Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bcerne:

Hej,
Är helt ny på datorbyggen och kan inte så mycket om datorkomponenter.
Vill nu bygga en htpc för användning som surfdator, film och bildvisning samt köra lite Lightroom. Har en gammal nas men skulle vilja nyttja denna för viss lagring.

Har satt ihop följande, men vet inte om allt får plats då det tycks trångt,
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2867313/2013-01-20

framför allt är jag osäker på minnena. Anser ni att man skall investera i en enkel fläkt?

Jag har ungefär samma komponenter i mitt bygge och måste säga att en mekanisk hårddisk blir läskigt varm i en FC8 Evo. Jag har fått sätta dit en 70x15mm fläkt samt fästa en bunt kylflänsar på hårddisken för att den ska hålla sig under 60 grader. Däremot är det ju inte helt säkert att du kommer att ha samma problem.

Angående minnena så är de helt klart overkill. Med det moderkortet så bör du istället satsa på minnen helt utan värmespridare, annars lär du inte kunna fästa Nano PSU:n. Du kan skaffa de som Chris_W tipsar om och själv ta lös värmespridarna eller alternativt att du fixar en 24-pins förlängning för PSU:n.

Ändrade fläktspecifikationen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har ungefär samma komponenter i mitt bygge och måste säga att en mekanisk hårddisk blir läskigt varm i en FC8 Evo. Jag har fått sätta dit en 60mm fläkt samt fästa en bunt kylflänsar på hårddisken för att den ska hålla sig under 60 grader. Däremot är det ju inte helt säkert att du kommer att ha samma problem.

Angående minnena så är de helt klart overkill. Med det moderkortet så bör du istället satsa på minnen helt utan värmespridare, annars lär du inte kunna fästa Nano PSU:n. Du kan skaffa de som Chris_W tipsar om och själv ta lös värmespridarna eller alternativt att du fixar en 24-pins förlängning för PSU:n.

Intressant info om Mekaniska hårddiskar. Jag borde kanske uppdatera första posten med lite info om detta. Hur varm blir din hårddisk? Är det bara fläkt du har satt dit? Hur fick du plats med fläkten? Borrat hål i chassit?

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Intressant info om Mekaniska hårddiskar. Jag borde kanske uppdatera första posten med lite info om detta. Hur varm blir din hårddisk? Är det bara fläkt du har satt dit? Hur fick du plats med fläkten? Borrat hål i chassit?

Se nedan för lite bilder på historien:

Skrivet av Hraf:

Temperaturerna verkar bli bättre med tiden, speciellt efter gårdagen då jag satte fast gummi-pads på hårddisken. Däremot gav jag mig inte där.

Här är fläkten som jag monterade tidigare:
https://dl.dropbox.com/s/pcff8at0b4f8xsz/IMG_20130117_183706....

Jag valde att sätta på lite kylflänsar på hårddisken som jag hade sparat från någon gammal grafikkortskylare:
https://dl.dropbox.com/s/09y0yllhttc3gab/IMG_20130119_004545....

Ska ta lite fler och finare bilder framöver.

Fläkten fästes på platsen för SSD, det sitter ett fint hål där redan som passar utmärkt för en 60mm fläkt med ventilationsöppningarna precis ovanför. Jag fäste den med dubbelhäftande tejp vilket fungerar utmärkt tills vidare. Den går på väldigt låga varvtal och är inte hörbar en halvmeter ifrån chassit.

På hårddisken sitter det en hel del kylflänsar. Det sitter ett par st fler än vad som syns på bilden.

Temperaturerna är inte riktigt säkra då jag knappt "bränt in" kylpastan ännu. Utan vare sig fläkt eller kylflänsar låg disken på 58 grader som värst, men jag vågade inte pressa den det minsta. Vi kan nog räkna med ~65 grader eller däromkring. Eftersom chassit var helt passivt så fördes inte värmen bort från disken nämnvärt även när den var helt inaktiv.

Med fläkt + kylflänsar så går disken upp till max 54 grader vid nedladdning samt uppspelning av 720p video samtidigt. Vid endast videouppspelning höll sig disken på 51 grader som mest. Helt inaktiv så ligger disken på 45-48 grader.

EDIT: Inte det lättaste att hitta information om hårddisktemperaturer, men jag lyckades till slut. Det finns en tysk sida där de testat FC8 (ej EVO) och de verkar ha fått ganska usla temperaturer de också:

Skrivet av http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?t=406728&garpg=8:

Negativ stress test i höst på hårddisken temperaturer. Med en nästan icke-existerande ventilation upp i värde kraftigt. Efter 30 minuter vid den reducerade kärnspänning även 56 ° C är tillgängliga på skärmen. Detta innebär att du antingen ska sätta på SSD, där högre temperaturer skada eller tar nästan obligatoriska energibesparande modeller med en lägre hastighet (t.ex. 5200 rpm) och lägre värme på den korta listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Se nedan för lite bilder på historien:

Fläkten fästes på platsen för SSD, det sitter ett fint hål där redan som passar utmärkt för en 60mm fläkt med ventilationsöppningarna precis ovanför. Jag fäste den med dubbelhäftande tejp vilket fungerar utmärkt tills vidare. Den går på väldigt låga varvtal och är inte hörbar en halvmeter ifrån chassit.

På hårddisken sitter det en hel del kylflänsar. Det sitter ett par st fler än vad som syns på bilden.

Temperaturerna är inte riktigt säkra då jag knappt "bränt in" kylpastan ännu. Utan vare sig fläkt eller kylflänsar låg disken på 58 grader som värst, men jag vågade inte pressa den det minsta. Vi kan nog räkna med ~65 grader eller däromkring. Eftersom chassit var helt passivt så fördes inte värmen bort från disken nämnvärt även när den var helt inaktiv.

Med fläkt + kylflänsar så går disken upp till max 54 grader vid nedladdning samt uppspelning av 720p video samtidigt. Vid endast videouppspelning höll sig disken på 51 grader som mest. Helt inaktiv så ligger disken på 45-48 grader.

EDIT: Inte det lättaste att hitta information om hårddisktemperaturer, men jag lyckades till slut. Det finns en tysk sida där de testat FC8 (ej EVO) och de verkar ha fått ganska usla temperaturer de också:

Tack för ditt uttömmande svar. Jag har uppdaterat första posten lite. Jag behöver nog någon dag gå över hela första posten och uppdatera hela guiden. Men nu står det i alla fall lite om detta med hårddisktemperaturer då man väljer att stoppa i en mekanisk-hårddisk. En hårddisk med 5400RPM och en sån där, vad kallar WD de? Green Power? Den borde väl kanske bli lite svalare? En tanke bara.. I detta fallet så är ju en så slö hårddisk som möjligt bra för de sänker ju temperaturen. Något man skulle kunna göra är att köra hårddisktillverkarens program och ställa om akustiknivån på disken. Jag minns exempelvis att Seagate hade ett litet util där man kunde medvetet sänka varvtalen på disken och få disken tystare dock på bekostnad av prestanda. De fina var dock att konfigurationen lagrades i själva disken. Man behöver ju sällan så extremt hög diskprestanda när det gäller stora diskar ändå. Värt att undersöka för din del kanske?

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack för ditt uttömmande svar. Jag har uppdaterat första posten lite. Jag behöver nog någon dag gå över hela första posten och uppdatera hela guiden. Men nu står det i alla fall lite om detta med hårddisktemperaturer då man väljer att stoppa i en mekanisk-hårddisk. En hårddisk med 5400RPM och en sån där, vad kallar WD de? Green Power? Den borde väl kanske bli lite svalare? En tanke bara.. I detta fallet så är ju en så slö hårddisk som möjligt bra för de sänker ju temperaturen. Något man skulle kunna göra är att köra hårddisktillverkarens program och ställa om akustiknivån på disken. Jag minns exempelvis att Seagate hade ett litet util där man kunde medvetet sänka varvtalen på disken och få disken tystare dock på bekostnad av prestanda. De fina var dock att konfigurationen lagrades i själva disken. Man behöver ju sällan så extremt hög diskprestanda när det gäller stora diskar ändå. Värt att undersöka för din del kanske?

Väldigt bra tips! Tyvärr kommer de inte att hjälpa för min del då hårddisken redan är på 5400RPM (japp, en WD Green). Om jag förstått det rätt så går det inte att ställa in akustiknivå på den disken vilket är synd. Det är ju inte direkt som att världen går under däremot, temperaturerna verkar hålla sig på bra nivå just för tillfället. Jag ska fortsätta testa disken och förhoppningsvis så är det som sagt en inbränningsperiod och att temperaturerna stabiliserar sig efter några dagar.

Det bästa jag kommit fram till är att använda Windows inbyggda funktion för att stänga av disken när den inte används. Temperaturerna går ner ganska mycket så länge det finns någon luftgenomströmning i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Väldigt bra tips! Tyvärr kommer de inte att hjälpa för min del då hårddisken redan är på 5400RPM (japp, en WD Green). Om jag förstått det rätt så går det inte att ställa in akustiknivå på den disken vilket är synd. Det är ju inte direkt som att världen går under däremot, temperaturerna verkar hålla sig på bra nivå just för tillfället. Jag ska fortsätta testa disken och förhoppningsvis så är det som sagt en inbränningsperiod och att temperaturerna stabiliserar sig efter några dagar.

Det bästa jag kommit fram till är att använda Windows inbyggda funktion för att stänga av disken när den inte används. Temperaturerna går ner ganska mycket så länge det finns någon luftgenomströmning i chassit.

Jag ska bygga tre stycken HTPC-burkar till som är identiska med mina rekommendationer i första posten med ett undantag. De kommer bli bestyckade med en 3TB disk i varje HTPC-burk. Jag ska plåga hårdvaran så mycket jag kan och se om jag får ett haveri. Jag tror jag börjar få komponenterna inom två veckor. Återkommer i tråden med resultat på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här ska byggas

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem

Sweet! Håll oss uppdaterade med dina intryck (bra & dåligt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom jag hade tänkt å ha både en SSD-disk å en 3,5sata så undrar jag om man får plats med en fläkt på annat ställe i chassit? Andra förslag på chassi i ungefär samma prisklass och storlek, som skulle avhjälpa värmeproblemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bcerne:

Eftersom jag hade tänkt å ha både en SSD-disk å en 3,5sata så undrar jag om man får plats med en fläkt på annat ställe i chassit? Andra förslag på chassi i ungefär samma prisklass och storlek, som skulle avhjälpa värmeproblemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan börja med att ursäkta mig då jag har angett fel storlek på fläkten, det är en 70mm jag har. En 60mm fläkt passar däremot. Viktigt är att det ska vara en tunn fläkt. 15-20mm borde passa bra, men kollade och såg att 25mm är allt för tjock.

Jag har en SSD jag också. Det jag gjorde var att placera SSD:n i botten just vid fronten av chassit. Det finns ganska precis nog med utrymme för en SSD där. Det finns inga skruvhål, men det behövs inte heller då disken hålls på plats av kablarna.

Permalänk
Medlem

Tjo jag går i tankarna att bygga en lite mer modern HTPC har idag en tidig C2D med ett amd 5450 i...funderar på om ramdisk är någonting man borde köra för att få en så flytande upplevelse som möjligt? tex 2x8Gb tex 10-12GB ram-disk där du kör xbmc och scrappers och fanart på?

sen vill jag passa på å fråga om det finns några bra passiva kylare idag till processorer som lider av dåligt med utrymme i höjden?

sist men inte minst vill jag tacka "radx" för den här väldigt bra och utförliga guiden, starkt jobbat!

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nickman:

Nu har jag testat att köra Prime95 i 30 minuter. Temperaturerna känns väldigt höga. Är de det?
Vad är PCH egentligen? Varför finns det två värden för PCH? 95 grader låter i alla fall väldigt mycket.
Här är resultatet:
http://dl.dropbox.com/s/8ne87ila1kpoeuv/temp_01.png

Sen testade jag att köra FurMark Burn-in test samtidigt (Jag antar att detta ger 100% GPU). Nu snackar vi sjuka temperaturer. Detta är efter någon minut, sedan vågade jag inte fortsätta:
http://dl.dropbox.com/s/ctxps0i1d4v7384/temp_02.png

I praktiken finns det förhoppningsvis inget scenario där både CPU och GPU ligger på 100%. Eller?
Ni som har lagt upp temperaturer i tråden, ni kör bara Prime95 va? Annars ligger jag nog illa till.

Jag har mätt mina temperaturer med Prime95 och stressat GPU'n med spel i 1920x1200 på high - detta maxar vad HD4000 klarar av, innan jag gjorde modden på min chipsetkylare hade jag runt 115-120 grader här, innan datorn helt sonika stängdes av (troligtvis inbyggt skydd i moderkort/cpu)

Men det där som du påvisar känns inte bra...
Är din tanke att spela på riggen, där HD4000 kommer nyttjas och även lite CPU kraft - bör du se över kylningen.
Annars är det relativt lugnt, Netflix eller avkodning i VLC på alla konstiga format stressar varken CPU eller GPU i dagsläget såpass mycket som nämnts av både dig och mig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hraf:

Jag har ungefär samma komponenter i mitt bygge och måste säga att en mekanisk hårddisk blir läskigt varm i en FC8 Evo. Jag har fått sätta dit en 70x15mm fläkt samt fästa en bunt kylflänsar på hårddisken för att den ska hålla sig under 60 grader. Däremot är det ju inte helt säkert att du kommer att ha samma problem.

Får verkligen inte vengence-minnena plats här, utan att ta av värmespridarna?

Jag kör samma modell, fast blå'a i mitt bygge och det är inga som helst problem, men å andra sidan har jag FC8 chassit och Gigabyte H77 mobo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Får verkligen inte vengence-minnena plats här, utan att ta av värmespridarna?

Jag kör samma modell, fast blå'a i mitt bygge och det är inga som helst problem, men å andra sidan har jag FC8 chassit och Gigabyte H77 mobo

Jag sitter med Asrock-bordet precis som Bcerne och det är väldigt ont om utrymme mellan 24-pin och minnes-slotsen. Jag fick plocka bort värmespridarna från mina G.skill Sniper minnen, men ena minnet tar likförbaskat i PSU:n. Det kan gå att ha kvar värmespridarna, men jag skulle nog inte vilja rekommendera det då det lär krävas en del våld för att få allt på plats.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hraf:

Jag sitter med Asrock-bordet precis som Bcerne och det är väldigt ont om utrymme mellan 24-pin och minnes-slotsen. Jag fick plocka bort värmespridarna från mina G.skill Sniper minnen, men ena minnet tar likförbaskat i PSU:n. Det kan gå att ha kvar värmespridarna, men jag skulle nog inte vilja rekommendera det då det lär krävas en del våld för att få allt på plats.

Bra input här.
Jag kollade upp moderkorten, och anledningen till att jag inte behövt göra något, what-so-ever förklaras enkelt av denna bild;

.... har helt enkelt inte ens ATX-kontakten i anslutning till minnesplatserna, det var faktiskt en utav anledningarna till att jag valde detta bort, och dubbla gigabit nics då jag utvecklar en hel den inom nätverk. *hur kunde jag glömma...*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Har nästan fått hem alla delar till min htpc och har en fråga angående hur mycket kylpasta man ska köra på.
Har satt ihop någon/några datorer för längesen men varken minns eller vet om det blev helt riktigt gjort.
Har sökt och läst att de flesta säger en klick som ett riskorn på cpu men hur mycket är lämpligt på heatpipsen?
Och hur anser ni vara bästa sättet att applicera det?

Såg denna video på youtube, men överdriver han inte lite med kylpasta?
http://www.youtube.com/watch?v=RC_xM5ecq5w

Är ett FC8 Evo chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Hejsan!
Har nästan fått hem alla delar till min htpc och har en fråga angående hur mycket kylpasta man ska köra på.
Har satt ihop någon/några datorer för längesen men varken minns eller vet om det blev helt riktigt gjort.
Har sökt och läst att de flesta säger en klick som ett riskorn på cpu men hur mycket är lämpligt på heatpipsen?

Är ett FC8 Evo chassi.

Jag har fått applicera om kylningen ett par gånger på grund av mängden kylpasta. Det krävs att man är lite generös med kylpastan för att få bästa effekt. Blocket mot CPU:n kan man köra ett okokt riskorn på eller däromkring, men till värmerören så är det bättre att vara lite vild så att det verkligen blir bra kontakt. Ta så mycket att det inte rinner över allt för mycket när du skruvar fast rören, det är jobbigt att rengöra efteråt. Smådutta absolut inte riskorn här och vars, det gjorde jag första gången jag monterade kylningen och den pastan spred sig inte så bra. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Hejsan!

Är ett FC8 Evo chassi.

Den mängd han la på pipsen är ungefär samma som jag själv la. Pipsen är inte direkt industriperfekta.. de finns lite skåror/ojämnheter och sånt. CPU:n öser han på för mycket dock. Men jag brukar nog använda mig av 2 riskorn ungefär på CPU-blocket och sedan sätter jag på CPU-kylaren och snurrar lite fram och tillbaka så det smetas ut. Sedan skruvar jag fast den. Jag vet inte om mitt sätt är de "rätta" men de har alltid funkat bra för mig iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som lovat har jag pressat burken en del nu. Temperaturerna ser riktigt bra ut måste jag erkänna, men tyst var det verkligen inte! Fläkten som jag inte har hört en knyst av sen jag monterade in väsnas något otroligt när CPU:n går över 65 grader. Det går ganska snabbt kan jag dessutom meddela. Inom de första fem minuterna så hördes fläkten kan jag lova! Så snart som jag stängde ner Prime95 så blev fläkten knäpptyst igen.

Detta fläktfusk är även varför hårddisken klarade sig helskinnad har jag en känsla av. Den gick inte över 47 grader då både Prime95 och uTorrent var igång (laddar ner en stor fil i 4 MB/s). Efter jag stängde ner Prime95 så gick omedelbart temperaturen på hårddisken upp till 48 grader. Jag gissar att den kommer att öka lite till dessutom.

Ska göras: Byta fläkt till en StarTech 70mm och sätta dit ett motstånd som håller fläkten tyst under load.

Permalänk

Trådlöst tangentbord

Sitter och kollar på det här tangentbordet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1525270 som komplement till HTPC. Någon som har erfarenheter av detta? Eller möjligtvis kan rekommendera något annat?

Hur funkar det med bluetooth till HTPC egentligen? Ingår det någon slags mottagare när man köper tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Sitter och kollar på det här tangentbordet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1525270 som komplement till HTPC. Någon som har erfarenheter av detta? Eller möjligtvis kan rekommendera något annat?

Hur funkar det med bluetooth till HTPC egentligen? Ingår det någon slags mottagare när man köper tangentbordet?

Jag använder detta tangentbord. Fungerar bra att skriva med när man har det i knät samt att pekskärmen är fungerar riktigt bra.

Bluetooth är mest avsett för moderkort som har en inbyggd bluetooth-mottagare. Många mini-itx bord har det däremot.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Jag använder detta tangentbord. Fungerar bra att skriva med när man har det i knät samt att pekskärmen är fungerar riktigt bra.

Bluetooth är mest avsett för moderkort som har en inbyggd bluetooth-mottagare. Många mini-itx bord har det däremot.

Ok, tack! Det enda minuset verkar vara att det inte finns någon direkt bakgrundsbelysning. Hur pass bra tycker du att det funkar att skriva på i ett "film-mörkt"-rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Ok, tack! Det enda minuset verkar vara att det inte finns någon direkt bakgrundsbelysning. Hur pass bra tycker du att det funkar att skriva på i ett "film-mörkt"-rum?

Jag tycker att det fungerar ganska bra. Det är ingen bakgrundsbelysning, men det räcker med att TV:n lyser för att man ska kunna se tangenterna. De har väldigt tjock och skarp vit färg, så de syns så länge det inte är kolsvart. Det är väldigt lätt att lära sig var tangenterna sitter också, så man lär sig ju att skriva utan att titta på tangenterna.

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut min i3-2100 till en i3-3225 idag. För er som inte vet så är de stora skillnaderna:

i3-2100 vs. i3-3225
TDP: 65watt - 55watt
Grafik: HD-2000 - HD-4000
CPU: 3,1ghz - 3,3ghz

Mer om skillnaderna kan ni läsa här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=805977,1189954

Jag roade mig att jämföra Windows Indexet på dessa två olika CPU:er. Innan jag bytte kollade jag vilka värden Windows gav mig och jämförde med efteråt. Nu är Windows Indexet på inga vis något bra sätt att prestandamäta sin rigg men jag tyckte de va lite kul hur Windows rapporterade.

i3-2100 -> i3-3225
Processor: 7,1 -> 7,2
Minne: 7,5 -> 7,5
Grafik: 5,2 -> 6,5
Spelgrafik: 5,8 -> 6,5
Primär hårddisk: 7,8 -> 7,8

Rätt skaplig stor skillnad på grafikprestandan. Inte så att jag kommer sitta och spela några tyngre spel direkt. Men ja.. va fan.. lite kul att se bara. Fast de som jag ser som bäst nu är 22nm vs. gamla 32nm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar om kylpastan!

Fick ihop burken och det va ganska pilligt måste jag säga. Märks att det var ett tag sen man var med i matchen.
Det enda som jag tänkte höra med er är att den heatpipen ligger emot psu-kretskortet lite. Tror ni det är någon fara eller hur har ni andra som använt er av Gigabytes Z77N mobo gjort? Kört med 3 pipes?
Köpt en adapter?

Det är fc8 evo chassit.

Den ligger iaf på 39-40grader i idle. Det borde väl vara rätt okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Tack för svar om kylpastan!

Fick ihop burken och det va ganska pilligt måste jag säga. Märks att det var ett tag sen man var med i matchen.
Det enda som jag tänkte höra med er är att den heatpipen ligger emot psu-kretskortet lite. Tror ni det är någon fara eller hur har ni andra som använt er av Gigabytes Z77N mobo gjort? Kört med 3 pipes?
Köpt en adapter?

Det är fc8 evo chassit.

Den ligger iaf på 39-40grader i idle. Det borde väl vara rätt okej?

Du menar att du har byggt ihop det och allt fungerar, bara att PSU:n tar lite smått mot ett rör? Det tror jag inte har någon speciell betydelse, jag tror det krävs att röret ska bli riktigt rejält varmt för att PSU:n ska ta skada. Vill du vara säker så kan du skaffa en ATX-förlängningssladd t ex.

Vad har du för CPU? Temperaturerna verkar riktigt bra, ungefär som för mig om jag kör min 3220T med öppet chassi.

Permalänk
Medlem

Detta sitter i:
Gigabyta Z77N
I3 3225
Kingston DD3 Hyper X 1600Mhz 8 GB
Intel 330 120gb
kört med både Artic MX-2 och den medföljande kylpastan. Artic på de mest kritiska ställena och fläskat på med medföljande på t.ex heatpipes mot chassit.

Hur mycket kan man våga stressa den och hur stressar man den bäst?
Såg igår när jag körde cpu:n på ca: 10% att pch temp gick upp mot 85 grader. Normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Detta sitter i:
Gigabyta Z77N
I3 3225
Kingston DD3 Hyper X 1600Mhz 8 GB
Intel 330 120gb
kört med både Artic MX-2 och den medföljande kylpastan. Artic på de mest kritiska ställena och fläskat på med medföljande på t.ex heatpipes mot chassit.

Hur mycket kan man våga stressa den och hur stressar man den bäst?
Såg igår när jag körde cpu:n på ca: 10% att pch temp gick upp mot 85 grader. Normalt?

Jag brukar köra Prime95 med small FFT:s. Mitt bygge klarade av det riktigt hyggligt, men då har jag moddat in en liten fläkt.

Låter inte jättebra med PCH-tempen. andreas_dock har tidigare i tråden visat hur han moddat dit en rejäl kylfläns. Kan vara något att tänka på ifall tempen går upp mer än så. Alternativt får du köra med min metod och stoppa in en 70mm fläkt, men det motverkar ju syftet med chassit.

Permalänk
Medlem

Ja jag såg någon bild tidigare i tråden med hans mod, jag är sådär halverfaren på bygga och noll erfarenhet av modda men det kanske inte är helt klurigt.

Var har du satt 70mm fläkten? Visst det motverkar syftet lite men en 70mm som går långsamt kan ju knappt vara hörbar.
Har du någon bild?

Permalänk
Medlem

Jag bytte fläkten från en gammal skruttig AMD-fläkt till en StarTech 70mm idag. Den sitter på samma ställe, dvs istället för en SSD. För att slippa höra eländet satte jag dit ett 9V-motstånd från Noctua. Temperaturen är betydligt mycket bättre, men framförallt ljudnivån! Jag kunde inte höra fläkten under Prime95-rundan. 5 grader lägre på alla fronter är inte att klaga på!

Här följer några väldigt usla bilder på den monterade fläkten: