Permalänk
Medlem

gtx 670 motsvarighet

tjo,

tänkte fråga er som kan ati korten, vilket kort ati är närmast gtx670 prestanda och pris skillnaden
just nu äger jag 2x gtx 460 sli och jag skulle behöva uppgradera men har inte så mycket pengar tänkte ca 2000 - 2500kr

har inte så mycket koll på ati, ja vet att nvidea kör physix och det är fett överskattat...
om jag inte har helt fel tror ja att ja har sätt folk som har ati och ett nvidea kort i eller drömmer jag ?..

ps: jag är mer av ett nvidea fanboy... så övertyga mig
//toad

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Skulle kört ett 660 ev 660 Ti i ditt fall helt klart!

I det Röda laget har du 7950 som direkt motsvarar 670, förvisso är det riktigt bra idag efter den feta drivrutinsuppdateringen dom gjorde, men skulle fortfarande satsa på grönt om jag köpte nytt idag. Gillar dem helt enkelt bättre!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gigabyte Radeon HD7950 3072MB - 2500kr
+3gb minne
+pris

Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC - 3363kr
-2gb minne
-pris
+ har redan nvidea

väldigt stor pris skillnad,
är inte jätte kunnig runt grafik korten

Skrivet av Hypno-Toad:

om jag inte har helt fel tror ja att ja har sätt folk som har ati och ett nvidea kort i eller drömmer jag ?..

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

Gigabyte Radeon HD7950 3072MB - 2500kr
+3gb minne
+pris

Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC - 3363kr
-2gb minne
-pris
+ har redan nvidea

väldigt stor pris skillnad,
är inte jätte kunnig runt grafik korten

Finns egentligen ingen anledning att köpa Nvidia när deras kort är så galet prissatta. 660Ti motsvarar inte ens nästan ett 7950 Boost.

Denna generation vinner AMD/ATi helt klart över de gröna. Kör på ett 7950 så kommer du bli kalasnöjd

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tjo,

tänkte fråga er som kan ati korten, vilket kort ati är närmast gtx670 prestanda och pris skillnaden
just nu äger jag 2x gtx 460 sli och jag skulle behöva uppgradera men har inte så mycket pengar tänkte ca 2000 - 2500kr

har inte så mycket koll på ati, ja vet att nvidea kör physix och det är fett överskattat...
om jag inte har helt fel tror ja att ja har sätt folk som har ati och ett nvidea kort i eller drömmer jag ?..

ps: jag är mer av ett nvidea fanboy... så övertyga mig
//toad

http://www.hwcompare.com/12507/geforce-gtx-670-vs-radeon-hd-7...

Permalänk
Medlem

tack alla för snabba svar

svårt val, men den är väll bättre en ett 660ti ?
besluts ångest, men har ni koll på om priset kommer att sjunka snart, om det är värt att vänta ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tack alla för snabba svar

svårt val, men den är väll bättre en ett 660ti ?
besluts ångest, men har ni koll på om priset kommer att sjunka snart, om det är värt att vänta ?

jag bytte från 460 sli till 680, jag är sjukt nöjd. inget krångel med nvidia för min del.
en polare bytte från 460 sli till ett 670, han är också sjukt nöjd. (han kör nu 670 sli)
ytterligare en polare bytte från ett 460>6950>660ti och han är sjukt nöjd med sitt 660ti då amd krånglade för honom.

jag har två polare som bytte från 460 till 7970. båda är sjukt nöjda också.

har ingen erfarenhet från 7950 dock. (tvekar på att mitt gamla 7950gt räknas^^)

kort sagt: jag tror du kommer bli nöjd med vilket som. Alla kort är bra kort, och det kommer alltid finns fanboys!

btw, jag tror inte det kommer ske så mycket prissänkningar på ett tag.

Mvh.

Permalänk
Medlem

tror inte du hittar ett 7950 som länkats i tråden till ett så bra pris så ofta riktigt bra kort

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Finns egentligen ingen anledning att köpa Nvidia när deras kort är så galet prissatta. 660Ti motsvarar inte ens nästan ett 7950 Boost.

