur lådan medan andra flyttar värmen från korten in i lådan. Viktigt att ha mycket luftutbyte då. Fläktar som blåser in fram och fläktar som blåser ut bak och ev i tak.
Tror blower kort trivs bäst med övertryck i lådan?! Alltså mer luft som blåser in än ut.

Har man inte ljudämpad låda låter blowerkort väldigt mycket och bör undvikas.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies