Klarar inte hårddisken min nya hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Hädare! Bränn honom! *tar fram facklor och högafflar*

Hah... *gilla*

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är stor skillnad i hur e sata och usb 3 uppför sig när det kommer till tyngre diskbelastning, usb 2 hänger med skapligt på mindre 2,5" diskar men med moderna 3,5" så blir det slött, det går bra att spela upp film från och liknande saker, men när det händer mycket så blir det segt, tex att packa upp stora arkiv eller kopiera många småfiler kan gå otroligt segt.
Usb 3 och esata upplever man som ganska likvärdiga och man känner inte direkt av att det är en extern disk man kör mot.
En 3,5" disk har i de flesta fall en datahastighet som är högre än usb 2 även om disken är fragmenterad, usb 2 ger i bästa fall 57Mbyte/s men man ökar även latensen och det känner man av när man ska köra flera saker mot disken, den blir segare än vad överföringshastigheten egentligen visar ensam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markenswe:

[...]Edit: Samma igen, går inte att gå över 1800.

Vilket byggnummer presenteras i "About µTorrent"?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Vilket byggnummer presenteras i "About µTorrent"?

2.2.1 (Build 25302) Har hört att den ska vara en av dem mest stabila.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markenswe:

2.2.1 (Build 25302) Har hört att den ska vara en av dem mest stabila.

Då är det i alla fall inte den 64-bitars som jag kör. Den har versionsnummer 3.0 och ett helt annat byggnummer. Om Du vill prova att öka cachen i µTorrent utan att statiskt allokera RAM-minne till en RAM-disk så har µTorrent möjlighet till dynamisk tilldelning men det förutsätter senaste 64-bitars µTorrent samt ett 64-bitars Windows.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Veni:

Då är det i alla fall inte den 64-bitars som jag kör. Den har versionsnummer 3.0 och ett helt annat byggnummer. Om Du vill prova att öka cachen i µTorrent utan att statiskt allokera RAM-minne till en RAM-disk så har µTorrent möjlighet till dynamisk tilldelning men det förutsätter senaste 64-bitars µTorrent samt ett 64-bitars Windows.

Okej, kan du förklara lite hur man ställer in det tror du?

Edit: Tror dock USB kommer begränsa mig ändå. Så jag får nog köpa en sån där esata docka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markenswe:

Okej, kan du förklara lite hur man ställer in det tror du?

Det skall inte vara några problem att ställa in, det handlar om att Du kör fel version. Ta den andra länken som jag skrev.

Skrivet av Markenswe:

Edit: Tror dock USB kommer begränsa mig ändå. Så jag får nog köpa en sån där esata docka.

Absolut, men det beror helt och hållet på antal samtidiga torrents som laddas ner samt deras totala storlek i förhållande till hur stor cache Du ger µTorrent. 64-bitars µTorrent har inga problem med bl.a 10 GB cache plus att man kan ställa den att jobba dynamiskt, dvs den tar och ger tillbaks till operativsystems minnespool efter aktuellt behov.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Veni:

Det skall inte vara några problem att ställa in, det handlar om att Du kör fel version. Ta den andra länken som jag skrev.

Absolut, men det beror helt och hållet på antal samtidiga torrents som laddas ner samt deras totala storlek i förhållande till hur stor cache Du ger µTorrent. 64-bitars µTorrent har inga problem med bl.a 10 GB cache plus att man kan ställa den att jobba dynamiskt, dvs den tar och ger tillbaks till operativsystems minnespool efter aktuellt behov.

Tackar, ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Identifierar man ev. flaskhalsar i kedjans ALLA länkar INNAN man köper grejor blir allt rätt från början.

Avseende torrentnedladdning å diskar så glömmer många sätta cluster size till 64 KiB på torrentpartitionen, ett måste för att få maximal diskprestanda å minimera diskslitage.

Läxa: Googla på det å berätta varför!

Det som jooker skriver är mycket viktigt!

En hårddisk till sin sak, med rätt cluster!! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det som jooker skriver är mycket viktigt!

En hårddisk till sin sak, med rätt cluster!! !!

Jo fast det har jag redan testat. Gjorde som sagt ingen skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Att välja "pre allocate disk space" eller vad det kan tänkas heta, minskar oftast fragmenteringen eftersom hela torrentens utrymme markeras på disken vid start och finns det då ofragmenterad yta, hamnar de i följd. Skrivningen är fortfarande extremt krävande eftersom huvudena måste hoppas omkring mellan de olika blocken inom torrenten ändå, men en något mindre sträcka än annars.

Var väljer man "pre allocate disk space"?

Skrivet av jookeer:

Identifierar man ev. flaskhalsar i kedjans ALLA länkar INNAN man köper grejor blir allt rätt från början.

Avseende torrentnedladdning å diskar så glömmer många sätta cluster size till 64 KiB på torrentpartitionen, ett måste för att få maximal diskprestanda å minimera diskslitage.

Läxa: Googla på det å berätta varför!

Hittar inget om det på Google och var sätter man på det? I utorrent?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj christian:

Var väljer man "pre allocate disk space"?

Hittar inget om det på Google och var sätter man på det? I utorrent?

Vilken klient? Ingen aning om det finns i utorrent.

Det finns i Azureus iaf. Kör fortfarande 2.5.0.4.

Edit: Verkar inte finnas i utorrent 2.2, kanske i de nyare? Fast utorrents koncept är väl att vara avskalad, eller iaf var det så tidigare.

Edit2: Förresten, när jag tänker efter tror jag att funktionen redan finns i utorrent och inget man behöver slå på. Diskutrymmet allokeras nog fullt direkt vid starten av torrenten, vilket visar att den funktionen är aktiverad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro