Permalänk
Medlem

Gaming-tangentbord, värt priset?

Tjena o hallå!
Vad är meningen med att köpa ett "spel-tangentbord" som t ex Logitech G15 och Saitek Eclipse 2 för 600 - 700 kr? Är det egentligen värt det? Man får ju massor med extra knappar som man kan ha för olika kommandon i spel i alla fall i G15 men om man t ex spelar Counter-Strike är det ju onödigt och även i andra spel också, tycker jag iaf. Man kan ju lika gärna köpa t ex Logitech Ultra-Flat och liknande tangenbord för 200 kr, mycket snyggare och smidigare iaf vad jag läst och sett på nätet! Den enda stora anledningen till varför jag skulle köpa Saitek Eclipse 2 som jag kikat mest på är för att den har lysande tangenter! Mycket snyggt, coolt men framförallt praktiskt om man inte är helt hundra på var alla knappar är när man sitter och spelar i mörkret! Så är det värt med ett "gaming-tangentbord", vad tycker ni som själv äger dessa? Vilka fördelar finns det? Ska jag spara 400:- eller satsa på ett Saitek Eclipse 2?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett G15 för ett tag sen.
Anledningen var LCD-skärmen (som jag knappt använder mer än att titta på klockan och hålla koll på Foobar2000) och de lysande tangenterna.
Jag är faktiskt jättenöjd med det. Jag köpte det dock på On Off som hade ett överpris på det.
899:- fick jag lägga ut. =/

Visa signatur

-\n-

Permalänk

Varför inte ett Saitek av den gamla sorten? Då är det ju bara 200 kr till, och så får du lysande tangenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Varför inte ett Saitek av den gamla sorten? Då är det ju bara 200 kr till, och så får du lysande tangenter.

Smart!
Vad är det egentligen för skillnad mellan Eclipse 1 och 2?

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med min G15.
De lysande knapparna är sådär lagom blåa utan att blända även på den starkaste inställningen.

Permalänk

Har ett saitek gaming ver 1 (silverfärgade varianten) och är mycket nöjd med det.
Hyffsat sköna tangenter, låter inte så mycket, snyggt i mörkret och den medföljande "gamepaden" som också lyser med 9 knappar kan programmeras till vad man vill.
Känns mycket gediget och ligger stadigt på bordet tack vara stora gummisulor under. och det har inte massa onödigt lulull mer än en knapp för att ställa ljusnivån (3 lägen), och kanppar för volym, mute.

Skillnaden mellan 1 och 2 är till största delen (vad jag vet) att man nu kan växla färgen mellan blå, lila och röd.

Jag gav 600 för det och jag ångrar inte det för en sekund. ska faktiskt beställa ett till. har detta på kontoret och jag vill ha ett hemma istället för ett trådlöst logitech där man ibland kan bli fullkomligt vansinnig när batterierna tar slut.

enda nackdelen jag kan komma på är att på den modellen jag har så ligger belysningen runt om knapparna vilket gör att man i mörker inte direkt ser vad det är för knapp, men på den svarta (eclipse) så lyser även bokstaven, eller siffran, men köper man denna modell får man inte gamepaden till.

Hursomhels rekomenderar jag denna.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Det finns ju även G11 som är ett G15 fast utan lcd, mycket snyggare enligt mig. Länk: http://www.webhallen.com/prod.php?id=64727

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny.R
Det finns ju även G11 som är ett G15 fast utan lcd, mycket snyggare enligt mig. Länk: http://www.webhallen.com/prod.php?id=64727

Den har till och med bara USB 1.1, förstår inte vad Logitech knåpat ihop för något skräp?

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det över huvud taget har usb portar?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

köp GAMLA saitejk eclipse jag har det själv och är MYCKET njöj ( ahr haft det i ett år). dimmer till ljuset och det är baka bakrunden som lyser, så det stör inte på kvällarna när man spelar. Nya ska vara mycket mer plastigt osv.. kör på gamla

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekomendera Logitechs G15
Spelar du t.ex mycket CS eller BF2 osv så finns det applets/plugins som gör att man kan se vissa stats i den lilla LCD monitorn.
Det finns oxå applets för TeamSpeak och Ventrilo så man kan se vem som joinar&lamnar servern/kanalen osv...
Det finns oxå program för att se CPU, GPU och HD temps, minnes status, fria GB på HD's och mycket annat direkt i LCD displayen.

Är du inte intresserad av just de funktionerna så finns ju en lightversion utan LCD'n som heter G11 http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LOGKBG1...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett G15?
För att det är tufft och fräckt och helt onödigt!

Tror inte jag använt G-knapparna en enda gång,
men det blå ljuset är trevligt och LCDn kan ju vara lite kul
de 5 första minutrarna...

Jag köpte mitt för att det inte drabbar någon fattig och för
att jag är nördig som fan

Kram

Permalänk
Medlem

Köp detta: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1967&session=31b4a2...
det har multimedia tangenter+det lyser!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hench
Varför köpa ett G15?
För att det är tufft och fräckt och helt onödigt!

Tror inte jag använt G-knapparna en enda gång,
men det blå ljuset är trevligt och LCDn kan ju vara lite kul
de 5 första minutrarna...

Jag köpte mitt för att det inte drabbar någon fattig och för
att jag är nördig som fan

Kram

Håller helt med Hench. Det är inte 100% nödvändigt men satan vad tufft det är! För ett par veckor sedan tankade jag ner Ray's Winamp Plugin som gör att knapparna blinkar i takt med musiken! Abou!
Enda nackdelen jag kan komma på med G15 är att det i alla fall hittills inte har visat prov på att vara någon vidare brudmagnet, men det kanske du inte väntar dig heller?

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=62811&traff=1

Där har du den riktiga skitizen. Ett gamingtangentbord rätt och slätt.

Visa signatur

Du vaknar en dag och ser dej i spegeln. Du inser att du är en tjock kanin med hängande öron. Du ser dej omkring i din röriga lägenhet - avgnagda sladdar och kulor av bajs överallt. Du vill inte längre leva.

Permalänk

Jag kör både på Saitek Gaming keayboard (1:an) och logitec ultra-x flat. Båda är bra speltangentbord, men Saitek-tangentbordet är lite stabilare och knapparna låter mindre. Bakgrundsbelysningen på knapparna på Saitek-tangentbordet ser fräck ut, men är inte så användbart eftersom man inte ser bokstäverna på tangentbordet (motljus). Då verkar det vara smartare löst på det nyare där de har genomlysning på själva bokstaven också.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Köp detta: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1967&session=31b4a2...
det har multimedia tangenter+det lyser!

Ett sånt har jag, ganska skönt, knapparna är inte lika låga som ett ultra flat men iinte lika höga som ett vanligt heller, typ som mitt i mellan dom xD

Permalänk
Permalänk
Skrivet av storKungen:

Smidigt att bumpa en 6 år gammaltråd...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av storKungen:

Ja, för det ligger ju i budgeten..

Ett K90 rekomenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storKungen:

Haha, jag hoppas verkligen TS har hittat ett tangentbord att köpa efter 6 år! Men det är roligt att du är engagerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Haha, jag hoppas verkligen TS har hittat ett tangentbord att köpa efter 6 år! Men det är roligt att du är engagerad!

HAHAHA

FICK DAGENS GARV JAG MED !:D

Permalänk

Haha såg inte att tråden var från 2006. Ouups!