Måste man installera detta kort i "mini PCI E porten ?

Permalänk

Måste man installera detta kort i "mini PCI E porten ?

Har tänkt att köpa denna https://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx och undrar då fall den måste kopplas in i en sådan liten PCI port på moderkortet eller kan man installera den i en anna typ grafikkorts slotten ?

Permalänk
Medlem

nix PCI Express 1X går att sätta i vilken pci port som helst

Permalänk
Skrivet av albin98:

Okej men hur blir det när dom är så små kontakten på ljudkortet och pci e slotten på moderkortet är tre gånger så stor ? Går det verkligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej men hur blir det när dom är så små kontakten på ljudkortet och pci e slotten på moderkortet är tre gånger så stor ? Går det verkligen ?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fan vad nice !

EDIT: Är det här ljudkortet det bästa man kan köpa fall man bara använder hörlurar ? Det som jag länkade till i första posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

Nja, i vilken PCI-Express-port som helst

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Va ? Går det eller går det inte ? Samt hur vet man om det går ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Det går

Permalänk
Skrivet av albin98:

Det går

Okej bra. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Det går i vilken PCI-E port som helst (tex det man använder till grafikkortet). Däremot går det inte i en PCI port.

tex på denna bilden:

Så skulle ljudkortet passa i de två övre(PCI-e x1 och PCI-e x16), men inte de två undre(PCI).

Edit: Angående hur bra ljudkortet är så har jag dålig koll på vad det finns för alternativ. Däremot kan jag säga att det är verkligen inte dåligt iaf, äger ett själv och är väldigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Så länge porten är en PCI-Express så går det. Som tidigare nämnts är dock inte PCI och PCI-Express samma sak.

Lite kuriosa: Det går att stoppa i ett PCI-Express x16-kort i de små PCI-Express x1-slotsen om man filar bort den högra kanten på kontakten så kortet fysiskt passar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Om ljudkortet så är Xonar Essence STX ett väldigt bra val, det jag dock undrar är vad för hörlurar du kommer använda till kortet.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Mini pci express har man i laptops, men om du egentligen menar om du kan installera ett pci e 1 kort i en pci e 16 port så ja det går att blanda hur som helst, du kan sätta ett 16 kort i en 1 port också om du kan få dit det, om man öppnar sockeln så kortet går i funkar det, (men långsamt) däremot är det bara att trycka i mindre kort i längre socklar, korten bara ansluter så långt som det är möjligt (1,4,8,16) och busskapaciteten blir därefter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Om ljudkortet så är Xonar Essence STX ett väldigt bra val, det jag dock undrar är vad för hörlurar du kommer använda till kortet.

Vet inte riktigt, vilka rekomenderar du ? Just nu sitter jag med ett par SteelSeries 7H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vet inte riktigt, vilka rekomenderar du ? Just nu sitter jag med ett par SteelSeries 7H.

Skulle satsa på ett par ATH-M50 som minst.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.