Zotac Zbox AD04, Zbox Nano AD12 eller Zbox ID80

Permalänk

Zotac Zbox AD04, Zbox Nano AD12 eller Zbox ID80

Hjälp

Har bestämt mig för att köpa en Zotac o ha som HTPC men har otroligt svårt att bestämma mig för vilken modell.
Är det någon som ha kunskap om skillnaden på maskinerna samt kan eller vet viken man ska köpa av dessa ?
Jag är tyvärr för dåligt insatt i viken som är bäst till att se film (HD) Surf samt om möjligt Netflix eller liknande.

MVH Johan J

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stressa lugnt...

Gjorde en jämförelse av dessa.

Av de tre nämnda skulle jag välja AD12 eller ID80 då de har de vassaste grafikkorten, ATI 7320 mot nVidia GT 520M.

AD12 har blåtand, det har inte ID80.
ID80 har förmodligen lite rappare CPU med sina 2x2,13GHz Atom2700 jämfört med AD12 2x1,7GHz AMD E2-1800.

Svårt val faktiskt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Stressa lugnt...

Gjorde en jämförelse av dessa.

Av de tre nämnda skulle jag välja AD12 eller ID80 då de har de vassaste grafikkorten, ATI 7320 mot nVidia GT 520M.

AD12 har blåtand, det har inte ID80.
ID80 har förmodligen lite rappare CPU med sina 2x2,13GHz Atom2700 jämfört med AD12 2x1,7GHz AMD E2-1800.

Svårt val faktiskt.

Tack då ska jag kolla vidare som sagt va så är det inte så lätt när man inte är så insatt längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ID84 och kört OpenElec (nvidia fungerar klart bättre i linux för HTPC bruk än AMD).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Jag hade valt ID84 och kört OpenElec (nvidia fungerar klart bättre i linux för HTPC bruk än AMD).

Ok funkar den till surf oc typ netflix osv oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Ok funkar den till surf oc typ netflix osv oxå?

OpenElec är en hårt bantad linuxdist som är framtagen just för XBMC. Sedan finns det plugins för YouTube etc. Någon webläsare är det dock sämre med är jag rädd.

Kör själv OpenElec och kan inte tänka mig någon annan lösning om jag ska vara ärlig

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

OpenElec är en hårt bantad linuxdist som är framtagen just för XBMC. Sedan finns det plugins för YouTube etc. Någon webläsare är det dock sämre med är jag rädd.

Kör själv OpenElec och kan inte tänka mig någon annan lösning om jag ska vara ärlig

Ok men det jag tänkte va om det gick och ha Windows oxå installerat så man kan surfa osv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Ok men det jag tänkte va om det gick och ha Windows oxå installerat så man kan surfa osv ?

Det går givetvis att installera på ID84 också, men ta en titt på OpenElec om du bestämmer dig. Ska du prompt köra Windows så spelar det ingen roll om du kör på nvidia eller AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte redan bestämt dig kan jag meddela att jag köpte en Nano AD12 för ett par dagar sedan. Mycket nöjd med den (kör Windows 8 Pro). Satte i en Intel SSD och 8 Gb minne i den.
Den känns precis lika rapp som vilken vanlig maskin som helst med den konfigen. CPU:n får jobba rätt hårt vid uppspelning av HD-material, men det märks inget hackande. Enda nackdelen är väl ljudet, den hörs över en normal konversation eftersom den blir rätt varm så fläkten får jobba hårt.

Permalänk
Medlem

Ev lite sent svar, men jag vägde mellan en AD12 och en AD06 till mina föräldrar som htpc, och valde AD06 just för att den är större och eventuellt har lite bättre luftflöde och därmed kan nyttja fläkten mindre. Vet inte om det stämmer, men den låter i alla fall inget i HD-uppspelning (kör Openelec). All hårdvara funkar himla bra. Lite problem med SVT Play, endast.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800