Samsung Galaxy S3 4G: Batteritid - Förbättringar?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S3 4G: Batteritid - Förbättringar?

Hej!

En stor nackdel vid köp utav denna telefon, är just dess batteritid.

Sitter du med 4G och surfar, så kan man bara se procenten ryka för varje minut. I princip.
Men även när jag har disablat datan, så drar en oerhört mycket ström för att inte göra något speciellt.
En polare sitter med en exakt likadan telefon fast den äldre varianten: S3.
Det enda jag har sett som skiljer är RAM-minnet samt stöd för LTE. Och självklart programvaran, om man inte har uppdaterat vilket jag tror de flesta gjort.

- Jag har aktiverat Powersaving, dragit ner ljusstyrkan till minimum samt införskaffat en applikation som frigör minne/stänger av applikationer när jag klickar på en widget.

Så, kan man förbättra batteritiden ännu mer? För såhär vill jag inte ha det. Jag vill kunna använda telefonen en hel dag utan att behöva bekymra mig för batteritorsk.

Mvh. Stefan

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Skrivet av Schten:

Hej!

En stor nackdel vid köp utav denna telefon, är just dess batteritid.

Sitter du med 4G och surfar, så kan man bara se procenten ryka för varje minut. I princip.
Men även när jag har disablat datan, så drar en oerhört mycket ström för att inte göra något speciellt.
En polare sitter med en exakt likadan telefon fast den äldre varianten: S3.
Det enda jag har sett som skiljer är RAM-minnet samt stöd för LTE. Och självklart programvaran, om man inte har uppdaterat vilket jag tror de flesta gjort.

- Jag har aktiverat Powersaving, dragit ner ljusstyrkan till minimum samt införskaffat en applikation som frigör minne/stänger av applikationer när jag klickar på en widget.

Så, kan man förbättra batteritiden ännu mer? För såhär vill jag inte ha det. Jag vill kunna använda telefonen en hel dag utan att behöva bekymra mig för batteritorsk.

Mvh. Stefan

Kan finnas appar som ar igang och drar, kommer inte ih[g programmet men finns pa play, det haller koll pa vad som drar batteri.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag har nu använt applikationer som både optimerar telefonen och stänger av applikationer. Den stora tjuven är tydligen skärmen som använder hela 70% utav batteriet. Kan detta stämma? Använder den minsta ljusstyrkan som går.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Jag har nu använt applikationer som både optimerar telefonen och stänger av applikationer. Den stora tjuven är tydligen skärmen som använder hela 70% utav batteriet. Kan detta stämma? Använder den minsta ljusstyrkan som går.

Du förlorar bara batteri på att hålla på och stänga ner appar som finns i minnet men som ändå inte körs.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Schten:

Skärmen drar alltid överlägset mest batteri, ja.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Roota och lägg in en annan mjukvara.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl hur länge din skärm varit aktiv, samt om den går ner i deep-sleep eller inte.

För att kolla det förstnämnda går du på batteri och klickar på skärm och där står det aktiv tid. Det sistnämnda kollar du genom att gå till batteri och där det står hur länge telefonen varit igång klickar du på och tar ett screen på eller dylikt. Om du inte orkar ta ett screen så är väl en riktlinje att skärmen och vaken ska vara rätt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du förlorar bara batteri på att hålla på och stänga ner appar som finns i minnet men som ändå inte körs.

Tveksamt om det tar mer batteri att starta en applikation än att det är igång och körs hela tiden ändå.

Skrivet av sparriskrigaren:

Skärmen drar alltid överlägset mest batteri, ja.

Självklart är det så, men 70%? Kan det verkligen vara så?

Skrivet av Rickard11:

Roota och lägg in en annan mjukvara.

Root:a vill jag nog inte göra för stunden. Men vad för mjukvara tänker du på annars? Äldre version utav Android eller?
Ser inga direkt fördelar med rooting egentligen.

Skrivet av creativ:

Det intressanta är väl hur länge din skärm varit aktiv, samt om den går ner i deep-sleep eller inte.

För att kolla det förstnämnda går du på batteri och klickar på skärm och där står det aktiv tid. Det sistnämnda kollar du genom att gå till batteri och där det står hur länge telefonen varit igång klickar du på och tar ett screen på eller dylikt. Om du inte orkar ta ett screen så är väl en riktlinje att skärmen och vaken ska vara rätt lika.

Ursäkta, men förstog inte riktlinjen: 'Om du inte orkar ta ett screen så är väl en riktlinje att skärmen och vaken ska vara rätt lika.'
Menar du procentuellt? Ursäkta om jag verkar helt borta.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Root:a vill jag nog inte göra för stunden. Men vad för mjukvara tänker du på annars? Äldre version utav Android eller?

Finns ju olika ROMs som är gjorda för att förbättra batteritiden.
Vissa kan man sänka spänningen på, de har ökat uppdateringsintervall för alla olika synkningar och grejjer. Byta ner dig i mjukvara kommer du inte göra om du rootar och flashar om.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tyvärr, du gjorde samma sak som mig. Du behöver inte roota, testat varenda ROM för i9305 och alla är rintigt dåliga... du får bättre batteritid på stock.

Edit: Det enda vi kan göra nu är att vänta på CM 10.1, som vi får hoppas kommer till 4g'n. Annars är det att vinka adjöss tilm denna mobilen.

Jag pendlar cirka 2 timmar på morgonen varje dag, bara på dessa 2 timmar dras cirka 40% batteri. Lägsta ljusstyrkan, ingen sync, underklockad till 800mhz med Sio. Lyssnar bara på Spotify offline playlista.

Som sagt, har testat varje rom på XDA, bara nybörjare som gör romen... v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vissa kan man sänka spänningen på, de har ökat uppdateringsintervall för alla olika synkningar och grejjer. Byta ner dig i mjukvara kommer du inte göra om du rootar och flashar om.

Jag förstår! Skall läsa mer om detta. Men som sagt, en lösning utan rooting vore ju det optimala.

Skrivet av hjox31:

Tyvärr, du gjorde samma sak som mig. Du behöver inte roota, testat varenda ROM för i9305 och alla är rintigt dåliga... du får bättre batteritid på stock.

Edit: Det enda vi kan göra nu är att vänta på CM 10.1, som vi får hoppas kommer till 4g'n. Annars är det att vinka adjöss tilm denna mobilen.

Jag pendlar cirka 2 timmar på morgonen varje dag, bara på dessa 2 timmar dras cirka 40% batteri. Lägsta ljusstyrkan, ingen sync, underklockad till 800mhz med Sio. Lyssnar bara på Spotify offline playlista.

Antar att denna 'CM 10.1' är en slags ROM? Eller är jag ute och cyklar?
Tveksamt om man ska slänga telefonen i väggen, jag tycker personligen det är en kanon telefon. Utom just detta, batteritiden.
Dessutom så verkar ju det vara skärmen som är en stora tjuven i det hela? Kanske skall testa med något filter av någe slag?
--
Genom att det är en AMOLED så ska tydligen mörkare bilder/bakrunden kunna sänka batterikonsumtionen?
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=660853
Finns givetvis fler tester än denna.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det lär knappast finnas några custom-roms som fungerar med svenska SIII 4G.

Skrivet av Stefan94:

Tveksamt om det tar mer batteri att starta en applikation än att det är igång och körs hela tiden ändå.

De körs ju inte, de bara ligger i minnet. Alltså tar det mer batteri att behöva ladda allt från början hela tiden.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det lär knappast finnas några custom-roms som fungerar med svenska SIII 4G.

De körs ju inte, de bara ligger i minnet. Alltså tar det mer batteri att behöva ladda allt från början hela tiden.

Vad menar du med det? Alla custom ROM's funkar på svenska 4G... Ibland kanske man behöver flasha ett nytt modem, men annars funkar allt prima. De är som vilket vanligt ROM som helst, utvecklarna har tagit bort CSC filerna från ROM'et innan dom lägger upp dom.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Schten;12920488"]Jag förstår! Skall läsa mer om detta. Men som sagt, en lösning utan rooting vore ju det optimala.

Antar att denna 'CM 10.1' är en slags ROM? Eller är jag ute och cyklar?

Ja, de är ett välkänt ROM, kanske de bästa, stabila, stock, snyggaste och minst batteri slösande ROM'et som finns. CM står för Cyanogenmod, Cyanogenmod finns till S3'an, men inte till 4G'n. Samsung har inte släppt Exynos källorna ännu så de finns icke till 4G'n ännu.

Permalänk

Använder för närvarande en Samsung Galaxy S2 LTE (4g) och den äter upp batteriet fullständigt, det ända jag vet som gör skillnad är att skifta mellan "Endast GSM" och "Automatiskt läge" samt snåla med skärmen. Antar att det drar ungefär samma på båda mobilerna...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

Vad menar du med det? Alla custom ROM's funkar på svenska 4G... Ibland kanske man behöver flasha ett nytt modem, men annars funkar allt prima. De är som vilket vanligt ROM som helst, utvecklarna har tagit bort CSC filerna från ROM'et innan dom lägger upp dom.

