Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du vet inte vad du pratar om.

80+ platinum är per definition bättre och mer effektivt än ett 10år gammalt nätagg. För inte länge sedan fanns inte ens 80+ gold nätdelar...

Skillnaden mellan 90% och 80% effektivitet är ordentligt stor då den med 90% har hälften så mycket "slöseri" med energi och därmed per automatik också utvecklar hälften så mycket värme som måste kylas bort av ofta högljudda fläktar. Därför är många fler nya högkvalitets nätagg semi passiva, de behöver alltså inte ens starta fläkten förens du belastar dem ordentligt.

Nej det är det inte.

VX450 kan leverera 396 Watt (33A) på den viktigaste +12V linan.
CX600 kan leverera 480 Watt (40A) på den viktigaste +12V linan. (absolut billigaste corsair 600W modellen som finns att köpa)

760i är inte ens i samma universum. Det kan leverera 759,6 Watt (63,3A) på den viktigaste +12V linan, och dessutom till 92% effektivitet så med nästan en tredjedel så stora värmeförluster som VX450.

Varför du också länkar en helt orelaterad video med iphone 5 har jag mycket svårt att förstå.

Fördelarna med moderna nätdelar är fysiskt och tekniskt mätbara, och de är en extremt stor utveckling som skett de senaste 10åren på området.

Fast där han rätt vx 450 är bra mycket bättre en cx serien som dock kommer bli bättre snart.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Fast där han rätt vx 450 är bra mycket bättre en cx serien som dock kommer bli bättre snart.

Visst, reagerade mest på "till och med i kanske" som är så uppåt väggarna fel...

Troligtvis stämmer det även att det sällan är motiverat att betala så mycket extra för att få det allra senaste. Har man redan ett bra Nätagg med 5 eller 7 års garanti kan man nog gott använda det i två datorbyggen i rad och sedan köpa näst nyaste modellen om man vill vara ekonomisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

Im out, finns inget mer att säga än fanboys, de är klart och tydligt.

Du tycks inte riktigt ha vaknat på rätt sida idag, eller ätit för få pepparkakor i jul. Det finns betydligt bättre och schysstare sätt att säga det du vill säga.

Och jag tycker inte riktigt att du har rätten att slänga ur dig ordet fanboy så fort någon rekommenderar en sak när du själv säger att "XFX-agget is the shit".

Dock verkar du kunnig inom området och har koll på vem som tillverkar vad åt vem vilket är dunder, men använd den kunskapen på ett konstruktivt sätt och lär folk istället för att få ett kors på ryggen, så att säga.

EDIT: håller absolut med dig om att "ajjfåne" är överdrivet, det vet jag också. De är helt enkelt grymma på branding och att marknadsföra sina produkter och ta sjuka priser för det.

God Jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Juicis:

Nu har jag läst alla kommentarer och jag säger inte att nån av dessa AX modeller är dåliga men motiverar " i " en prishöjning på 700:-? (komplett som källa)
För gemene man som har 1 grafikkort, 2-3 diskar med semesterbilder och som vill ha ett bra nätagg måste väl ett AX750 (1359:-) eller Seasonic X vara ett bra prisvärt alternativ?

Ja, "i"-modellerna är allt annat än prisvärda. Men det krävs ofta det lilla extra (som kostar mycket) för att komma nära perfektion.

AX750 är bättre än vad majoriteten sitter med i sina datorer och ett mycket högklassigt nätagg, oavsett prisklass.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt, vill inte bråka.

God Jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

Jag ber om ursäkt, vill inte bråka.

God Jul.

Ingen fara, hoppas att du fortsätter att hjälpa folk med din bra kunskap inom detta område!

God Jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Trodde du ville ha ny dator;)

Visst vill jag ha ny dator men jag skulle aldrig få det... Det e knappt så jag får köpa en för egna pengar...

Skrivet av Luciana:

760W är förbaskat mycket, vad ska du egentligen sätta i datorn?

Inte något mega-mycket, men jag vill ha helmodulärt och kvalité.

Skrivet av Esseboy:

Hej stop här nu ett tag, vem glömde berätta att AX 760 kör passivt upp till 70% belastning?! Det utklassar ju AX 760i;s upp till 30% med en och en tredjedels hästlängd!!

Jag tror inte det kommer skada mig så mkt om den går igång på 30% då datorn jag har nu hörs i hela lägenheten och skulle den inte vara tyst nog kan man väl byta den? eller går det inte i moderna agg?

Skrivet av aMp:

Visst, AX760/AX760i är bättre än AX750 - men frågan är om det är värt det för ett så pass lättdrivet system du ändå kollar på? AX750 har ju fått riktigt fina användaromdömen och recensioner. Jag skulle nog köpt det billigaste, så länge det inte skulle typ 100 kronor eller så.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill ju ha det rött så det passar in färgmässigt i datorn, sen så är jag lite mot det hållet när man ska ha bars och coolast vilket "i"-modellen är ^^

Skrivet av Juicis:

Fanboys eller inte, absolut ska man lägga ner lite på ett bra nätagg. Det har man glädje av ett bra tag framöver. Min personliga åsikt är nog att skippa " i " modellen. Jag kör hellre passivt så långt det går och inget coil whine än att sitta med en övervakningsmöjlighet. Inget av dessa är dåliga och i dem här watten som de kommer i så finns det inte så mycket att oroa/övervaka över.

som jag nämde ovan är jag ju lite "störst o bäst" o där kommer ju "i"- modellen in. Vet du om det förekommer coil whine på många av dom aggen? och går det att byta fläkten isf?

Skrivet av AMDBoy:

För många fanboys här köp ett;

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760109

Det är en seasonic bygge med japanska caps 105c, exakt som corsair med en annan klistermärke bara, 850w bronze, men den ger 840w total på 12v linan som dessutom kostar 850kr, MYCKET billiare än ovan länken, men om ni vill köra de nya "coola" digitala "i" edition corsair då köp 760i eller något, vilken är ju samma skit...

Jag funderade faktiskt på detta agg men jag får för mig att det är för lite kablar på.. kommer nog inte använda fler än dom men än en gång... jag vill ju ha störst o bäst...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob55:

Visst vill jag ha ny dator men jag skulle aldrig få det... Det e knappt så jag får köpa en för egna pengar...

Inte något mega-mycket, men jag vill ha helmodulärt och kvalité.

Jag tror inte det kommer skada mig så mkt om den går igång på 30% då datorn jag har nu hörs i hela lägenheten och skulle den inte vara tyst nog kan man väl byta den? eller går det inte i moderna agg?

Jag vill ju ha det rött så det passar in färgmässigt i datorn, sen så är jag lite mot det hållet när man ska ha bars och coolast vilket "i"-modellen är ^^

som jag nämde ovan är jag ju lite "störst o bäst" o där kommer ju "i"- modellen in. Vet du om det förekommer coil whine på många av dom aggen? och går det att byta fläkten isf?

Jag funderade faktiskt på detta agg men jag får för mig att det är för lite kablar på.. kommer nog inte använda fler än dom men än en gång... jag vill ju ha störst o bäst...

Ja då kan du skita i "i" modellen då den är sämre...AX760 ger bättre ripple och bättre verkningsgrad! Vem vill inte skryta med ett 70% passivt 760w agg? Eller ska du skryta om att du kan kolla verkningsgraden vi en lite USB kabel?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Ja då kan du skita i "i" modellen då den är sämre...AX760 ger bättre ripple och bättre verkningsgrad! Vem vill inte skryta med ett 70% passivt 760w agg? Eller ska du skryta om att du kan kolla verkningsgraden vi en lite USB kabel?

"i"-modellen har både bättre verkningsgrad, lägre rippel och bättre spänningsreglering. Varför fara med osanningar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Men de e ju coolt o skryta ba "jag kan se allt möjligt i nätagget" xD

Skrivet av MultiMan:

"i"-modellen har både bättre verkningsgrad, lägre rippel och bättre spänningsreglering. Varför fara med osanningar?