Permalänk
Medlem

AX 750 vs AX 760 vs AX 760i

Hej som rubriken lyder så undrar jag vilket av dessa agg som är "bäst"
http://www.inet.se/produkt/6909557/corsair-ax-750w-80-gold-mo...
http://www.inet.se/produkt/6911372/corsair-ax-760w-80-platinu...
http://www.inet.se/produkt/6911374/corsair-ax-760i-digital-76...

Kommer förmodligen köpa ett 7970 och en 3570K

Jag har väl inte någon direkt budget men vill ha so billigt som möjligt, fast jag vill ändå ha rött så det passar in med allt annat som kommer ha rött. men kan alla här som vet ngt om aggen vad som skiljer dem åt osv. Vet inte riktigt vad jag ska tillägga mer men fråga om det är något mer.
Mvh jakob

Permalänk
Inaktiv

AX760i är ju nyast och bör därför vara "bäst", men jag tror skillnaderna är minimala. Du kan nog lugnt satsa på det som är billigast.

Permalänk
Medlem

AX750 är 80+Guld-certifierad medans AX760 är 80+Platinum-certifierad, AX760i är samma agg som AX760 fast med Corsair styrsystem Corsair Link inbyggt som du kan kolla saker som spänning i. AX750 är mer än nog för ditt system, men om du vill ha ett väldigt snyggt agg med högre verkningsgrad så är AX760 eller AX760i bättre.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thompaam:

AX750 är 80+Guld-certifierad medans AX760 är 80+Platinum-certifierad, AX760i är samma agg som AX760 fast med Corsair styrsystem Corsair Link inbyggt som du kan kolla saker som spänning i. AX750 är mer än nog för ditt system, men om du vill ha ett väldigt snyggt agg med högre verkningsgrad så är AX760 eller AX760i bättre.

Va?

AX760i byggs av Flextronics och är otroligt avancerat med i princip perfekt spänningsreglering och superlågt rippel genom användande av en form av DSP, digital signal processor.

AX760 byggs av SeaSonic och är alltså ett helt annat nätagg än AX760i. Fortfarande mycket bra, men inte riktigt lika bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

AX760 är byggt av Seasonic
AX760i är byggt av Flextronics

Du kommer bli nöjd oavsett vilket du köper, men tycker nog att du skall satsa på ett 80+Platinum agg. Därför skulle jag avskriva AX750.
Har själv ett ett AX860i och är nöjd med det, dock så är det lite coil-whine från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Va?

AX760i byggs av Flextronics och är otroligt avancerat med i princip perfekt spänningsreglering och superlågt rippel genom användande av en form av DSP, digital signal processor.

AX760 byggs av SeaSonic och är alltså ett helt annat nätagg än AX760i. Fortfarande mycket bra, men inte riktigt lika bra.

Tack, det visste jag inte! Blir förvirrad när Corsair blandar OEM:s så mycket som de gör.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar nu har jag lite o gå på iaf. men det där med spännings reglering o det verkat coolt xD skulle inte vilja gå över 1k egentligen men vill ha modulärt. Sen blev ju i modellen janska intressant men vad kan jag lixom göra med den o hur funkar det?

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Tack så mycket för alla svar nu har jag lite o gå på iaf. men det där med spännings reglering o det verkat coolt xD skulle inte vilja gå över 1k egentligen men vill ha modulärt. Sen blev ju i modellen janska intressant men vad kan jag lixom göra med den o hur funkar det?

Du kan via programvaran Corsair Link 2 mer eller mindre övervaka hela nätaggregatet samt anpassa vissa saker efter dina önskemål.
Man kan exempelvis se aktuell strömförbrukning, volt, fläkthastighet med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Du kan via programvaran Corsair Link 2 mer eller mindre övervaka hela nätaggregatet samt anpassa vissa saker efter dina önskemål.
Man kan exempelvis se aktuell strömförbrukning, volt, fläkthastighet med mera.

asså det låter grymt coolt, är det värt att ta det "bara för att"? det skulle ju va ascoolt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Du kan via programvaran Corsair Link 2 mer eller mindre övervaka hela nätaggregatet samt anpassa vissa saker efter dina önskemål.
Man kan exempelvis se aktuell strömförbrukning, volt, fläkthastighet med mera.

Jag kom att fundera på om Corsair link är en separat sak eller bara mjukvara och isf vad kostar den i sverige ungefär?

Permalänk
Skrivet av jakob55:

asså det låter grymt coolt, är det värt att ta det "bara för att"? det skulle ju va ascoolt ^^

Jag skulle helt klart lägga till 201 kr för att få en väldigt mycket mer avancerad nätdel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Jag skulle helt klart lägga till 201 kr för att få en väldigt mycket mer avancerad nätdel

Du som har ett 860i, måste man köpa en corsair link cooling kit eller vad det heter för att se allt sånt? eller behövs bara agget?

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Du som har ett 860i, måste man köpa en corsair link cooling kit eller vad det heter för att se allt sånt? eller behövs bara agget?

Link är en liten dosa som kopplas mellan nätdelen och moderkortet. Denna dosa följer med i kartongen när man köper ett AX760i, 860i eller 1200i. Sen använder man Corsair Link 2 (mjukvara) för att få information om nätdelen och ändra inställningar.

Allt du behöver följer med i köpet av ett AX760i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Link är en liten dosa som kopplas mellan nätdelen och moderkortet. Denna dosa följer med i kartongen när man köper ett AX760i, 860i eller 1200i. Sen använder man Corsair Link 2 (mjukvara) för att få information om nätdelen och ändra inställningar.

Allt du behöver följer med i köpet av ett AX760i

okej då är det ju nästan lika bra att köpa i modellen Tack alla för hjälpen, nu måste jag bara tjata på farsan om att jag ska få köpa ny data xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

okej då är det ju nästan lika bra att köpa i modellen Tack alla för hjälpen, nu måste jag bara tjata på farsan om att jag ska få köpa ny data xD

Trodde du ville ha ny dator;)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

760W är förbaskat mycket, vad ska du egentligen sätta i datorn?

Permalänk
Avstängd

Hej stop här nu ett tag, vem glömde berätta att AX 760 kör passivt upp till 70% belastning?! Det utklassar ju AX 760i;s upp till 30% med en och en tredjedels hästlängd!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Visst, AX760/AX760i är bättre än AX750 - men frågan är om det är värt det för ett så pass lättdrivet system du ändå kollar på? AX750 har ju fått riktigt fina användaromdömen och recensioner. Jag skulle nog köpt det billigaste, så länge det inte skulle typ 100 kronor eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

För många fanboys här köp ett;

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760109

Det är en seasonic bygge med japanska caps 105c, exakt som corsair med en annan klistermärke bara, 850w bronze, men den ger 840w total på 12v linan som dessutom kostar 850kr, MYCKET billiare än ovan länken, men om ni vill köra de nya "coola" digitala "i" edition corsair då köp 760i eller något, vilken är ju samma skit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMDBoy:

För många fanboys här köp ett;

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760109

Det är en seasonic bygge med japanska caps 105c, exakt som corsair med en annan klistermärke bara, 850w bronze, men den ger 840w total på 12v linan som dessutom kostar 850kr, MYCKET billiare än ovan länken.

Vad jämför du med? AX750 är samma som Seasonics X-serie i 80+gold-utförande och ett mycket bättre nätaggregat än det du länkar.

AX760 är ett ytterligare förbättrat SeaSonic och AX760i är ett av marknadens mest avancerade och bästa nätaggregat, oavsett prisklass. Flextronics är OEM, som jag redan nämnt tidigare.

Jag har möjligen varit en Corsair-gillare men efter många mediokra/kass nätaggs-lanseringar (CX/GS) och massor av trasiga minnen är det historia. Nu handlar jag eller rekommenderar Corsair enbart efter noggrann genomgång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad jämför du med? AX750 är samma som Seasonics X-serie i 80+gold-utförande och ett mycket bättre nätaggregat än det du länkar.

AX760 är ett ytterligare förbättrat SeaSonic och AX760i är ett av marknadens mest avancerade och bästa nätaggregat, oavsett prisklass. Flextronics är OEM, som jag redan nämnt tidigare.

Jag har möjligen varit en Corsair-gillare men efter många mediokra/kass nätaggs-lanseringar (CX/GS) och massor av trasiga minnen är det historia. Nu handlar jag eller rekommenderar Corsair enbart efter noggrann genomgång.

Men herregud det är ju bara ett nättag som är också av seasonic, de inte som om den kommer explodera efter andra dagen, den är bra, billigt, gjort av seasonic, japanska caps 105c, och allt annat!, Den kommer säkert köra igång i flera år, men om du vill spendera 2k för ett nättag så kör på det.

Du får det som att låta att inget kommer hända med den har en kompis som har ax860i va coil whine, han lämna sen in den fick pengarna tillbaks och köpte sig ett hx750 istället, vilket var typ nästan dubbelt så billigare, så länge det är seasonic med 105c caps, just go for it, behövs inga fanboy kommenterar, peace.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMDBoy:

Men herregud det är ju bara ett nättag som är också av seasonic, de inte som om den kommer explodera efter andra dagen, den är bra, billigt, gjort av seasonic, japanska caps 105c, och allt annat!, Den kommer säkert köra igång i flera år, men om du vill spendera 2k för ett nättag så kör på det.

Du får det som att låta att inget kommer hända med den har en kompis som har ax860i va coil whine, han lämna sen in den fick pengarna tillbaks och köpte sig ett hx750 istället, vilket var typ nästan dubbelt så billigare, så länge det är seasonic med 105c caps, just go for it, behövs inga fanboy kommenterar, peace.

Du är alldeles för snabb med att kalla folk fanboys, som dessutom är obefogat. Det är nätaggregat vi pratar om, din dators hjärta. XFX's nätagg är bra, men inte mer än det. Vill du ha det där extra som semipassivitet, bättre effektivitet, helmodulärt och i AX760is fall: övervakningsmöjligheter.

Personligen är jag utan tvekan villig till att betala mycket extra för den viktigaste komponenten i datorn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du är alldeles för snabb med att kalla folk fanboys, som dessutom är obefogat. Det är nätaggregat vi pratar om, din dators hjärta. XFX's nätagg är bra, men inte mer än det. Vill du ha det där extra som semipassivitet, bättre effektivitet, helmodulärt och i AX760is fall: övervakningsmöjligheter.

Personligen är jag utan tvekan villig till att betala mycket extra för den viktigaste komponenten i datorn.

Du måste vara av de sorten som tror att så fort något nytt kommer, så är den gamla generationen helt plötsligt skit. Det funkar inte så du, även min gamla VX450 är bättre än de flesta nya skit 600w, till och med corsair "i" kanske. Lätt att brainwasha folk nuförtiden, enligt eran filosofi så är alla de hx, vx, seasonic skit nu, okej kör på det om du inte vet vad jag snackar om, checka in detta, samma grej med iphone.

https://www.youtube.com/watch?v=rdIWKytq_q4

Im out, finns inget mer att säga än fanboys, de är klart och tydligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMDBoy:

Du måste vara av de sorten som tror att så fort något nytt kommer, så är den gamla generationen helt plötsligt skit. Det funkar inte så du, även min gamla VX450 är bättre än de flesta nya skit 600w, till och med corsair "i" kanske. Lätt att brainwasha folk nuförtiden, enligt eran filosofi så är alla de hx, vx, seasonic skit nu, okej kör på det om du inte vet vad jag snackar om, checka in detta, samma grej med iphone.

https://www.youtube.com/watch?v=rdIWKytq_q4

Im out, finns inget mer att säga än fanboys, de är klart och tydligt.

Du målar in dig i lite av en hörna här, att kalla folk fanboys (utan grund dessutom) när du samtidigt har användarnamnet AMDBoy?
Ditt resonemang funkar inte heller, har jag skrivit att Seasonic är dåliga?

Plus i kanten om du slutar med din nedlåtande ton.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fanboys eller inte, absolut ska man lägga ner lite på ett bra nätagg. Det har man glädje av ett bra tag framöver. Min personliga åsikt är nog att skippa " i " modellen. Jag kör hellre passivt så långt det går och inget coil whine än att sitta med en övervakningsmöjlighet. Inget av dessa är dåliga och i dem här watten som de kommer i så finns det inte så mycket att oroa/övervaka över.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Juicis:

Fanboys eller inte, absolut ska man lägga ner lite på ett bra nätagg. Det har man glädje av ett bra tag framöver. Min personliga åsikt är nog att skippa " i " modellen. Jag kör hellre passivt så långt det går och inget coil whine än att sitta med en övervakningsmöjlighet. Inget av dessa är dåliga och i dem här watten som de kommer i så finns det inte så mycket att oroa/övervaka över.

Saken är den att "i"-modellen är tekniskt överlägsen iom användande av DSP. Det ger aldrig tidigare sedda siffror för spänningsstabilitet och rippel. Man betalar alltså extra för något som skonar ens komponenter i datorn och förlänger livslängden. Övervakningen kan man se som en bonus om man så vill.

Vanliga AX760 är förvisso också ett av de bästa aggen som finns, men inte riktigt lika bra. Man kan också misstänka att användandet av DSP i "i" kan ge betydligt bättre långtidsstabilitet, annars ett problem med analoga nätdelar, även de bästa.

AX750 är även det fortfarande ett av marknadens mest kompetenta nätagg, så hela den serien förtjänar en bugning från entusiasterna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

Im out, finns inget mer att säga än fanboys, de är klart och tydligt.

Du vet inte vad du pratar om.

80+ platinum är per definition bättre och mer effektivt än ett 10år gammalt nätagg. För inte länge sedan fanns inte ens 80+ gold nätdelar...

Skillnaden mellan 90% och 80% effektivitet är ordentligt stor då den med 90% har hälften så mycket "slöseri" med energi och därmed per automatik också utvecklar hälften så mycket värme som måste kylas bort av ofta högljudda fläktar. Därför är många fler nya högkvalitets nätagg semi passiva, de behöver alltså inte ens starta fläkten förens du belastar dem ordentligt.

Skrivet av AMDBoy:

Det funkar inte så du, även min gamla VX450 är bättre än de flesta nya skit 600w, till och med corsair "i" kanske.

Nej det är det inte.

VX450 kan leverera 396 Watt (33A) på den viktigaste +12V linan.
CX600 kan leverera 480 Watt (40A) på den viktigaste +12V linan. (absolut billigaste corsair 600W modellen som finns att köpa)

760i är inte ens i samma universum. Det kan leverera 759,6 Watt (63,3A) på den viktigaste +12V linan, och dessutom till 92% effektivitet så med nästan en tredjedel så stora värmeförluster som VX450.

Varför du också länkar en helt orelaterad video med iphone 5 har jag mycket svårt att förstå.

Fördelarna med moderna nätdelar är fysiskt och tekniskt mätbara, och de är en extremt stor utveckling som skett de senaste 10åren på området.

Permalänk
Medlem

Inte läst alla kommentarer.

Personligen hade jag kört på 760i, för fläkten går igång efter en högre % användning, och är därför tystast sen är "i" helt onödigt för mig

Dock kan man nog ställa in fläkten också på "i"-modellen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Självklart är xfx bra agg och behöver man inte dem extra val möjligheterna så tjänar du ju givetvis på att köpa 4st 550 istället för ett 760i vet inte vad kostar nu. Men jag är väldigt sugen på 760i men skulle gärna vilja se mindre watt gärna ner mot 400 då kommer jag köpa. Det är bra mycket bättre en xfx men sen är det upp till var och en hur mycket man vill lägga. Jag köper då inget agg nu förtiden som inte har 105 c japanska på primären och sekundären sen har jag flera seasonic och vill gärna övervaka hur temperaturen och allt ser ut i agget då det är väldigt viktigt för mig iallafall. Exempel viss fläkten går kan gå sönder för sånt händer ibland och då kan det bli väldigt dyrt. Nu vet inte jag exakt hur link funkar men vore trevligt om man kunde ställa in något larm ifall det går över typ 50 grader eller något sånt där. Sen har flextronic riktigt fina rippelvärden jag tycker det är kul att utvecklingen går framåt igen inte hänt så värst mycket sedan 2007.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Saken är den att "i"-modellen är tekniskt överlägsen iom användande av DSP. Det ger aldrig tidigare sedda siffror för spänningsstabilitet och rippel. Man betalar alltså extra för något som skonar ens komponenter i datorn och förlänger livslängden. Övervakningen kan man se som en bonus om man så vill.

Vanliga AX760 är förvisso också ett av de bästa aggen som finns, men inte riktigt lika bra. Man kan också misstänka att användandet av DSP i "i" kan ge betydligt bättre långtidsstabilitet, annars ett problem med analoga nätdelar, även de bästa.

AX750 är även det fortfarande ett av marknadens mest kompetenta nätagg, så hela den serien förtjänar en bugning från entusiasterna.

Skrivet av Jerkanftw:

Inte läst alla kommentarer.

Personligen hade jag kört på 760i, för fläkten går igång efter en högre % användning, och är därför tystast sen är "i" helt onödigt för mig

Dock kan man nog ställa in fläkten också på "i"-modellen.

Nu har jag läst alla kommentarer och jag säger inte att nån av dessa AX modeller är dåliga men motiverar " i " en prishöjning på 700:-? (komplett som källa)
För gemene man som har 1 grafikkort, 2-3 diskar med semesterbilder och som vill ha ett bra nätagg måste väl ett AX750 (1359:-) eller Seasonic X vara ett bra prisvärt alternativ?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983