Har du testat själv? Isåfall, får du 4G-mottagning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

Ja, de är ett välkänt ROM, kanske de bästa, stabila, stock, snyggaste och minst batteri slösande ROM'et som finns. CM står för Cyanogenmod, Cyanogenmod finns till S3'an, men inte till 4G'n. Samsung har inte släppt Exynos källorna ännu så de finns icke till 4G'n ännu.

Vart kan man hålla koll när detta håller på att komma/utvecklas? Finns det någe forum/site eller likanande?

Skrivet av Bordsvatten:

Använder för närvarande en Samsung Galaxy S2 LTE (4g) och en äter upp batteriet fullständigt, det ända jag vet som gör skillnad är att skifta mellan "Endast GSM" och "Automatiskt läge" samt snåla med skärmen. Antar att det drar ungefär samma på båda mobilerna...

Galaxy S2 med LTE stöd för svenska 4G nätet? Finns det? o,o

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

Huah! Jag som var intresserad av den här mobilen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Galaxy S2 med LTE stöd för svenska 4G nätet? Finns det? o,o[/QUOTE]

japp, utan tvekan att det gör, annars hade jag inte haft den

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Huah! Jag som var intresserad av den här mobilen.

Om jag får säga mitt så är det nog inte så illa om du bara lyssnar på musik. Men ja, den dricker mycket ström till frukost, lunch samt middag. Kvällsmackan med för den delen...

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Hej,
Alla Mobile har det Problem med Batterielängden,det är bara so Och sen de stora Bildskärmer de äter Ström och Kraft.Tipp en lilla Vagen med en Bilbatterie på sen räcka det väll en Vecka.Men inge lösa det med de Jä..a Batterietiden tyvärrr.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så hjälper du inte batteritiden med att döda appar som körs som ändå sätts igång igen automatiskt.(Finns dock vissa undantag). Fler tips har jag nog inte som inte tagits upp redan, sista utvägen är väl ett nytt batteri med större kapacitet.

Trams raderat. Se §1, specifikt §1.6.
Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy s3 4g

Har också en Samsung galaxy s3 4g och den slukar mitt batteri fullständigt kan knappt använda telefonen under en arbetsdag(9 timmar) och jag använder den knappt. Jag lämnade in mobilen på lagnig för trodde att det var något fel på telefonen men fick tillbaka den orörd där var tydligen inget fel vet ej hur man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brozain:

Har också en Samsung galaxy s3 4g och den slukar mitt batteri fullständigt kan knappt använda telefonen under en arbetsdag(9 timmar) och jag använder den knappt. Jag lämnade in mobilen på lagnig för trodde att det var något fel på telefonen men fick tillbaka den orörd där var tydligen inget fel vet ej hur man ska göra.

Display samt mobildata som slukar antar jag. Inaktivera mobildatan när du inte använder den, så ska det nog fungera lite bättre iallafall. Men som sagt, det är en batterislukare.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Vill säg att det är 4G som drar ert batteri. När mobilen söker efter 4G kan man säga adjö till batteriet.
Min fråga, blir era telefoner extremt varma när ni använder 4G nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Schten:

Självklart är det så, men 70%? Kan det verkligen vara så?

Ursäkta, men förstog inte riktlinjen: 'Om du inte orkar ta ett screen så är väl en riktlinje att skärmen och vaken ska vara rätt lika.'
Menar du procentuellt? Ursäkta om jag verkar helt borta.

70% av 100% använt batteri? Hur länge är skärmen på.. det drar ju inte rent magiskt 70% av batteriet med bara 20% använt

Permalänk

Har ingen större koll på just s3, men visst borde det finnas större batterier? Samsung släppte ju tex ett officiellt ''extended battery kit'' till s2, borde ju finnas/komma något liknande till s3.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrTeological:

Har ingen större koll på just s3, men visst borde det finnas större batterier? Samsung släppte ju tex ett officiellt ''extended battery kit'' till s2, borde ju finnas/komma något liknande till s3.

Ja om man letar hittar man flertal piratbatterier, nåt på ca 4000 mah och officiella från samsung på 3000mah.

Det är inte det som är problemet dock utan att den verkar äta upp batteriet fortare än normalt.