Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ok....

vill du veta en annan sak? andelen nvidia kort är betydligt större än AMD kort, det är som att säga att ZTE Blade III fungerar bättre än iPhone bara för att det oftare skrivs om problem med just iPhone jämfört med en ZTE Blade III..

Har du någon källa på det är så?

Alltid lika skrattretande när folk argumenterar genom att bara dra till med något statistiskt som skulle tala för deras fördel. Fast egentligen inte har en blekaste aning om hur det egentligen ligger till...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Kalasnöjd...Om han kan leva med microstuttering menar du?

Skulle aldrig valt AMD, dom är vida kända för sina oerhört dåliga drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom är det ju allmänt känt att det klagas rent allmänt... Själv har jag aldrig haft ett enda bekymmer värt att nämna. Och då har jag haft 4870, 4890, 5850, 5870, 6950 och nu 7950.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlssown:

Har du någon källa på det är så?

Alltid lika skrattretande när folk argumenterar genom att bara dra till med något statistiskt som skulle tala för deras fördel. Fast egentligen inte har en blekaste aning om hur det egentligen ligger till...

http://store.steampowered.com/hwsurvey

52.13% nvidia
34.2% AMD

sen tror jag nvidia andelen på sweclockers är ännu högre närmare 65-70%

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Har en kompis med ett HD7950 DCII och varken han eller jag upplever någon stuttering alls och ändå är jag ganska kräsen. Jag tror att det mest är inbillning som gör att folk tror att HD7000 serien stutterar. Visst det kanske finns där men är det märkbart? Nja, för vissa kanske

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Är man slö så är man

Vissa kan leva med att faktiskt behöva göra annat på datorn i någon minut för att det ska fungera ordentligt, andra inte.
Sedan är ju CUDA en bra deal om man håller på med de få program som drar nytta av det.

Den var bra den, "är man slö", se till att komma med något relevant så kan vi börja diskutera som vuxna igen.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Skrivet av Hypno-Toad:

vad är det man ska kolla efter när man ska köpa grafikkort ??

Jag personligen går efter:
1) Pris. Jag har en prisklass jag orkar med. Det spelar ingen roll om det finns bättre kort än vad jag har råd med.
2) Benchmarks. Sites som SweClockers (eller Anandtech, eller Toms Hardware, eller...) har alltid benchmarks av alla vanliga kort. Där kan man få en bra idé om kortets prestanda och ofta nämner de eventuella problem. Vad jag sett är GTX670 och Radeon HD7950 väldigt nära varandra i spelprestanda.

Märket på kortet spelar nästan aldrig någon roll - det kan skilja på hur tyst fläkten är, och en del kort är fabriksöverklockade, men annars är de allihop avrundningsvis samma - ett Radeon HD7950 är ett Radeon HD7950, och ett GTX 670 är ett GTX 670 oavsett märke. Och oftast är det bästa att INTE installera drivrutinerna som kommer med kortet, utan hämta drivrutiner direkt från AMD eller nVidia.
(Apropå fabriksöverklockning så är det enligt min mening ett jävla skit, det mer eller mindre garanterar att man får "oförklarliga" krascher då och då, i utbyte för några procent snabbare prestanda.)

Bägge korten är bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

du och tumnus gör bort er så otroligt att det kliar i ögonen att läsa era skrattretande "amd-är-bäst-trots-ostabila-drivisar-microstuttering-radeonproconfigs" och allt annat är oväsentligt. var någorlunda objektiv eller ge fan i denna delen av forumet

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har prestanda tronen.. Deras kort kostar dessutom mindre än Nvidias motsvarighet. Sedan att de har vissa problem som de borde ha löst har jag inte förnekat men det verkar sticka i folks ögon att AMD faktiskt är ett bättre alternativ om du ska köra singel GPU lösningar eller sitter på en liten tightare budget. Observera att SLI i form av GTX 680 kostan nästan 2000 kr MER än vad AMDs motsvarighet skulle göra vid CF.

Skrivet av davitto:

Den var bra den, "är man slö", se till att komma med något relevant så kan vi börja diskutera som vuxna igen.

Vad skulle du annars kalla personer som säger "Vadå? Man ska inte behöva gå in i X för att ändra för att få CF att fungera ordentligt.." för att sedan gå in och mecka med SLI profiler i Nvidia panelen. Idag är det klippt som skuret vilken GPU man ska välja.. och då är priset avgörande. Som sagt.. vill man lägga ut nästan 1000 kr mer på att "slippa radeon pro".. så visst. Men enligt mig är det ett dyrt sett att komma runt användandet av Radeon pro.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD har prestanda tronen.. Deras kort kostar dessutom mindre än Nvidias motsvarighet. Sedan att de har vissa problem som de borde ha löst har jag inte förnekat men det verkar sticka i folks ögon att AMD faktiskt är ett bättre alternativ om du ska köra singel GPU lösningar eller sitter på en liten tightare budget. Observera att SLI i form av GTX 680 kostan nästan 2000 kr MER än vad AMDs motsvarighet skulle göra vid CF.

Jag håller själv med om att AMD är mer prestanda per krona, men det finns betydligt mer viktigare punkter än bara _fps_.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

Jag håller själv med om att AMD är mer prestanda per krona, men det finns betydligt mer viktigare punkter än bara _fps_.

Hade det handlat om bara ett par hundringar så hade jag hållit med dig men nu betalar du 1000 kr mindre för ett kort som är mer framtidssäkert. Vad väljer du bort? Ja förutom det faktum att kortet är grönt.. så PhysX och Cuda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Men drar mer ström med allt vad det innebär, har stutteringproblem, behöver meckas med Radeon Pro om man ska köra Crossfire, etc.
PhysX nämner jag inte då jag faktiskt inte riktigt märker av det, men om man gillar PhysX så är ju även det en nackdel med AMDs kort då dom saknar det.

Var gärna lite objektiv när du ger någon råd om nytt grafikkort.

Vadå stutteringproblem? Vad jag vet så har nästan inga problem alls med sina AMD kort,
det finns alltid en del som har problem av en och annan anledning, men det finns ju på Nvidia delen med.
Har haft ett rent h*lvete med Nvidias drivrutiner det senaste.
Och priset är ju inte bra heller. Ska de ha högre pris så tycker jag iaf att man ska få mer garanterat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Vadå stutteringproblem? Vad jag vet så har nästan inga problem alls med sina AMD kort,
det finns alltid en del som har problem av en och annan anledning, men det finns ju på Nvidia delen med.
Har haft ett rent h*lvete med Nvidias drivrutiner det senaste.
Och priset är ju inte bra heller. Ska de ha högre pris så tycker jag iaf att man ska få mer garanterat

Stuttering vid CF är ett känt problem som AMD (och Nvidia tidigare) lider av. Att det skulle vara märkbart på lösningar med ett kort är helt och skärt en inbillning som folk har fått sedan de läste att det först existerade här på Sweclockers.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade det handlat om bara ett par hundringar så hade jag hållit med dig men nu betalar du 1000 kr mindre för ett kort som är mer framtidssäkert. Vad väljer du bort? Ja förutom det faktum att kortet är grönt.. så PhysX och Cuda.

För det första så existerar inte framtidssäkert, när som helst kan tekniken göra en u-sväng, speciellt datormarknaden. Sen finns det GTX 680 för under 4,000:-.

T.ex. cdons 15% rabatt där man fick ett gigabyte 680 för 3500, rätt så simpelt val då. Sen förstår jag om man tycker att AMD är mer privärt, en preferensfråga helt enkelt. Dock löjligt att läsa om "röda o gröna" laget, "MYTOMANER", ..

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

För det första så existerar inte framtidssäkert, när som helst kan tekniken göra en u-sväng, speciellt datormarknaden. Sen finns det GTX 680 för under 4,000:-.

T.ex. cdons 15% rabatt där man fick ett gigabyte 680 för 3500, rätt så simpelt val då. Sen förstår jag om man tycker att AMD är mer privärt, en preferensfråga helt enkelt. Dock löjligt att läsa om "röda o gröna" laget, "MYTOMANER", ..

Vissa saker är fortfarande mer framtidssäker än andra. Och sedan håller jag med dig.. Dessa "röda" och "gröna" lägren är löjliga. Köper mest kort baserat på prestanda / krona och då spelar det ingen roll om kortet är Grönt, Rött eller Lila.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stuttering vid CF är ett känt problem som AMD (och Nvidia tidigare) lider av. Att det skulle vara märkbart på lösningar med ett kort är helt och skärt en inbillning som folk har fått sedan de läste att det först existerade här på Sweclockers.

Stuttering vid CF ja, men det nämnde inte han jag citerade.
SLI har ju sina problem. Själv tycker jag att köra 2 kort är ganska onödigt,
för med sig mer problem än nytta verkar det som.
Drar säkert en del extra ström med och kylningen blir nog dyrare pga de högre temps man får

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen om AMD och Nvidia hade samma priser på sina kort hade många köpt Nvidia helt klart. Om ett 7970 och 680 skulle ha samma priset hade det varit totalt kaos hos AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Jag tror personligen om AMD och Nvidia hade samma priser på sina kort hade många köpt Nvidia helt klart. Om ett 7970 och 680 skulle ha samma priset hade det varit totalt kaos hos AMD.

Beror helt på vad man vill använda korten till. Något som faktiskt AMD gör riktigt bra är deras stöd för flera skärmar genom Eyefinity som är överlägset Nvidia surround. Sedan finns det andra saker som talar för AMD tex. snabbare minnen och framförallt mer Vram som gör att man kan spela i högre upplösningar. Men ska man satsa på säg enbart spel i 1080p med en skärm så visst Nvidia hade sålt som smör i solsken. Men idag så ser inte verkligheten ut så.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Stuttering vid CF ja, men det nämnde inte han jag citerade.

Du pratar i nattmössan, jag sa "stuttering" rent allmänt, jag specificerade varken om det gällde ett kort eller två kort.
Jag tror inte heller att man ser MS med ett AMD-kort - det skulle vara under väldigt specifika omständigheter/spel isåfall, men överlag väldigt sällsynt.

Citat:

SLI har ju sina problem. Själv tycker jag att köra 2 kort är ganska onödigt,
för med sig mer problem än nytta verkar det som.

Du gör dig själv en otjänst om du säger att 2 kort är onödigt, i synnerhet för dem med 120Hz-skärmar respektive Eyefinity/Surround.
Visst, SLI/CF kräver lite mer meck än 1 kort gör, men ibland är det nödvändig prestanda, och SLI i synnerhet är ganska användarvänligt.

Citat:

Drar säkert en del extra ström med och kylningen blir nog dyrare pga de högre temps man får

För "någon" som sitter på en dator värd över 10.000:- är jag inte så säker på att ~100 kronor mer om året i strömkostnad är ett stort problem om jag ska vara helt ärlig. (Pratar om Nvidias kort här, någon räknade ut i en annan tråd hur mycket det skulle kosta att ha ett GTX 670 på 24/7 i ett år.)

Kylningen är oftast inte ett problem för korten med bra eftermarknadskylare, eller för dem som sitter med referensdesign.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag tror personligen om AMD och Nvidia hade samma priser på sina kort hade många köpt Nvidia helt klart. Om ett 7970 och 680 skulle ha samma priset hade det varit totalt kaos hos AMD.

Varför det?
AMD har mer prestanda i sina kort. Det går inte att förneka.
De har dessutom samma minnesbuss på sina mainstreamkort som nvidia har på sina entusiastkort. Det faktum att 7970 springer i åttor runt 680i double-precision, är ännu ett tecken på att GCNi grund och botten är en kraftigare arkitektur än Kepler.

Dock har ju nvidia fördelar iomPhysX och CUDA, men detta är liksom Double Precision något som används sällan.
Utgå inte från att AMD inte har någon koll på vad de gör, för det har de.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Varför det?
AMD har mer prestanda i sina kort. Det går inte att förneka.
De har dessutom samma minnesbuss på sina mainstreamkort som nvidia har på sina entusiastkort. Det faktum att 7970 springer i åttor runt 680i double-precision, är ännu ett tecken på att GCNi grund och botten är en kraftigare arkitektur än Kepler.

Dock har ju nvidia fördelar iomPhysX och CUDA, men detta är liksom Double Precision något som används sällan.
Utgå inte från att AMD inte har någon koll på vad de gör, för det har de.

Deras PR-avdelning suger. De visar upp nästan aldrig nya tekniker. Kolla exempelvis GeForce.com hur Nvidia gör sin reklam.
Nvidia/Intel förknippas med varandra. Spelar egentligen ingen roll om AMD har mer prestanda men det är ändå Nvidia som skulle sälja bättre om båda skulle ligga samma priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Utgå inte från att AMD inte har någon koll på vad de gör, för det har de.

AMD behöver förbätta sin PR-avdelning, för den är riktigt usel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Ts har en budget på ca 2000 - 2500kr vilket leder till ett singelkort. Om inte pris eller prestanda spelar roll i hans fall, vad är det då som spelar roll?

Det kan uppstå problem relaterat till kylare och överklockning. Annars har ett ensamt kort från Amd och Nvidia inga märkbara problem. Dom vanliga frågorna TS bör svara på är vilka spel han ska köra. Flera skärmar , 3D, Physx?

Skrivet av davitto:

Jag håller själv med om att AMD är mer prestanda per krona, men det finns betydligt mer viktigare punkter än bara _fps_.

Vad är det som är viktigare än fps?, inkluderar det pengar, märke, färg eller en känsla av lojalitet?

Skrivet av davitto:

Röda / gröna laget? Dags att växa upp? Ts köper det han föredrar, inte pga dina personliga preferenser.

Han kom till Radeon sektionen och frågade oss, då ger man självklart sin åsikt som svar. Vilket jag uppenbarligen gav.
Om du vill argumentera med mig om vad som är preferenser eller dylikt så kan du dra det via personliga meddelande.

Microstuttering är orelevent för TS om han inte planerar på att köpa flera kort vilket hans budget just nu inte tillåter.
Det är bra att få veta ifall han kommer sikta på det i framtiden. Jag har aldrig sett en ägare som klagar på frametimes med ett singelkort.

En populär lösning för stuttering när det uppstår vid flera kort är att sätta på vsync eller en frame limiter. Vilket är väldigt lätt och snabbt att göra. TS slipper det just nu då han kommer få köra ett nytt singelkort i dagsläget med hans budget. Han har inte skrivit något om att köpa begagnet och vilka priser han kan få kort för. Därmed så har vi inte tagit det i åtanke då utbudet är gigantiskt och väldigt varierande.

Ett känt dokumenterat test där man har stött på stuttering med ett ensamt kort är skyrim. Testet körde beta drivrutiner och en hel del moddar. Kombinerat med att spelet inte är så optimerat för pc gorde inte testet bättre. Där led båda utvecklarna utav suttering olika mycket, båda hadde dock en störande mängd.

Varför betala mera när man ska köra ett kort? Det kommer ta flera år vid 24/7 drift för att räkningen ska ta igen prisskillnaden. Om han inte ska använda sig utav 3D eller PhysX så bör han dra en funderare. Då det är bara han som kan avgöra om det är värt prisskillnaden för honom.

OOT: Det finns så att man kan köra ett nvidia kort dedikerat för physx när man har amd. Det stöds dock inte av nvidia och är en lösning gjord utav användare. 7950 som Jonathanknet länkade är ett riktigt kap ifall kylaren inte låter för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tjo,

tänkte fråga er som kan ati korten, vilket kort ati är närmast gtx670 prestanda och pris skillnaden
just nu äger jag 2x gtx 460 sli och jag skulle behöva uppgradera men har inte så mycket pengar tänkte ca 2000 - 2500kr

har inte så mycket koll på ati, ja vet att nvidea kör physix och det är fett överskattat...
om jag inte har helt fel tror ja att ja har sätt folk som har ati och ett nvidea kort i eller drömmer jag ?..

ps: jag är mer av ett nvidea fanboy... så övertyga mig
//toad

Jag bytte från 1 5770 till ett 7950 (5770 är c:a 10-15% slöare än 1 460). Det var som natt och dag. Fördelen med 7950 är ju att de är väldigt överklockningsvänliga. En till grej om du nu bestämmer dig för att köra på ett 7950, så kolla här. Far Cry 3, Sleeping Dogs och Hitman: Absolution ingår då. Skulle gissa på att det gäller alla kort som säljs på sidan även om dom inte listas under kampanjen. Jag fick till mitt 7950 c:a 4 veckor efter att jag köpt mitt kort för jag kom på att jag inte fick med dom och kontakta CDON.

Permalänk
Skrivet av Hypno-Toad:

Gigabyte Radeon HD7950 3072MB - 2500kr
+3gb minne
+pris

Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC - 3363kr
-2gb minne
-pris
+ har redan nvidea

väldigt stor pris skillnad,
är inte jätte kunnig runt grafik korten

3GB är dock värdelöst, nvidia har physx.

Permalänk
Skrivet av coolsamme:

3GB är dock värdelöst, nvidia har physx.

Hör du...... Hör du vad... Nej....
Va? PhysX utnyttjas i ett fåtal spel! 3GB minne är otroligt mycket mer värt, eftersom det snart kommer att börja krävas för att kunna skruva upp detaljrikedomen!

Haha.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vissa saker är fortfarande mer framtidssäker än andra. Och sedan håller jag med dig.. Dessa "röda" och "gröna" lägren är löjliga. Köper mest kort baserat på prestanda / krona och då spelar det ingen roll om kortet är Grönt, Rött eller Lila.

Hade faktiskt varit roligt med ett lila lag. Bra för oss gnidna jäklar

Visa signatur

NES.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Beror helt på vad man vill använda korten till. Något som faktiskt AMD gör riktigt bra är deras stöd för flera skärmar genom Eyefinity som är överlägset Nvidia surround. Sedan finns det andra saker som talar för AMD tex. snabbare minnen och framförallt mer Vram som gör att man kan spela i högre upplösningar. Men ska man satsa på säg enbart spel i 1080p med en skärm så visst Nvidia hade sålt som smör i solsken. Men idag så ser inte verkligheten ut så.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tvelander
Jag har redan svarat detta på en annan tråd, och för att göra detta väldigt kort.
Nu snackar vi både 3x 24 tums skärmar och singel.

7970 Singel plugg and play / samma med 680

2x 7970 CF ÄR ETT HELVETE /2x 680 4 klick i Nvidia kontroll panel och sen spela.

3x 7970 Funkar bra men MÅSTE fixa runt i radeon Pro / 3x 680 asså haft det sen 22 mars release inga problem i 3 datorer.

Jag har 3x 7970 hemma och 4x 680 så jag vet och har testat väldigt mycket.

Kör 7970 singel och 680 i 2-way och 4-way.

I 3-way så kan du köra 7970 eller 680 spelar inte så stor roll.

Det är nästan inget meck med SLI om du jämför mot AMD, jag stoppade in 4-way 680 när jag ominstallera min dator till W8 från ny disk och sätta på SLI starta BF3 allt på max i 4780x720 och allt fungera.

När jag gör det med AMD så blir man gråtfärdig när du spelar med 2 kort då du måste ha massa adaptrar och sätta allt rätt.
Med SLI med 2 kort är det bara 3 DVI kablar plug and play.

Från annan tråd jag har skrivit i och detta är test från mig och 2 av mina kompisar.

All hårdvara är min.

SLI > CF är det just nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Max fps och minimum fps tycker jag personligen är väldigt avgörande också då ATI ofta haft högre max fps men även då väldigt låg minimum fps. Där nvidia alltid haft ganska jämn skala där och skulle det droppa blir det inga mega drops.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ts har en budget på ca 2000 - 2500kr vilket leder till ett singelkort. Om inte pris eller prestanda spelar roll i hans fall, vad är det då som spelar roll?

Det kan uppstå problem relaterat till kylare och överklockning. Annars har ett ensamt kort från Amd och Nvidia inga märkbara problem. Dom vanliga frågorna TS bör svara på är vilka spel han ska köra. Flera skärmar , 3D, Physx?

Vad är det som är viktigare än fps?, inkluderar det pengar, märke, färg eller en känsla av lojalitet?

Det inkluderar att när man köper ett kort så är det redo att köras stabilt när man pluggar in det, inte ska man som konsument behöva tricks och mecka för att få fram bästa inställlningar? Det är deras jobb att tillföra oss det, precis som att man köper en iphone och stoppar in laddaren och klickar på uppdatera så funkar det, eller ska man behöva ladda ner tredje parts program för att få fram telefonens uprsungliga prestanda? Utöver detta så ger det bara ett ofärdigt och slarvigt intryck. Jag har haft ett par amd kort genom åren och även byggt datorer åt andra med amd kort bl.a. hd 7870 och jag har upplevt mycket problem genom åren, t.ex. ofungerande netbook drivisar på deras hemsida, och crashes i spel där jag fått grafikkorts felmeddelande och min polare upplever konstant krångel med sina drivisar och kompabilitetsproblem, han kan inget om hårdvara, du kan inte anta att alla är hårdvarukompetenta för den delen heller.

Sen anser jag att grafikkort inte ska ha nån ms eller ojämna frametimes utan att behöva ladda ner tredjepartsprogram och strypa frameraten / aktivera vsync som ger inputlag, man får vad man betalar för helt enkelt.

Helhetsuttryck: Nvidia = Plug&play, stabilt, inga crashes eller dylikt, ger mig en ordentlig genomarbetad mjukvara. AMD = Lämnar in en uppsats med massa stavfel och grammatiska fel. Vill man köpa en ofärdig produkt är då frågan

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Men drar mer ström med allt vad det innebär, har stutteringproblem, behöver meckas med Radeon Pro om man ska köra Crossfire, etc.
PhysX nämner jag inte då jag faktiskt inte riktigt märker av det, men om man gillar PhysX så är ju även det en nackdel med AMDs kort då dom saknar det.

Var gärna lite objektiv när du ger någon råd om nytt grafikkort.

Drar lite mer ström, inga jätteskillnader. Mellan ett 7950 och ett 670 skilljer det 2 w i sweclockers testsystem. Stuttering är inget jag märker på mina 7870 i CF och det går att fixa om man lider av det

http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davitto:

Det inkluderar att när man köper ett kort så är det redo att köras stabilt när man pluggar in det, inte ska man som konsument behöva tricks och mecka för att få fram bästa inställlningar? Det är deras jobb att tillföra oss det, precis som att man köper en iphone och stoppar in laddaren och klickar på uppdatera så funkar det, eller ska man behöva ladda ner tredje parts program för att få fram telefonens uprsungliga prestanda? Utöver detta så ger det bara ett ofärdigt och slarvigt intryck. Jag har haft ett par amd kort genom åren och även byggt datorer åt andra med amd kort bl.a. hd 7870 och jag har upplevt mycket problem genom åren, t.ex. ofungerande netbook drivisar på deras hemsida, och crashes i spel där jag fått grafikkorts felmeddelande och min polare upplever konstant krångel med sina drivisar och kompabilitetsproblem, han kan inget om hårdvara, du kan inte anta att alla är hårdvarukompetenta för den delen heller.

Sen anser jag att grafikkort inte ska ha nån ms eller ojämna frametimes utan att behöva ladda ner tredjepartsprogram och strypa frameraten / aktivera vsync som ger inputlag, man får vad man betalar för helt enkelt.

Helhetsuttryck: Nvidia = Plug&play, stabilt, inga crashes eller dylikt, ger mig en ordentlig genomarbetad mjukvara. AMD = Lämnar in en uppsats med massa stavfel och grammatiska fel. Vill man köpa en ofärdig produkt är då frågan

Har du någon källa på att amd kort är mer ostabilla än nvidia vid singelkort lösning? Har du några källor på kompabilitetsproblemen? Har du någon källa att det är obligatorisk mycket mer pill jämfört med konkurrenter vid installation av ett nytt singelkort?

Faktumet att vara erfarenheter utav märket skiljer sig starkt får en att undra. Du skriver väldigt negativt om netbooks där majoriteten kommer färdiginstallerade med mycket bloat och egna drivrutiner. Tyvär så låter det inte relevant för TS då han förmodligen kommer få köra en stationär dator utan drivrutiner från Haward Packard.

Jag har själv ett 7870 som fungerar gallant, din historia får mig att frågasätta kunskaperna som användes vid installation.
Att du tycker att amd inte är Plug&play vid singlekort på grund av något som låter som ett måndagsexemplar eller ett användar fel är löljligt. Jag vill helst inte spräcka din bubbla men det finns en hel del trådar där datorer med Nvidia kort har blåskärmat eller kraschat.

Min poäng är att amd inte är ostabilt när man kör det i sin stationära som du försöker få det att framstå. Majoriteten av användarna verkar uppenbarligen inte ha några problem vid ett ensamt kort. Speciellt när det säljer så bra och dess användare rekommenderar korten. Dom flesta krasherna beror oftast på ett virus eller ett användarfel. Problemen du nämner låter typsikt från en netbook med gammla drivrutiner från en tillverkare så som Haward Packard.