Permalänk

Film OS

Jag vet att det bara är på film men jag undrar ändå om någon vet hur dem får os:en i typ spionfilmer att se så coolt ut!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nr1Result:

Jag vet att det bara är på film men jag undrar ändå om någon vet hur dem får os:en i typ spionfilmer att se så coolt ut!?

SGI antar jag.

Kan du ge ett exempel på en film? Kanske ett screenshot från filmen. Det finns massor med grafiska addons till Linux som kan få operativet att se väldigt futuristiskt ut.

Compiz Fusion är en variant:

https://www.google.se/search?num=10&hl=sv&safe=off&site=imghp...

Permalänk
Skrivet av anon200213:

SGI antar jag.

Kan du ge ett exempel på en film? Kanske ett screenshot från filmen. Det finns massor med grafiska addons till Linux som kan få operativet att se väldigt futuristiskt ut.

Vad är SGI?

Jag har ingen speciell screenshot men några exempel kan vara: Chuck, Nikita, Swordfish.
Swordfish är ju inte direkt en spionfilm/serie men ändå.

EDIT: DAMN!!!! Fuzion saken såg AWESOME ut!!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nr1Result:

Vad är SGI?

Jag har ingen speciell screenshot men några exempel kan vara: Chuck, Nikita, Swordfish.
Swordfish är ju inte direkt en spionfilm/serie men ändå.

EDIT: DAMN!!!! Fuzion saken såg AWESOME ut!!!!

SGI är filmeffektsteknik, fejk med andra ord

Ja fusion är rätt ball. Jag kör med det på min Ubuntu. Man kan göra rätt roliga saker.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

SGI är filmeffektsteknik, fejk med andra ord

Ja fusion är rätt ball. Jag kör med det på min Ubuntu. Man kan göra rätt roliga saker.

Okej, tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr1Result:

Dom kallar det för animering.

Permalänk
Medlem

Vet att det fanns en Linux-dist som jag läste om som var poppis i filmer. Annars är det bara att modda en Linux-dist. Och sen använda Compiz

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Sgi = Statens geotekniska institut är en myndighet och ett forskningsinstitut. Vi har ett övergripande ansvar för de geotekniska och miljögeotekniska frågorna i Sverige
Typ:
Ny rapport från SGI om hållfasthet hos lera
Den nya SGI-rapporten "Strength degradation of clay due to cyclic loadings and enforced deformation" behandlar frågan hur snabbt den odränerade hållfastheten hos en lera bryts ned då den utsätts för cykliska belastningar och påtvingade deformationer, populärt kallat rapiditet, samt risker i samband med detta. http://www.swedgeo.se/templates/SGIPublicationlist____801.asp...

Men mer seriöst så förkortades Silicon Graphics till SGI och deras prylar har använts till mycket i Hollywoodfilmer, men de os som visas i filmer är ofta "kulisser" som det mesta annat om det inte handlar om produktplacering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vanligen är det vanlig Flash som körs i fullskärmsläge. Alltså inget os eller fönsterhanterare utan ett program( som antagligen körs i Windows) i fullskärm

Permalänk
Medlem

Att modda sitt OS så det "ser coolt" ut är som att tejpa på flames på sin volvo i tron att den ska gå snabbare.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Att modda sitt OS så det "ser coolt" ut är som att tejpa på flames på sin volvo i tron att den ska gå snabbare.

Eller för man tycker det är snyggare. Jag tror inte speciellt många tror att bilen blir snabbare av flames.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

...från en syftnings/stavningsdiskussion som tagit över tråden.

Sammanfattning

• SGI är förkortningen för Silicon Graphics, ett företag som var marknadsledande på maskiner för datoranimerat material en längre tid (Jurassic Park och Terminator 2 är väl de mest kända verken deras utrustning möjliggjorde). "SGI-effekter" kunde således kunna vara synonymt med datorgenererat bildmaterial.

• CGI är en akronym för "Computer Generated Imagery", dvs datoranimation i allmänhet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Jurassic Park är ett känt exempel som använde ett per egen utsago Unixbaserat system ("It's a Unix system... I know this!" ) med en 3D-representation av filsystemet:

De använde en filhanterare som heter Fsn.

I övrigt så är det väl mest helt enkelt datoranimerat material helt utan substans i verkliga användningssituationer. Jag vidhåller att Numbers förklaring av IRC är det dummaste jag någonsin sett i ämnet:

...även om Swordfishs fruktansvärt dumma hackingscener förtjänar ett omnämnande:

The Matrix använder ju dock faktiskt något som skulle kunna vara en reell fönsterhanterarvariant i ett vanligt *nix-system:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så mycket compiz effekter som möjligt utan att göra något så ska du installera Ultimate Edition

Men själv tycker jag det blir alldeles för grötigt med alla effekter.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Skrivet av phz:

The Matrix använder ju dock faktiskt något som skulle kunna vara en reell fönsterhanterarvariant i ett vanligt *nix-system:
http://www.youtube.com/watch?v=51lGCTgqE_w

Det bästa med den scenen är att hon använder nmap (riktigt verktyg) för att hitta en sårbar SSH-server och använder sedan en riktig exploit för att komma in

Nmap dyker upp lite här och var i olika filmer: http://nmap.org/movies/

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Vill man se mycket Ubuntu och Gnome så ska man se på den även i övrigt utmärkta serien Person Of Interest. I så gott som varje avsnitt figurerar Linux i den serien, även om det är tillskruvat till max, som vanligt.

Angående Jurassic Park är det fsn eller Fusion från Silicon Graphics (SGI) som används:

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dr slizer:

Det bästa med den scenen är att hon använder nmap (riktigt verktyg) för att hitta en sårbar SSH-server och använder sedan en riktig exploit för att komma in

Nmap dyker upp lite här och var i olika filmer: http://nmap.org/movies/

Coolt, visste att det var nmap som användes, men inte att det var en riktig exploit som användes .

Visa signatur