"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

7950 och 660ti ligger på en ganska lika nivå, men i spel som bf3 och skyrim presterar geforce lite bättre än radeon. Annars är det mer än smaksak. Och ja, jag är rädd att din processor kommer flaska så att du inte vinner något på ett bättre grafikkort, typ 7970 eller gtx 670, om du inte hade tänkt överklocka processorn till 3+ ghz?

Nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av överklockning.
Jag gjorde en snabb jämnförelse på korten du tipsa om, och det enda jag kan se är att det billiga kortet har högre klockfrekvens. Kollar lite recensioner nu och den (Gigabyte) tycks ju hänga med Asus kortet rätt bra, för att vara 500kr billigare.

Argh, får bli Gigabyte. Kan ju fläska på med ett 128gb SSD då.
Tack för hjälpen. :3

Permalänk

*CPU? AMD Phenom II 1055T 3,4 OC
*PSU? 500W
*Moderkort? Gigabyte GA-970A-UD3
*Gränssnitt? PCI Express 16X V2
*Vilka spel du ska spela? BF3, The Elder Scrolls V: Skyrim, Assain Creed 3, Hitman Absolution
*Vilken upplösning du spelar i? mellan är ok behöver inte högsta
*Din ungerfärliga budget? 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? ja
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3rmin:

Nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av överklockning.
Jag gjorde en snabb jämnförelse på korten du tipsa om, och det enda jag kan se är att det billiga kortet har högre klockfrekvens. Kollar lite recensioner nu och den (Gigabyte) tycks ju hänga med Asus kortet rätt bra, för att vara 500kr billigare.

Argh, får bli Gigabyte. Kan ju fläska på med ett 128gb SSD då.
Tack för hjälpen. :3

Du kan inte jämföra klockfrekvenser rakt av på grafikkort, de har olika uppbyggnad med olika antal beräkningsenheter. Här kan du se skillnaden i prestanda http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx... ett 660 (det gigabyte-kortet jag länkade) lite sämre fps än det lite dyrare 660 Ti (det är alltså asus-kortet). Båda är bra kort för sina respektive prisklasser så du väljer själv

Skrivet av HBKsweden:

*CPU? AMD Phenom II 1055T 3,4 OC
*PSU? 500W
*Moderkort? Gigabyte GA-970A-UD3
*Gränssnitt? PCI Express 16X V2
*Vilka spel du ska spela? BF3, The Elder Scrolls V: Skyrim, Assain Creed 3, Hitman Absolution
*Vilken upplösning du spelar i? mellan är ok behöver inte högsta
*Din ungerfärliga budget? 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? ja

Upplösningen är upplösningen på skärmen, om du spelar med annan upplösning än skärmens egentliga upplösning så blir det väldigt suddigt... men för den budgeten bör du klara även höga upplösningar med de förslag jag gav i mitt förra inlägg, ett http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_660_oc_2gb_... eller http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=759240&cks=ASS&assoc=.... Båda är bland de tystaste och båda är mycket i sina prisklasser

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

1000 - 1700

CPU= Intel(R) Core(TM) i5-2400 CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), ~3.1GHz
*PSU= Cooler Master Silent Pro M 500W
*Moderkort= ASUS p8h61-m PRO
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela: Empire total war, sleeping dogs, l.a noire, skyrim, eventuellt nyare spel. far cry 3, gta 5...
*upplösning. 1680 x 1050
*Din ungerfärliga budget 1000-1700 kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Mycket viktigt

Permalänk
Medlem

Har en gammal dator som ligger runt med Intel® Core™2 Duo Processor E6300 1.6 GHz.
Det ligger för tillfället en Nvidia Geforce 7300 GT i den.
Undrar vilket grafikkort jag skulle kunna uppgradera till utan att den blir flaskad.
Dator kommer användas som tillfällig burk för att spela LoL och liknande spel, ingen mycket krävande.
Men för mesta del kommer den att användas för att kolla på film.
Grafikkortet ska senare troligen användas i en HTPC.
Budget ligger runt 500 kr - 700 kr, kan gå högre.
Har kollat på AMD 7770 och Nvidia 630 och 640.

Permalänk
Skrivet av texasguinan:

*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela: Empire total war, sleeping dogs, l.a noire, skyrim, eventuellt nyare spel. far cry 3, gta 5...
*upplösning. 1680 x 1050

BUMP! Är det onödigt att köpa ett bättre än sig 7850, eller kan jag få ut mer av den hårdvaran som sitter i nu med ett bättre kort?
Kan också nämna att ramminnet ligger på ganska precis 4 gig.

Permalänk
Medlem

CPU= Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
PSU= Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze
Moderkort= MSI Z77A-G45 ATX
CF/SLi=Crossfire inte SLI (ska beställas inom snaraste så kan bytas ut)
Gränssnitt= PCI_E
Vilka spel du ska spela. bf3 ,sc2,cs:go mm
Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
Din ungerfärliga budget: 2500-4000
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej
Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? inte för ljudnivån, isfl för oc möjligheter.

Övrigt: Vilket kort får man mest för pengarna. Gtx 670-680 eller radeon 7970 eller 7970 ghz. Alternativt något annat som är bättre? Alla testar av kort jag läser säger olika, behöver hjälp!, sjuk beslutsångest.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av texasguinan:

*Gränssnitt= PCI-E x16
*upplösning. 1680 x 1050

Skrivet av texasguinan:

BUMP! Är det onödigt att köpa ett bättre än sig 7850, eller kan jag få ut mer av den hårdvaran som sitter i nu med ett bättre kort?
Kan också nämna att ramminnet ligger på ganska precis 4 gig.

Du har en bra processor som utan problem kan hantera värstinggrafikkort som säg ett radeon 7970, men med den budgeten och den upplösningen är nog ett 7850 ett bra val. Om det är nära att du byter skärm till en med högre upplösning så kan det vara värt att kika på ett 7870 med 2gb minne som finns för några hundringar extra. För att få det så tyst som möjligt rekommenderas asus eller gigabyte men även his, powercolor och msi har bra och tysta kylare.

Skrivet av SkyThread:

Har en gammal dator som ligger runt med Intel® Core™2 Duo Processor E6300 1.6 GHz.
Det ligger för tillfället en Nvidia Geforce 7300 GT i den.
Undrar vilket grafikkort jag skulle kunna uppgradera till utan att den blir flaskad.
Dator kommer användas som tillfällig burk för att spela LoL och liknande spel, ingen mycket krävande.
Men för mesta del kommer den att användas för att kolla på film.
Grafikkortet ska senare troligen användas i en HTPC.
Budget ligger runt 500 kr - 700 kr, kan gå högre.
Har kollat på AMD 7770 och Nvidia 630 och 640.

Din processor orkar nog inte att driva mycket värre grafikkort än de du skrivit, och om det sedan ska användas i en htpc hade jag nog prioriterat ett passivt kylt kort, det blir lite dyrare, men prestanda kanske inte är det viktigaste för dig. Överlag tror jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757677&cks=ASS&assoc=B99... är ungefär vad som passar dig bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bottchan:

CPU= Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
PSU= Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze
Moderkort= MSI Z77A-G45 ATX
CF/SLi=Crossfire inte SLI (ska beställas inom snaraste så kan bytas ut)
Gränssnitt= PCI_E
Vilka spel du ska spela. bf3 ,sc2,cs:go mm
Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
Din ungerfärliga budget: 2500-4000
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej
Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? inte för ljudnivån, isfl för oc möjligheter.

Övrigt: Vilket kort får man mest för pengarna. Gtx 670-680 eller radeon 7970 eller 7970 ghz. Alternativt något annat som är bättre? Alla testar av kort jag läser säger olika, behöver hjälp!, sjuk beslutsångest.

Tack i förhand!

För BF3 är geforce ett bättre val, SC2 och CS ställer inte lika stora krav på grafikkortet, så då är det i princip bara att ta så bra geforce du känner att du har råd med (och iom att det är geforce så är det väl kanske bra att välja ett annat moderkort med sli-stöd? nätagget ska orka dubbla kort iaf). http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... är ett bra och prisvärt kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För BF3 är geforce ett bättre val, SC2 och CS ställer inte lika stora krav på grafikkortet, så då är det i princip bara att ta så bra geforce du känner att du har råd med (och iom att det är geforce så är det väl kanske bra att välja ett annat moderkort med sli-stöd? nätagget ska orka dubbla kort iaf). http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... är ett bra och prisvärt kort.

