Fujitsu Lifebook NH532 - halvdöd/ingen bild

Permalänk
Medlem

Fujitsu Lifebook NH532 - halvdöd/ingen bild

Jag roade mig med att införskaffa en Fujitsu Lifebook NH532 och började med att slänga in en Intel SSD. Med hjälp av recovery-cdn gjorde jag en "åter"installationen av Windows 8 och det gick smidigt. Men när det var dags för omstart blev det bara mörker.
Datorn tänker och cdn snurrar, men ingen bild!

Jag har provat att:
-Byta plats på hddarna.
-Köra hddarna ensamma.
-Köra utan hdd.
-Slå huvudet i bordet.
-Plugga in extern skärm med både VGA & HDMI

Resultatet är det samma - svart skärm och brummande dator.

Finns det någon trevlig knapp-combo som resetar bioset? Batteriet har de nämligen gömt så dumt att man måste slakta hela datorn för att komma åt.

Fler ideer?

Allt är välkommet!

Visa signatur

/PaiN

Permalänk
Skrivet av PaiN2k:

Jag roade mig med att införskaffa en Fujitsu Lifebook NH532 och började med att slänga in en Intel SSD. Med hjälp av recovery-cdn gjorde jag en "åter"installationen av Windows 8 och det gick smidigt. Men när det var dags för omstart blev det bara mörker.
Datorn tänker och cdn snurrar, men ingen bild!

Jag har provat att:
-Byta plats på hddarna.
-Köra hddarna ensamma.
-Köra utan hdd.
-Slå huvudet i bordet.
-Plugga in extern skärm med både VGA & HDMI

Resultatet är det samma - svart skärm och brummande dator.

Finns det någon trevlig knapp-combo som resetar bioset? Batteriet har de nämligen gömt så dumt att man måste slakta hela datorn för att komma åt.

Fler ideer?

Allt är välkommet!

Om du kmr in i bios är typ: Load Default Values elr liknande, det som gäller om du vill återställa bioset.

Permalänk
Medlem

Ta bort datorns batteri (trots att det sitter bökigt till) ryck även strömkabeln, sen ska du lokalisera backup batteriet som sitter någonstans på moderkortet (litet knapp batteri) och ta bort alt, löda bort det. tryck sedan ett par gånger på startknappen, löd/montera tillbaka backup batteriet, sätt ihop datorn och starta. Du kommer få ställa in BIOS, starta sedan om igen. Detta borde funka om det inte blivit något annat fel vill säga!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Om jag ändå hade kommit in i bios. Det hade gjort mig lycklig. Men det är svart och släckt på skärmen.

Backup-batteriet satt dumt till, men jag lyckades pilla bort det och köra utan det. Resultatet uteblev dock.

Imorgon kan jag äntligen på ringa till Fujitsu och se vad de har att säga. Det ska bli intressant.

Visa signatur

/PaiN

Permalänk
Medlem

Se där! Då bör de veta om problemet.
Ring supporten och hälsa!

Fujitsu supporten frågade om jag hade stoppat i några USB-enheter.
"En mus" svarade jag. Då bad han mig att stoppa tillbaks den och förklarade att det kan vara små saker som "blockerar" systemet.
...Och jag som alltid tagit lätt på "säker borttagning av USB-enheter"

Nu hjälpte det inte i det här fallet, vilket var skönt. Det hade omkull kastat min stolthet totalt.

"Vi får ta det på garanti då" sa han och tog mina uppgifter.
Datorn är nu inskickad och väntan blir längre.

Jag återkommer med deras förklaring/lagning.

Visa signatur

/PaiN

Permalänk
Medlem

BTW. Backup batteriet sitter under plasten där en teoretisk låtsas HDD 3 skulle kunna sitta, rent geografiskt.
Väl gömt, men man kan skymta det genom några hål.

Visa signatur

/PaiN

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Hej!
Okej, då får jag ta och ringa dom, men sa du att du skruvat i ssd och hela det köret ?

Jag sa att jag stoppat i en extra hårddisk och att det till en början fungerade, men att den vaggades in i ett irriterande koma-stadie efter omstart.

Skrivet av 364Nailhead:

Såg batteriet nu, men hur kom du åt att pilla bort det ?

:] Är man tillräckligt irriterad och får för sig att det kan leda till en lösning lyckas man med det mesta. Jag lossade alla skruvar runt och använde långa pincetter. Men det ingreppet råkade jag glömma att nämna till supporten. För det förändrade inte datorns hälsa på något sätt.

Visa signatur

/PaiN

Permalänk

Okej, telefonsupporten va tydligen stängd nu men drog iväg ett mail, så får man se vad dom svarar!

Tack för svaren!

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Det här var klart lite oroväckande då jag precis hämtade ut en Intel 330 som jag tänkte pilla i imorgon. Vilken NH532 är det ni har? För det finns 2 versioner.. eller?

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-...

Denna har jag, fick hem den igår och det känns lagom skoj nu dagen efter när den inte vill starta...

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Samma här.

Kan det vara kompabilitetsproblem med intel-diskar?
Eller blir hdd1 avundsjuk för att hdd2 är snabbare?

Jag funderar på hur jag ska göra när jag får datorn igen. Det känns som att 5400 snurraren drar ner datorn ordentligt...
Sätta i SSDn på HDD1 och skicka 500 gigaren ner i skrivbordslådan?

Visa signatur

/PaiN

Permalänk
Medlem

Kan man ha båda i samtidigt menar ni? Tänkte installera min 120 GB SSD imorron och detta problemet uppstod bara när ni har båda i eller hur ligger de till?

Permalänk
Medlem

Då var det inte Intels fel då. Synnerligen ologiskt fel.

@direktiv, vid omstart med båda HDDarna i blev datorn obrukbar. Skicket förändras inte av att man sedan plockar ur diskarna.
Men vi är ju bara två stycken (här) som fått problem, så det kanske fungerar för dig

Visa signatur

/PaiN

Permalänk

Fujitsu ska skicka en fraktsedel till mig via mail nu så ska jag skicka iväg min dator också nu iaf!
Hoppas dom löser detta snabbt nu.

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag stoppade in en Intel 330 180gb idag och allt gick bra.

Permalänk

PaiN2k

Hur har det gått för dig ? Jag kommer att få en ny datorn hemskickad.

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Wow, good for you. Hur lyckades du med det?

Jag har roat mig med massa annat istället.
Min dator är på reparation fortfarande, med statusen: "Spare part ordered"
Mail svarade de inte på. Så idag ringde jag och telefonsupporten skickade ett mail till verkstaden. Progress! Eller?
De skulle de höra av sig igen...

Och datorns problem var nog grillad GPU. För reserv-delarna som var restade var LCD-kabel och kylplatta till grafiken.

Helt fantastiskt dåligt skött.
Jag hade ingen åsikt om Fujitsu tidigare, men nu har jag det.

Visa signatur

/PaiN

Permalänk

LÅNAR TRÅDEN!

Jag har fått hem min AH532 från CDON. Jag tänkte som alla andra sätta i en SSD och få lite fart i datorn.

Hur gick ni till väga?
Bara öppna det lilla locket under datorn och byta? Var bytet krångligt, jag tänker på kontakter osv?

Jag fick med 3 st återställningsskivor, kan jag byta hårddisk och sedan bara boota från dessa? Eller krävs det att den gamla hårddisken sitter i för att dessa skivor skal fungera?

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Skrivet av PaiN2k:

Wow, good for you. Hur lyckades du med det?

Jag har roat mig med massa annat istället.
Min dator är på reparation fortfarande, med statusen: "Spare part ordered"
Mail svarade de inte på. Så idag ringde jag och telefonsupporten skickade ett mail till verkstaden. Progress! Eller?
De skulle de höra av sig igen...

Och datorns problem var nog grillad GPU. För reserv-delarna som var restade var LCD-kabel och kylplatta till grafiken.

Helt fantastiskt dåligt skött.
Jag hade ingen åsikt om Fujitsu tidigare, men nu har jag det.

Jaha oj, då har jag fått en smidig resa alltså! dom mailade till mig bara ett par dagar efter att jag skickade in datorn och sa att dom löser in den, kanske inte va samma fel på våra då? sitter nu iaf på min nya lifebook med både ssd och hdd installerat och allt flyter på fint!

Hoppas du får din snart!

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Jaha oj, då har jag fått en smidig resa alltså! dom mailade till mig bara ett par dagar efter att jag skickade in datorn och sa att dom löser in den, kanske inte va samma fel på våra då? sitter nu iaf på min nya lifebook med både ssd och hdd installerat och allt flyter på fint!

Hoppas du får din snart!

Idag (när JAG ringde igen) fick jag reda på att delarna fortfarande är rest-noterade och att det kan dröja veckor innan de kommer. Då blev jag trött och grinig. Men killen i telefonsupporten satt tydligen 50 mil från verkstaden och han kunde (enligt honom) inte ta några beslut. Det var verkstaden som gjorde det, om DE bedömde att det tagit för lång tid.

...Hur når man verkstaden? Via mail. Där de inte svarar.

Lycka!

Visa signatur

/PaiN

Permalänk

Vart skickade du din dator? min blev skickad till Linköping, tänkte om det är samma verkstad eller om jag hade tur där då kanske ?
Kan du inte be cdon om en annan dator istället? så får dom den "trasiga" när den är lagad..

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Vart skickade du din dator? min blev skickad till Linköping, tänkte om det är samma verkstad eller om jag hade tur där då kanske ?
Kan du inte be cdon om en annan dator istället? så får dom den "trasiga" när den är lagad..

Den åkte till fortet i Linköping, där inga mail tränger in.
Jag roade mig med att ringa växeln, berättade historian lite snabbt för en (alldeles för) förstående telefonist och fick nummret/kopplades till en person som kunde lösa saker. Denna personen skulle ringa några samtal.
2h senare ringde verkstaden (!!! Pass på, det fanns en telefon där!) och meddelade att de löste in datorn och att jag kunde vända mig till den tidigare leverantören för att få en ny dator hemskickad.

...Äntligen!
Det tog bara 2 mail, 4 samtal och någon timme i telefonkö (+en månad).

Skickade du ner orginal-disken i skrivbordslådan eller vågade du göra om samma manöver, 364Nailhead?

Visa signatur

/PaiN

Permalänk

Härligt att det löste sig tillslut iaf! skumt bara att det gick så snabbt för mig !

SSD + HDD sitter i utan strul denna gång, kunde inte hålla mig.. Men jag formaterade 500gb:n innan ja körde igång med båda 2 i denna gång.

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Har samma/liknande problem mitt min nyinköpta NH532 köpt från CDON. Funkade fint i början, tryckte sen in en 256gb samsung 840 pro i det andra hdd facket. Bootade upp fint efter det också o kunde se ssd:n i både bios och inne i windows. Försökte sen boota upp från en clonezilla live cd. Då stod datorn bara och surrade o inget hände, svart skärm. Efter omstart bootade den varken från cd/dvd eller från hårddisk. Kommer inte ens in bios, möts bara av en svart skärm vid uppstart.

Gissar att datorn är bortom all räddning, är väl bara att ringa fujitsu imorgon, suck..

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakta alltid återförsäljaren först! Kan lätt bli strul ifall Fujitsu jävlas. Har man haft kontakt med ÅF kan man alltid kräva att de ska hantera ärendet åt dig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Sviklund:

Låter som samma fel på din då, bara att skicka in den så får du en ta ut en ny sen, denna ja sitter på nu fungerar iaf felfritt med hdd+ssd!

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag på en fungerande NH532. Orginaldisken skickade jag i en ESD-påse. Nu sitter 60gig SSD på plats 1 och 1TB vanligersnurrerdisk på plats2.
Kul att det kan fungera ibland....
Jag antar att det var några måndags-ex vi fått, med inte ordentligt lödda eller kylda gpu-kretsar.
Hoppas det löser sig för er andra med problem också! (och att det går snabbare)

Visa signatur

/PaiN

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaiN2k:

Nu sitter jag på en fungerande NH532. Orginaldisken skickade jag i en ESD-påse. Nu sitter 60gig SSD på plats 1 och 1TB vanligersnurrerdisk på plats2.
Kul att det kan fungera ibland....
Jag antar att det var några måndags-ex vi fått, med inte ordentligt lödda eller kylda gpu-kretsar.
Hoppas det löser sig för er andra med problem också! (och att det går snabbare)

Det är alltså ingen som lyckats lösa problemet eller vet vad det beror på? Har samma fel. Tryckte in en OCZ SSD och la windows på den. Då började datorn knasa sig ibland, typ låsa sig med svart skärm vid uppstart. Nu vill den inte starta alls. Fick upp bios en gång och testade med att ändra boot prioritet, men nu kommer jag inte in dit heller. Hade gärna sluppit att skicka iväg den

Permalänk

Min lyckades dom inte laga så jag fick en ny, och den nya fungerar med ssd och har inte strulat något.

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Hej
Nu har min dator också råkat ut för detta fenomen efter 2år.
Skärmen är svart och dom blå dioderna lyser men inget annat händer.
Någon som har någon ide hur man kan lösa detta då garantin redan gått ut.
Datorn inköptes från CDON 23mars 2013.

Tackar på förhand.