Denna generation vinner AMD/ATi helt klart över de gröna. Kör på ett 7950 så kommer du bli kalasnöjd

En anledning vore att SLI fungerar bättre än crossfire, en annan att nvidia dra lite mindre ström och därmed är lättare att kyla (inte implicerat att ATI korten är svårkylda eller något). I övrigt håller jag med dig om att ATI är mer bang for the buck, och då är det en fråga om hur mycket man är beredd att betala för ens "märkestrogenhet".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tjo,

tänkte fråga er som kan ati korten, vilket kort ati är närmast gtx670 prestanda och pris skillnaden
just nu äger jag 2x gtx 460 sli och jag skulle behöva uppgradera men har inte så mycket pengar tänkte ca 2000 - 2500kr

har inte så mycket koll på ati, ja vet att nvidea kör physix och det är fett överskattat...
om jag inte har helt fel tror ja att ja har sätt folk som har ati och ett nvidea kort i eller drömmer jag ?..

ps: jag är mer av ett nvidea fanboy... så övertyga mig
//toad

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_hd7950_3gb_pci-e_wf-177...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

En anledning vore att SLI fungerar bättre än crossfire, en annan att nvidia dra lite mindre ström och därmed är lättare att kyla (inte implicerat att ATI korten är svårkylda eller något). I övrigt håller jag med dig om att ATI är mer bang for the buck, och då är det en fråga om hur mycket man är beredd att betala för ens "märkestrogenhet".

Men med tanke på att AMD lovat att åtgärda sina ojämna frametimes, plus att deras kort kostar åtminstone 500-1000:- mindre än Nvidias så kallade motsvarighet, så anser jag att detta är ett gyllene tillfälle att hoppa på sidan med den bästa arkitekturen. I all ärlighet så är GCN bra mycket kraftfullare än vad Kepler är, men till priset av något högre strömförbrukning. AMD måste bara få till sina frametimes så kommer Nvidia antingen tvingas att sänka sina priser, eller så kommer AMD höja priset på antingen den nuvarande 7xxx-serien, eller på den kommande GCN2(8xxx eller 9xxx).

Om man tänkt köra flera grafikkort med detsamma så är Nvidia det bästa alternativet. Annars sitter iaf jag gärna med mitt 7950 och väntar på uppdaterade drivrutiner, som antagligen rullar ut innan jag får för mig att köra crossfire. Det finns inte många idag som kan klaga på att ett 7950 Boost inte räcker. Inte ens jag som kör 1440p kan egentligen gnälla. Det är väl egentligen bara Planetside 2 och BF3 som man inte kan köra på maximal detaljnivå.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

AMDs kort.
Mer minne och dom är billigare.

PhysX har jag sett tillräckligt av i farming simulator.

Dold text
Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

AMDs kort.
Mer minne och dom är billigare.

Men drar mer ström med allt vad det innebär, har stutteringproblem, behöver meckas med Radeon Pro om man ska köra Crossfire, etc.
PhysX nämner jag inte då jag faktiskt inte riktigt märker av det, men om man gillar PhysX så är ju även det en nackdel med AMDs kort då dom saknar det.

Var gärna lite objektiv när du ger någon råd om nytt grafikkort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

riktigt prsvärt:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=769162&cks=ASS&assoc=...
(samma som länkats tidigare)
jag för övrigt har gått över från nVidia till ATI och är kalas nöjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yooriitzz:

AMDs kort.
Mer minne och dom är billigare.

PhysX har jag sett tillräckligt av i farming simulator.

Haha, jo med den avataren är du ju väldigt opartisk och trovärdig!

Eller kanske inte...

Dold text

Till TS: Jag skulle nog köpt ett HD 7950 med ordentlig kylare om jag vore i din sits om du nu inte vill köra Crossfire/SLI i framtiden, då rekommenderar jag definitivt GTX 660 Ti.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Finns egentligen ingen anledning att köpa Nvidia när deras kort är så galet prissatta. 660Ti motsvarar inte ens nästan ett 7950 Boost.

Denna generation vinner AMD/ATi helt klart över de gröna. Kör på ett 7950 så kommer du bli kalasnöjd

Kalasnöjd...Om han kan leva med microstuttering menar du?