Låter vettigt, kommer dock att fungera som arbetsdator också och då köra en del CAD och FEM program samt glömde skriva dayZ. Fick för mig att ett 7970 skulle klara detta bättre (större minne) och möjligtvis vara lite mer framtidssäkert. Har möjligtvis fel för mig?

Permalänk

*CPU= AMD Phenom II X4 965
*PSU= Corsair HX 1000W 80+
*Moderkort= Gigabyte GA-890GPA-UD3H
*Gränssnitt= PCI Express x16 (2.0)
*Vilka spel du ska spela. = Jag spelar inget, men kollar mycket film (Vill ha bra bild och inget lagg!), och vill kunna ha datorn till tv'n med en hdmi och själklart ska det finnas plats så jag kan har vanliga skärmen i samtidigt.
*Din ungerfärliga budget 1000-2000kr.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA! Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? JA!
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? NEJ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bottchan:

Låter vettigt, kommer dock att fungera som arbetsdator också och då köra en del CAD och FEM program samt glömde skriva dayZ. Fick för mig att ett 7970 skulle klara detta bättre (större minne) och möjligtvis vara lite mer framtidssäkert. Har möjligtvis fel för mig?

CAD och FEM har olika bra stöd för grafikkortsberäkningar och minneshantering osv, det får du kolla upp för respektive program vad som fungerar bäst men rent generellt tror jag 2gb räcker långt även det. För DayZ tror jag inte att det jag skrev tidigare förändras så mycket

Skrivet av kungmikkoo:

*CPU= AMD Phenom II X4 965
*PSU= Corsair HX 1000W 80+
*Moderkort= Gigabyte GA-890GPA-UD3H
*Gränssnitt= PCI Express x16 (2.0)
*Vilka spel du ska spela. = Jag spelar inget, men kollar mycket film (Vill ha bra bild och inget lagg!), och vill kunna ha datorn till tv'n med en hdmi och själklart ska det finnas plats så jag kan har vanliga skärmen i samtidigt.
*Din ungerfärliga budget 1000-2000kr.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA! Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? JA!
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? NEJ!

https://www.inet.se/produkt/5405116/asus-radeon-hd7750-1024mb... är ett kompetent kort som fortfarande kyls helt tyst utan fläkt, men om du inte spelar alls så borde du klara dig med något ännu simplare, typ https://www.inet.se/produkt/5405125/asus-radeon-hd6450-1024mb..., det klarar av vanlig användning som film osv men är på tok för klent för spel. Alla grafikkort har idag stöd för dubbla skärmar, och då är det bara att se till att kortet har hdmi till din tv för datorskärmen antar jag är kopplad med vanlig dvi som alla har som standard?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel i7 920 @ 2.67 Ghz
*PSU= Corsair 750W
*Moderkort= Asus P6T Deluxe
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) (Ointressant då det gamla är dött).
*Gränssnitt= (PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela= WoW, Dwarf Fortress, Dota, LoL. Kanske streama spel såsom arena.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: 2000 & under
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Relativt tyst ja, men ingen passiv kylning

Det börjar krisa, har skjutit på den här uppgraderingen länge. Är inne på ett 7950, men vet inte om det vore att ta i alldeles för mycket för resten av datorn. Hur ser det ut? Har jag en OK stomme fortfarande att bygga ifrån? Köper mig en SSD också för runt 500-800 (har ni förslag på en trevlig sådan vore det kanon).

Tack på förhand för er tid,
Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnlund:

*CPU= Intel i7 920 @ 2.67 Ghz
*PSU= Corsair 750W
*Moderkort= Asus P6T Deluxe
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) (Ointressant då det gamla är dött).
*Gränssnitt= (PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela= WoW, Dwarf Fortress, Dota, LoL. Kanske streama spel såsom arena.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: 2000 & under
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Relativt tyst ja, men ingen passiv kylning

Det börjar krisa, har skjutit på den här uppgraderingen länge. Är inne på ett 7950, men vet inte om det vore att ta i alldeles för mycket för resten av datorn. Hur ser det ut? Har jag en OK stomme fortfarande att bygga ifrån? Köper mig en SSD också för runt 500-800 (har ni förslag på en trevlig sådan vore det kanon).

Tack på förhand för er tid,
Markus

Din stomme är fortfarande helt ok. Om du kan överklocka processorn till 3+ ghz så räcker den till i princip allt och kan utan problem matcha ett bättre grafikkort. Däremot tror jag varken att du kan komma över något kraftigare än ett hd 7870 eller gtx 660 under 2000kr eller ens behöver något kraftigare för dina ändamål om du inte spelar några nyare grafiktunga speltitlar. Jag skulle föreslå ett http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2... som både ligger bra till i pris, har rätt bra prestanda och är bland de tystare. Om ljudnivån inte är det viktigaste och priset inte nödvändigtvis måste vara under 2000kr så är det ett väldigt bra pris på http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=769162&cks=ASS&assoc=... som ger mer prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Din stomme är fortfarande helt ok. Om du kan överklocka processorn till 3+ ghz så räcker den till i princip allt och kan utan problem matcha ett bättre grafikkort. Däremot tror jag varken att du kan komma över något kraftigare än ett hd 7870 eller gtx 660 under 2000kr eller ens behöver något kraftigare för dina ändamål om du inte spelar några nyare grafiktunga speltitlar. Jag skulle föreslå ett http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2... som både ligger bra till i pris, har rätt bra prestanda och är bland de tystare. Om ljudnivån inte är det viktigaste och priset inte nödvändigtvis måste vara under 2000kr så är det ett väldigt bra pris på http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=769162&cks=ASS&assoc=... som ger mer prestanda

http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-307...

Hur ställer sig det kortet i livslängd/kvalite jämfört med Sapphires version? Ljudnivån kan vara rätt kritisk, har en nitisk flickvän som inte tåler en knappnål i golvet när hon sover (tyvärr står datorn i direkt anslutning till sovrum).

Har vi något tips på en SSD (OT, ledsen) alt. något annat grafikkort där prio är GPK (grafikkort-per-krona), livslängd och ljudnivå?

Tackar ödmjukast för er expertis, som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnlund:

http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-307...

Hur ställer sig det kortet i livslängd/kvalite jämfört med Sapphires version? Ljudnivån kan vara rätt kritisk, har en nitisk flickvän som inte tåler en knappnål i golvet när hon sover (tyvärr står datorn i direkt anslutning till sovrum).

Har vi något tips på en SSD (OT, ledsen) alt. något annat grafikkort där prio är GPK (grafikkort-per-krona), livslängd och ljudnivå?

Tackar ödmjukast för er expertis, som vanligt

gigabytes kort ska vara mycket tystare, gigabytes windforce-kylare är bland de tystare du kan hitta, enbart asus dc2 är tystare vad jag vet. kvalitetsmässigt ska det inte vara någon skillnad, både gigabyte och sapphire är respektabla tillverkare. ett annat kort du kan kika på är http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=759240&cks=ASS&assoc=..., också tyst, typ samma pris som ett 7950 och typ samma prestanda, det hänger mer på om du vill ha radeon eller geforce. mest prestanda per krona får du annars med det gigabytekortet jag länkade tidigare, prestandatappet är inte lika stort som prisskillnaden kan tyckas ge sken av

ang ssd så rekommenderar jag nog samsung, de har visat sig stabila men kanske inte snabbast. samsung 830 och crucial m4 har typ varit standardrekommendationer här på sweclockers senaste året

Visa signatur

Permalänk

*CPU= Intel i5 760 @ 2,8 GHz
*PSU= be quiet! Pure Power L8 530w
*Moderkort= Gigabyte GA-P55A-UD3
*CF/SLi= CrossFire
*Gränssnitt= PCI-E, två styck
*Vilka spel En del indiespel, samt möjligtvis lite nyare FPS i framtiden(BF3, COD: BO2, mm), SimCity 5
*Vilken upplösning Just nu 1680x1050, planerar dock köp av ny skärm med 2560x1440/2560x1600
*Din ungerfärliga budget 1500 - 2700
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja
Isåfall:
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Helst inte

Spelar alltså väldigt blandat med spel men ser gärna att jag köper ett kort som är framtidssäkert och även klarar av nästa års nyare spel hyfsat bra. Vill alltså slippa uppgradera på ett par år. Har för nuvarande ett GTX 460 som låter väldigt mycket. Vill därför ha så tyst kort som möjligt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisjöbävern:

Hej, om ni finner tråden onödig så kan nån moderator radera den.

Min idé: Eftersom det dagligen kommer upp trådar i stil med "HJÄÄÄLP MED GRAFIKKORTET" eller "BÄSTA GRAFIKKORTET FÖR 2300kr"

Så istället kan man fråga i den här tråden om vilket grafikkort som passar bäst till ens rigg.

