Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem

Älskar nostalgitrådar.

Min första dator var en en 386a med 4mb ram, tidigt 90-tal och man lirade Keen Commander, Nuke, SimCity osv.
Första datorn som klockades "på riktigt" var en P1:a 75MHz som jag lyckades skrämma upp i 150Mhz...
På den tiden var verkligen allt så mycket mer spännande, man kunde sitta hela helger och nätter bara för att få igång drivrutiner eller vänta på att en fil skulle tankas klar på sitt 28800-modem

Tidigaste bilden jag hittade i min dator är dock från DH2001, där satt man på en Celeron 700@1066MHz och ett Diamond Viper Pro (tror de var ett TNT2). På den tiden var de coolt att ha ett "BigTower" fyllt med massa hårddiskar och flätar, allt för att kunna spara så mkt warez och porr på som möjligt...
Detta var nog ett av de sista DreamHack's som jag åkte på, det var innan man kunde lösa "besökspass" vilket ledde till att de kom massa löst folk och BRUDAR ...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Alltså.. Det (elände) man minns bäst är ju:

IBM och Compaqs eländiga icke-standard format på saker och ting. De passade bara i respektive maskin.

De oändliga mängder skärsår man hade efter man öppnat en dator. Inte en kant var gradad! Inte en!

Det oändliga pysslet med IRQ:er och minnesallokering då man installerade ett nätverks eller grafikkort. Många gånger angav de inte ens krock även om de krockade ändå!

Eller att ett 3com 3c509 kunde vara ett B, C, TX, T eller något annat utan att det för den delen stod på kortet. Naturligtvis passade inte drivrutinerna ALLS mellan de olika varianterna.

Har ni glömt, ej upp levt eller äntligen lyckats förtränga detta?

Permalänk
Medlem

Den där kylaren kommer jag ihåg skarpt. Hade den på i princip alla grafikkort från geforce 2 gts upp till 9800xt. Kylde som sagt som en gud men levde om därefter.

Skrivet av xfade:

~2000 var det en kylare från Alpha som gällde, den lät som ett jetplan men kylde som en gud.
Alpha (FC-)PAL6035 med YS Tech fläkt, 60mm och 4200rpm.

http://www.anandtech.com/show/583/2

http://images.anandtech.com/old/cooling/roundups/072000socket...

Edit1:
En sådan hade dock inte jag till min Intel Celeron 300A. Som så många andras gick perfekt i 450Mhz, utan att verken öka spänningen eller skaffa bättre kylning. Man bumpade FSB från 66Mhz till 100Mhz som pentium processorerna körde på. Det bästa med Celeronerna var att L2-cachen satt på/i processorn och gick med samma hastighet, Pentium hade L2 på chip utanför i halva hastigheten.

Edit 2:
Eller på den tiden då man unlockade sina AMD processorer med en blyertspenna, fanns mycket kul på den tiden också.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-600.html

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Min OCade 44MHZ Gameboy was the shit, allting gick väldigt väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Älskar nostalgitrådar.

Min första dator var en en 386a med 4mb ram, tidigt 90-tal och man lirade Keen Commander, Nuke, SimCity osv.
Första datorn som klockades "på riktigt" var en P1:a 75MHz som jag lyckades skrämma upp i 150Mhz...
På den tiden var verkligen allt så mycket mer spännande, man kunde sitta hela helger och nätter bara för att få igång drivrutiner eller vänta på att en fil skulle tankas klar på sitt 28800-modem

Tidigaste bilden jag hittade i min dator är dock från DH2001, där satt man på en Celeron 700@1066MHz och ett Diamond Viper Pro (tror de var ett TNT2). På den tiden var de coolt att ha ett "BigTower" fyllt med massa hårddiskar och flätar, allt för att kunna spara så mkt warez och porr på som möjligt...
Detta var nog ett av de sista DreamHack's som jag åkte på, det var innan man kunde lösa "besökspass" vilket ledde till att de kom massa löst folk och BRUDAR ...
http://i.imgur.com/sWsf8.jpg

2001 bör jag ha varit där. Vi var där misnt 2 gånger 2001-2002 vill jag minnas sedan var jag där nån gång senare 2006-2007 tror jag.
Men min dator vad med på en av DH's mod tävligar. Van inget men den kom ut på deras hemmsida i alla fall så var rätt nöjd ändå. Var polarna som ville jag skulle ställa upp. Har dom nåt arkiv kan ni säkert identefiera den där i så fall men jag har egna bilder på burken som bör stämma då jag hade vattenkylning då med Black ICE prime och Maze 2 med Ehiem 1048.
Vet att jag var en av dom 300 fösta att får en Athlon XP 2400+ veckan innan DH från komplett så var nästan själv om att ha processorn där bland folk man träffade men detta var nog 2002 skulle jag tro. Hade en 1800+ så tippar på att det vad var jag hade på bilderna som togs på DH.

Mins också hur popis LCD skärmarna var på datorn som ni kan se på min med. Inte nog med att alla polarna skulle ha en att bygga till dom så var det felra på DH som ville ha med så mins att jag postade upp färdiga kitt till folk eller tog med mig till nästa DH eller privata LAN. Var helt andra tider då känns det som.
Polarna och jag körde mycket linux och dom var redigt duktiga på kodning så dom skrev då Linux program för LCD skärmarna som var så poppis även här på sweclockers så även vi med Linux kunde köra det.

Sisst jag var på DH slogs ungarna för fulla muggar framför mig över reklam från Abit och väktarna tittade på utan att våga röra dom så en annan fick leka förälder istället. Sorgligt tråkigt det blivit.

Då 2001-2002 när vi var där så var det mycket FTP som gällde. Spel så klart med men mins att jag satt gämten en grupp sköna killar runt 35-38 år har jag för mig dom sa och dom hade mycket disk då. 700Gb tror jag och jag hade 270Gb vilket var mycket då.
Mycket fildelande av olika slag. Folk såg filmer och diskuterade och var allmänt sociala och satt inte bara med lurana på och spelade CS hela tiden även om det skedde periodvis när folk fick ett ryck.

Jag har en del gamla bilder från 2000 framåt på datorprylar, mods och annat från socket 7 eran och framåt för dom som är intresserade kan jag posta mer bilder. Hade digitalkamera från 2000 ungifär så.

Permalänk
Medlem

Nostalgi på hög nivå

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

1993 nångång, farsan köpte vår första dator, Compaq 386, 25 Mhz, otroliga 4 Mb ram, Pc speaker. Den gick hårt må jag säga. Minns att man fick gå till farsan och snällt fråga om man fick spela lite flygspel (F-29 Retaliator) hade man tur fick man det. Efter en timme kom han och sa åt mig att ge mig, undrar hur långt man hinner i ett spel idag på en timme?!

Var även ner på Bokia och handlade sharewareversionen av Rise of The Triads till den (ja, shareware kostade, eller så blev jag lurad) men minns att det saknades minne för att spela det. Detta löstes efter några månader med lite moddande av vad jag TROR var Smartdrv.exe. Annars gick härliga klassiker som Pinball Fantasies (DICE i sitt esse ), Ski or Die, Commander Keen, the Lost Vikings etc.

Som modem användes en US Robotics med hela 2400 baud vilket sen uppgraderas till en 14400 baud efter påhälsning av åskan.

Polarn hade dock en Commodore 64 med bandare (kan iofs varit en Amiga 500), jädrar det var grejer det. Sov över där för att vi skulle klara Nitro vilket var tvunget att göras i ett svep annars fick man börja om, men vi fixade det i alla fall.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Första Max Payne-spelet släpptes för drygt 10 år sedan. Minns framsidan på svenska PC-Gamer strax innan släppet.. Det stod med stooora bokstäver "600MHZ REKOMMENDERAT!" eller nått i den stilen. Kändes som ett helt brutalt systemkrav just då

Strax innan dess var det HL / Counter-strike-betor / Unreal Tournament och Age of Empires 2 som LANades mest i min kompiskrets. LAN-party på något internetcafe när någon fyllde år var en fluga runt 2000(?) med ungefär.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Fetaste minnet från ~1994, jag var sju år, och 'klubben' som det hette på den tiden hade en Amiga som vi ivrigt slogs om. Fortfarande det bästa och skönaste liret jag spelat, Silkworm i multiplayer

Minns när 'klubben' senare uppgraderade från Amiga till Playstation, tyvärr hade dom inte så många spel. Bara Demo skivorna med Tekken och Crash Bandicoot haha.

På tal om Max Payne, kommer ihåg att jag var tvungen att köra det ljudlöst då mitt ljudkort, Turtlebeach, inte var kompatibelt med spelet. Riktigt surt alltså. Men vem sviker Max

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Fetaste minnet från ~1994, jag var sju år, och 'klubben' som det hette på den tiden hade en Amiga som vi ivrigt slogs om. Fortfarande det bästa och skönaste liret jag spelat, Silkworm i multiplayer z3kN1rblzhI

Minns när 'klubben' senare uppgraderade från Amiga till Playstation, tyvärr hade dom inte så många spel. Bara Demo skivorna med Tekken och Crash Bandicoot haha.

På tal om Max Payne, kommer ihåg att jag var tvungen att köra det ljudlöst då mitt ljudkort, Turtlebeach, inte var kompatibelt med spelet. Riktigt surt alltså. Men vem sviker Max

Haha

Har det där på Amiga 500 hoppas inte disketterna har gjort sitt,men kommer ihåg känslan av att sitta där med joysticken och 1m från TV WHoaaah!!

Sedan SWIV kommer ihåg dom där förbaskade dånande ljud effekterna fortfarande

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Haha

Har det där på Amiga 500 hoppas inte disketterna har gjort sitt,men kommer ihåg känslan av att sitta där med joysticken och 1m från TV WHoaaah!!

Sedan SWIV kommer ihåg dom där förbaskade dånande ljud effekterna fortfarande

https://www.youtube.com/watch?v=woseXTQw3Qw

Då spelade ni nog aldrig battle squadron. Child defining game right there för min del, dock så blev diskettens magnetism försvagad så småningom så halvvägs in på andra banan så krashade skiten, men helvete vad jag och min polare körde första banan om och om igen ! underbart multiplayer

http://www.youtube.com/watch?v=yiU5RnDvJ2o

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk

Intressant tråd verkligen, får mig o tänka tillbaks i tiden.

Första datorn jag använde var när farsan köpte sin första dator. Kostade då 10.000:-
En 286:a 15mhz tror ja de va, 1mb ram, 50mb ide hårddisk och 3,5 diskett enhet. Dos-skal 6.2
Först 14.4 modem, sedan 33 modem, o till slut ett 56 modem. Några år senare började adsl dyka upp.
Satt o spelade plattformspel så som: Duke Nukem 1 och 2, Halloween Harry, Mystic towers, Commander Keen, Lotus III, Dynablaster o mycke mer.
Farsans andra dator var en 486:a 66mhz med 8mb ram, 250mb hårddisk o Windows 3.11.

Har många av de spelen i fullversion, och spelar dem med en s.k. dos-emulator som heter Dosbox, fungerar kanonbra.

I högstadiet hade de P1-or 75mhz och 486 dx4-or 66mhz, en var dock på 100mhz.

Min första dator var en Pentium 133 mhz, med 16mb ram, 2gb hårddisk, 2mb grafikkort. Windows 98
Uppgraderade senare till 200 mhz processor och 32mb ram med voodoo2 sli. Senare till ett Voodoo 3 PCI 16mb. Tror de kortet kostade runt 1200:- då.
+ Soundblaster 16 16bit isa ljudkort. Bästa ljudkortet jag hade haft på den tiden. Spelade mycket Duke Nukem 3D och Warcraft 2, tides of darkness på den tiden.

Nästa dator blev en Slot 1 Celeron 300mhz som gick med 66mhz fsb. Klockade upp till 100mhz fsb, o prollen gick upp till 450 mhz.
Köpte 128mb sd-ram då för 600:- Windows XP var precis nytt då, o tyckte det var awesome. Köpte också ett Geforce MX200 64mb agp. Fungerade bra på den datorn.

Pentium 3 700mhz blev nästa burk.

Jag har fortfarande en del nostalgi-prylar hemma. Bland annat:

En Siemens med 166mhz P1:a, 128mb edo-ram, 8gb hårddisk, voodoo 3 16mb pci. Tro mig, windows 98 går jättesnabbt på denna burk.

Hemmabygge med ett Dual socket 370 Gigabyte GA-6VTXD, med dubbla Tualatin 1.4 ghz, 2gb PC133 sd-ram, voodoo 5 5500 64 mb agp, 2x 80gb seagate diskar + en 40gb seagate systemdisk och dvd-rom. Har xubuntu 32.bit installerat på den för tillfället.
Har kvar originalförpackningen o emballage till voodoo 5 kortet med! ^_^

Det blir rätt mycke om ja ska skriva allt. Men nostalgi är det. ^_^
Kan gärna skriva mer om så önskas. Delade med mig en hel del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LellePrinter:

Intressant tråd verkligen, får mig o tänka tillbaks i tiden.

Första datorn jag använde var när farsan köpte sin första dator. Kostade då 10.000:-
En 286:a 15mhz tror ja de va, 1mb ram, 50mb ide hårddisk och 3,5 diskett enhet. Dos-skal 6.2
Först 14.4 modem, sedan 33 modem, o till slut ett 56 modem. Några år senare började adsl dyka upp.
Satt o spelade plattformspel så som: Duke Nukem 1 och 2, Halloween Harry, Mystic towers, Commander Keen, Lotus III, Dynablaster o mycke mer.
Farsans andra dator var en 486:a 66mhz med 8mb ram, 250mb hårddisk o Windows 3.11.

Har många av de spelen i fullversion, och spelar dem med en s.k. dos-emulator som heter Dosbox, fungerar kanonbra.

I högstadiet hade de P1-or 75mhz och 486 dx4-or 66mhz, en var dock på 100mhz.

Min första dator var en Pentium 133 mhz, med 16mb ram, 2gb hårddisk, 2mb grafikkort. Windows 98
Uppgraderade senare till 200 mhz processor och 32mb ram med voodoo2 sli. Senare till ett Voodoo 3 PCI 16mb. Tror de kortet kostade runt 1200:- då.
+ Soundblaster 16 16bit isa ljudkort. Bästa ljudkortet jag hade haft på den tiden. Spelade mycket Duke Nukem 3D och Warcraft 2, tides of darkness på den tiden.

Nästa dator blev en Slot 1 Celeron 300mhz som gick med 66mhz fsb. Klockade upp till 100mhz fsb, o prollen gick upp till 450 mhz.
Köpte 128mb sd-ram då för 600:- Windows XP var precis nytt då, o tyckte det var awesome. Köpte också ett Geforce MX200 64mb agp. Fungerade bra på den datorn.

Pentium 3 700mhz blev nästa burk.

Jag har fortfarande en del nostalgi-prylar hemma. Bland annat:

En Siemens med 166mhz P1:a, 128mb edo-ram, 8gb hårddisk, voodoo 3 16mb pci. Tro mig, windows 98 går jättesnabbt på denna burk.

Hemmabygge med ett Dual socket 370 Gigabyte GA-6VTXD, med dubbla Tualatin 1.4 ghz, 2gb PC133 sd-ram, voodoo 5 5500 64 mb agp, 2x 80gb seagate diskar + en 40gb seagate systemdisk och dvd-rom. Har xubuntu 32.bit installerat på den för tillfället.

Det blir rätt mycke om ja ska skriva allt. Men nostalgi är det. ^_^
Kan gärna skriva mer om så önskas. Delade med mig en hel del iaf.

Kanske världens sämsta skryt, Jag har två siemens nixdorf burkar med 166mhz cpu, fin fina liggande lådor med rosa/röda/lila/blå? stolpar/kolonner i hörnen. Plåten är tjock nog att stoppa det mesta, lådan tung nog för att krossa det mesta men hysteriskt bra när farsan släpade hem dem. Det som dock är det intressanta eller det roliga med det hela är att jag nu varit hemma över jul och farsan fick min gamla stationära i julklapp, en lysande uppgradering från hans 4 år gamla fuijutsu vista katastrof. Detta skapade givetvis ett behov av kringutrustning för honom så han tog det han hittade vilket var:

1. Original högtalarna som följde med siemens nixdorfarnarna 1996.
2. Ett supersnyggt Delltangentbord i sjysst "multimediadator" svar (ni vet om ni tänker efter).
3. Ett stycke finfin Logitech mus från tidigt 2000-tal med styrkula.

Billiga datorhögtalare från förr påminner om de billigare idag, bara att de är 4 gånger större.
Begreppet "Multimediadator" var stort i mitten av 90-talet. I princip betydde det att du fick med Microsoft Encarta och en cd-läsare som kanske, om du hade tur var 8x.
Om Aids var 80-talets sjukdom så var musarm 90-talets.

Det är mycket roligare att tänka på dumheterna och reklamen.
under slutet av 90-talet var följande saker självklara:
1. Datorer köptes med abonnemang, eller avbetalning, eller genom jobbet. Inte särskilt konstigt efter som det knappt fanns nått under tiotusen (skärm var alltid med)
2. Ergonomiska tangentbord och pekdon som inte var ergonomiska eller vetenskapliga var lösningen på alla åkommor.
3. Människan hade inte lärt sig sitta ordentligt, därför föjde instruktioner med till allt datorrelaterat och på alla kontor finfina affischer som visade hur man skulle sitta. (Om man nu mot all förmodan misslyckats i sitt sittande så hade kvällstidningarna minst ett 8-sidorsreportage om faran med musarm)
4. Datorchassin var gjorda av överbliven pansarplåt från forna sovjet, Datorborden var gjorda av överblivna paneler från Trabant-fabriken.
5. En bra fläkt var minst 40cm och snurrade åtminstone i 6000 rpm.
6. Man kunde aldrig ha för många partitioner.
7. Högtalare med hörlurs uttag var guld värda eftersom det i regel inte fanns nåt på frontpanelen. Däremot så satsade alla de stora (HP,DELL,PACKARD BELL) på att ha så många yttre plastlager som möjligt på sina datorer, tacksamt som tusan. Anser fortfarande att det är för lätt att öppna chassin eftersom man bara måste skruva ur några skruvar, inte rycka frontpanelen åt nordost för att kunna dra en ramliknande plastbit åt sydväst för att ens komma åt skruvarna.

Inte särskilt nördigt, vid den här tiden slog jag om nätagget till 110 volt för att se vad som hände... Men det är vad jag minns och jag kan inte annat än vara glad för att SIBA gubben vrålar "tokbillig compaq med inte core i3 processor för bara nånting" istället för "tokbra multimedia dator från compaq med cdläsare och modem för bara 850kr i månaden i 36 månader, minutavgift tillkommer."

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Morsan skaffade ISDN, så vi hade svindlande hög hastighet då

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Första Max Payne-spelet släpptes för drygt 10 år sedan. Minns framsidan på svenska PC-Gamer strax innan släppet.. Det stod med stooora bokstäver "600MHZ REKOMMENDERAT!" eller nått i den stilen. Kändes som ett helt brutalt systemkrav just då

Strax innan dess var det HL / Counter-strike-betor / Unreal Tournament och Age of Empires 2 som LANades mest i min kompiskrets. LAN-party på något internetcafe när någon fyllde år var en fluga runt 2000(?) med ungefär.

Max Payne blev ju mer eller mindre med i 3dMark2001

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Voodo kort och en PII:a, dc++ ;P

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Skrivet av xfade:

~2000 var det en kylare från Alpha som gällde, den lät som ett jetplan men kylde som en gud.
Alpha (FC-)PAL6035 med YS Tech fläkt, 60mm och 4200rpm.

http://www.anandtech.com/show/583/2

http://images.anandtech.com/old/cooling/roundups/072000socket...

Oj, den minns jag! Lät som fan, men kylde bra. Jag "nedgraderade" till en Zalman CNPS 3000, deras berömda "solfjäderkylare". Den var så bra passivt att min 120mm-fläkt gick sönder utan att jag märkte det - CPU:n funkade lika bra ändå :).

Så här i efterhand har jag nog haft nästan alla kylare Zalman har tillverkat från 2000 till 2007 eller så, inklusive deras passiva grafikkortskylare. Fantastiska grejor om man vill ha tyst gaming, även om det inte var något för överklockare.

Här är en sida med de värsta kylarna 2001: http://www.thg.ru/cpu/20010521/onepage.html

Håller med om att datorlådorna blivit rangligare, första gången jag köpte delar och byggde ihop min egen orkade jag knappt bära hem lådan från posten - det var på den tiden man kunde skicka brev och paket med posten, nämligen. Men ska vi snacka solida datorer, så vill jag peka på IBM-terminalerna från 80-talet. Jag tror att man kan köra över tangentbordet från en sådan med en lastbil utan att det händer något - möjligen går lastbilen sönder!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Tycker mig väldigt tydligt minnas att det var 100 fps i CS som var det man skulle ha för att få vara cool. Dock är det ju kanske senare i 1.6. Minns hur sjukt mycket trådar det var om att få 100 fps med diverse kommandon och drivrutiner. Det diskuterades friskt vilket grafikkort man skulle ha och vilka komponenter som passade ihop för att generera dessa magiska 100 fps.

Då skulle du varit med när man fick skriva sin egen bootfil till DOS (på Windows 3.11-tiden, då i princip inga spel gick att köra i Windows!) för att få så mycket minne ledigt som möjliigt. Minns att jag och min rumskompis tävlade i vem som fick loss mest minne, och jag vann med 612 eller så K (av 640 då).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Det var tider det! Kommer ihåg när jag bodde hemma...spelade Red Storm Rising på Commodore 64 med bandstation...tror jag typ låste in mig på mitt rum i typ en vecka (var enormt långa laddningstider på spelet...ladda 30min...spela....byta band....ladda 30min...spela...osv)...kände mig som värsta ubåtskaptenen när jag smög in min amerikanska ubåt i Archangelsk hamn eller sänkte en liten romb på skärmen som förställde en fientlig ubåt. Idag hade man inte ens orkat vänta tills spelet hade laddats sig...:)

Det var ett spel man fick spela med en god bok vid sidan :). Köpte det i original, och älskade det. Jag önskar nästan att jag hade kvar förpackningen, med tangenbordsöverlägg och allt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rickenbacker:

Oj, den minns jag! Lät som fan, men kylde bra. Jag "nedgraderade" till en Zalman CNPS 3000, deras berömda "solfjäderkylare". Den var så bra passivt att min 120mm-fläkt gick sönder utan att jag märkte det - CPU:n funkade lika bra ändå :).

Så här i efterhand har jag nog haft nästan alla kylare Zalman har tillverkat från 2000 till 2007 eller så, inklusive deras passiva grafikkortskylare. Fantastiska grejor om man vill ha tyst gaming, även om det inte var något för överklockare.

Här är en sida med de värsta kylarna 2001: http://www.thg.ru/cpu/20010521/onepage.html

Håller med om att datorlådorna blivit rangligare, första gången jag köpte delar och byggde ihop min egen orkade jag knappt bära hem lådan från posten - det var på den tiden man kunde skicka brev och paket med posten, nämligen. Men ska vi snacka solida datorer, så vill jag peka på IBM-terminalerna från 80-talet. Jag tror att man kan köra över tangentbordet från en sådan med en lastbil utan att det händer något - möjligen går lastbilen sönder!

Minns någon slot A-processorerna? Som kom i en stor svart kassett som man tryckte fast på moderkortet som något jäkla videoband!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Kanske världens sämsta skryt, Jag har två siemens nixdorf burkar med 166mhz cpu, fin fina liggande lådor med rosa/röda/lila/blå? stolpar/kolonner i hörnen. Plåten är tjock nog att stoppa det mesta, lådan tung nog för att krossa det mesta men hysteriskt bra när farsan släpade hem dem. Det som dock är det intressanta eller det roliga med det hela är att jag nu varit hemma över jul och farsan fick min gamla stationära i julklapp, en lysande uppgradering från hans 4 år gamla fuijutsu vista katastrof. Detta skapade givetvis ett behov av kringutrustning för honom så han tog det han hittade vilket var:

1. Original högtalarna som följde med siemens nixdorfarnarna 1996.
2. Ett supersnyggt Delltangentbord i sjysst "multimediadator" svar (ni vet om ni tänker efter).
3. Ett stycke finfin Logitech mus från tidigt 2000-tal med styrkula.

Billiga datorhögtalare från förr påminner om de billigare idag, bara att de är 4 gånger större.
Begreppet "Multimediadator" var stort i mitten av 90-talet. I princip betydde det att du fick med Microsoft Encarta och en cd-läsare som kanske, om du hade tur var 8x.
Om Aids var 80-talets sjukdom så var musarm 90-talets.

Det är mycket roligare att tänka på dumheterna och reklamen.
under slutet av 90-talet var följande saker självklara:
1. Datorer köptes med abonnemang, eller avbetalning, eller genom jobbet. Inte särskilt konstigt efter som det knappt fanns nått under tiotusen (skärm var alltid med)
2. Ergonomiska tangentbord och pekdon som inte var ergonomiska eller vetenskapliga var lösningen på alla åkommor.
3. Människan hade inte lärt sig sitta ordentligt, därför föjde instruktioner med till allt datorrelaterat och på alla kontor finfina affischer som visade hur man skulle sitta. (Om man nu mot all förmodan misslyckats i sitt sittande så hade kvällstidningarna minst ett 8-sidorsreportage om faran med musarm)
4. Datorchassin var gjorda av överbliven pansarplåt från forna sovjet, Datorborden var gjorda av överblivna paneler från Trabant-fabriken.
5. En bra fläkt var minst 40cm och snurrade åtminstone i 6000 rpm.
6. Man kunde aldrig ha för många partitioner.
7. Högtalare med hörlurs uttag var guld värda eftersom det i regel inte fanns nåt på frontpanelen. Däremot så satsade alla de stora (HP,DELL,PACKARD BELL) på att ha så många yttre plastlager som möjligt på sina datorer, tacksamt som tusan. Anser fortfarande att det är för lätt att öppna chassin eftersom man bara måste skruva ur några skruvar, inte rycka frontpanelen åt nordost för att kunna dra en ramliknande plastbit åt sydväst för att ens komma åt skruvarna.

Inte särskilt nördigt, vid den här tiden slog jag om nätagget till 110 volt för att se vad som hände... Men det är vad jag minns och jag kan inte annat än vara glad för att SIBA gubben vrålar "tokbillig compaq med inte core i3 processor för bara nånting" istället för "tokbra multimedia dator från compaq med cdläsare och modem för bara 850kr i månaden i 36 månader, minutavgift tillkommer."

Sämsta skryt?? De var inte snällt sagt. Det finns mycke värre skryt än så vad jag har sett i andra forum. Kände för o dela med mig nostalgi som jag har växt upp med. O det är fel? Tror inte det. Jo jag har också gjort de där med 110volt på nätagget, och jag har jobbat med datorer väldigt länge. SÅ jag är ingen amatör och har upplevt hela 90-talet inte bara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LellePrinter:

Ooooh! Sälj eller släng aldrig! Är fortfarande sugen på ett voodoo 5 5500. Bara för att ha det.

PS Tror den andra killen menade sitt eget skryt.

Permalänk
Medlem

Är 96a, så har inte så mycket att säga, förutom att jag ångrar att jag inte kunde använda en dator runt 95, tror det skulle vara riktigt roligt.

Några klassiska saker jag kommer ihåg är: bluescreens som tusan och denna gudförbannade ScanDisk som kom varje gång man startade datorn:

.
Kazaa, dc++ (i dc minns jag att man sökte efter BBB när man leta hubbar, för alla med BBB var snabba), mycket Warcraft 3, Xbox chippning, Windows XP var snyggt som tusan, <body bgcolor="black"> och <font color="lime"> = hacker sida, gå in på nätet efter kl 6 det är billigare.....

Det var fan bättre förr

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Max Payne blev ju mer eller mindre med i 3dMark2001

Var inte det Matrix dem "kopierade"? Lobby scenen. Eller tänker vi på olika saker?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickenbacker:

Minns någon slot A-processorerna? Som kom i en stor svart kassett som man tryckte fast på moderkortet som något jäkla videoband!

Även det blåalaget (Intel) hade slot-processorer.

Något som dock var kewlt var så kallade slockets, då kunde man köra nyare processorer i sina gamla slot1 moderkort.

Man kunde även överklocka och ändra spänningen med jumprarna på slocketen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

DC++ och 56k modem. Vilka minnen!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Jag fick min första dator när jag gick på högstadiet, nån gång under första halvan av 90-talet. Det var en 286 (12 MHz har jag för mig de var på) med 1 MB minne, den var ju hyggligt gammal redan då, men funkade ändå bra tyckte jag. Den byttes senare mot en 386 (SX 25 MHz tror jag).

Spelen från Apogee (Commander Keen, Duke Nukem, etc) var guld, jag körde också mycket av Sierras och Lucasarts äventyrsspel. Självklart Wolfenstein 3D också, dessutom "uppföljaren" som utspelade sig på en rymdstation, i mitt tycke ännu bättre.

I början av 90-talet var det, om vi pratar PC, rätt ballt att ha VGA och ljudkort, PC var ju ganska efter som spelplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickenbacker:

Då skulle du varit med när man fick skriva sin egen bootfil till DOS (på Windows 3.11-tiden, då i princip inga spel gick att köra i Windows!) för att få så mycket minne ledigt som möjliigt. Minns att jag och min rumskompis tävlade i vem som fick loss mest minne, och jag vann med 612 eller så K (av 640 då).

Ah, himem-tiden