Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hur väl fungerar Audio Technica hörlur ATH-M50 som en portabel hörlur? Dvs. någon som har praktisk erfarenhet av dem. Blev sugen på att köpa ett par redan när cdon hade de nedsatta till 1080kr, men nu när man kan få dem för 999kr (fraktfritt) från webhallen börjar det klia i köpfingrarna.

Primärt användningsområde kommer vara som portabel hörlur, har redan rätt trevliga hörlurar när jag sitter vid datorn, annars funderar jag på HD25-1 II, Sennheiser Momentum eller V-Moda M80/M100... Men de hörlurarna är mindre och mer portabla, (men också märkbart dyrare, där M80 är den billigaste med ett pris på åtminstone 1400kr)

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/143429-audio_tec...

Tillägg: Lutar nog ändå mot ett par M80, frågan är om man ska vänta och hoppas på att de kommer bli billigare än de 1400kr de kostar idag.
http://www.amazon.co.uk/V-MODA-Crossfade-On-Ear-Noise-Isolati...

Permalänk
Medlem

Fick hem mina porta pro i morse. Provade dom lite snabbt till min O2+Odac combo och kunde konstatera att dom är ungefär lika lättdrivna som mina Denon AH-D2000.
Ljudet är faktiskt imponerande bra med tanke på det lilla jag betalat (188kr inklusive frakt till postlådan). Kommer nog skriva ett längre inlägg om det senare när dom fått några timmars inspelning.

Dom är ganska smidiga dock, lätta att ha med sig. Viker ihop sig fint, väger väldigt lite och det medföljde ju en liten påse.

För er som klagar på att dom läcker mycket ljud utåt, hur högt spelar ni? Sitter i korridoren nu och spelar lite Tony Joe White på lagom volym och även om någon går förbi mig på en meters avstånd så hör dom inte min musik. Om jag skulle sitta i ett helt tyst klassrum skulle det kanske höras lite dock.

Ska prova dom på gymmet senare idag, har höga förhoppningar!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har ett par AKG K 242 jag är nöjd med, tänkte ta dom till jobbet och tänkte därför en hörlursförstärkare från datorn.
Nån som har några tips? Problemet jag har är att grejorna <2kkr verkar få "mja, sådär" omdömen/reviews, men kollar man på det folk rekommenderar hamnar man uppåt 4-5kkr.

Budget är max 2000 kr, men om det inte går att få nått vettigt för dom stålarna så står jag hellre över!
Nån kanske har nått bra tips på vart man ska leta under mellandagsrea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett par AKG K 242 jag är nöjd med, tänkte ta dom till jobbet och tänkte därför en hörlursförstärkare från datorn.
Nån som har några tips?

Vill du ha DAC också? Ljudkortet i jobburkarna är väl knappast någon jättehöjdare.

Jag har inte provat den själv, men tex Audioengine D1 finns det väl andra i tråden som tyckt den är helt OK?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219223

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Går att få O2+ODAC för ~2000kr eller mindre.
Kan du löda och har lödutrustning? Isåfall tycker jag att du ska prova på att bygga en O2+ODAC combo.

www.headnhifi.com kan jag rekommendera.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Sladden på mina grado sr-80 har börjat paja i delningen till luren, detta gör att ljudet försvinner på ena luren om sladden ligger fel. Vet ni om det finna något ställe i Linköping som kablar om lurar?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nån som har några tips? Problemet jag har är att grejorna <2kkr verkar få "mja, sådär" omdömen/reviews, men kollar man på det folk rekommenderar hamnar man uppåt 4-5kkr.

Budget är max 2000 kr, men om det inte går att få nått vettigt för dom stålarna så står jag hellre över!

Antar att vi pratar kombinerad DAC/hörslursförstärkare? Har D1'an själv och är väldigt nöjd.

Audioengine D1
HRT HeadStreamer
Fiio E10
Fiio E17
O2+ODAC

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av BasseBaba:

O2+ODAC går ju även att beställa från England. Dock ej kit.
http://epiphany-acoustics.co.uk/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Bra erbjudande på hörlurar för alla bassheads där ute. Sony MDR-XB1000 för 1111kr, billigast på prisjakt ca 1700 kr.

http://www.siba.se/product/11600852/sony-mdr-xb1000-horlurar-...

Permalänk
Medlem

Tja julen är slut och man har fått lite pengar och då har jag gått och funderat ska jag köpa dyrare headset än dessa http://www.thomann.de/se/superlux_hd681_b.htm och vi säger att vi går upp till tusen kronor. Vad kan jag hitta då för headset i den prisklassen som jag kommer att spela framför allt bf3?:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PangarN:

Tja julen är slut och man har fått lite pengar och då har jag gått och funderat ska jag köpa dyrare headset än dessa http://www.thomann.de/se/superlux_hd681_b.htm och vi säger att vi går upp till tusen kronor. Vad kan jag hitta då för headset i den prisklassen som jag kommer att spela framför allt bf3?:)

Ta en lyssning på Sennheiser pc 360 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587879 om du vill ha ett prisvärt mellanklassheadset som är en tusing dyrare än superlux hörluren du länkade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Sladden på mina grado sr-80 har börjat paja i delningen till luren, detta gör att ljudet försvinner på ena luren om sladden ligger fel. Vet ni om det finna något ställe i Linköping som kablar om lurar?

Ingen här som har tips på ställen som kan kabla om? Det glappar en hel del i ljudet nu

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Ingen här som har tips på ställen som kan kabla om? Det glappar en hel del i ljudet nu

Det kan nog de flesta hifihandlare, pa firmor eller elektronikverkstäder fixa om du inte vill löda själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta en lyssning på Sennheiser pc 360 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587879 om du vill ha ett prisvärt mellanklassheadset som är en tusing dyrare än superlux hörluren du länkade.

tack för tipset vill ha ett headset utan mic alltså då man får bättre ljud till ett mindre pris:)

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Hur väl fungerar Audio Technica hörlur ATH-M50 som en portabel hörlur? Dvs. någon som har praktisk erfarenhet av dem. Blev sugen på att köpa ett par redan när cdon hade de nedsatta till 1080kr, men nu när man kan få dem för 999kr (fraktfritt) från webhallen börjar det klia i köpfingrarna.

Primärt användningsområde kommer vara som portabel hörlur, har redan rätt trevliga hörlurar när jag sitter vid datorn, annars funderar jag på HD25-1 II, Sennheiser Momentum eller V-Moda M80/M100... Men de hörlurarna är mindre och mer portabla, (men också märkbart dyrare, där M80 är den billigaste med ett pris på åtminstone 1400kr)

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/143429-audio_tec...

Tillägg: Lutar nog ändå mot ett par M80, frågan är om man ska vänta och hoppas på att de kommer bli billigare än de 1400kr de kostar idag.
http://www.amazon.co.uk/V-MODA-Crossfade-On-Ear-Noise-Isolati...

Jag använder mina ATH-M50 både hemma när jag redigerar och spelar, samt när jag är ute, tillsammans med min FiiO E5. De låter helt fantastiskt, och jag har inte haft några problem. det som kan vara problem är den "snurrade" kabeln som gör det hela lite tjockare att stoppa innanför tröjan, men det är inge problem för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

tack för tipset vill ha ett headset utan mic alltså då man får bättre ljud till ett mindre pris:)

Headset utan mic = hörlurar

För under tusenlappen finns alternativ som HFI-580, K-240, MDR-ZX700

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PangarN:

Men då är det inte ett headset utan en hörlur (headphone) du vill ha
Vad har du för önskemål om egenskaper då då? pris, öppet, slutet ? osv ...?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Bra erbjudande på hörlurar för alla bassheads där ute. Sony MDR-XB1000 för 1111kr, billigast på prisjakt ca 1700 kr.

Sonys XB-serie kommer ju snart sluta tillverkas vilket är tråkigt Jag har lyssnat på XB300, XB500, XB700 och XB1000. Min favorit är faktiskt XB500 som jag har två par hemma XB300 suger hårt, de andra är bra på deras egna sätt. XB500 är på något sätt bäst balanserad och bäst "allround" enligt mina små öron

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag använder mina ATH-M50 både hemma när jag redigerar och spelar, samt när jag är ute, tillsammans med min FiiO E5. De låter helt fantastiskt, och jag har inte haft några problem. det som kan vara problem är den "snurrade" kabeln som gör det hela lite tjockare att stoppa innanför tröjan, men det är inge problem för mig i alla fall

Vill man inte ha spiralkabeln så finns ju m50s med rak kabel.. Tror dock den är 3+ meter lång, så inte den smidigaste för portabelt bruk den heller!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vill man inte ha spiralkabeln så finns ju m50s med rak kabel.. Tror dock den är 3+ meter lång, så inte den smidigaste för portabelt bruk den heller!

Ja, det är väl så

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Sonys XB-serie kommer ju snart sluta tillverkas vilket är tråkigt Jag har lyssnat på XB300, XB500, XB700 och XB1000. Min favorit är faktiskt XB500 som jag har två par hemma XB300 suger hårt, de andra är bra på deras egna sätt. XB500 är på något sätt bäst balanserad och bäst "allround" enligt mina små öron

Själva XB-serien kommer inte att sluta finnas, men Sony ersätter de gamla XB300, 500, 700 och 1000 med nya modeller. Tyvärr har flera av de nya fått sämre kritik än de gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Själva XB-serien kommer inte att sluta finnas, men Sony ersätter de gamla XB300, 500, 700 och 1000 med nya modeller. Tyvärr har flera av de nya fått sämre kritik än de gamla.

De nya har sinnessjukt mycket okontrollerad och burkigt ljud pga all extra bas. Samt inte lika bekväma. Så vad sony håller på med undrar jag,

Permalänk
Medlem

En liten sak jag funderat på den senaste tiden. Har sedan en tid tillbaka ett par Sennheiser HD650 kopplade till ett Asus Xonar STX. Bör jag investera i en separat DAC/Amp, eller är det inte värt pengarna? Förslag på dessa, under 5000:-?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marxor:

En liten fråga jag funderat på. Har sedan en tid tillbaka ett par Sennheiser HD650 kopplade till ett Asus Xonar STX. Bör jag investera i en separat DAC/Amp, eller är det inte värt pengarna? Förslag på dessa, under 5000:-?

O2+Odac helt klart! Klart bättre än Xonar STX och kostar inte så mycket. Färdig kostar den kombon ~2300kr men bygger du själv så blir det ungefär en tusenlapp mindre. Du kan ju annars låta någon annan bygga åt dig för en liten summa och spara en del pengar.

Läs mer om den på www.phimusic.blogspot.se och leta reda på länken som heter "Objective".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

De nya modellerna ska enligt många suga riktigt hårt.. Dessutom är de fula och säkert inte lika bekväma. Undra vad de håller på med som sagt ..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då är det inte ett headset utan en hörlur (headphone) du vill ha
Vad har du för önskemål om egenskaper då då? pris, öppet, slutet ? osv ...?

Min tanke var att se hur pass mycket bättre hörlurar än jag kan få istället för superlux 681b. Vad rekommenderar du för hörlurar till gaming typ bf3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har lyssna på ett par SENNHEISER ORPHEUS?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Någon som har lyssna på ett par SENNHEISER ORPHEUS?

Finns på ebay för 25000 dollar drygt

Permalänk

Jag lyssnade på AKG K 701 och tyckte det riktigt jäkla bra, men fick höra att Sennheiser HD600 är bra mycket bättre, bland det bästa man kan kan ha, någon som har lyssna på båda?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag lyssnade på AKG K 701 och tyckte det riktigt jäkla bra, men fick höra att Sennheiser HD600 är bra mycket bättre, bland det bästa man kan kan ha, någon som har lyssna på båda?

Försök hitta någonstans där du själv kan lyssna på HD600 för att bilda dig en egen uppfattning. Det är bara du som vet vad du tycker är bra ju!

Visa signatur