*CPU= (vad för processor du har)
*PSU= (nätagg)
*Moderkort= (Vilket moderkort du har)
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi)
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU)
*Vilka spel du ska spela.
*Vilken upplösning du spelar i.
*Din ungerfärliga budget
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst?
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?

edit. ändringar på Nilsie's begäran.

*CPU= Intel i3 @ 3,3 GHz
*PSU= Internt 300 W (100–240 V)
*Moderkort= H-CUPERTINO2-H61-uA TX (Cupertino2)
*Gränssnitt= PCI Express x16
*Vilka spel, Far cry, Cod BO2
*Din ungerfärliga budget: runt 1000 kr

Kan länka min dators specifikationer om jag var otydlig med nått, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

P.s

Hittade det här grafikkortet, http://www.inet.se/produkt/5405114/asus-radeon-hd7770-1024mb

Permalänk
Medlem

*CPU= 2700K
*PSU= FD Newton 600W
*Moderkort= Asus ROG Z68
*CF/SLi= Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Civilization 5, Anno 2070, Starcraft 2
*1920x1080
*2000kr
*Jo, fast jag monterar vattenkylning själv, så nej.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av xingz:

Hej, killar, har du någonsin hört denna webbplats? de ger mig en kupong, kan vara 80% rabatt. är det sant? kan du hjälpa mig att se? du ser: [URL="URL Borttagen[/URL]

Hjärnblödning much? ლ(ಠ益ಠ)ლ Roligt med er "asien google translate scam försök typer", ni kunde iallfall skriva på passande trådar och försökt fixa en lite vettigare adress?

Till er som ser hans inlägg, ignorera länken då det enbart är scam försök.

Tatt bort skadlig länk från avstängd användare.
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

*CPU= i7 2600k @ 4ghz
*PSU= Corsair hx 850
*Ram= 16gb corsair vengeance
*Moderkort= ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3
*Gränssnitt= PCI-E 3.0
*Vilka spel du ska spela = sc2, wow, csgo, + lite övrigt
*Vilken upplösning du spelar i= 1920*1080
*Din ungerfärliga budget= x
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja.
Kör på vattenkylning så fixar de själv.

Min fråga är: jag har nu ett 7970 men undrar om ja kan slänga in ett till eller kanske 2 till för tri-fire för att få ut mer prestanda i datorn?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,2Ghz | Corsair Vengeance 1600mhz 16gb | OCZ Agillity 3 120gb | WD 1TB sata6 caviar black | ASRock P67 Pr/Fatal1ty Socket 1155, P67, ATX B3 | HD7970 3GB + EKWB EK-FC7970 - Acetal+EN (Nickel) | Corsair HX 850W PSU |
NZXT 810switch | Asus VG278HE

Permalänk

CPU= AMD Phenom II x4 980 @3,7
PSU= OCZ ZT 750w
Moderkort= Asus M4N75TD
CF/SLi= SLI-stöd
Gränssnitt= Pci-e
Vilka spel du ska spela. BF3, Arma II, LoL och MW2
Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
Din ungerfärliga budget ingen atm, men runt 2-2,5k
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Hyfsat, ingen lövblås i alla fall

Skulle processorn orka driva ett 660Ti fullt ut? Kan tänka mig överklocka den för bättre prestanda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blebleble:

*CPU= Intel i5 760 @ 2,8 GHz
*PSU= be quiet! Pure Power L8 530w
*Moderkort= Gigabyte GA-P55A-UD3
*CF/SLi= CrossFire
*Gränssnitt= PCI-E, två styck
*Vilka spel En del indiespel, samt möjligtvis lite nyare FPS i framtiden(BF3, COD: BO2, mm), SimCity 5
*Vilken upplösning Just nu 1680x1050, planerar dock köp av ny skärm med 2560x1440/2560x1600
*Din ungerfärliga budget 1500 - 2700
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja
Isåfall:
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Helst inte

Spelar alltså väldigt blandat med spel men ser gärna att jag köper ett kort som är framtidssäkert och även klarar av nästa års nyare spel hyfsat bra. Vill alltså slippa uppgradera på ett par år. Har för nuvarande ett GTX 460 som låter väldigt mycket. Vill därför ha så tyst kort som möjligt!

Tack på förhand!

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_hd7950_3gb_pci-e_wf-177... ger dig bra med prestanda, tyst kylning och dessutom massor med grafikminne så att det bör klara så höga upplösningar du planerar

Skrivet av weeiwam:

*CPU= Intel i3 @ 3,3 GHz
*PSU= Internt 300 W (100–240 V)
*Moderkort= H-CUPERTINO2-H61-uA TX (Cupertino2)
*Gränssnitt= PCI Express x16
*Vilka spel, Far cry, Cod BO2
*Din ungerfärliga budget: runt 1000 kr

Kan länka min dators specifikationer om jag var otydlig med nått, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

P.s

Hittade det här grafikkortet, http://www.inet.se/produkt/5405114/asus-radeon-hd7770-1024mb

Ett radeon 7770, som det du tittat på, eller ett geforce 650, som http://www.inet.se/produkt/5409675/evga-geforce-gtx-650-1024m..., är det bästa du kan få för en tusenlapp. Frågan är bara om ditt nätaggregat har en 6-pin pci-e kontakt som de grafikkorten kräver, annars finns adaptrar från 4-pin molex som tex http://www.inet.se/produkt/8906179/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Skrivet av thompo:

*CPU= 2700K
*PSU= FD Newton 600W
*Moderkort= Asus ROG Z68
*CF/SLi= Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Civilization 5, Anno 2070, Starcraft 2
*1920x1080
*2000kr
*Jo, fast jag monterar vattenkylning själv, så nej.

Om du vill ha vattenkylning är ju referensdesign på kretskortet att föredra, om inte det block du tänkt dig även finns för typ asus eller gigabyte, men då är ju iaf ljudnivån på luftkylaren ointressant. För 2000kr skulle jag gå på ett radeon 7870, vilken modell beror på vad för vattenblock du tänkt dig

Skrivet av som99:

Hjärnblödning much? ლ(ಠ益ಠ)ლ Roligt med er "asien google translate scam försök typer", ni kunde iallfall skriva på passande trådar och försökt fixa en lite vettigare adress?

Till er som ser hans inlägg, ignorera länken då det enbart är scam försök.

Inlägget är borttaget, men däremot finns länken i ditt citat, du kanske skulle ta och censurera det lite? Edit: såg nu att en moderator redan gjort det...

Skrivet av Snekft:

*CPU= i7 2600k @ 4ghz
*PSU= Corsair hx 850
*Ram= 16gb corsair vengeance
*Moderkort= ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3
*Gränssnitt= PCI-E 3.0
*Vilka spel du ska spela = sc2, wow, csgo, + lite övrigt
*Vilken upplösning du spelar i= 1920*1080
*Din ungerfärliga budget= x
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja.
Kör på vattenkylning så fixar de själv.

Min fråga är: jag har nu ett 7970 men undrar om ja kan slänga in ett till eller kanske 2 till för tri-fire för att få ut mer prestanda i datorn?

Spelar du inget mer krävande än csgo, wow och sc2 så kommer du inte vinna mycket på ett extra grafikkort, detta är spel som antingen är för gamla eller för dåligt optimerade för att de ska kunna utnyttja all den grafikprestandan. Om du inte tror mig så kan du kika på de här testerna
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7970-ghz-editio...
http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review/...
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1527/pg8/amd-radeon-hd-...

Datorn i sig klarar av ett till 7970, två till tror jag dock inte nätagget orkar med

Skrivet av Zzobij4xX:

CPU= AMD Phenom II x4 980 @3,7
PSU= OCZ ZT 750w
Moderkort= Asus M4N75TD
CF/SLi= SLI-stöd
Gränssnitt= Pci-e
Vilka spel du ska spela. BF3, Arma II, LoL och MW2
Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
Din ungerfärliga budget ingen atm, men runt 2-2,5k
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Hyfsat, ingen lövblås i alla fall

Skulle processorn orka driva ett 660Ti fullt ut? Kan tänka mig överklocka den för bättre prestanda.

Jag skulle tippa att din processor orkar driva ett 660ti bra, kanske inte fullt ut på den klockfrekvensen men det beror ju på från spel till spel. http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_660ti_oc_2g... rekommenderas om du vill ha ett tyst kort inom din budget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*CPU= i7 2600K
*PSU= Coolermaster Silent Pro M600
*Moderkort= Gigabyte Z68XP-UD3P
*CF/SLi= Båda
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= BF3, lol, cs:go, warz, dota2, jadu allt möjligt
*Vilken upplösning du spelar i= 1440x900 (min skärm stödjer inte högre)
*Din ungerfärliga budget= 1500-2000 ± några hundra
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: inte livsviktigt men helst!
Ja
Ja

Vilket kort är prisvärdast och mest att åka med för runt 1500-2000± några hundringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inlägget är borttaget, men däremot finns länken i ditt citat, du kanske skulle ta och censurera det lite? Edit: såg nu att en moderator redan gjort det...

Nepp ingen moderator som gjordet det, det var jag själv

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saypay:

*CPU= i7 2600K
*PSU= Coolermaster Silent Pro M600
*Moderkort= Gigabyte Z68XP-UD3P
*CF/SLi= Båda
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= BF3, lol, cs:go, warz, dota2, jadu allt möjligt
*Vilken upplösning du spelar i= 1440x900 (min skärm stödjer inte högre)
*Din ungerfärliga budget= 1500-2000 ± några hundra
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: inte livsviktigt men helst!
Ja
Ja

Vilket kort är prisvärdast och mest att åka med för runt 1500-2000± några hundringar?

http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2... skulle jag säga, det kommer orka att maxa i princip allt i din upplösning och är ett väldigt prisvärt kort

Skrivet av som99:

Nepp ingen moderator som gjordet det, det var jag själv

Allright, då fanns ju ingen anledning att klaga på dig alls

Visa signatur

Permalänk

*CPU: i7-3770K
*PSU: Fractal Design Newton R2, 800W
*Moderkort: MSI Z77A-GD65
*CF/SLi: Nej
*Gränssnitt: PCI-E
*Vilka spel du ska spela: WoW, GTA V, Jag vill kunna spela nyare spel om ett år också utan att dö pixeldöden.
*Vilken upplösning du spelar i: 1650 x 1050 (?) men ska köpa ny skärm inom kort.
*Din ungerfärliga budget: 0-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Det är nästan viktigare än prestandan pga musikinspelning
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Permalänk
Skrivet av Grouydtan:

*Vilka spel du ska spela: WoW, GTA V, Jag vill kunna spela nyare spel om ett år också utan att dö pixeldöden.
*Vilken upplösning du spelar i: 1650 x 1050 (?) men ska köpa ny skärm inom kort.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Det är nästan viktigare än prestandan pga musikinspelning

För mer prestanda och låg ljudnivå så är detta kort ett bra alternativ.

Ska det vara totalt knäpptyst utan att byta kylare så är detta mycket bra.

Edit: Läste att du kan lägga på några hundra för att få det tyst, så detta.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grouydtan:

Skrivet av Slaktardej:

För mer prestanda och låg ljudnivå så är detta kort ett bra alternativ.

Ska det vara totalt knäpptyst utan att byta kylare så är detta mycket bra.

Edit: Läste att du kan lägga på några hundra för att få det tyst, så detta.

Asus 7950 använder vad jag vet tyvärr asus gamla version av dc2-kylaren, och den är inte lika tyst som den nya. Så av de alternativen är ett asus 7870 det tystaste, sen är gigabytes och asus 7950 typ lika på en lite högre ljudnivå.

Jag hade nog iaf gått på ett http://www.inet.se/produkt/5409599/asus-geforce-gtx-660ti-204..., det är väl så tyst du kommer samtidigt som prestandan är riktigt bra och priset är inom budget.

Är ljudnivån väldigt viktig och asus kylare inte är tillräcklig för musikinspelning (du kan se lite jämförelser här och här, men tänk på att ljudnivån är olika på de två länkarna) kanske en "liten" Peter vore något att sätta på valfritt radeon 7870 tillsammans med ett par tysta 140mm-fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*CPU: i7-920 @ 3.8GHz
*PSU: Corsair HX 750W
*Moderkort: Gigabyte X58A-UD3R
*CF/SLi: Ja
*Vilka spel du ska spela: Crysis 2, WoW
*Vilken upplösning du spelar i: 1920x1080
*Din ungerfärliga budget: ~3500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej

Kör idag med 2st trötta HIS Radeon 5750 Ice-Q som vid överklockning gör att en av mina 2 skärmar börjar flimmra, och om jag inte överklockar tycker jag inte att dom presterar något vidare..

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL