Dolt Nummer - Blockera? / Svarar Ni?

Permalänk
Medlem

Dolt Nummer - Blockera? / Svarar Ni?

Nu så ringde det från ett dolt nummer igen, strax innan kl 19. Enda vettiga jag kan få sådana samtal ifrån mig veterligen är ett av jobben och dem ringer inte denna tiden, och vore det något viktigt hade dem ringt igen.

Men det fick mig att undra, hur gör ni andra? Svarar ni på dolt nummer? - Själv svarar aldrig på det, iallafall inte kvällstid.

Vilka ringer ifrån dolt nummer? Får telefonförsäljare göra det? Har för mig att jag fått dolda samtal ifrån dem men har även för mig dem måste visa numret?

Finns någon smidig app som skickar dolda nummer direkt till upptaget ton eller liknande så det inte verkar som numret längre ens är i bruk? Helst skulle jag ju ställa in klockslag det ska blockeras ifrån då det annars skulle kunna vara jobb eller nåt annat.

Med vänliga kvällsfunderingar eder Azmodan.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Själv svarar jag oftare när det är dolt nummer än när det är ett okänt visat nummer på displayen.

Permalänk
Medlem

Jag svarar aldrig på nummer som jag inte har i telefonboken, även om det inte är dolt.

Vet inte hur dem har det i USA nuförtiden, men förr va de så att om det ringde någon man inte ville prata med (t.ex. telefonförsäljare) så tryckte man typ bara #9# efter samtalet eller något så kunde denne aldrig nå det nummer igen. Borde ju lätt införskaffas i Sverige med.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Jag svarar aldrig på nummer som jag inte har i telefonboken, även om det inte är dolt.

Vet inte hur dem har det i USA nuförtiden, men förr va de så att om det ringde någon man inte ville prata med (t.ex. telefonförsäljare) så tryckte man typ bara #9# efter samtalet eller något så kunde denne aldrig nå det nummer igen. Borde ju lätt införskaffas i Sverige med.

Låter som en ypperlig funktion.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Det är störande med sådant här :/ brukar vara nån som helt random ringer mig i skolan (antagligen en tjej ) men det är störande. Men för Lumia iaf finna fonecta caller som visar blockerade nummer. Iag gjorde den det.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Men för Lumia iaf finna fonecta caller som visar blockerade nummer. Iag gjorde den det.

Snälla, förklara vad du menar :cry:

Permalänk
Medlem

Svarar definitivt inte på dolt nummer om jag inte väntar samtal från tex sjukhuset.
Nummer jag inte känner igen kollar jag alltid upp så jag vet vad det är nästa gång samma ringer igen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Svarar alltid. Kan vara jobb, oavsätt tid.
Men även innan jag hade jobb så svarade jag alltid.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag svarar, vill någon säga mig nåt får dem väl göra de..om de blir konsekvenser eller kärlek får man ta och se.

När de är telefonförsäljare kan man alltid gå med att man inte kan svenska eller något...Ni vet,

"Hej, Jag söker Jack och ringer från Vattenverket, och undrar ifall ni vill byta el leverantör"
"Jack Not Home!, Jag not talk Swed"
"Ehhh aHH WHAT?! "tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut.."

Vet att de lite taskigt, och man har ju själv jobbat som telefonsäljare:/ Men för att spara dem tid och mig huvudvärk så gör jag denna..för hur bra erbjudande dem än har....Har jag också kontrakt med min nuvarande...Så jag kan inte byta vad som än händer:/

And thats it ^^

Permalänk
Medlem

Jag svarar alltid. Och om det är något lurendrejeri så skadar det ju inte att trolla lite va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Jag svarar bara på dolt/okänt nummer om jag väntar ett samtal eller misstänker att det är något viktigt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Sjävklart så svarar jag på dolt/hemligt nummer, förstår inte varför man inte ska göra det

Permalänk

Min teori är enkel! Citera: "Om det va något viktigt, ring igen". Är det ett okänt nummer slår jag upp det, är det en försäljare så ****. Å om det är ett dolt nummer så svarar jag inte! Om de envisas med att vara dolda tänker inte jag störa dem. GÖM ER BAKOM EN LUR!!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Då det är dolt nummer från mammas jobb så brukar jag alltid svara "Hej Mamma" för det är typ bara hon som ringer från dolt nummer, roligt dock när det är ngn säljare, jag brukar be dem dra erbjudandet i telefonen medan jag gör något annat sedan lägger jag på

Men det är väldigt mystiskt när det är ett nummer som syns men som man inte har i telefonboken för då får jag trollface och svarar "Hallue" Likadant när det knackar på dörren och ingen kompis har hört av sig och sagt att hen kommer förbi Så snabbt av med musiken och smyg fram till dörren och kolla genom ögonhålet (thank god att jag har ett sådant) och kolla, om det är ngn random så smyger jag tillbaka och sitter tyst i några minuter (trollface).

Gillar inte människor ^^, Katter är dock söta

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig varför man inte skulle svara?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Har lyckats lösa några teleförsäljare ivf.

"Optimal telecom" fick ett mail där jag angav mitt telenummer följt av att om de ringer det igen så ska jag anmäla dem för trakaserier, och har inte hört av dem sen dess vilket är ett flertal år sen nu. (detta var en följd av att de ringt mig 3ggr samma dag varav 2ggr var samma kille med typ 20 min mellanrum)

Nästa fall var:
tele2: - Hej jag ringer från tele2 och söker Ronnie.
Jag: - Han är död.
tele2: - Eeeeeh, jaha........ eeeeeh...... vet du när han kommer hem igen då?
*SUCK* Dock har de inte ringt sen dess

I övrigt överlåter jag samtliga dolda nummer till frugan då det kan vara hennes jobb som ringer, och enda gången jag själv svarar är just när hon jobbar eftersom det kan vara hon som ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Snälla, förklara vad du menar :cry:

en app, kallad fonecta caller, som på nåt sätt luskar ut dolda nummer och även kollar up nummret om det är okänt. Vet inte om den finns till din plattform.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på det obehag som vissa känner för att svara så fort det är ett dolt nummer på displayen.. Vad är det värsta som kan hända?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Känner ett fåtal som ringer med dolt så jag får tyvärr svara men jag ogillar det starkt, oftast är det inkasso eller telefonförsäljare eller någon annan man ändå inte vill ha att göra med.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

jag har en app som ser vilka det är om det är ett nummer som är okänt exempelvis nu för mig har bredbandsbolaget ringt och försökt nå mig.Och min erfarenhet av dom som försäljare är att dom försöker få mig att skaffa internet tv eller massa kanaler jag inte vill ha. Jag har sagt nej så fattar dom inte det efter 3 samtal innan så finns det inget skäl att svara. så jag har valt att ignorera dom helt. och nej jag svarar inte på skyddade nummer efter kl 16 på dagarna ,av det skäl är att kan dom inte visa numret så varför ska jag svara på det då. Finns mail ,SMS Pappers medelanden via post.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

När jag satt som telefonförsäljare (svagt ögonblick när man under studietiden gjorde vad som helst för pengar) fick inte telemarketingbolag ringa på dolt nummer. Vet inte hur det är idag, jag jobbade som det 2008. Annars brukar det ju vara Radiotjänst som ringer, antar att de flesta är rädda för att åka dit och behöva betala för SVT och SR.

Gör som en del andra här, svarar alltid då det kan vara sambon när hon är på jobbet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk

Finns en app för smartphones som heter "Vem ringde". Där kan du se vem eller vilka som ringer istället för att se okända nummer eller så anmäl dig bara på nix så inga försäljare får ringa hem till dig.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk

Jag svarar aldrig på nummer som är dolda/okända, aldrig någonsin. Svarar inte heller på nummer som inte finns inlagda såvida de inte hittas snabbt av Truecaller (app som hittar avsändaren). Är det något viktigt får vederbörande tala in på telefonsvararen och be mig ringa upp eller skicka ett SMS. Visar det sig att det är någon form av försäljare eller liknande blockerar jag numret direkt, också med Truecaller.

Radiotjänst ringer t ex med dolt nummer numera.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

På tok för nyfiken för att inte svara.

Permalänk
Medlem

Jag brukade svara, sen gjorde jag misstaget att ange mitt mobilnummer på nätet vid ett tillfälle för flera år sedan och sen dess ringer det telefonförsäljare med jämna mellanrum,. Hoppas microsoft släpper lite så att apptillverkare kan göra blacklist appar och live id från truecaller börjar fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Frågan jag ställer mig varför man inte skulle svara?

Ja svarar man inte på inkommande telefonsamtal kan man ju lika gärna ta på sig foliehatten också

Permalänk
Medlem

Svarar på allt. Vad kan hända?

Är det försäljare eller undersökningar säger jag bara att jag inte är intresserad och lägger på. Har inte varit med om att dom ringer igen och det är ju att föredra än att bli uppringd varje dag och vägra svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svarar alltid. Vad är det värsta som kan hända? Är det en telefonförsäljare så går det faktiskt att säga "nej tack, jag är inte intresserad. "

Permalänk
Medlem

Svarar alltid. Är det en telefonförsäljare så är det bara att fortsätta med det man höll på med och köra lite "lego-talk".

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Svarar på allt. Vad kan hända?

Är det försäljare eller undersökningar säger jag bara att jag inte är intresserad och lägger på. Har inte varit med om att dom ringer igen och det är ju att föredra än att bli uppringd varje dag och vägra svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det ändå vore så väl, har ringt säljare från fortum jag vet inte hur många gånger trotts att jag klart o tydligt sagt att jag inte är intresserad, ibland kan det ta en månad ibland ringer dom veckan efter. Sen har det vart ett jävla tjöt om o få gratis strumpor / boxers med från några andra som inte heller ger sig. Var så skönt när man hade en blocklista som fungerade då behövde man bara prata med dom en gång sen märkte man inte ens av att dom hade ringt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //