Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte skärmar!

Hej,

Har nyligen rustat upp en gammal dator som saknade några komponenter.(CPU, DVD-läsare, RAM & HDD)
Köpte relativt billigare komponenter och installerade dem, datorn startar precis som den ska men när man ska koppla in en skärm så står det endast på skärmen "signal not found/hittade ingen signal". Har testat med grafikkortet som jag använder i datorn själv som det inte är något fel på.

Har testat flera skärmar & flera sladdar, dock så finns det bara 2 i datorn som man kan använda till skärmar. (2st DVI i GPU, inget VGA/DVI i moderkortet)

Datorn är menad till min syster som just nu är väldigt ivrig på att få spela Minecraft, så att jag uppskattar kvicka svar!

Tack på förhand :)!

Permalänk
Medlem

så du har en skärm inkopplat och ska koppla in den andra också, å få två skärmar på en dator. om ja förstår dig rätt.

Högerklicka på skrivbordet och välj skärmupplösning, sedan väljer du extended mode eller utökat läge

Permalänk
Medlem

Har du grafikkort på moderkortet?
Då kan du testa att koppla skärmen dit, gå in i bios och välj att ditt grafikkort skall köras primärt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ni har dock förstått fel, till en början så finns det endast 2st uttag i datorn överhuvudtaget som man kan koppla in skärmar till - båda de befinner sig på grafikkortet och är DVI uttag. Det betyder också att moderkortet inte har något skärmuttag överhuvudtaget.

Det jag försöker att göra nu är att jag försöker att koppla in en skärm till datorn, alltså jag har inte fått upp nån display överhuvudtaget(Det står bara "no signal found/ingen signal hittad!").

xfade - Finns inget uttag på moderkortet så antar att det inte heller finns något grafikkort på det som kan användas för att justera lite i BIOS.

Permalänk
Medlem

woooooooooot, asså va snackar du om....

du har kopplat dem på dvi uttaget på grafikkortet eller hur.

Handlar det om en extra skärm, en skärm eller två skärmar..

du säger först att du ser boot osv sen säger du att du inte ser någonting.

port på moderkortet betyder inget. man kopplat skärmarna till grafikkortet, det är det de e till för.

om man inte kör integrerad grafik från cpu'n så¨klart men det är en annan 5a

Permalänk
Medlem

Klartext för Qwal, jag får inte någon skärm överhuvudtaget att fungera.

Permalänk
Medlem

Ok ok, du skrev att du testat med ditt egna grafikkort, men aldrig om de fungerade eller ej. fungerade det med ditt eget grafikkort är det ju det andra som är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Ok ok, du skrev att du testat med ditt egna grafikkort, men aldrig om de fungerade eller ej. fungerade det med ditt eget grafikkort är det ju det andra som är sönder.

Inget av dem fungerade, dock så fungerar det jag har på denna datorn perfekt men inte på den andra. (Alltså så har det inte med GPU att göra troligtvis?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dry:

Inget av dem fungerade, dock så fungerar det jag har på denna datorn perfekt men inte på den andra. (Alltså så har det inte med GPU att göra troligtvis?)

Det stämmer då, inget fel på gpu. antagligen moderkortet eller nät delen.

Vad är det för nätaggregat som sitter i, får den tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem

Inte så att du har glömt att koppla in 4/8 pinskontakten som förser CPU med ström.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det kan vara hur många anledningar som helst. Har du testat utan några hårddiskar och med bara ett ramminne ikopplat?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Det stämmer då, inget fel på gpu. antagligen moderkortet eller nät delen.

Vad är det för nätaggregat som sitter i, får den tillräckligt med ström?

550W, tror knappast att den får för lite ström.

Skrivet av ggustavsson:

Inte så att du har glömt att koppla in 4/8 pinskontakten som förser CPU med ström.

Det är faktiskt min bror som har satt ihop delarna, ska ta mig tid imorgon och gå igenom allting eventuellt göra om allting, ska definitivt kolla detta.

Uh, dock så snurrar CPU fläkten så då bör den få ström?

Skrivet av JonteP0nte:

Det kan vara hur många anledningar som helst. Har du testat utan några hårddiskar och med bara ett ramminne ikopplat?

Nej, ska testa detta imorgon och utan lite andra komponenter också som de kanske är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dry:

550W, tror knappast att den får för lite ström.

Det finns massor av 550W agg. Vilket nätagg har du och hur gammal är den?
Det är stor skillnad på bra, budget och skärp agg trots att de har samma antal watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det finns massor av 550W agg. Vilket nätagg har du och hur gammal är den?
Det är stor skillnad på bra, budget och skärp agg trots att de har samma antal watt.

Datorn har tidigare(1 vecka sedan ungefär) haft mycket mer krävande strömkrävande komponenter, är säker på att vi kan utesluta nätagget.

Permalänk
Medlem

har du kopplat i rätt mängd 4 pin osv till grafikkortet då?

Det räcker inte med att bara sätta den i pci-e slotten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

har du kopplat i rätt mängd 4 pin osv till grafikkortet då?

Det räcker inte med att bara sätta den i pci-e slotten

Ja, har kopplat in det korrekt.

Undrar om det kan bero på några andra komponenter än GPUn? Antar att de kan vara moderkortet men är det möjligt att det beror på CPU/RAM etc?

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår fortfarande, några idéer?