Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast är det lika relevant? Det lär ju vara en högre andel sålda licenser av Windows 7 som faktiskt omsätts i användande, med tanke på hur statistiken för Windows 7 såg ut efter samma period. Sedan kan ju säkert Microsoft sälja licenser till sig själva, eller övertyga partnertillverkarna att bunkra upp för att snygga till siffrorna, så egentligen är det ointressant.

Om det hade varit tal om 60 miljoner sålda licenser till slutkund som faktiskt använder det på sin dator så hade det ju däremot varit intressant.

Lika relevant för vadå? Om påståendet är att ingen köper Windows 8 men sanningen är att 60 miljoner licenser har sålts..... hur många som använder det har inte med just detta att göra tycker jag. Det är en annan diskussion.

För övrigt undrar jag hur Netapplications mäter min dator hemma som är uppkopplad till nätet men grabben endast spelar Angry Birds som Metroapplikation o.s.v. på. Det lär inte synas i deras surfstatistik.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lika relevant för vadå? Om påståendet är att ingen köper Windows 8 men sanningen är att 60 miljoner licenser har sålts..... hur många som använder det har inte med just detta att göra tycker jag. Det är en annan diskussion.

Det är irellevant därför att i teorin kan 60 miljoner licenser ha köpts av partnertillverkare, alltså företag och inte riktiga människor, och om det bara är företag som köpt licenserna så är det i princip "ingen" eftersom datorerna kanske inte säljs till slutkund. Därför är det inte relevant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är irellevant därför att i teorin kan 60 miljoner licenser ha köpts av partnertillverkare, alltså företag och inte riktiga människor, och om det bara är företag som köpt licenserna så är det i princip "ingen" eftersom datorerna kanske inte säljs till slutkund. Därför är det inte relevant.

Vänta här nu, jag tror att du missförstår mig. Om noll personer har använt eller installerat Windows 8 fram till idag så har det ingenting med detta att göra anser jag.

Påståendet är att "ingen köper Windows 8". Svaret är att 60 miljoner Windows 8 har sålts och köpts. Hur förklarar du det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vänta här nu, jag tror att du missförstår mig. Om noll personer har använt eller installerat Windows 8 fram till idag så har det ingenting med detta att göra anser jag.

Påståendet är att "ingen köper Windows 8". Svaret är att 60 miljoner Windows 8 har sålts och köpts. Hur förklarar du det?

Det beror som sagt på vad man menar med "ingen". Om man tycker att företag som köper OEM-licenser är "någon" så är siffrorna såklart relevanta, men vad jag tolkar det som så handlar "ingen" snarare om slutanvändare, och då det inte är definierat hur många av de 60 miljoner sålda licenserna som är köpta av slutanvändare blir siffran värdelös för att påvisa varken det ena eller det andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Påstår du att dom 60 miljonerna är privatpersoner? För det spelar roll. Påstår du också att det är 60 miljoner som använder Win 8 just nu?

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror som sagt på vad man menar med "ingen". Om man tycker att företag som köper OEM-licenser är "någon" så är siffrorna såklart relevanta, men vad jag tolkar det som så handlar "ingen" snarare om slutanvändare, och då det inte är definierat hur många av de 60 miljoner sålda licenserna som är köpta av slutanvändare blir siffran värdelös för att påvisa varken det ena eller det andra.

Nej det blir den ju inte. Du lyssnar ju inte på vad jag säger

Jag pratar inte om slutanvändare. Jag pratar om påståendet att "ingen köper Windows 8". Antalet slutanvändare kan vara noll eller 60 miljoner, det hör inte hit. Eftersom att det har sålts 60 miljoner gånger har det också köpts 60 miljoner gånger.

Skrivet av s_jimmie:

Påstår du att dom 60 miljonerna är privatpersoner? För det spelar roll. Påstår du också att det är 60 miljoner som använder Win 8 just nu?

Nej det påstår jag inte. Nej jag påstår inte att det är 60 miljoner användare som använder Windows 8 just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det blir den ju inte. Du lyssnar ju inte på vad jag säger

Jag pratar inte om slutanvändare. Jag pratar om påståendet att "ingen köper Windows 8". Antalet slutanvändare kan vara noll eller 60 miljoner, det hör inte hit. Eftersom att det har sålts 60 miljoner gånger har det också köpts 60 miljoner gånger.

Men artikeln som det hänvisas till pekar ju på att det handlar om slutanvändare, så varför är då statistik som inkluderar OEM relevant.

Att en partnertillverkare skulle "hoppa över" en Windowsversion för att de tycker den är dålig eller vad det kan vara finns inte på kartan. Alltså köper de oavsett, så jag förstår fortfarande inte hur den siffrar är relevant, eftersom det är en självklarhet att partnertillverkare köper. återigen. "ingen" lär ha syftat på slutanvändare och inte OEM. Att de slänger sig med de där 60 miljonerna är troligen för att inte aktieägarna skall börja knorra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men artikeln som det hänvisas till pekar ju på att det handlar om slutanvändare, så varför är då statistik som inkluderar OEM relevant.

Att en partnertillverkare skulle "hoppa över" en Windowsversion för att de tycker den är dålig eller vad det kan vara finns inte på kartan. Alltså köper de oavsett, så jag förstår fortfarande inte hur den siffrar är relevant, eftersom det är en självklarhet att partnertillverkare köper. återigen. "ingen" lär ha syftat på slutanvändare och inte OEM. Att de slänger sig med de där 60 miljonerna är troligen för att inte aktieägarna skall börja knorra.

Jag pratar inte om slutanvändare, artikeln, OEM eller något annat. Jag pratar om titeln till den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.

Don't fix whats not broken.

Och självklart är Strejf här och försvarar det hej villt. MacEnkronan - Microsoft Edition eller vad då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Acer artikeln pekar väl lite på att tillverkarna köpt in win 8 men att konsumenterna ratar det.
Själv så har jag övervägt att köpa en 8a men inte använda den utan att hoppas på att de reparerar den, de är ju trotts allt billiga nu, men jag vet inte, jag vill inte stödja MS alls utan överväger nog mer o mer Linux om MS fortsätter i den riktning de gör just nu, de känns inte seriösa längre, bristerna i vista var ju "buggar" men i 8an är det medvetna val för att försämra, och de trycker ju dessutom mest på all skit de trykt in i 8an i reklamen men utelämnar det som faktiskt är förbättrat, de har helt enkelt tappat otroligt i trovärdighet iom win 8 och deras reklamkampanj har bara sänkt dem ännu mera, de får gärna byta interface bara det nya är bättre än det gamla och där har de falerat totalt eftersom inget i metro på nått sätt fungerar bättre för en desktopanvändare.
Det vore bra om det blev lite mer konkurrens nu mot MS för det känns som det skulle behövas, de behöver tappa andelar och bättra sig och kundbojkott är det bästa sättet att skaka om dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag pratar inte om slutanvändare, artikeln, OEM eller något annat. Jag pratar om titeln till den här tråden.

Men titeln hänvisar ju till en artikel som med "ingen" åsyftar slutanvändare. Eller menar du att Microsoft tycker att det är partnertillvekarnas fel att partnertillverkarna inte köper OEM-licenser för att partnertillverkarna gör oattraktiv hårdvara?

I annat fall saknar ju det du säger relevans. Som jag har påpekat innan så är det självskrivet att OEM-tillverkare köper licenser, så att ens ta upp deras köp i argumentationen att påståendet "ingen köper" är irellevant.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Don't fix whats not broken.

Och självklart är Strejf här och försvarar det hej villt. MacEnkronan - Microsoft Edition eller vad då?

Det där är inget hållbart argument. DOS var inte trasigt men jag är ändå ganska glad för det grafiska gränssnittet på min dator, programhanteraren var heller inte trasig men ändå var startmenyn en klar förbättring, det fungerade med häst och vagn men bilen är en klar förbättring osv. osv.

Bara för att något inte är trasigt betyder inte det att det inte finns förbättringspotential eller att det inte kan ersättas av något bättre.

