Koppla in tv,dator boxee box, wii mm till en projektor? Tips på bra projektor och duk

Permalänk
Medlem

Koppla in tv,dator boxee box, wii mm till en projektor? Tips på bra projektor och duk

Halloj!
Har länge vart sugen på att skaffa mig en projektor och en duk, men har inte riktigt greppat hur man bör koppla allt.
Vad jag har förstått så behövs en tv-tuner för att få in tvn på de flesta projektorerna.. så såpass långt hänger jag med... men sedan de andra grejerna förstår ajg inte riktigt hur jag ska få dit.. då jag dels inte vill behöva dra massor av sladdar upp i taket och in i projektorn.. och dels kanske det inte finns tillräckligt med HDMI utag på projektorn.. men det senare problemet kanske går att lösa dock.. anyway..
Det finns ingen tv-tuner eller liknande som man bara pluggar in wii,boxee box, dator etc i och sedan styr den vad som ska visas och ut ur den går det bara en HDMI kabel till projektorn i detta fallet..

Sedan då.. är det någon som har tips på en bra projektor som inte ligger i 13000+-klassen, eller ska man försöka skaffa sig en redigt bra proj från början?..
Samma gällande duk, vad för duk bör man ha?.. om möjligt så är det trevligt om det även hade funkat att se på film osv via projektorn då solen står på.. har hört talats lite om "black screens" tror jag dom kallade det, en svart duk helt enkelt som ska lösa en del av "sol-problemet".. men de låg i en rätt saftig prisklass..

Det jag är ute efter är något som skulle kunna ersätta min Samsung Full-HD TV helt enkelt.. men vara större..

Sorry för en kanske något förvirrad tråd.. men man måste börja någonstans

tack på förhand för alla svar!

Permalänk
Medlem

Låter som om du söker en förstärkare.

Då kan du koppla in massa olika saker som alla kan gå mot projektorn. Vill du också ha möjlighet till att ha en tv-apparat kopplad till förstärkaren kostar det lite mer.

Permalänk
Medlem

Det du pratar om är en vanlig receiver, som du kopplar in allting i (Datorn, Xbox, boxxe box m.m) och har en HDMI sladd ut till projektorn. Sen kan du välja vilken bild du ska använda från det du kopplat in i receivern. Väldigt simpelt och smidigt. Det är även högtalare du kopplar in i den som spelar upp ur den ljudkälla du valt.

Här har du ett exempel på en sådan, som jag själv har: http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v773-demoex-titan-r... det finns såklart billigare.

När det gäller val av projektor och duk är det rena djungeln. Jag har själv varit ute ett tag och letat efter en bra projektor, och jag har fastnat för Epson EH-TW3200 som många rekommenderar och verkar väldigt prisvärd. Tänker du gå billigare än så finns det inte många projektorer kvar som har 1080p upplösning, vilket påverkar skärpan väldigt mycket på en sådan stor bild. Hur stor duk du ska ha beror på hur långt avståndet är till väggen

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det du pratar om är en vanlig receiver, som du kopplar in allting i (Datorn, Xbox, boxxe box m.m) och har en HDMI sladd ut till projektorn. Sen kan du välja vilken bild du ska använda från det du kopplat in i receivern. Väldigt simpelt och smidigt. Det är även högtalare du kopplar in i den som spelar upp ur den ljudkälla du valt.

Här har du ett exempel på en sådan, som jag själv har: http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v773-demoex-titan-r... det finns såklart billigare.

När det gäller val av projektor och duk är det rena djungeln. Jag har själv varit ute ett tag och letat efter en bra projektor, och jag har fastnat för Epson EH-TW3200 som många rekommenderar och verkar väldigt prisvärd. Tänker du gå billigare än så finns det inte många projektorer kvar som har 1080p upplösning, vilket påverkar skärpan väldigt mycket på en sådan stor bild. Hur stor duk du ska ha beror på hur långt avståndet är till väggen

Ok, kanon då har jag lite mer koll

Gällande duk då, så är det ca 4-5 meter mellan soffan och väggen som det ska upp på då i så fall.. några förslag?.. och som sagt.. om möjligt så hade det vart bra om duken i sig..eller projektorn ser till så att det i alla fall går hyfsat bra att se på tv,film etc under dagtid med.. har lite för stora fönster så har inte lyckats hitta något bra att mörklägga med ännu.. visserligen sitter det rullgardiner där nu.. men det sipprar ändå in en del ljus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Ok, kanon då har jag lite mer koll

Gällande duk då, så är det ca 4-5 meter mellan soffan och väggen som det ska upp på då i så fall.. några förslag?.. och som sagt.. om möjligt så hade det vart bra om duken i sig..eller projektorn ser till så att det i alla fall går hyfsat bra att se på tv,film etc under dagtid med.. har lite för stora fönster så har inte lyckats hitta något bra att mörklägga med ännu.. visserligen sitter det rullgardiner där nu.. men det sipprar ändå in en del ljus..

Kan rekommendera Onkyo 414 som Dustin nu slumpar bort för 1999:-. Rejält prisvärd och med massa HDMI-ingångar.
http://www.dustinhome.se/product/5010622812/onkyo-tx-nr414-5-...
(finns även i silver)

Gällande projektor så instämmer jag med vikham, en Epson TW-3200 är gruvligt prisvärd idag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=718731
* Lens-shift, underlättar installationen väldigt mycket
* Riktigt generös lampgaranti(3 år! Oavsett brinntid)
* Tyst (allt är relativt givetvis, men den här är tyst)
* Ger väldigt bra bild under rätt förutsättningar, sett till inköpspriset

Rätt förutsättningar är tyvärr inte dagsljus rätt in i rummet, detta gäller iofs alla projektorer/dukar.
Någerlunda mörkläggning måste till annars blir det ingen svärta utan bara "grå dassigt" och trist.
Jag har själv TW-3200 med en rätt medioker duk och rätt ljust rum men jag är ändå väldigt nöjd med bilden överlag.
Det man kan göra om man har ljusare rum är att satsa på en duk åt det gråa hållet, men bra dukar är rejält dyra. Många gånger lika dyr som projektorn, tyvärr.
Men man kan komma undan med en billigare duk om man får till mörkläggningen. Jag har en duk för knappt 2500:-, 90".

Angående avstånd, tittavståndet(soffa > duk), så får du väl cirka 4 m då? Då skulle jag välja minst 90". Inget mindre, jag lovar att du vänjer dig och ångrar dig annars. Nästan bättre att köpa lite större än man först tänker sig. Jag har cirka 2.5 - 2.7 m tittavstånd till min 90". Jag älskar det och vägrar flytta soffan längre bak!

Kan du föresten dedikera väggen till en duk så skulle jag välja en ramspänd historia, helt klart.
Här finns ett rätt ok paketpris:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/proj...

Här har du exempel på en grå duk och vad den kan göra. Du ser också prislappen, rätt dyr. Men en bra duk gör väldigt mycket.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=179740

Permalänk
Medlem

Ok tack :)!
En newbie fråga då.. har en receiver en tv-tuner också i sig?.. för boxee box, wii etc är ju bara att plugga in på precis samma sätt som man hade gjort i tvn.. men när jag kollar på prisjakt och vilka egenskaper de flesta har så tycks jag inte hitta något om just tv-tuner biten..eller så är det jag som är lost i alla termerna

Permalänk
Skrivet av Inx51:

Ok tack :)!
En newbie fråga då.. har en receiver en tv-tuner också i sig?.. för boxee box, wii etc är ju bara att plugga in på precis samma sätt som man hade gjort i tvn.. men när jag kollar på prisjakt och vilka egenskaper de flesta har så tycks jag inte hitta något om just tv-tuner biten..eller så är det jag som är lost i alla termerna

Om det finns några recievers med inbyggd tvtuner vågar jag inte svara på, men generellt så har dom inte det. För bästa upplevelse så är en separat digitalbox det du måste ha. På samma sätt som alla andra enheter skall den kopplas med hdmi till recievern

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Om det finns några recievers med inbyggd tvtuner vågar jag inte svara på, men generellt så har dom inte det. För bästa upplevelse så är en separat digitalbox det du måste ha. På samma sätt som alla andra enheter skall den kopplas med hdmi till recievern

Ok, tack då har jag koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Halloj!
Har länge vart sugen på att skaffa mig en projektor och en duk, men har inte riktigt greppat hur man bör koppla allt.
Vad jag har förstått så behövs en tv-tuner för att få in tvn på de flesta projektorerna.. så såpass långt hänger jag med... men sedan de andra grejerna förstår ajg inte riktigt hur jag ska få dit.. då jag dels inte vill behöva dra massor av sladdar upp i taket och in i projektorn.. och dels kanske det inte finns tillräckligt med HDMI utag på projektorn.. men det senare problemet kanske går att lösa dock.. anyway..
Det finns ingen tv-tuner eller liknande som man bara pluggar in wii,boxee box, dator etc i och sedan styr den vad som ska visas och ut ur den går det bara en HDMI kabel till projektorn i detta fallet..

Sedan då.. är det någon som har tips på en bra projektor som inte ligger i 13000+-klassen, eller ska man försöka skaffa sig en redigt bra proj från början?..
Samma gällande duk, vad för duk bör man ha?.. om möjligt så är det trevligt om det även hade funkat att se på film osv via projektorn då solen står på.. har hört talats lite om "black screens" tror jag dom kallade det, en svart duk helt enkelt som ska lösa en del av "sol-problemet".. men de låg i en rätt saftig prisklass..
tack på förhand för alla svar!

Nu har jag inte projektor eller duk. (Dock jävligt sugen) Det jag har är digitalbox, xbox, wii U och dator inkopplad till tv. Det som gäller är att du skaffar dig en reciver har rätt antal HDMI ingångar och utgångar. Ditt fall så verkar det som en reciver som har
4 HDMI ingångar och 2 HDMI utgångar. Utgångarna blir då en till TV och en till projektor. Då kan du välja om du vill se på tv eller projektor. Om du har externa högtalare så får du även bättre ljud.

Helt annan grej så har jag även två tv antenn kablar. En till boxen för att se fotboll, hockey osv i HD. Den andra direkt till tv bara för att använda mig en kontroll om jag vill slö titta. (har inte skaffat mig multifjärr än)

Hoppas du förstod mig.

Visa signatur

- Its all about the game