Skulle aldrig valt AMD, dom är vida kända för sina oerhört dåliga drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hypno-Toad:

tjo,

tänkte fråga er som kan ati korten, vilket kort ati är närmast gtx670 prestanda och pris skillnaden
just nu äger jag 2x gtx 460 sli och jag skulle behöva uppgradera men har inte så mycket pengar tänkte ca 2000 - 2500kr

har inte så mycket koll på ati, ja vet att nvidea kör physix och det är fett överskattat...
om jag inte har helt fel tror ja att ja har sätt folk som har ati och ett nvidea kort i eller drömmer jag ?..

ps: jag är mer av ett nvidea fanboy... så övertyga mig
//toad

Hejsan.

Jag tycker att du skall köra på Nvidia, jag har själv upplevt att dom varigt stabilare än AMD

Jag kör själv nvidia och är skit nöjd!!!

Såg denna på Netonnet! rena kapet ! inom din budjet också med fri frakt också

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Men drar mer ström med allt vad det innebär, har stutteringproblem, behöver meckas med Radeon Pro om man ska köra Crossfire, etc.
PhysX nämner jag inte då jag faktiskt inte riktigt märker av det, men om man gillar PhysX så är ju även det en nackdel med AMDs kort då dom saknar det.

Var gärna lite objektiv när du ger någon råd om nytt grafikkort.

Så du menar att man INTE behöver mecka med Nvidia i och med deras SLI configs? Nää då.. PhysX har Nvidia som talar för dem men att betala 1000 kr extra för att få Cuda och PhysX är inte dirket någon höjdare. Tänk dig.. vid köp av CF så sparar du nästan 2000 kr. Och allt du behöver göra är att gå in i Radeon pro och ändrar små saker. Alltså får du mer prestanda för 2000 kr mindre.. och allt du behöver göra är att göra en liknande procedur som du gör med tex. GTX 680 i SLI.

Skrivet av Skuggan74:

Kalasnöjd...Om han kan leva med microstuttering menar du?

Skulle aldrig valt AMD, dom är vida kända för sina oerhört dåliga drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

MS som inte existerar vid användning av Radeon Pro. Sedan är det HD7000 serien i sig som kan leda till problem med drivrutiner.. Inte drivrutinerna i sig. Kör de nyaste med mitt HD6950 och de är så stabila som de kan bli. Snarare så att vissa är vida kända för att tro att bara för att de har hört något för ett år sedan så gäller det även nu.

Skrivet av Bideberg92:

Hejsan.

Jag tycker att du skall köra på Nvidia, jag har själv upplevt att dom varigt stabilare än AMD

Jag kör själv nvidia och är skit nöjd!!!

Såg denna på Netonnet! rena kapet ! inom din budjet också med fri frakt också

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Problemet är väl att han får mer prestanda med HD7950 för ett billigare pris. Och innan folk börjar påpeka ev. MS i singel GPU lösningar hos AMD så säger jag bara.. Prova själva så ska ni se att det mest är inbillning. Visst finns det MS men att det skulle vara märkbart är ju bara idiotiskt att tro.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att man INTE behöver mecka med Nvidia i och med deras SLI configs? Nää då.. PhysX har Nvidia som talar för dem men att betala 1000 kr extra för att få Cuda och PhysX är inte dirket någon höjdare. Tänk dig.. vid köp av CF så sparar du nästan 2000 kr. Och allt du behöver göra är att gå in i Radeon pro och ändrar små saker. Alltså får du mer prestanda för 2000 kr mindre.. och allt du behöver göra är att göra en liknande procedur som du gör med tex. GTX 680 i SLI.

Jag har inte behövt mecka med mina GTX 670, nej.

Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg Tumnus, eller om du enbart såg vad du ville se (ditt inlägg känns väldigt "heja-AMD!"), men jag har inte sagt att Nvidia är ett bättre val än AMD.

Däremot skrev jag att man bör vara objektiv när man ger tips på grafikkort (tips på allt egentligen), och inte bara säga något i stil med "AMD är bättre för det är billigare", något som Yoritz i stort sett gjorde.

Att bara nämna fördelarna, och sen inte nämna nackdelarna är inget bra sätt att ge råd på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

tror inte du hittar ett 7950 som länkats i tråden till ett så bra pris så ofta riktigt bra kort

http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-307...

inet höjde priset en hundring under natten..... >:(

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jag har inte behövt mecka med mina GTX 670, nej.

Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg Tumnus, eller om du enbart såg vad du ville se (ditt inlägg känns väldigt "heja-AMD!"), men jag har inte sagt att Nvidia är ett bättre val än AMD.

Däremot skrev jag att man bör vara objektiv när man ger tips på grafikkort (tips på allt egentligen), och inte bara säga något i stil med "AMD är bättre för det är billigare", något som Yoritz i stort sett gjorde.

Att bara nämna fördelarna, och sen inte nämna nackdelarna är inget bra sätt att ge råd på.

Har varken anklagat dig för att säga att X är bättre än Y eller något liknande alls. Verkar inte bara vara jag som läser det man vill läsa tydligen. Men att påstå att SLI INTE kräver lite meckande med configs är idiotiskt. Sedan att ge ett par nackdelar visst men att överdriva dem som du verkar göra är ju precis som du skulle förneka att de existerade i huvudtaget. HD7950 i singel gpu konfigurationer har en MS som 99% av världens befolkning (rund summa) inte uppfattar. Medan MS i CF konfigurationer löses med Radeon Pro som fungerar exakt som SLI configs till Nvidia. Sedan om folk (bara därför att) väljer att ignorera lösningar gör ju inte saken bättre. Dessutom att säga att "AMD är bättre" för att det är billigare är faktiskt så nära sanningen man kan komma. Både HD7970 och GTX 680 tex. presterar nästan så identiskt i det mesta att man måste hitta en nämnare som faktiskt skiljer dessa två åt och är det inte prestanda så är det pris. Ett likvärdigt kort som är billigare... eller ett likvärdigt kort som är dyrare... vad hade du valt?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

GTX 670 är ca 10% snabbare än HD 7950. Jag menar 670 är dyrare och måste ju prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Haha, jo med den avataren är du ju väldigt opartisk och trovärdig!

Eller kanske inte...

Dold text

Jag har avataren av en anldening vettu

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att man INTE behöver mecka med Nvidia i och med deras SLI configs? Nää då.. PhysX har Nvidia som talar för dem men att betala 1000 kr extra för att få Cuda och PhysX är inte dirket någon höjdare. Tänk dig.. vid köp av CF så sparar du nästan 2000 kr. Och allt du behöver göra är att gå in i Radeon pro och ändrar små saker. Alltså får du mer prestanda för 2000 kr mindre.. och allt du behöver göra är att göra en liknande procedur som du gör med tex. GTX 680 i SLI.

MS som inte existerar vid användning av Radeon Pro. Sedan är det HD7000 serien i sig som kan leda till problem med drivrutiner.. Inte drivrutinerna i sig. Kör de nyaste med mitt HD6950 och de är så stabila som de kan bli. Snarare så att vissa är vida kända för att tro att bara för att de har hört något för ett år sedan så gäller det även nu.

Problemet är väl att han får mer prestanda med HD7950 för ett billigare pris. Och innan folk börjar påpeka ev. MS i singel GPU lösningar hos AMD så säger jag bara.. Prova själva så ska ni se att det mest är inbillning. Visst finns det MS men att det skulle vara märkbart är ju bara idiotiskt att tro.

Jag har redan svarat detta på en annan tråd, och för att göra detta väldigt kort.
Nu snackar vi både 3x 24 tums skärmar och singel.

7970 Singel plugg and play / samma med 680

2x 7970 CF ÄR ETT HELVETE /2x 680 4 klick i Nvidia kontroll panel och sen spela.

3x 7970 Funkar bra men MÅSTE fixa runt i radeon Pro / 3x 680 asså haft det sen 22 mars release inga problem i 3 datorer.

Jag har 3x 7970 hemma och 4x 680 så jag vet och har testat väldigt mycket.

Kör 7970 singel och 680 i 2-way och 4-way.

I 3-way så kan du köra 7970 eller 680 spelar inte så stor roll.

Det är nästan inget meck med SLI om du jämför mot AMD, jag stoppade in 4-way 680 när jag ominstallera min dator till W8 från ny disk och sätta på SLI starta BF3 allt på max i 4780x720 och allt fungera.

När jag gör det med AMD så blir man gråtfärdig när du spelar med 2 kort då du måste ha massa adaptrar och sätta allt rätt.
Med SLI med 2 kort är det bara 3 DVI kablar plug and play.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Finns egentligen ingen anledning att köpa Nvidia när deras kort är så galet prissatta. 660Ti motsvarar inte ens nästan ett 7950 Boost.

Denna generation vinner AMD/ATi helt klart över de gröna. Kör på ett 7950 så kommer du bli kalasnöjd

På singelkortsfronten vinner de helt klart Men ska man överhuvudtaget köra två kort denna generation så är det nVidia som gäller!
Har i alla fall uppfattat det så från alla trådar jag läst.

TS, funderar du på att uppgradera till 2 kort i framtiden? Eller ska du bara köra med ett kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har redan svarat detta på en annan tråd, och för att göra detta väldigt kort.
Nu snackar vi både 3x 24 tums skärmar och singel.

7970 Singel plugg and play / samma med 680

2x 7970 CF ÄR ETT HELVETE /2x 680 4 klick i Nvidia kontroll panel och sen spela.

3x 7970 Funkar bra men MÅSTE fixa runt i radeon Pro / 3x 680 asså haft det sen 22 mars release inga problem i 3 datorer.

Jag har 3x 7970 hemma och 4x 680 så jag vet och har testat väldigt mycket.

Kör 7970 singel och 680 i 2-way och 4-way.

I 3-way så kan du köra 7970 eller 680 spelar inte så stor roll.

Det är nästan inget meck med SLI om du jämför mot AMD, jag stoppade in 4-way 680 när jag ominstallera min dator till W8 från ny disk och sätta på SLI starta BF3 allt på max i 4780x720 och allt fungera.

När jag gör det med AMD så blir man gråtfärdig när du spelar med 2 kort då du måste ha massa adaptrar och sätta allt rätt.
Med SLI med 2 kort är det bara 3 DVI kablar plug and play.

Men vad jag ser här på sweclockers så är det mer nivida problem än radeon...??

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av norowner:

Men vad jag ser här på sweclockers så är det mer nivida problem än radeon...??

Inte vad jag läser, men det jag har testat så är Nvidia mycket mer vänligare vid 2 kort eller mer, även lite med singel kort med.

Och letar man efter felen så hittar man dom också

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har varken anklagat dig för att säga att X är bättre än Y eller något liknande alls. Verkar inte bara vara jag som läser det man vill läsa tydligen. Men att påstå att SLI INTE kräver lite meckande med configs är idiotiskt. Sedan att ge ett par nackdelar visst men att överdriva dem som du verkar göra är ju precis som du skulle förneka att de existerade i huvudtaget. HD7950 i singel gpu konfigurationer har en MS som 99% av världens befolkning (rund summa) inte uppfattar. Medan MS i CF konfigurationer löses med Radeon Pro som fungerar exakt som SLI configs till Nvidia. Sedan om folk (bara därför att) väljer att ignorera lösningar gör ju inte saken bättre. Dessutom att säga att "AMD är bättre" för att det är billigare är faktiskt så nära sanningen man kan komma. Både HD7970 och GTX 680 tex. presterar nästan så identiskt i det mesta att man måste hitta en nämnare som faktiskt skiljer dessa två åt och är det inte prestanda så är det pris. Ett likvärdigt kort som är billigare... eller ett likvärdigt kort som är dyrare... vad hade du valt?

Vad jag läst tidigare är radeon pro snarare en band-aid lösning än en riktig lösning på stuttering problemet; något om att det bara cappade framraten för att uppnå mindre stuttering vilket ledde till sämre prestanda, har jag fel?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad jag läst tidigare är radeon pro snarare en band-aid lösning än en riktig lösning på stuttering problemet; något om att det bara cappade framraten för att uppnå mindre stuttering vilket ledde till sämre prestanda, har jag fel?

yes, du har fel, radeon pro är som V-sync fast lite bättre med olika inställningar

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!