Uppenbarligen fanns det problem med startmenyn som den såg ut innan. Användandet av den har gått ner under lång tid och folk vande sig alltmer vid simplare gränssnitt på Ipads, smartphones och annat vilket gjorde att fler och fler insåg hur enkelt handhavandet av en "dator" kunde vara. Delvis beror detta på att målgruppen för Windows 8 är större än för något tidigare Windows (vilket i och för sig har varit sant för alla versioner) och man därför måste se till mindre erfarna användares behov mer än tidigare.

Min erfarenhet säger mig att ordentligt erfarna användare, "Power Users", har inga eller små problem med bytet till åttan. De är vana vid att byta gränssnitt och åttan påverkar inte deras arbetsflöden nämnvärt. Oerfarna användare har heller inga större problem, de fattar inte hur saker fungerar ändå och gillar discoverabilityn som åttan innebär. De som får problem är främst användare på medelnivå, som har lärt sig vissa knep och work-arounds för att kunna utföra sitt arbete eller spela sina spel på datorn men som inte har så värst mycket vana från olika gränssnitt, gamla/obskyra system och dylikt. De som har investerat i det gamla gränssnittet men inte tillräckligt för att se igenom det grafiska och inse att åttan fungerar som förut i nästan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Dom som inte gillar windows 8 har allt som oftast motiverat det i alla fall .. Du motiverade aldrig varför just DU gillade det

Fast de allra flesta gångerna ligger tyvärr motiveringarna bland Sweclockers medlemmar på nivån, "fail os", värdelöst, oanvändbart osv och skall jag vara ärlig tycker jag detta säger riktigt lite om personerna inte vidareutvecklar sina resonemang.
Skall man jämföra tycker jag diskussionen i stort är betydligt mer sansad bland de säger sig komma överrens med Windows 8, där försöker man också hitta lösningar samt tipsa om vägar runt de mest problematiska bitarna (tex startmeny ersättare osv).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Microsoft försöker ersätta ett interface som har etablerats i över 50 år, ingen lätt uppgift

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast de allra flesta gångerna ligger tyvärr motiveringarna bland Sweclockers medlemmar på nivån, "fail os", värdelöst, oanvändbart osv och skall jag vara ärlig tycker jag detta säger riktigt lite om personerna inte vidareutvecklar sina resonemang.
Skall man jämföra tycker jag diskussionen i stort är betydligt mer sansad bland de säger sig komma överrens med Windows 8, där försöker man också hitta lösningar samt tipsa om vägar runt de mest problematiska bitarna (tex startmeny ersättare osv).

Folk klagar och grinar varje gång Microsoft släpper ett nytt OS. Bara att ställa Google på att visa trådar från 90- och tidigt 2000-tal och söka på "operativsystem sucks" så hittar man genast samma diskussioner.

http://www.sciforums.com/Windows-XP-Sucks-t-6958.html

Permalänk
Inaktiv

Kommer väl en liknande tråd här på forumet när Windows Blue har släppts senare i år:

Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows Blue"

Känns som det här kan fortsätta i evigheternas evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kommer väl en liknande tråd här på forumet när Windows Blue har släppts senare i år:

Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows Blue"

Känns som det här kan fortsätta i evigheternas evighet.

Förhoppningsvis blir Windows blue för Windows 8 vad Windows 7 var för Windows Vista, men jag tror det blir svårt om de fortsätter ignorera att många, oavsett om de är bra eller dåliga, inte är beredda på förändringarna de har genomfört, och för att lyckas med blue måste de tackla det på något sätt. De kan liksom inte bara säga "Håll käft och vänj er!" till de som inte gillar de nya förändringarna. I tidigare operativsystem har de blidkat kritiker med att så gott som alla "nyheter" går att slå av om man gillar "det gamla" bättre, och mycket av den frustration och ilska som vissa känner inför Windows 8 beror helt klart på att det inte går längre. Tredjepartsprogram är för många en dålig lösning.

Visa signatur

Permalänk

Är ryggigt nöjd med windows till min htpc/pc. Gillar apparna... grymt med netflix, behöver ingen smart tv för dyra pengar för att det ska fungera smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Själv köpte jag Windows 7 under julhelgen.

Du....köper alltså ett snart fyra år gammalt operativsystem, för att du aldrig ens testat Windows 8?

Skrivet av simon253:

ska detta förvånna någon? dom måste ha någon att skylla på, för dom tänker ju inte inse att Win8 är kasst.

Windows 8 är flera gånger bättre än Windows 7.
Varför?

Det är snabbare, smidigare och, enligt mig, bra mycket trevligare och använda. Om ni hackar på W8, utan att inse att... Metro används ALDRIG.

Windows tangent + E, är allt du behöver? Annars funkar det på exakt samma sätt om du ska öppna ett program, Windows tangent, och skriv vad du vill öppna?

Windows 8 ÄR ett bra operativsystem. Att döma det efter Metro är inte bara otroligt dumt, det är onödigt. Windows 8 kostar 279 :-, det finns inga argument till varför inte?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hankypanky69er:

Är ryggigt nöjd med windows till min htpc/pc. Gillar apparna... grymt med netflix, behöver ingen smart tv för dyra pengar för att det ska fungera smärtfritt.

Jag trodde inte ens man behövde en app.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du....köper alltså ett snart fyra år gammalt operativsystem, för att du aldrig ens testat Windows 8?

Windows 8 är flera gånger bättre än Windows 7.
Varför?

Det är snabbare, smidigare och, enligt mig, bra mycket trevligare och använda. Om ni hackar på W8, utan att inse att... Metro används ALDRIG.

Windows tangent + E, är allt du behöver? Annars funkar det på exakt samma sätt om du ska öppna ett program, Windows tangent, och skriv vad du vill öppna?

Windows 8 ÄR ett bra operativsystem. Att döma det efter Metro är inte bara otroligt dumt, det är onödigt. Windows 8 kostar 279 :-, det finns inga argument till varför inte?

Tror det är 3 gången jag frågar utan svar, VART FINNS DETTA OS FÖR PRISET UNDER 300KR?! D: (EDIT: Fått svar på detta nu :> )

Dessutom är de inget fel på sakerna bara för det är "4år gammalt". Finns många som fortfarande kör XP, och ärligt talat fyller det många människors behov som kanske inte bryr sig så mycket.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tozzi:

Tror det är 3 gången jag frågar utan svar, VART FINNS DETTA OS FÖR PRISET UNDER 300KR?! D:

Dessutom är de inget fel på sakerna bara för det är "4år gammalt". Finns många som fortfarande kör XP, och ärligt talat fyller det många människors behov som kanske inte bryr sig så mycket.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TACK! Det förklarar varför jag inte hitta det, kollade bara på prisjakt.

Är det bara en uppgradering? ;o

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Waste:

Antar att du bara använder 8:an för privat användande. Jag menar testa ha 10 olika fönster uppe på 2 skärmar i windows 8, jag har testat det. Det vill jag inte göra om. Win8 är bra för personer som inte använder datorn mer än till att spela spel och se på film och jag förstår att folk tycker det är bättre i det avseendet. För professionellt användande ser jag ingen anledning att använda det framför win7, då det bara ger nackdelar.

Bättre minneshantering är en bra orsak (bland många) att uppgradera till 8. Arbetar man som utvecklare är det givetvis också smart att uppdatera om man tänker utveckla för dagens operativsystem.

Använder själv 8 på två skärmar och det fungerar hur bra som helst. Dualskärm stödet är faktiskt också bättre i Win8 än tidigare versioner.

Skrivet av Ozzed:

Om det hade varit tal om 60 miljoner sålda licenser till slutkund som faktiskt använder det på sin dator så hade det ju däremot varit intressant.

Det är intressant oavsett eftersom licensredovisningen ändrades fr.o.m. Win7, de siffror som redovisats nu är det antal som antingen redan finns hos slutkund eller kommer finnas där inom kort.

Skrivet av mrqaffe:

Jag trodde inte ens man behövde en app.

Behöver, nej. Men en app fungerar bättre än web interfacet i detta tillfället IMO.

Förresten - http://venturebeat.com/2013/01/30/windows-8-pays-off-big-time...

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Det är intressant oavsett eftersom licensredovisningen ändrades fr.o.m. Win7, de siffror som redovisats nu är det antal som antingen redan finns hos slutkund eller kommer finnas där inom kort.]

Fast då är ju metoden rejält missvisande vad gäller antalet. Microsoft hävdar ju själva att Windows 8 har sålt lika bra som Windows 7, så alltså borde ungefär lika många licenser ha sålts. Problemet är bara att Windows 7 efter samma tidsperiod hade ~8% av marknaden medans Windows 8 nu har ~2%, trotts att det alltså säljer "lika bra".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hela den här tråden baseras på ett näst intill löjligt påstående:

"Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8""

Så har aldrig Microsoft sagt. Vad de däremot HAR sagt är att de har sålt 60 miljoner licenser av Windows 8 och att det är ungefär samma takt som för Windows 7.

"Ingen köper broderade dukar längre"
http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/ingen-koper-broderade-du...

"Ingen köper ett bröd som bara har en dag kvar till bäst före-datum"
http://www.dn.se/ekonomi/ingen-koper-ett-brod-som-bara-har-en...

"När ingen köper tidningen"
http://blogg.vk.se/mikael/2012/11/14/nar-ingen-koper-tidninge...

"Ingen köper av en sur företagare"
http://www.driva-eget.se/ingen-handlar-av-en-sur-foretagare

Ordet "ingen" betyder med andra ord inte enbart vad du tror.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag körde båda förhandsvisningarna, consumer preview och release preview.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emigrating:

Det är intressant oavsett eftersom licensredovisningen ändrades fr.o.m. Win7, de siffror som redovisats nu är det antal som antingen redan finns hos slutkund eller kommer finnas där inom kort.

Kan vi få något konkret som styrker det påståendet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan vi få något konkret som styrker det påståendet?

Vad sägs om inkompetenta hårdvarutillverkare, en svag världsekonomi, att alla som har en dator är nöjda redan. surfplattor, mobiltelefoner, heffaklumpar och spöken?

Mer konkret än så blir det inte, och i allt jag nämnt ovan missar man det viktigaste: Tycker folk i allmänhet att det är en bra produkt? ÄR det en bra produkt? Var det samma visa med Windows Vista? Var det så att vista var en bra produkt men folk var okunniga och taskiga mot Microsoft?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Vad sägs om inkompetenta hårdvarutillverkare, en svag världsekonomi, att alla som har en dator är nöjda redan. surfplattor, mobiltelefoner, heffaklumpar och spöken?

Mer konkret än så blir det inte, och i allt jag nämnt ovan missar man det viktigaste: Tycker folk i allmänhet att det är en bra produkt? ÄR det en bra produkt? Var det samma visa med Windows Vista? Var det så att vista var en bra produkt men folk var okunniga och taskiga mot Microsoft?

Jo, det där vet jag. Jag tänkte mer på den påstådda förändringen av licensredovisningen iom W7. Det är rätt intressant om siffrorna inte är jämförbara och att alla sålda licenser skulle vara i användning. Men som sagt vill jag nog gärna se det med egna ögon via en länk.

Jag tycker jag är en hyfsat avancerad användare men ser ingen vinst i W8 alls. Jag var för övrigt helt nöjd med XP som jag faktiskt körde direkt från lanseringen (stort lyft mot W98) och tills mitten av 2011. W7 innebar ytterligare en förbättring, men inte alls lika stor som mellan XP och 98 enligt min åsikt.

Dock har jag äntligen bestämt mig för att jag tröttnat på Microsofts nya affärsmodell, så jag kommer börja köra Linux på en dator för att testa, troligen Mint som det ser ut nu. Att Gabe Newell och Steam dragit igång sin Linux-satsning bidrar också till mitt beslut.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro