Bilden försvinner från dataskärmen när tvn slås av?!

Permalänk
Medlem

Bilden försvinner från dataskärmen när tvn slås av?!

Hej!

Jag har datorn kopplad via HDMI till min Onkyo 607 förstärkare och vidare till tvn.
Sedan har jag en DVI mellan datorn och skärmen en nyare LG.

Problemet är när jag ändrar från tvn till dataskärmen och sedan slår av förstärkaren och tvn eftersom jag
kör med hörlurar i datarummet bredvid så dör bilden på dataskärmen.
Varför gör den det??

Grafikkortet är ett Nvidia GTX 580 och jag kör Windows 7.

Permalänk

HDMI och DVI är digitala
Du kan ha en HDMI + VGA
eller
DVI + VGA
Med andra ord en av HDMI eller DVI
1 st Digital och 1 st VGA ( Analogt )

// Kaj

Skrivet av Spyder:

Hej!

Jag har datorn kopplad via HDMI till min Onkyo 607 förstärkare och vidare till tvn.

Problemet är när jag ändrar från tvn till dataskärmen och sedan slår av förstärkaren och tvn eftersom jag
Varför gör den det??

Permalänk
Medlem

Doesnt make sense ;p
Jag har ju alltid kört de förut fast utan förstärkare och då har de aldrig varit nå problem.
Alltså de fungerar ju men nu måste jag alltid ha förstärkaren igång för att få bild på dataskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Hej!

Varför gör den det??

Det som antagligen händer när du stänger av förstärkaren är att all kontakt med datorn bryts till skillnad från en skärm där det alltid ligger en kontrollsignal mellan TV och dator. Jämför det med att dra ur HDMI-sladden till TVn istället för att bara stänga av den.

Har du datorskärmen inställd som "första" skärm? Högerklicka på bakgrunden i windows och ta "skärmupplösning". Om TVn är första skärm kommer datorn att behöva ställa om sig för att använda datorskärmen som första, detta kan flimra till och ta lite tid. Rekommenderat är att ha datorskärmen som första skärm jämt.

Om den dör även om datorskärmen är första skärm så har jag inga bra förslag. Jag förstår inte heller vad personen ovanför menar. Möjligtvis är han ute efter det faktum att inte alla grafikkort har möjlighet att skicka ut 2x digitala signaler och att din datorskärm i vanliga fall är analog. När du sen stänger av förstärkaren så blir signalen till datorskärmen digital och du måste byta input på skärmen till digital. Ett tips i samband med detta är att kanske kan använda en annan DVI-utgång på grafikkortet? Kan vara så att endast en utgång har fullt stöd för digital signal.

Så, 2 saker du kan trilskas lite med, lycka till!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Lego Master

Vilken skärm är satt som 1 i windows? Om det är TVn, prova att ändra till den andra, dvs kryssa för "detta är min primära skärm". Osäker, men det kan påverka hur datorn beter sig när den ena eller andra stängs av eller kopplas ur.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield