Saknar mac os installationsskiva

Permalänk
Medlem

Saknar mac os installationsskiva

Hej!
Är totalt mac noob, men har ändå hjälp en vän med hårdvaruproblem i hans macbook 13" 2006 lr 2007. Efter felsökning och byte av trasig hårddisk så återstår nu problemet med operativsystem. Han har nämligen inga av orginalskivorna kvar till datorn. Hur får vi tag i operativsystem till hans dator, och vilken version stödjer hans burk? Eftersom han betalat för datorn inkl OS en gång i tiden så känns det lite segt att behöva köpa nytt.

Han har ett annat problem också, som inte är lika kritiskt. Det är nämligen så att batteriet inte laddar/håller laddning ens en sekund. Min vän säger att det började när han köpte en ny icke-apple laddare, men misstänker själv att det bara är hans 5 år gamla batteri som blivit trött på livet. Vad trors?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Nytt os för mac kostar typ 200-250kr, för det senaste. Det är inga astronomsummor dvs.

Angående batteriet så hände samma sak mig. borde vara samma, plast macbook från 2007 typ. Original laddaren gick sönder, köpte icke-apple laddare, ett år senare gick batteriet sönder, samma som du skriver. Den lyser bara grönt(tror jag) och laddar inget, tvärdör om man drar ut sladden.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Kontrollera hur många laddcykler batteriet gått i "System information". Efter 1000 cykler lär det vara ganska dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Nytt os för mac kostar typ 200-250kr, för det senaste. Det är inga astronomsummor dvs.

Angående batteriet så hände samma sak mig. borde vara samma, plast macbook från 2007 typ. Original laddaren gick sönder, köpte icke-apple laddare, ett år senare gick batteriet sönder, samma som du skriver. Den lyser bara grönt(tror jag) och laddar inget, tvärdör om man drar ut sladden.

De mac os som går att köpa funkar inte på så gammal mac. Han får nog köpa snow leopard begagnat nånstans eller ladda ner det nånstans.

Riktigt korkat att använda 3:e partsladdare så det kan mycket väl vara den som förstört batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De mac os som går att köpa funkar inte på så gammal mac. Han får nog köpa snow leopard begagnat nånstans eller ladda ner det nånstans.

Riktigt korkat att använda 3:e partsladdare så det kan mycket väl vara den som förstört batteriet.

jepp, något sånt får man göra. Finns o beställa hos apple med vet jag.

Japp. Men att punga ut över 500 för en laddare var inte ett val när jag var student. Samt att det stod "Apple Macbook Laddare" på tradera, inget om att den inte var original... Men man lär sig. Ändå sjuhelkises för dyr laddare. Och fördålig kvalité på magsafe sladden, precis vid magsafe kontakten.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Snow Leopard finns att beställa från Apple för 149:-

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-...

Ang. batteriet så var det, vad jag kan minnas, ett känt tillverkningsfel på vissa batchar som gjorde att batteriet inte längre laddade om det blev helt tomt. Råkade själv ut för det, dock hade jag flyt så det var inom garantitiden så jag fick ett nytt. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara tredjepartsladdare som är boven i dramat. Inte för att det lär göra någon skillnad dock...

Permalänk
Skrivet av ozo64:

De mac os som går att köpa funkar inte på så gammal mac. Han får nog köpa snow leopard begagnat nånstans eller ladda ner det nånstans.

Riktigt korkat att använda 3:e partsladdare så det kan mycket väl vara den som förstört batteriet.

Eh jaha, kan man gilla inlägg nu? Verkar inte gå att ta bort. Jag bjuder på den.

Mountain Lion kräver hur som helst en Intelprocessor och 2Gb RAM samt ledigt utrymme. 8Gb tror jag. Finns ingen anledning att han inte ska kunna köra det med den datorn. Däremot så måste han först gå via Snow Leopard eftersom Mountain Lion i sig kräver 10.6.8 innan du kan installera det (eftersom du inte har App Store annars).

Eller om du eventuellt har en kompis med en Mac (med 10.6.8 eller senare) så går det också bra att logga in på ditt eget Apple ID på hans App Store, handla Mountain Lion, klicka på ALT+Download, lägga över den image du får på ett USB-minne och sedan installera på sin egen dator. Utan att behöva Snow Leopard då alltså. Jag ser åtminstone inte varför det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Eh jaha, kan man gilla inlägg nu? Verkar inte gå att ta bort. Jag bjuder på den.

Mountain Lion kräver hur som helst en Intelprocessor och 2Gb RAM samt ledigt utrymme. 8Gb tror jag. Finns ingen anledning att han inte ska kunna köra det med den datorn.

OS X Mountain Lion system requirements
To install Mountain Lion, you need one of these Macs:

iMac (Mid 2007 or newer)
MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
MacBook Air (Late 2008 or newer)
Mac mini (Early 2009 or newer)
Mac Pro (Early 2008 or newer)
Xserve (Early 2009)

http://support.apple.com/kb/HT5444

Lion är det sista OS som går att installera på en sådan gammal Macbook.
http://support.apple.com/kb/HT4949

Snow Leopard kan beställas här.
http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leo...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller